Kirjaudu blogeihin

Tiedote

Seuraa Yhdysvaltain presidentinvaaleja – tilaa maksuton Vaalietkot-uutiskirje

Pääministeri Petteri Orpo on jäävi käsittelemään Turun tunnin junaa oikeuskanslerin mielestä

PÄÄMINISTERI Petteri Orpo (kok) on joutunut oikeuskanslerin linjauksesta jääväämään itsensä Turun tunnin junaa koskevasta päätöksenteosta, kertoo MTV:n uutiset.

MTV:n mukaan oikeuskansleri tulkitsee, että Orpo on asiassa jäävi, koska hän on käsitellyt hanketta Turun kaupunginvaltuutettuna. Orpo on puhunut kaupunginvaltuustossa ratahankkeen puolesta.

Hanke onkin hölmöin sitten Pekka Haaviston Caruna – kauppojen – upottaa 4 miljardia suohon saadakseen 10 minuutin säästö matka-ajassa.

Typerintä rahan tuhlausta ns. vihersiirtymään.

Sitten itketään, ettei ole varaa korottaa puolustusmäärärahoja 2 miljardia.

Jännää sikäli, että pääministeri ei voi osallistua hankkeen käsittelyyn.

Jutussa kerrotaan myös, että Riikka Purra on osallistunut asian käsittelyyn Kirkkonummen valtuustossa.

Jääviydestään hän ei ole ilmoittanut.

Mielestäni koko hallitus on jäävi tässä juna asiassa ja hanke tulee haudata.

jarmonahkamaki
Perussuomalaiset Jyväskylä

Jyväskylän seudun Perussuomalaisten ex-puheenjohtaja. Kuljetusteknikko, jonka logistiikkainsinööri opinnot jäivät kesken. Työkokemusta monipuolisesti auto- ja kuljetusalalta. Harrastuksena autoilu, video- ja valokuvaus. Kotisivut: https://jarmo-nahkamaki.webnode.fi/

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu

Kommentit (34)

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kommentoida.
      • kalevikamarainen
        Vastaus kommenttiin: #4062250

        SLJ ei rakenna ratoja vaan aikoo liikennöidä niillä. Siinä onkin kyllä miettimisen paikka, kuinka esimerkiksi länsinaapurissa rahaa riittää seutujunaliikenteen subventoimiseen, mutta meillä ei.

        Länsirata toki onkin yksi hyvä esimerkki siitä, miksi ei.

        X

        Ilmoita asiaton viesti

        • JanneSalonen11
          Janne Salonen #4062264
          Vastaus kommenttiin: #4062257

          Joku sen rataparannusinvestoinnin tekee, jos ei liikennöitsijä niin joku muu.

          Se onkin jännä juttu kun ”henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle” tarkoittaa, että kunnat maksavat jos haluavat junan kulkevan. Ainoa mistä kilpaillaan on veronmaksajien tukiaiset.

          Toi on yks isoimmista kusetuksista aikoihin. Joku Uki tarttuu tohon kuin hukkuva oljenkorteen kun ei muutakaan keksi, onneksi Turku todennäköisesti sen torppaa: https://yle.fi/a/74-20050364

          Kuvaavaa, että tämä firma maksattaisi jopa omat liikenne-ennusteselvityksensä kunnilla.

          Ilmoita asiaton viesti

          • kalevikamarainen
            Vastaus kommenttiin: #4062264

            Jos on sitä mieltä, että valtionyhtiötä vähemmällä subventiolla liikennöivät junat ovat kusetusta, ole hyvä vain. Esimerkiksi länsinaapurissa tuo ”kusetus” on aivan normaalia toimintaa.

            Ei siinä mitään, olenkin pitkään ollut sitä mieltä, että idän ja lännen välinen raja kulkee Pohjanlahtea pitkin etelä- pohjoissuuntaisesti.

            X

            Ilmoita asiaton viesti

            • JanneSalonen11
              Janne Salonen #4062418
              Vastaus kommenttiin: #4062299

              Eihän kukaan tiedä, mikä se subventointi olisi per matkustaja. Kunnilta odotetaan vain maksusitoumuksia löyhin lupauksin ja epämääräisin konsulttipuhein veto- ja elinvoimasta. Voi sitä kompensoida jos valtuutetut niin päättävät, mutta sitten on ihan turha puhua kilpailun vapauttamisesta. Siihen viittaan kusetuksena, ainoa mistä kilpaillaan on tukiaiset.

              En tiedä mutta veikkaan, että idässä perinteisesti valtio on maksanut tällaiset hankkeet välittämättä pätkääkään tulosvastuusta.

              Ilmoita asiaton viesti

              • kalevikamarainen
                Vastaus kommenttiin: #4062418

                Niinhän se tosiaan on meillä täällä idässä ollut, että junat kulkevat valtionyhtiön haluamilla tukiaisilla tai sitten eivät kulje ollenkaan.

                X

                Ilmoita asiaton viesti

                • JanneSalonen11
                  Janne Salonen #4062445
                  Vastaus kommenttiin: #4062441

                  Olen ymmärtänyt ettet oikein pidä VR:n saamista tukiaisista? Jos olen ymmärtänyt oikein, sitä enemmän ihmettelen että komppaat uuden tukiaisvetoisen yhtiön perustamista siihen rinnalle. Eihän SLJ edes aloita liikennöintiä ennen veronmaksajien piikkien avaamista. Ei se edes selvitä omalla rahalla potentiaalisia liikennöintimääriä.

                  Ilmoita asiaton viesti

                  • kalevikamarainen
                    Vastaus kommenttiin: #4062445

                    Kyse onkin siitä, kuka hoitelee liikennettä vähemmillä tukiaisilla, jos ei onnistu itsekannattavasti. Kun ollaan VR:n armoilla, ollaan tosiaankin vain yhden toimijan armoilla.

                    X

                    Ilmoita asiaton viesti

                    • JanneSalonen11
                      Janne Salonen #4062453
                      Vastaus kommenttiin: #4062450

                      Ja monenko toimijan armoilla Uki, Kaarina tai Raisio sitten on jos Lähijunan hanke toteutuu?

                      SLJ:n tukiaiset olsivat VR:n saaman tuen päälle, ei se tukiaisia vähennä vaan lisää. Maksaja vaan on eri.

                      Ilmoita asiaton viesti

                      • kalevikamarainen
                        Vastaus kommenttiin: #4062453

                        Lisäisi myös kulkevien junien määrää.

                        Tässä on oltu jo riittävästi harhapoluilla itse blogin pääasian suhteen, että lopetan tämän haaran käsittelyn tähän.

                        X

                        Ilmoita asiaton viesti

    • bionavigaattori
      Vastaus kommenttiin: #4062168

      ja aloittaa EU liikennestrategian mukainen liikenneinfra – tutkimus, – suunnittelu ja valtion hallinto organisaatioiden rakentaminen niin alue kuin keskushallinnolle. Koska ovat vääristetyt askel askeleelta vuodesta 1990 alkaen, erityisesti Sitran ja LVM:n liikennerevoluutio menetelmin vuodelta 2010 alkaen https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vuonna-2010-lvmn-ja-sitran-aloittaman-ja-edelleen-kaynnissa-olevan-toteutuksen-liikennerevoluution-mahalaskun-merkit/ jossa tuloksena : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hesarin-vieraskyna-valtiosopimuksesta-kysymyksia-eu-liikennestrategiasta-poikkeamisesta-ja-poikkeamisesta-johtuvista-kustannuksista/

      Ilmoita asiaton viesti

  1. tompsukka1
    tomi korpela #4062170

    Miljardien upottaminen minuuttitason aikasäästöön on naurettavaa.
    Jos niin kova kiirus jollakin on että sillä on aidosti merkitystä suosittelen lyhytterapiaa.

