Saako auto vaurioitua katsastuksessa? Neliveto BMW:n kardaani meni solmuun katsastuksen jarrutestissä väittää omistaja
Kuva kardaanista (maksumuurin takana?) linkissä:
Jyväskylässä kiistellään omistajan mukaan katsastuksessa vaurioituneesta BMW henkilöautosta.
Omistaja käytti vuoden 2006 neliveto-BMW:tä katsastuksessa heinäkuun loppupuolella. Auton malli on E91 330xd. Hän sai huomautuksen murtuneista jarruletkuista. Omistaja vaihtoi itse letkut ja vei auton jälkitarkastukseen.
Omistajan mukaan auton kardaaniakseli vaurioitui hänen mielestään väärin tehdyssä jarrutestissä. Hänen mukaansa kyseistä automallia ei saisi testata jarrudynamometrillä.
Asiasta kirjoittaa Keskisuomalainen.
Nyt omistaja ja katsastusfirma kiistelevät korjauskulujen maksumiehestä.
Traficomin tilaston mukaan Suomessa katsastettiin yhteensä 2,34 miljoonaa ajoneuvoa viime vuonna, ja niistä määräaikaiskatsastettuja henkilöautoja oli 1 167 800. Autoista hylättiin 229 633. Hylkäykseen johtaneista vioista 157 277 liittyi akselistoon, pyöriin ja jousitukseen, 100 624 jarrujärjestelmiin, 32 738 ympäristöhaittoihin (pakokaasut, melu, polttoainevuodot ym.) ja 23 838 ohjuslaitteisiin.
Karekasti ottaen hylkäysprosentti oli 10.
Keskisuomalaisen lisäjuttu aiheesta, josta lainaus.
Laukaalainen Mika Orbinskin Autopaja on erikoistunut BMW-, Mercedes-Benz- ja Opel-merkkien huoltoon. Bemarin omistaja oli Autopajaan yhteydessä. Yrittäjä Mika Orbinski ei maahantuojan ohjeen perusteella testaisi BMW-mallin jarruja jarrudynamometrillä. Orbinskilla on kokemusta samanlaisesta katsastuksen jarrutestauksessa syntyneestä vauriosta. Silloinkin kyse oli neliveto-bemarista, jonka etukardaaniakseli katkesi jarrudynamometritestissä.
– Hommasin tilalle uuden akselin, ja asensin sen paikalleen. Autosta ei särkynyt muuta. Katsastuskonttori maksoi minulle korjaamisesta syntyneen laskun, Orbinski toteaa.
Autoliike Hedin Automotiven palveluneuvojan Tero Järvilaineen mukaan heilläkin on ohjeistus, että autoa ei ajeta dynamolle.
Viranomaisen lähtökohta katsastukseen onkin selkeä: jarrut on tarkastettava katsastuksen yhteydessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojalakertoo, että jarrut pitää testata, koska ne vaikuttavat keskeisesti auton turvallisuuteen. Hänen mukaansa vain perustellusta syystä on mahdollisuus tehdä poikkeuksia, ja niistä löytyy katsastajille tieto Traficomin katsastajille kootulla nettisivulla.
Malliin E91 330xd 2006/11 ei ole poikkeavia ohjeita katsastajalle, vastaa Timo Ojala Traficomilta.
Mielenkiintoinen keissi. Jäämme odottelemaan.
Bemareilla on neliovetoja jatkuvalla nelivedolla ja niitä ei voi katsastaa peruspenkissä. Eräällä tutulla oli tuo sama ongelma auton katsastuksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Uskoisin että tuollaisen vaurion jälkeen auto ei enää liiku -tai sitten se raahaa kardaania pitkin tienpintaa. Eli vauriohetken toteaminen lienee yksiselitteistä?
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylän seudun persujen voimamies Torssonen voisi varmaan vasaroida kardaanin kuntoon?
Ilmoita asiaton viesti
Torssonen ei ole koskaan kuulunut ko. yhdistykseen, joten riikonen voi lopettaa vassaripas’an puhumisen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos auto hajoaa katsastuksessa, niin ensimmäiseksi tulee mieleen, että vikaa on autossa. Tässä tapauksessa katsastuskelvottomuus voisi kuitekin olla auton valmistajan vastuulla?
Ilmoita asiaton viesti
Mulla oli joskus Audi josta katsastusinssi pani vilkun päälle. No kaikkihan tietää että huonostihan siinä kävi, ihan käyttämätön vilkku ja hapertunut. Audissa.
Ilmoita asiaton viesti
Eräästä autostani aikoinaan katsastusinsinööri naputteli reiän pohjapeltiin.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tuo nyt ihan selvä että jatkuvan nelivedon autoa ei voi testata jarrudymossa jossa vain toista akselia pyöritetään. Ainakin Jeepin kanssa ovat aina tajunneet tämän ja testanneet jarrut käytännön testeissä.
Ilmoita asiaton viesti
”Katsastuksen jälkeen katsastaja sanoi, että rengas on varmasti löysällä, kun auto kolisee niin kovaa, ja kehotti tarkastamaan niiden kiinnityksen kireyden. Katsastuskonttorille ajaessani en kuitenkaan kuullut mitään sivuääniä, omistaja kertoo.
Kolina jatkui ja omistaja pysäytti auton, avasi konepellin ja näki etukardaaniakselin vaurion. Hän kuvasi vaurion ja palasi asemalle selvittämään tilannetta. Auto oli ajokelvottomassa kunnossa.
– Aseman päällikkö ohjeisti laittamaan sähköpostia vauriosta ja liittämään siihen korjausarvion.
Kardaaniakseli ja asennus maksavat omistajan tiedon mukaan 800 euroa. Jos myös jakolaatikko on vioittunut, hintaa korjaukselle kertyy hänen mukaansa 1 200 euroa. Lisälasku voi tulla vielä voimansiirron vauriosta.
Omistaja irrotti vaurioituneen kardaaniakselin, lähetti siitä kuvan Plus Katsastuksen aluejohtaja Tomi Jokiselle ja oli häneen yhteydessä puhelimitse. Jokinen lähetti sähköpostilla korvausvaatimukseen kieltävän vastauksen.
– Viimeisen viestin mukaan maahantuojalla ei ole erillistä ohjetta auton jarrutestaukseen. Itse kuitenkin sain maahantuojalta pyytämällä ohjeet, omistaja väittää.”
…
Itseäni aihe kiinnosta parista syystä. Valmistuttuani Tekusta vuonna 1988 sain katsastusmiehen pätevyyden. Päivääkään en niitä hommia ole tehnyt.
Toinen asia on, että itselläni on neliveto Insignia, joka on toteutettu haldex-järjestelmällä. Katsastuskonttorilla olen kysynyt, että miten jarrutesti tehdään? Sanoivat, että heillä on nelivetodynamometri.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka kardaaniakseli onkin lähinnä ohutseinämäinen, ontto putki, ei moottorin väännön pitäisi itsessään riittää vetämään kardaaniakselia noin solmuun. Toki dieselmoottorin kenties jopa 400Nm vääntö ja todella vahva kytkin edesauttavat rikkoontumista.
Tuo akseli näyttää siltä, että siinä on saattanut olla rakenteellinen vika, mikä on tullut ilmi, kun äkillinen vääntömomentin kasvu on osunut nimenomaisesti juuri em. akselille.
Yleensä vetoakseleista pettää ristinivel.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus oli kuin vakuutuslääkärillä, joka kieltää korvauksen sillä perusteella, että potilaalla on jokin perussairaus.
Selvästi katsastusaseman miehiä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Jokaisen pyörän jarruvoima testataan erikseen. Jatkuvalla nelivedolla sen ei pitäisi onnistu, muuta kuin nelivetotesterillä. Haldex voidaan testata virrat sammutettuna kaksvetotesterilläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jos moottorin vääntö rikkoisi gardaanin, niin kaikki autot hajoaisivat. Oli neliveto tai ei.
Jarrutestissä vääntö tulee dynamo metristä, ei moottorista.
Ilmoita asiaton viesti
Pihassa oleva vanha bensa volvonikin kääntää enemmän moottorilla, kuin 400Nm ja nyky kiisselit vielä enemmän.
Mutta hukkaat peruspointin. Ei jarrydynossa moottori pyöritä mitään, vaan dynamometri ja sen kääntö ylittääkin sitten 5000Nm ja kun lasket mitä siitä menee kardaanille, niin kyllähän jähän järeämpikin kardaani kääntyy mutkalle, kun toinen akseli on paikallaan ja jarruilla maksimivoima.
Vaikka moottorissa olisi moinen vääntö, niin kumi toimii sulakkeena sen menettäessä pidon ajossa.
Jarrudynamometrissä taas renkaan pito on maksimoitu rullien asennuksella ja pintakuvioinnilla.
Ilmoita asiaton viesti
Minkähänlainen Volvo on kyseessä kun tuollaisia lukemia bensakoneella tulee? Tuon Bemarin kone vääntää vakiona 500 Nm ja on muuten ihan helvetin kova vääntö mutta onhan siinä kyllä iskutilavuuttakin.
Mutta joo, ei sitä kardaania kyllä moottori rusetille väännä.
Ilmoita asiaton viesti
B230FT 1 baarin ahdoilla, E85 polttoaineella. 2319cm^3…
Ilmoita asiaton viesti
No ei ihan standardi Volvo kuitenkaan eikä taida ihan vakio peli olla? Muutakin tehty kuin ahtopaineen nosto?
Ilmoita asiaton viesti
Vaihtettu suuttimet, välijäähdytin ja ohjelmoitu kaikki uudelleen E85:lle. Eli aika kevyesti viritetty.
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen kardaani voisi vaurioitua ihan normaaliajossakin sopivalla paikoittain liukkaalla tiellä eli kyseessä on selvä mitoitusvirhe! Oma nelivetoinen Subaruni on aina läpäissyt jarrutestit loistavasti, tosin siinä nelivetoisuus on toteutettu ilman etukardaania. Etukardaania tarvitaan, kun alun perin takavetoisesta autosta tehdään nelivetoinen
Ilmoita asiaton viesti
En ole ikinä kuullut että kardaani voisi mennä rusetille missään tilanteessa normaalissa ajosuhteissa enkä kyllä edes poikkeavissa ajosuhteissa. Sitä varten on tasauspyörästöt. Ainoa vaihtoehto on tuolloin että se tasauspyörästö on mennyt rikki tai ohjaava elektroniikka seonnut täysin. Jarrutesti ei todellakaan ole mikään normaali olosuhde kun kyseessä on neliveto.
Ilmoita asiaton viesti