Pääministeri Petteri Orpo on jäävi käsittelemään Turun tunnin junaa oikeuskanslerin mielestä
PÄÄMINISTERI Petteri Orpo (kok) on joutunut oikeuskanslerin linjauksesta jääväämään itsensä Turun tunnin junaa koskevasta päätöksenteosta, kertoo MTV:n uutiset.
MTV:n mukaan oikeuskansleri tulkitsee, että Orpo on asiassa jäävi, koska hän on käsitellyt hanketta Turun kaupunginvaltuutettuna. Orpo on puhunut kaupunginvaltuustossa ratahankkeen puolesta.
Hanke onkin hölmöin sitten Pekka Haaviston Caruna – kauppojen – upottaa 4 miljardia suohon saadakseen 10 minuutin säästö matka-ajassa.
Typerintä rahan tuhlausta ns. vihersiirtymään.
Sitten itketään, ettei ole varaa korottaa puolustusmäärärahoja 2 miljardia.
Jännää sikäli, että pääministeri ei voi osallistua hankkeen käsittelyyn.
Jutussa kerrotaan myös, että Riikka Purra on osallistunut asian käsittelyyn Kirkkonummen valtuustossa.
Jääviydestään hän ei ole ilmoittanut.
Mielestäni koko hallitus on jäävi tässä juna asiassa ja hanke tulee haudata.
Tällaisessa taloustilanteessa kaikki uudisratahankkeet pitää haudata ja on syytä kaikessa rauhassa miettiä, mihin on todellakin varaa ja tarvetta kunhan talous on paremmassa kunnossa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
X
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ajatus. Koskeeko Kalevi tuo myös Suomen lähijunat Oy:tä?
Ilmoita asiaton viesti
SLJ ei rakenna ratoja vaan aikoo liikennöidä niillä. Siinä onkin kyllä miettimisen paikka, kuinka esimerkiksi länsinaapurissa rahaa riittää seutujunaliikenteen subventoimiseen, mutta meillä ei.
Länsirata toki onkin yksi hyvä esimerkki siitä, miksi ei.
X
Ilmoita asiaton viesti
Joku sen rataparannusinvestoinnin tekee, jos ei liikennöitsijä niin joku muu.
Se onkin jännä juttu kun ”henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle” tarkoittaa, että kunnat maksavat jos haluavat junan kulkevan. Ainoa mistä kilpaillaan on veronmaksajien tukiaiset.
Toi on yks isoimmista kusetuksista aikoihin. Joku Uki tarttuu tohon kuin hukkuva oljenkorteen kun ei muutakaan keksi, onneksi Turku todennäköisesti sen torppaa: https://yle.fi/a/74-20050364
Kuvaavaa, että tämä firma maksattaisi jopa omat liikenne-ennusteselvityksensä kunnilla.
Ilmoita asiaton viesti
Jos on sitä mieltä, että valtionyhtiötä vähemmällä subventiolla liikennöivät junat ovat kusetusta, ole hyvä vain. Esimerkiksi länsinaapurissa tuo ”kusetus” on aivan normaalia toimintaa.
Ei siinä mitään, olenkin pitkään ollut sitä mieltä, että idän ja lännen välinen raja kulkee Pohjanlahtea pitkin etelä- pohjoissuuntaisesti.
X
Ilmoita asiaton viesti
Eihän kukaan tiedä, mikä se subventointi olisi per matkustaja. Kunnilta odotetaan vain maksusitoumuksia löyhin lupauksin ja epämääräisin konsulttipuhein veto- ja elinvoimasta. Voi sitä kompensoida jos valtuutetut niin päättävät, mutta sitten on ihan turha puhua kilpailun vapauttamisesta. Siihen viittaan kusetuksena, ainoa mistä kilpaillaan on tukiaiset.
En tiedä mutta veikkaan, että idässä perinteisesti valtio on maksanut tällaiset hankkeet välittämättä pätkääkään tulosvastuusta.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän se tosiaan on meillä täällä idässä ollut, että junat kulkevat valtionyhtiön haluamilla tukiaisilla tai sitten eivät kulje ollenkaan.
X
Ilmoita asiaton viesti
Olen ymmärtänyt ettet oikein pidä VR:n saamista tukiaisista? Jos olen ymmärtänyt oikein, sitä enemmän ihmettelen että komppaat uuden tukiaisvetoisen yhtiön perustamista siihen rinnalle. Eihän SLJ edes aloita liikennöintiä ennen veronmaksajien piikkien avaamista. Ei se edes selvitä omalla rahalla potentiaalisia liikennöintimääriä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse onkin siitä, kuka hoitelee liikennettä vähemmillä tukiaisilla, jos ei onnistu itsekannattavasti. Kun ollaan VR:n armoilla, ollaan tosiaankin vain yhden toimijan armoilla.
X
Ilmoita asiaton viesti
Ja monenko toimijan armoilla Uki, Kaarina tai Raisio sitten on jos Lähijunan hanke toteutuu?
SLJ:n tukiaiset olsivat VR:n saaman tuen päälle, ei se tukiaisia vähennä vaan lisää. Maksaja vaan on eri.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäisi myös kulkevien junien määrää.
Tässä on oltu jo riittävästi harhapoluilla itse blogin pääasian suhteen, että lopetan tämän haaran käsittelyn tähän.
X
Ilmoita asiaton viesti
ja aloittaa EU liikennestrategian mukainen liikenneinfra – tutkimus, – suunnittelu ja valtion hallinto organisaatioiden rakentaminen niin alue kuin keskushallinnolle. Koska ovat vääristetyt askel askeleelta vuodesta 1990 alkaen, erityisesti Sitran ja LVM:n liikennerevoluutio menetelmin vuodelta 2010 alkaen https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vuonna-2010-lvmn-ja-sitran-aloittaman-ja-edelleen-kaynnissa-olevan-toteutuksen-liikennerevoluution-mahalaskun-merkit/ jossa tuloksena : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hesarin-vieraskyna-valtiosopimuksesta-kysymyksia-eu-liikennestrategiasta-poikkeamisesta-ja-poikkeamisesta-johtuvista-kustannuksista/
Ilmoita asiaton viesti
Miljardien upottaminen minuuttitason aikasäästöön on naurettavaa.
Jos niin kova kiirus jollakin on että sillä on aidosti merkitystä suosittelen lyhytterapiaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Onko todella niin, että Suomessa joka tapauksessa yksi mies voi sanoa viimeisen sanan?”
Ilmoita asiaton viesti
Ja tämä liittyi?
Ilmoita asiaton viesti
Joko Nahkamäkeäkin vaivaa dementia? 😉
”Perussuomalaiset ihmettelevät oikeuskanslerin asemaa – voiko tosiaan ”yksi mies” sanoa viimeisen sanan?”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010044414.html
Ilmoita asiaton viesti
”osa perussuomalaisista poliitikoista on arvostellut apulaisoikeuskanslerin toimintaa”
Eli ateisti Puumalaisen.
Ilmoita asiaton viesti
No sehän tässä onkin olennaista, että onko Puumalainen ateisti vai ei… 🤣
Ilmoita asiaton viesti
Halla-aho on ateisti… eikun siis uskoton.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin tietää itsekkään.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä hankkeessa ei ole hitustakaan järkeä eikä mitään tarvettakaan. Ne harvat kenellä on moinen hoppu voi vuokrata lentokoneen.
Ilmoita asiaton viesti
”…upottaa 4 miljardia suohon…”.
EI riitä edes alkuun. Syksyllä Tunnin junan poliittinen hintalappu oli 5 MRD. Jos tuo rakennetaan, normaalilla laskukaavalla kustannus veronmaksajille olisi 10-15 MRD euroa. Kaikkien Orpon kuolaamien raidehankkeiden poliittinen hintalappu on yhteensä n. 15 MRD, mikä tarkoittaa jotain 30-45 MRD euron kustannusta veronmaksajille.
