Pitääkö pysäköinti olla maksullista kaupungeissa?
Esimerkiksi Kajaanissa muutettiin reilu vuosi sitten kaikki pysäköintipaikat maksuttomiksi.
Myös muun muassa Kouvolassa, Kemissä ja Torniossa pysäköinti on ilmaista.
Yle: https://yle.fi/a/74-20108272
Jyväskylässä kuljetaan eri suuntaan ja kaikki pysäköinti on maksullista.
Mielestäni se vähentää keskustan elinvoimaa ja näivettää sitä.
Tyhjiä liiketiloja onkin enemmän kuin aikoihin.
Kaupunki sanoo panostavansa joukkoliikeenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn.
Jyväskylä ei olekkaan autoystävällinen kaupunki.
Bussiliikennettä subventoidaan lipun hinnasta 50%.
Katuja kavennetaan ja pyöräbaanoja rakennetaan sekä nopeusrajoituksia lasketaan.
Ei ihme, että autoilijat siirtyvät asioimaan keskustan laitamien ostoskeskuksiin.
Mainitut kaupungit jotka ovat luopuneet pysäköintimaksusta ovat hiukan näivettyviä keskuksia. Yrittävät houkutella ihmisiä keskustaan.
Ainakin Kouvolassa on myös joitain alueita yksityisen parkkifirman hallussa, joista peritään maksua
Ilmoita asiaton viesti
En muista mistä alustalta tietoni hankin, mutta kuulemma jos tekee trafille luovutus kiellon niin yksityiset pysäköinnin valvojat eivät voi sakottaa. Itselleni tämä ei ole niin tärkeä. Väite kuitenkin kuulostaa uskottavalta.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla, kun on trafin luovutuskielto niin viimeksi en meinannut saada korjaamosta laskulla.
Ilmoita asiaton viesti
Osoitteen pystyy helposti salaamaan, mutta nimi jää näkyviin, sen salsaminen vaattii viranomaisen päätöksen. Jos nimi on vaikka ari nieminen, ei nimi ole ongelma, mutta esim minulla on koska kaimoja ei juurikaan ole.
Ilmoita asiaton viesti
Sen ymmärrän, jos menen teatteriin niin siellä joku repii naamaansa maksua vastaan, mutta parkkeeraessani autoni kadun varteen en saa siitä mitään lisäarvoa (paitsi lappuliisa tulee repimåän naamaansa).
Ilmoita asiaton viesti
Jos noin ahdistaa, niin tervetuloa autoilemaan Laitilaan. Täällä ei ole ainoatakaan maksullista pysäköintipaikkaa eikä paikallisliikennettä.
Eräänlainen autoilijan paratiisi. Siis maastoautoilijalle. Keskustan tiestö on huonomassa kunnossa kuin Tallinnassa 90-luvun alussa.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi kannattanut jo kauan sitten perustaa tehdas, joka tuottaa pelkästään lisäkilpiä: Päällystevaurioita.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on täysin tarkoituksella tehty liikkuminen vaikeaksi. Sitä ajaa pieni vihervasemmisto.
Joko parkkipaikkoja ei ole tai ne ovat älyttömän kalliita.
Suomessa on autoilun vaikeuttaminen täysin enemmistön etujen ja tarpeiden vastaista ja vaikeuttaa myös työn vaatimaa liikkumista. Vihreät ääritoimet ovat täysin hyödyttömiä, koska niillä ei ole mitään vaikutusta ilmastoon, meitä on niin vähän.
Lopulta olemme siirtymässä saasteettomiin kulkuneuvoihin. Päättäjät liikkuvat takseilla ja virka-autoilla ja äänestäjät Jopoilla hangessa.
Kadut ovat niin heikossa kunnossa, että ei kymmenien tuhansien sähköautoja kukaan niillä viitsi hajottaa. Vain poliitikoilla on allaan virka-autot, joissa on ilmajousitus.
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylä näivettää keskustansa vihreällä ideologialla. Ja on vähentänyt myös vihreän määrää.
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskyläkonserniin kuuluva Jyväs-Parkki Oy saa pysäköintitulot itselleen ja rahoittaa niiden avulla rakennuttamiaan pysäköintitaloja.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Nahkamäki ainakin aiemmin kuulunut Jyväs-parkki oy:n hallitukseen?
Ilmoita asiaton viesti
Se kai lienee itsestään selvää että jos yksityinen tekee parkkitalon niin artisti sen maksaa. Katujen pysäköintipaikat taitaa olla kaikki kaupunkien hallussa ja niillä myös päätösvalta.
Ilmoita asiaton viesti
Jyväs-parkki myytiin joku aina sitten yksityiselle, sitä ennen se oli käytännössä Jyväskylän kaupungin omistama.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä että ”artisti maksaa”, mielummin parkkimaksut kuin kollektiivinen veronkeruu
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä pitää.
Ilmoita asiaton viesti
Pikkasen ottaa pattiin kun joutunut Tyksissä käymään aika usein itestä riippumattomasta syystä ja parkkimaksua joutuu maksamaan. Ymmärrän kyllä että sairaala-alue ei ole mikään yleinen pysäköintipaikka mutta joku siitäkin rahastaa kun on pakko siellä käydä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos on varaa ajaa autolla on varaa myös maksaa parkki maksut. Muuten kannattaa käyttää julkisia tai omia jalkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka tässä varattomuutta on valittanut
Ilmoita asiaton viesti
Sinä. Itket parkkipaikoista. Valitat että ihmiset menee kauppakeskuksiin.
Espoossa oli Suomen ensimmäisiä ”automarketteja” Maxi-market sinne ihmiset autoilivat jo 1971 luvulla. Tästä meno on muuttunut paljon ja parempaan suuntaan.
P.s siellä oli ilmainen parkkis ja romurallia sunnuntaisin. Alkokin löytyi.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinki on maksullistanut myös sellaisia paikkoja jotka kaikkialla muualla olisivat maksuttomia. Esimerkiksi Hietsu on koko Suomen ainoa sellainen hautausmaa, jonka lähistön parkkipaikat ovat maksullisia. Lähinnä hautausmaata ovat maksullisia jopa sunnuntaisinkin, kun Hesperiankaduille (pohjoinen ja eteläinen) voi viikonloppuisin pysäköidä maksutta, mutta arkisin sielläkin pysäköinti on maksullista. Ja äskettäin Helsinki päätti maksullistaa jopa niinkin etäällä keskustasta olevan pysäköintialueen kuin Pirkkolan uimahallin kehäyhden puoleinen pysäköintialue. Ja sitten, vaikka Helsingin kaupungilla on omakin pysäköinninvalvonta, eräillä urheilupaikoilla ovat tästä huolimatta ulkoistaneet pysäköinninvalvonnan ja sakotuksen yhdelle kaupungin kaikkein pahamaineisimmista pysäköinninvalvontayrityksistä, ParkkiPatelle. Kyseinen yritys sai negatiivista julkisuutta sakotettuaan kansanedustaja Kiljusen auton erään Helsingin kaupungin viraston parkkipaikalla. Kyseinen yritys on myös tunnettu automaattisena reklamtaationhylkäyskoneena, joka vaatii maksamaan kaikki aiheettomatkin valvontamaksut niitä peruuttamatta.
Ilmoita asiaton viesti