    Ilmoita asiaton viesti

  2. MikaRiik
    Mika Riikonen #4062174

    ”Onko todella niin, että Suomessa joka tapauksessa yksi mies voi sanoa viimeisen sanan?”

    Ilmoita asiaton viesti

  3. MattiLehtinen
    Matti Lehtinen #4062206

    Tässä hankkeessa ei ole hitustakaan järkeä eikä mitään tarvettakaan. Ne harvat kenellä on moinen hoppu voi vuokrata lentokoneen.

    Ilmoita asiaton viesti

  4. PekkaMansala
    Pekka Mansala #4062210

    ”…upottaa 4 miljardia suohon…”.
    EI riitä edes alkuun. Syksyllä Tunnin junan poliittinen hintalappu oli 5 MRD. Jos tuo rakennetaan, normaalilla laskukaavalla kustannus veronmaksajille olisi 10-15 MRD euroa. Kaikkien Orpon kuolaamien raidehankkeiden poliittinen hintalappu on yhteensä n. 15 MRD, mikä tarkoittaa jotain 30-45 MRD euron kustannusta veronmaksajille.
    Tuolla jo hoitaisi kaikkien hyvinvointialueiden rahapulan ja korjaisi tieverkonkin.
    Sääliksi käy jo etukäteen tulevien potilaiden rynkytys kuoppaisilla teillä jäljelle jätettyä ensiapua tai muuta hoitopaikkaa etsiessään. Synnytykset toki hoituvat traktorin lavallakin tai luksusversiossa pakettiauton tavaratilassa.

    Ilmoita asiaton viesti

  5. Laura Oksala
    Laura Oksala #4062212

    Oikeuskansleri on ihminen paikallaan.

    Ilmoita asiaton viesti

  6. ilarikiema
    Ilari Kiema #4062239

    Tunnin juna olisi valmistuessaan vanhentunut ja naurettavan hidas. Pitäisi olla varttitunnin juna. Maglev-junien huippunopeus maailmassa on 600 km/h, ja Kiinassa maglev-junat ajavat 400 km/h. Tällöin matka-aika Pohjois-Helsingistä Turkuun olisi 15 tai 12 minuuttia. Maglev-radan läpivieminen Linnunlaulusta ja Ilmalasta olisi haasteellista, mutta rataa varten voidaan räjäyttää edesmenneen vihreän vaikuttajan Aulis Juneksen talo sekä hankkia ratatöihin kiinalaisia työläisiä, kuten Henning Mankellin romaanissa Kiinalainen.

    Ilmoita asiaton viesti

  7. MikaRiik
    Mika Riikonen #4062291

    Ohhoh – meikäläisellä jo kaksi kommenttia, joita Nahkamäki ei ole sensuroinut!!!

    On se sananvapauden kannattaja; sittenkin. 😉

    Ilmoita asiaton viesti

  8. MattiLehtinen
    Matti Lehtinen #4062380

    Mihin on muuten kadonnut se ”vaakkumijuna” ? Sillä pääsisi tsadin ja turkkusse välin muutamassa minuutissa. Tämänkin piti olla näinä päivinä jo käytössä.

    Ilmoita asiaton viesti

  9. KH

    En minäkään keksi mitään syytä, miksi kukaan haluaisi päästä Turkuun tunnissa. Mutta ei tämä ratahanke silti ole niin typerä kuin miltä se ensikuulemalta kuulostaa. Siinä saataisiin ratayhteys sellaisille paikkakunnille, joilla sitä vielä ei ole, mm. Lohja. Ja nykyinen rantarata on joka tapauksessa peruskorjauksen tarpeessa, joten rahan menoa ei voida välttää vaikka ns. tunnin juna jätettäisiinkin pöydälle.

    Ilmoita asiaton viesti