Tuolla jo hoitaisi kaikkien hyvinvointialueiden rahapulan ja korjaisi tieverkonkin.
Sääliksi käy jo etukäteen tulevien potilaiden rynkytys kuoppaisilla teillä jäljelle jätettyä ensiapua tai muuta hoitopaikkaa etsiessään. Synnytykset toki hoituvat traktorin lavallakin tai luksusversiossa pakettiauton tavaratilassa.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeuskansleri on ihminen paikallaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnin juna olisi valmistuessaan vanhentunut ja naurettavan hidas. Pitäisi olla varttitunnin juna. Maglev-junien huippunopeus maailmassa on 600 km/h, ja Kiinassa maglev-junat ajavat 400 km/h. Tällöin matka-aika Pohjois-Helsingistä Turkuun olisi 15 tai 12 minuuttia. Maglev-radan läpivieminen Linnunlaulusta ja Ilmalasta olisi haasteellista, mutta rataa varten voidaan räjäyttää edesmenneen vihreän vaikuttajan Aulis Juneksen talo sekä hankkia ratatöihin kiinalaisia työläisiä, kuten Henning Mankellin romaanissa Kiinalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Ohhoh – meikäläisellä jo kaksi kommenttia, joita Nahkamäki ei ole sensuroinut!!!
On se sananvapauden kannattaja; sittenkin. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Mihin on muuten kadonnut se ”vaakkumijuna” ? Sillä pääsisi tsadin ja turkkusse välin muutamassa minuutissa. Tämänkin piti olla näinä päivinä jo käytössä.
Ilmoita asiaton viesti
Salo sijoitti siihen 100 000. 😀
https://yle.fi/a/3-9437867
Jos tyhmyydestä sakotettaisiin, noille pitäisi lätkäistä elinkautinen.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. ”Testirata voisi kaupunginarkkitehti Jarmo Heimon mukaan olla Salossa valmiina jo vuonna 2020.” 😆 .
Tässä toinen alipainevitsi.
”Junan kyydillä 1000 km/h viiden vuoden päästä?
maanantai 13.5.2019 klo 21:58
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti kukaan ei kerro Uudenkaupungin päättäjille, tollahan voisi korvata sen kerran tunnissa Salosta Ukiin -junavuoron johon kuntapäättäjät ovat sijoittamassa sen mitä vaan yhtiö kehtaa pyytää.
Ilmoita asiaton viesti
Voivoi…
Tässä on tämä esimerkki Teraloopista, fysiikan tosiasiat kun eivät valehtele, valikoin tämän, kun siitä kirvoitti useampia uutisointeja jopa vihreään lankaankin:
https://planeetta.wordpress.com/2016/04/14/teraloop-laskuri/
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään keksi mitään syytä, miksi kukaan haluaisi päästä Turkuun tunnissa. Mutta ei tämä ratahanke silti ole niin typerä kuin miltä se ensikuulemalta kuulostaa. Siinä saataisiin ratayhteys sellaisille paikkakunnille, joilla sitä vielä ei ole, mm. Lohja. Ja nykyinen rantarata on joka tapauksessa peruskorjauksen tarpeessa, joten rahan menoa ei voida välttää vaikka ns. tunnin juna jätettäisiinkin pöydälle.
Ilmoita asiaton viesti
Tiukassa taloustilanteessa vastuullista talouspolitiikkaa on kuitenkin vanhan korjaaminen kalliiden uudishankkeiden sijasta.
X
Ilmoita asiaton viesti
Näin voidaan ajatella. Myös voidaan ajatella, että tuottavuutta parantavat infrahankkeet kannattaa ajoittaa laskusuhdanteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhan korjaaminenkin auttaa laskusuhdanteessa, sitä kun riittää.
https://www.verkkouutiset.fi/a/usu-vaylaverkkoa-rasittaa-noin-kymmenen-miljardin-euron-investointivelka/#33bcb80e
X
Ilmoita asiaton viesti