Sähköbussissa jäätyy lattiat ja kuljettaja – pääasia, että vihertää
Bussi. Kuvituskuva. Tekijänoikeusvapaa kuva / Pixabay.
Ennen laulettiin, että linja-autossa onpi tunnelmaa, siellä matka katkeaa.
Nykyisin kuski saa laulaa lämpimikseen, kun radiotakaan ei voi pitää päällä, ettei sähköä kulu.
Linja-autoliiton mukaan Suomen kaupunkiliikenteessä on noin 700 sähköbussia, joista yli puolet pääkaupunkiseudulla. Sähköbusseja on käytössä muun muassa Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopiossa ja Oulussa.
Lahdessa ja Oulussa sähköbussien matkustamon kylmät olosuhteet ovat kiusanneet etenkin kuljettajia. Matkustamosta kulkeutuva kylmä viima tuntuu hartioissa ja oikean puolen jalassa ja kädessä.
– Kuljettaja ei pysty säätämään matkustamon lämpötilaa ollenkaan, se on automatisoitu. Omaa lämpöpuhallusta voi vielä säätää, mutta kun matkustamo on kylmä, se kylmyys ja viima siirtyy kuljettajalle, kertovat Koiviston Auton Oulun pääluottamusmies Veijo Ruonala ja Lahden pääluottamusmies Olli Kettunen.
Kettusen mukaan lämpötila matkustamossa ei pysy säädetyssä 13 asteessa, kun ovia auotaan.
– Lähellä hypotermiaa välillä käydään täällä ratin takana. Kyllä nämä kesällä menevät, mutta talvi on hankala näiden akkujen ja lämmityksen takia, Kettunen kertoo.
Näin kirjoitta YLE.
Lattioiden jäätyminen on myös huomattu ja koskahan sattuvat ensimmäiset liukastumiset.
On se melkoinen keksintö tuo vihersiirtymä. Tavallinen bussi maksaa noin 250000 euroa ja sähköbussi tuplasti enemmän.
Lipun hintoihin näitä kohonneita pääomakustannuksia ei voi viedä, vaan ne maksavat kaikki kaupunkilaiset veroprosentissaan.
Jyväskyläänkin tiettävästi tulee 80 sähköbussia ensi vuonna.
Kuuluuko vakiovarusteisiin turkishaalari – sitä tarina ei kerro.
Jos sähköbussi ei käy, seuraavaksi paras teknologia tuohon on höyrymoottori.
Diesel on umpisurkea kaupunkibussissa.
Ilmoita asiaton viesti
Diesel on paras käyttovoima raskaassa kalustossa.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupunkilinja-autossa se on paskin mahdollinen.
Et ilmeisesti ole ikinä matkustanut dieselkäyttöisellä linja-autolla että tietäisit.
Esimerkiksi:
1. Tyhjäkäynti. Jostain älyttömästä syystä dieselmoottori on käynnissä vaikka auto seisoo liikennevaloissa tai pysäkillä. Ja sitähän ne linja-autot tekevät kaupungissa, kaiken aikaa.
2. Vaihteisto. Jostain älyttömästä syystä dieseliä käyttävissä linja-autoissa on vaihteisto jonka vaihtamisen typerästi tuntee matkustamossa. Diesel linja-autojen moottorit surkeuttaan eivät kykene olemaan suoravetoisia.
3. Musta kärypilvi. Kauhea käry lähtee autosta kun auto lähtee pysäkiltä. Pitäisi olla kaasunaamarit ihmisillä pysäkillä.
4. Melu. Kuulosuojaimetkin tarvittaisiin pysäkillä.
Tuo dieselin paremmuus on täyttä paskaa eikä perustu todellisuuteen. Sähkömoottori ratkoo kaikki nuo ongelmat.
Seuraavaksi paras teknologia tosiaankin olisi höyry, kun silläkin saisi suoravedon, ei mitään tyhjäkäyntiä, höyryn paineella voisi myös ohjata hydrauliikkaa kuten ovia, melko varmasti saisi hiljaiseksi, lauhduttimesta saa hukkalämpöä lämmitykseen. Sähköbussin kuitenkin todennäköisesti saa hyötysuhteeltaan paremmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Sen 50 vuotta mitä olen logistiikan parissa ollut niin diesel on ykkönen.
Ilmoita asiaton viesti
Monta linja-autoa suunnittelit?
Minkään ratinkääntäjän mielipiteet ei sitten merkitse mitään, he eivät kehitä teknologiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko kilpailijoita ennen sähkön tulemista ollut? Eipä ole, joten…
Ilmoita asiaton viesti
Sitten vain höyryletkut perään?
Vai mistä se höyry saadaan?
Klapeja uuniin?
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla sähköistä kahvin/vedenkeitintä? Tuskinpa Matti tosissaan tuon höyryn nosti, mutta sinä jos et keksi miten vesihöyryä saa aikaan ilman liekkiä, noh, jätetään sanomatta… 😀
Ilmoita asiaton viesti
Juu en tosissaan. Kunhan totesin vain sen, että höyry on helposti parempi teknologia kaupunkibussiin kuin diesel, mutta mitään järkeä siinä höyryssäkään ei ole kun sähkö on keksitty.
Meillä vain tällainen järjestelmä mikä jumiutuu hölmöihin teknologisiin ratkaisuihin kuten vaikka käyttämään dieseliä kaupunkibusseissa.
Ilmoita asiaton viesti
Monihan puhuu täällä myös vetyautoista tajuamatta että sähköautojahan nekin on.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä se sellainen on?
Ilmoita asiaton viesti
Mikä, vedenkeitin/kahvinkeitinkö? Etkö ole edes työpaikallasi mistä olet kehuskellut nähnyt ikinä kumpaakaan? Sellainen missä vesi kiehuu ja höyryä syntyy…
Ilmoita asiaton viesti
Vesi kiehuu….???
Ilmoita asiaton viesti
Niin Jocke, vesi kiehuu vedenkeittimessä – hence the name.
Olet sinä kyllä erikoistapaus, huumorin loputon lähde!
Ilmoita asiaton viesti
Mitä silloin tapahtuu?
Ilmoita asiaton viesti
Siitä tulee höyryä. Höyryllä sitten voi työntää sylinteriä tai pyörittää turbiinia. Jokaisesta litrasta vettä tulee 1600 litraa höyryä.
Uskomatonta, että et ymmärrä miten höyryä tehdään tai miten moottori toimii.
Ilmoita asiaton viesti
Että ihan työntää sylinteriä?
Ja ihan 1600 litraa höyryä?
Ilmoita asiaton viesti
Syntyy höyryä.
Ilmoita asiaton viesti
Joko olet patentoinut akkuvoimalla toimivan höyrykoneen, on hyötysuhde kohdillaan 😆 .
Ilmoita asiaton viesti
Se on keksitty ajat sitten: https://en.wikipedia.org/wiki/Fireless_locomotive
Ja niitä myös käytetään edelleen joissakin kohteissa missä on ylimääräistä höyryä.
Ilmoita asiaton viesti
”Vai mistä se höyry saadaan?”
Et ilmeisesti ole koskaan kuullut höyrygeneraattorista. Sellainen tekee höyryä vedestä käyttämällä polttoainetta. Polttoaine nyt voi olla vaikka etanolia. Toki sitä höyryä tekee myös vaikka sähköllä.
Sen lisäksi höyryä voidaan varastoida höyryakkuun jos niin halutaan. Teollisuudessa on käytetty esimerkiksi vetureita joissa on vain höyryakku mutta ei ollenkaan höyryn tuottamiseen laitteistoa. Näitä on käytetty tulenaroissa kohteissa. Sitä en osaa sanoa onko mieltä ladata höyryakkua linja-autossa, olisihan se mahdollista pistää latinkiin ennen ajoa ja ajon aikana tuottaa lisää, kuitenkin se auto pysähtyy pysäkeillä ja valoissa että se voi mahdollistaa optimointeja.
Ilmoita asiaton viesti
Aika moinen keksijä-pelle.
Ilmoita asiaton viesti
1600-luvun lopun keksijät höyrymoottorin keksi. Sinä olet todella dinosaurus jos tämäkin uutta ja ihmeellistä.
Ilmoita asiaton viesti
”1600-luvun lopun keksijät höyrymoottorin keksi.”
Meidän haluatko miljonääriksi tietäjä vauhdissa, kannattais kilauttaa kaverille ennen kuin päästelet pehmoisia.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, periaate oli keksitty jo aiemmin, mutta kaupallistettiin vasta 1690-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Kaarnatun kannattaa keskittyä siihen uraanin säästämiseen avaruusaluksiin ja niiden ohjelmistojen suunnitteluun. Ja varsinkin testaamaan niiden ohjelmistoja, jotta 100 000 000 tuntia ilman tilttejä on todellisuutta.
Kaikki kommenttisi kertovat siitä, ettet ole dösällä tai dieselillä paljoa kulkenut tai niitä nähnyt/kuunnellut.
1.
Tietosi ja ymmärryksesi Carnotin lämpövoimakoneesta tai ylipäätään mistään mekaanisesta laitteesta on aika heikko.
Laskeppa huviksesi, kuinka paljon enegiaa ja mekaanista rasitusta jatkuva start/stop tekniikka tekee mille tahansa lämpövoimakoneelle 1-5 minuutin välein tehtynä tekee ajassa.
Toisaalta, onko sinulla hajuakaan siitä, miten ”paljon” diesel-moottori kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä?
Ihan vihjeenä generaattorini kuluttaa noin 0,17L/kWh dieseliä käydessään 3000rpm. Sitäkin pystyisi parantamaan (=laskemaan kierroslukua) generaattorin napalukua kasvattamalla, koska kierrosluku moottorilla laskisi (dynaamiset virtaushäviöt pienentyisivät moottorissa).
Generaattorini tyhjäkäyntikulutus on luokassa 0,05L/h.
2.
Viittaamasi vaihteisto on joko kuvitteellinen, tai kokemattoman kuskin manuaalivaihteisto tai selvästi mekaaninen automaattivaihteisto, jossa vaihdot voivat olla ns. nykäiseviä, mutta silloin kuvailemasi kulkine on yli 30 vuotta vanha…
3.
Koskas ole katsastanut minkään kiisseli-ajoneuvon?
Nimittäin savustusarvo on mitattu kaikista kiisseliajoneuvoista jo yli 30-vuotta.
Mustaa pukkaa pakoputkesta ainoastaan minun vuoden 1962 MF-35 kun sille antaa hanaa täydellä kaasupolkimella.
4.
Jopa minun diesel-generaattorini melutaso on siellä 77dB luokassa ja se ei todellakaan ole hiljaisin generaattori.
Toki täällä kotonani on niin hiljaista, että kuulen sen 787-8 dreamliner moottorit kun sen lentää lentopinnalla 370. Ja se kuuluu muuten oikein hyvin. A330/350 on yllättävän paljon hiljaisempi, eikä nekään ole äänettömiä. Yllättävän kovaa melua piti myös ruotsalaisten gulfstream vaikka lentopinta oli 410.
Mutta kuten kaikista kommenteistasi on tullut selväksi…
Akku-tehnologiasta sinulla ei ole edes niin paljoa ymmärrystä, että tajuaisit J/kg merkityksen.
”Sähköbussit lämpiävät ilmalämpöpumpulla. Lisälämpöä tuotetaan polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä.”
Ymmärsitkö tätä kommenttia ylen annin uutisoinnissa ?
Kg/J on tässäkin se asian ydin.
Ilmoita asiaton viesti
”Ja varsinkin testaamaan niiden ohjelmistoja, jotta 100 000 000 tuntia ilman tilttejä on todellisuutta.”
Kyllä softan saa toimimaan ilman tilttejä. Rautaa vaan ei saa. Sitä kahdennetaan niin saa sitten toimimaan sen enimmän ajasta ilman häiriöitä. Joissakin järjestelmissä toki on mahdollista, että kuormitusta tulee enemmän kuin on resurssia suorittaa. Tilttaamisen sijasta luotettavissa järjestelmissä esimerkiksi automaattisesti tapetaan prosesseja, että toiminta ei häiriinny kun kapasiteetti tulee vastaan. Softassa luotettavuus ei oikeasti ole mikään ongelma.
”Laskeppa huviksesi, kuinka paljon enegiaa ja mekaanista rasitusta jatkuva start/stop tekniikka tekee mille tahansa lämpövoimakoneelle 1-5 minuutin välein tehtynä tekee ajassa.”
Olennaista on mekaanisen rasituksen voimakkuus ja mihin kohdistuu.
”Toisaalta, onko sinulla hajuakaan siitä, miten ”paljon” diesel-moottori kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä?”
Enemmän kuin sähkömoottori, mitä pidän ideaalisena tähän.
”jossa vaihdot voivat olla ns. nykäiseviä, mutta silloin kuvailemasi kulkine on yli 30 vuotta vanha…”
Vanhoja paskoja ne dieselit onkin. Sähköbussit ovat nykyaikaisia, ei ole tyhjäkäyntiä, ei nyi, ei kärytä, ei metelöi…
”Nimittäin savustusarvo on mitattu kaikista kiisseliajoneuvoista jo yli 30-vuotta.”
Bussipysäkeillä käryää kyllä keuhkoja polttava käry kun linja-auto lähtee liikkeelle. Olin diesel linja-autossa matkustajana pari vuotta sitten.
”Ymmärsitkö tätä kommenttia ylen annin uutisoinnissa ?”
En lukenut uutista.
”Kg/J on tässäkin se asian ydin.”
Ja ei ole mitään ongelmaa polttoainekäyttöisessä lämmittimessä.
”Akku-tehnologiasta sinulla ei ole edes niin paljoa ymmärrystä, että tajuaisit J/kg merkityksen.”
Tiedän siitä enemmän kuin sinä. Ei sitä lämmitystä ole pakko tehdä akuilla.
Ilmoita asiaton viesti
Huoh…
Pitääpä kirjoittaa tämä kommentti uusiksi, sillä kirjautumien vanhentui.
Ylläoleva on tyly fakta tähän softan testaamiseen, sopii äärimmäisen hyvin!
””Toisaalta, onko sinulla hajuakaan siitä, miten ”paljon” diesel-moottori kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä?”
Enemmän kuin sähkömoottori, mitä pidän ideaalisena tähän.”
Opetat isääsi n*ssimaan…
https://fi.wikipedia.org/wiki/Diesels%C3%A4hk%C3%B6inen_voimansiirto
Sillä kaikki mitä olet ”elämäsi” aikana ”keksinyt”, on keksitty jo aikoja sitten.
Merkittävää olisi se, että keksisit uuden idean.
”Bussipysäkeillä käryää kyllä keuhkoja polttava käry kun linja-auto lähtee liikkeelle. Olin diesel linja-autossa matkustajana pari vuotta sitten.”
Trolli!
Puhut silti VAG-konsernin dieseleistä ja niiden huijauksista. Se maksoi VAG:lle miljardeja ja toki he nettosivat sillä myös miljardeja.
Mutta ymmärryksesi kemiasta on äärimmäisen heikkoa, mutta mitäpä trolli-jonnelta voi odottaakkaan?!
”Ja ei ole mitään ongelmaa polttoainekäyttöisessä lämmittimessä.”
Ardicin ongelma on polttoaineen setaaniluku (ei lämmittimen teho) ja akun varaustila. Webastossa se ongelma on edelleen se setaaniluku ja akun varaustila.
Jos em. ongelmat poistetaan ja varausmassaksi tehdään vaikkapa 10kg vettä, kaikki ongelmat ovat poissa polttoainetoimisessa lämmittimessä…
Mutta kuten olen sanonut, sinun kannattaa keskittyä niihin uraania käyttävien rakettien työntövoiman softan optimointeihin, minä sen sijaan kiinnostun enemmän veden plasmasitaatioon ja sen optimaaliseen ejektioon mahdollisimman vähällä kWh määrällä…
Fuusion osuuden saa hoitaa joku muu, joka ei ole jonne….
Ilmoita asiaton viesti
”Puhut silti VAG-konsernin dieseleistä ja niiden huijauksista.”
En ole puhunut siitä mitään. Puhun siitä, että kun linja-autosta hyppää pysäkillä ulos ja kuski polkaisee pedaalin lattiaa niin tulee mustaa käryä putkesta mikä polttaa keuhkoja, ja melua. Sähkömoottorilla ei ole noita ongelmia, eikä höyryllä.
Tuo dieselsähköinen voimansiirto tarkoittaa sähkömoottoria, minä puhuin näistä linja-autoista mitkä toimivat dieselmoottorilla ja joissa sitten välissä automaattivaihteisto. Tuollaisia paskoja kun käytetään kaupunkibusseina.
Mitä tulee suoravetoiseen voimansiirtoon, et ilmeisesti ole kuullut suoravetoisista autoista joita on tehty sähkömoottorilla, sekä höyrymoottorilla.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt siirtyisi raketeista sinne citybusseihin niin tästä asiasta ei ole mitään epäselvyyttä etteikö sähkömoottori olisi paras.
Mielestäni teknologisesti ideaaliratkaisu toimisi sähkömoottori + akku, kun bussi voisi kerätä energian talteen hiljentäessään pysäkille tai risteykseen. Sen lisäksi bussia on mahdollista ladata reitillä kun asentaa käämit pysäkeille ja valoihin, että näissä voi hyvin latailla. Eikä sen tarvitse olla akkujen lataussuorituskyvyn varassa että sitä voi myös näissä tilanteissa ottaa lisävirtaa että laittaa silloin lämmityslaitteesta enemmän tehoja.
Mainittu 13 asteen lämpötila kuullostaa varsin sopivalta kun talvivaatteet päällä mönkii pysäkiltä, että ei tule kuuma matkalla. Ainakaan ei voi olla yli 15. Kuskilla nyt voi olla vaikka oma koppi. En pidä mahdollista lumen kertymistä myöskään ongelmana, että tarpeeksi korkeaa kohokuviota vaan, että ei tarvitse liukaskella.
Mutta minkäkokoinen akku sitten on ideaalinen niin se on sitten eri juttu. Ylisuuren akun raahaaminen ei ole mielekästä akun painon takia, että jos pieni akku ei riitä huomioiden energian kerääminen ja lataus matkalla niin yksi ratkaisu olisi laittaa sinne myös etanolisäiliö ja polttokenno. Etanoli palaa myös puhtaasti että lämmityksen voi myös hoitaa sillä.
Mutta dieselmoottori + vaihteisto niin ei vitussa, kauheata paskaa.
Ilmoita asiaton viesti
”En ole puhunut siitä mitään. Puhun siitä, että kun linja-autosta hyppää pysäkillä ulos ja kuski polkaisee pedaalin lattiaa niin tulee mustaa käryä putkesta mikä polttaa keuhkoja, ja melua. Sähkömoottorilla ei ole noita ongelmia, eikä höyryllä.”
Jos linja-auto tai ylipäätään mikään diesel-moottori pölläyttää mustaa savua putkesta ja on enintään 20-vuotias, niin kannattaa soittaa tai mailata siihen liikennöintifirmaan, sillä auto on pahasti rikki ja kuluttaa polttoainetta älyttömästi.
Mutta puhut tässäkin puutaheinää, sillä se musta savu on nokea ja noki ei haise tai polta keuhkoja tai voihan sinne jäädä myös palamattomia polttoainepartikkeleita, jotka haisevat dieselille.
Mutta niiden VAG-hiujausdieselien päästöt olivat typen oksideja ja ne muodostavat veden kanssa typpihapoketta tai tri-oksidit ihan typpihappoa, joka on kitkerän tuoksuista ja tuntuu keuhkoissa.
Tästä tietää, että trollaat ja et oikeasti tiedä, sillä musta savutus tai typenoksidit lyövät toisiaan korville.
Kannattaa katsoa Banks powerin videot youtubesta ”Killing duramax”.
Niissä kaikissa selitetään hyvin selvästi kuinka alkuperäisestiä 300hv tehosta rykäistään irti se 1000hv verran melkein orkkisromuilla. Samalla selitetään myös se, miten se polttomoottori oikeasti voi toimia optimaalisesti.
Edelleen se dieselmoottori-vaihteisto yhdistelmä on kaikkein energiatehokkain ja samalla sen kustannukset ovat järkeviä kokonaisuudessaan.
”Mielestäni teknologisesti ideaaliratkaisu toimisi sähkömoottori + akku, kun bussi voisi kerätä energian talteen hiljentäessään pysäkille tai risteykseen. Sen lisäksi bussia on mahdollista ladata reitillä kun asentaa käämit pysäkeille ja valoihin, että näissä voi hyvin latailla. Eikä sen tarvitse olla akkujen lataussuorituskyvyn varassa että sitä voi myös näissä tilanteissa ottaa lisävirtaa että laittaa silloin lämmityslaitteesta enemmän tehoja.”
Koko yllä oleva kommenttisi kertoo siitä, kuinka kaukana ole tästä todellisuudesta ja teknologiasta.
Akku on se kaikkein surkein komponentti ja sen kokonaishyötysuhde Wh/kg on edelleen surkean ja naurettavan rajamaastossa. Sähkömoottori tai generaattori molemmat kykenevät helposti yli 90% hyötysuhteeseen.
Langattomalla latauksen haaveilemelisella kerrot ainoastaan sen, ettet ymmärrä moisesta tekniikasta tai sähkötekniikasta tuon taivaallista ja fysiikan perusteet on täysin hukassa.
Ja vielä etanolipolttokenno hoitamaan sähköntuotantoa ja lämmitystä….
No, onhan se hienoa, että pääset 100 kertaiseen hintaan alle 1% primäärienergian hyötysuhteella…
”Näihin asioihin voi tehdä softan optimoimaan sitä. Se on aika last season juttu että ihmisten pitäisi asiaa tehdä kun konekin voi sen tehdä. ”
Kannattaa keskittyä suunnitelemaan niitä ohjelmistoja, jolla uraanin käyttö avaruusaluksissa saadaan automatisoitua ja optimoitua.
Voipi olla, ettei projektisi valmistu elämäsi aikana…
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta puhut tässäkin puutaheinää, sillä se musta savu on nokea ja noki ei haise tai polta keuhkoja tai voihan sinne jäädä myös palamattomia polttoainepartikkeleita, jotka haisevat dieselille.”
En muista mitään hajua. Tunsin vain poltetta keuhkossa ja jonkinverran oli näkyvää savua.
”Mutta niiden VAG-hiujausdieselien päästöt olivat typen oksideja ja ne muodostavat veden kanssa typpihapoketta tai tri-oksidit ihan typpihappoa, joka on kitkerän tuoksuista ja tuntuu keuhkoissa.”
En tiedä mikä oli linja-auton konserni, en katsonut valmistajaa.
”Edelleen se dieselmoottori-vaihteisto yhdistelmä on kaikkein energiatehokkain ja samalla sen kustannukset ovat järkeviä kokonaisuudessaan.”
Paska se on. Sähkömoottori on ylivertainen tuossa ja energiatehokkaampi. Kun ei ole pelkästään tyhjäkäynnin puuttuminen ja suoraveto, vaan myös energian kerääminen kun hidastaa valoihin ja pysäkille, mahdollisuus ladata matkalla että ei tarvitse niin paljoa kuljettaa energiaa mukana, hyötysuhde että ei mene juuri mitään lämmöksi. Hiljainenkin.
”Koko yllä oleva kommenttisi kertoo siitä, kuinka kaukana ole tästä todellisuudesta ja teknologiasta.”
Kyllä langaton lataus on todellisuutta. Kun kännykkä latautuu kun sen laittaa latauslevylle niin miksei ajoneuvokin latautuisi kun laittaa käämit vastakkain.
”Akku on se kaikkein surkein komponentti ja sen kokonaishyötysuhde Wh/kg on edelleen surkean ja naurettavan rajamaastossa.”
Ei välttämättä tarvitse niin paljoa kun huomioidaan energian kerääminen matkalla vauhdin hidastamisen ja pysäkillä latauksen muodossa. Ja akkua voi myös ladata matkalla polttokennolla. Etanolissa paljon energiaa kilogrammassa.
”Langattomalla latauksen haaveilemelisella kerrot ainoastaan sen, ettet ymmärrä moisesta tekniikasta tai sähkötekniikasta tuon taivaallista”
On kylläkin tutkinto tuosta ja tuo on tunnettua tekniikkaa. Langaton lataus toimii periaateessa samalla tavalla kun muuntaja. Pari käämiä vastakkain.
Onhan siinä toki omat ongelmansa ratkottavina, siinä on hävikkiä enkä laskematta sano miten paljon noin saadaan energiaa kerättyä matkalla mutta mahdollista se on.
Ja oletuksena kaikki on mahdollista mitä ei fysiikan lait estä.
”Ja vielä etanolipolttokenno hoitamaan sähköntuotantoa ja lämmitystä….”
Polttokenno olisi sähköntuotantoon mutta jos lämmitykseen löytyy varmasti fiksumpikin tapa vaikka energian voi ottaa etanolista. Sitä kun sähkömoottorissa on niin hyvä hyötysuhde, että lämmitys ratkotaan erikseen.
”No, onhan se hienoa, että pääset 100 kertaiseen hintaan alle 1% primäärienergian hyötysuhteella…”
Sähkömoottorin hyötysuhde on ylivertainen ja korostuu vaan kun hidastamisenergia kerätään talteen ja ei ole tyhjäkäyntiä.
Hinta ei kiinnosta pätkään kunhan todelliset resurssit mahdollistavat, eli raaka aineet, energia, työvoima jne. Meillä sellainen ekonomia jossa teknologia jumiutuu lokaaleihin optimeihin eikä helpolla parannu.
Mieti nyt, bensiini on lamppuöljyn jalostuksesta tulevaa jätettä ja sillä autot liikkuu edelleen vaikka valaisimissa on muutama teknologinen harppaus tehty ja on nykyään ledit. Teknologia jumiutuu siis lokaaleihin optimeihin.
”Kannattaa keskittyä suunnitelemaan niitä ohjelmistoja, jolla uraanin käyttö avaruusaluksissa saadaan automatisoitua ja optimoitua.”
Miksi? Ei tällaista projektia ole aloitettu.
Ilmoita asiaton viesti
Koska et muista tunteneesi hajua mutta tunsit poltteen keuhkoissasi, kertoo siitä, että harjoitat laihialaista pellon lannoistamista.
Viittaan edelleen tuohon diesel-sähköiseen voimalinjaan, jossa hyödynnetään molempien tekniikoiden parhaat puolet. Sitä kutsutaan myös sarja-hybridiksi. Oiva esimerkki löytyy vetureista rautateillä ja laivoista. Mainitsematta nissanin e-power voimalinjaa.
Mitä langattomaan lataukseen tulee, niin se on hyötysuhteeltaan surkean tai naurettavan väärällä puolella. Kännykässä se voidaan hyväksyä, koska siinä se hyötysuhteen heikkous ei vaikuta niin rajusti, kuin 100kW teholuokassa. Jos lataustehona halutaan käyttää jotain järjellistä tehoa, niin hukkateho lämmittää harakoita aivan turhaan.
”Sähkömoottorin hyötysuhde on ylivertainen ja korostuu vaan kun hidastamisenergia kerätään talteen ja ei ole tyhjäkäyntiä.”
Hidastusenergian voi kerätä sarjahybridissäkin talteen tai monessa muussakin tekniikassa.
Tyhjäkäyntikulutus… Et selvästi tunne moottoritekniikkaa tai vielä tarkemmin diesel-moottoria.
Jos moottori voi toimia jopa 1:100 AFR-suhteella, niin laskeppas huviksesi se polttoaineen kulutus tyhjäkäynnillä.
Joten kannattaa tutustua siihen, millaisia ne lillukan varret ovat, niin käsität miksi niihin voi kompastua…
”Hinta ei kiinnosta pätkään kunhan todelliset resurssit mahdollistavat, eli raaka aineet, energia, työvoima jne. Meillä sellainen ekonomia jossa teknologia jumiutuu lokaaleihin optimeihin eikä helpolla parannu.”
Naamapalmu…
Luuletko että saat työvoimaa jostakin ilmaiseksi?
Haluat mutta et edes kykene maksamaan remontti-miehelle €1000,-/h ja arviotuntimäärä on vähintään 1000 tuntia?
”Mieti nyt, bensiini on lamppuöljyn jalostuksesta tulevaa jätettä ja sillä autot liikkuu edelleen vaikka valaisimissa on muutama teknologinen harppaus tehty ja on nykyään ledit. Teknologia jumiutuu siis lokaaleihin optimeihin.”
Niin, asfaltti oli puhdasta jätettä, kunnes sille keksittiin käyttöä. Nyt siitä tehdään myös bensiiniä.
Lamppuöljystä (valopetrooli) tehdään myös bensiiniä ja dieseliä.
Ledien voitonkulku alkoi vasta siinä vaiheessa, kun keksimme energiatehokkaan UV-valoa tuottavan ledin.
Ymmärryksesi on kovin biasoitunut, sillä tutkimalla autojen historiaa ymmärtäisit sen, miksi sähköautot eivät ole yleistyneet, sillä autoilu alkoi niillä.
Kehittäppä se tekoäly, joka ”keksii” akun, jossa energiasisältö on nestemäisten polttoaineiden luokassa ja se kestää lataamisen täyteen minuuteissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku#Taulukko_akkujen_ominaisuuksista
Kyllä sinä olet aika kujalla todellisesta maailmasta.
Ilmoita asiaton viesti
”minä sen sijaan kiinnostun enemmän veden plasmasitaatioon ja sen optimaaliseen ejektioon mahdollisimman vähällä kWh määrällä…”
Näihin asioihin voi tehdä softan optimoimaan sitä. Se on aika last season juttu että ihmisten pitäisi asiaa tehdä kun konekin voi sen tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Kustannukset pitäisi vyöryttää käyttäjäperusteiseksi. Joka haluaa vihertää niin maksakoon.
Ilmoita asiaton viesti
Lämpötila on optimoitu bussin käyttömatkan ja lämpötehon suhteen. Se ei riitä Suomen olosuhteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Lämpötila on optimoitu bussin käyttömatkan ja lämpötehon suhteen. Se ei riitä Suomen olosuhteisiin.”
Sähköbussia on teknisesti mahdollista ladata matkalla. Vähän käämiä bussikaistalle valoihin ja pysäkeille, että lataa akkuja kun pysähtelee.
Ilmoita asiaton viesti
”…Vähän käämiä bussikaistalle…”.
Kuten Saksassa ? Käyttäjiä oli 10 kpl, kun systeemi oli rakennettu useille tuhansille. Ilmankos kokeilu lopetettiin Saksassa, mutta kylmässä Suomessa se pitäisi ottaa käyttöön ? Onpa fiksua vouhotusta.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mitä saksassa on tehty.
Ymmärrän, että ei siinä teknisesti mitään mahdotonta ole niin ei tarvitse niin paljoa raahata akkuja mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Näitä ongelmia ei ole dieselbusseissa.
Ilmoita asiaton viesti
Dieselbusseissa on pahempia ongelmia.
-Keuhkoja polttaava käry
-Melu
-Tyhjäkäynti
-Vaihteisto
Paljon vakavempia ongelmia eikä näitä ole diesel tekniikalla kyetty ratkomaan. Täyttä paskaa siis.
Nyt puhutaan kuitenkin ihmisten kuljettamisesta eikä jonkun tukkikuorman.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten tuonne alemmas jo kirjoitin, dieselbusseissa on/oli usein ongelmana, että kuskit lämmittävät sen matkustajia ajatellen sietämättömän kuumaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuo ikinä lue ajatuksella, napsii vain ne kohdat mitkä ”tukee” narratiivia, siis lainausmerkit kun eihän tuo Nahkamäki edes ymmärrä usein lukemaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin osasin tuon uutisen luettuani odottaa, että joku PS-aktiivi nostaa asian esille täälläkin. Mutta joo, uudentyyppisissä busseissa voi olla lastentauteja.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun odotuksesi on eri asia miten sähköbussin kuljettajat tarkenee.
Ilmoita asiaton viesti
Kuskilla on oma lämmitys, kokeile se istumalla hänen taakse.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, viimeksi kun matkustin DIESELbussilla, kiinnitin huomiota siihen, että kuljettajalla oli lyhythihainen paita päällä, vaikka sää oli pakkasen puolella. Se oli kunnollista.
Ilmoita asiaton viesti
Hah! Vanhoissa dieselbusseissa kuljettajat usein lämmittivät matkustamon sietämättömän kuumaksi talvivaatteisille matkustajille, minkä takia suorastaan vältin bussimatkustusta.
Sähköbussien hyvänä puolena olen pitänyt juuri parempaa lämpötilaa matkustajien kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän pitäisi työsuojelun puuttua.
”Työnantajan on ryhdyttävä työolojen parantamiseen erityisesti, kun työpaikan ilman lämpötila ylittää 28 °C tai alittaa suosituslämpötilat seuraavasti:
kevyessä istumatyössä 20 °C
kevyessä työssä 18 °C
keskiraskaassa työssä 15 °C
raskaassa työssä 10 °C.
”
Ilmoita asiaton viesti
Eli jos lämpömittari näyttää alle 10 astetta niin ulkotöitä ei saa tehdä?
Ilmoita asiaton viesti
”…työpaikan ilman lämpötila…”.
Ymmärrys hoi, äly älä jätä. Taisi jo jättää, tai sitä ei ollutkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Bussilla ajetaan muuten ulkona. Ihmiset ovat talvivaatteeissa siellä.
Ymmärrys hoi, äly älä jätä. Linja-auton lämpötila ei vertaudu mihinkään toimistotyöhön.
Ilmoita asiaton viesti
Joko olet vihdoin oppinut asentamaan ja käyttämään ylivertaista käyttöjärjestelmää, jotain virusvapaata Linuxin jakelua?
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä miten liittyy aiheeseen, mutta asensin ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten, ja on käytössä päivittäin. Käyttöjärjestelmän asentaminen ei silloinkaan ollut uutta, että jos tietää miten tietokone toimii ja on tehty asennusdisketti mistä laite voi bootata niin siinähän se käyttis asentuu sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Oma ennätykseni on n. -30 °C. Onneksi valoisaa oli vain 5-6 tuntia. Hyvin syömällä pöllejä tehden ja niitä kantaessa vaatteet ja rukkaset pysyivät notkeina. Ruokatauon piti olla lyhyt. Kotiin kävellessä parin kilometrin matkalla päälimmäiset vaatekerrokset ja rukkaset jäätyivät haarniskaksi. Husqvarna pelasi luotettavasti ja pelaa edelleen hieman pienemmissä töissä.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköbussi ei juurikaan tuota lämpöä suuren sisätilan lämmitykseen, joten kun ei ole autonomista bensatoimista lämmitintä, niin pakkasella ovat kylmiä jääkaappeja pyörillä.
Vihreä aate edellyttää kärsimyksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Moni aate, esim. itsenäisyyden ja maan puolustaminen, voi edellyttää kärsimyksiä. Tässä tapauksessa kuitenkin ”suuren sisätilan” lämpötila on muuttunut miellyttävämpään suuntaan sähköbussien käyttöönoton myötä. (Sori vaan, sanon kolmatta kertaa.)
Ilmoita asiaton viesti
Miksi valittaa buisseista, kun voi käyttää omaa autoa, dieseliä tai bensaa. Eikös vaalilupaus ollut että bensan hintaa pitää laskea, että olisi varaa omalla autolla hurjastella.
Kylmät bussit ja niiden lattioiden liukkaus on kait vain köyhien ongelma, niiden jotka äänestää vihervasemmistoa.
Ilmoita asiaton viesti