Sähköautoilun kustannukset vs. polttomoottoriauto

Sähköauto tankkaamassa. Kuvituskuva. Tekijänoikeusvapaa kuva / Pixabay.

 

Nostan tämän kommenttini aiemmasta blogistani omaksi aiheekseen, kun se ainakin itseäni kiinnostaa vertailun kannalta. Aiempi blogini – Täyssähköautojen kritiikitön ihannointi on kummallista…

Voisi tehdä karkean laskelman polttomoottoriauton ja sähköauton vuotuisista kustannuksista pelkän käyttöenergian hinnan perusteella. Siitä näkee mikä olisi ns. kuoletusaika kalliimmalle sähköautolle ja kustannusero.

Jos oletetaan polttomoottoriauton keskikulutukseksi 7 litraa sadalla kilometrillä ja polttoaine maksaisi 2 euroa litra niin kertolaskulla saadaan kustannukseksi 14 euroa sadalla kilometrillä.

Jos oletetaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/1ookm ja sähkön lataushinnaksi 20 snt/kWh niin saadaan 4 euroa sadalla kilometrillä. (Tuohon 20 snt/kWh:n hintaan voidaan päästä kotilatauksella, mutta kaupallisten toimijoiden tolpalla se on yleensä kalliimpaa ja riippuen lataustehosta). Tuttu taksimies sanoi lataushinnan olevan hänelle 36 snt/kWh… Kotilatausta vähentää latauksen hitaus.

Polttomoottoriauton ja sähköauton kulutuksen eroksi hinnassa sadalla kilometrillä siis saadaan 10 euroa (14-4).

Vuotuisen ajosuoritteen ollessa 15000 km, mikä on Suomessa sitä luokkaa keskimäärin, niin tuolla kilomerimäärällä polttomoottoriauton ja sähköauton kustannuseroksi saadaan 1500 euroa.

Kolmessa vuodessa ero on 4500 euroa ja kymmenessä vuodessa 15ooo euroa. Näppituntuma on, että sähköauto voisi uutena maksaa 15000 euroa polttomoottoriautoa enemmän, jotta se tulisi kuoletettua kymmenessä vuodessa.

Toki on muitakin kustannuksia kuin pelkät energiakustannukset, esimerkiksi huolto-, korjaus- ja rengaskustannukset. Lisäksi päälle tulevat ajoneuvovero ja liikennevakuutusmaksut. Laskelma siis suunta antavasti.

Yksi oleellinen tekijä on auton jäännösarvo eli jälleenmyyntihinta. Sen voisi sähköautolla olevan riskialttiimpi kustannustekijä akkujen tullessa tiensä päähän.

Laskelma sisältää monia oletuksia ja arvioita yksikköhinnoista ja niillä on merkittävä vaikutus laskelman lopputulokseen.

Sähköautojen ongelmana on huono lautausinfra, pieni toimintamatka ja kallis hankintahinta sekä hidas lataus (etenkin kotioloissa). Nämä jarruttavat sähköautojen myyntiä

En kuitenkaan menisi vielä vannomaan sähköautoilun kokonaisedullisuudesta samanvertaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.

jarmonahkamaki
Perussuomalaiset Jyväskylä

Jyväskylän seudun Perussuomalaisten ex-puheenjohtaja. Kuljetusteknikko, jonka logistiikkainsinööri opinnot jäivät kesken. Työkokemusta monipuolisesti auto- ja kuljetusalalta. Harrastuksena autoilu, video- ja valokuvaus. Kotisivut: https://jarmo-nahkamaki.webnode.fi/

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu