Suomalaiset eivät halua nopeuksia alennettavan selviää kyselystä
Lähde Tietoykkönen.
Enemmistö eli 55 prosenttia suomalaisista vastustaa Väyläviraston suunnitelmaa, jonka mukaan osa sadan kilometrin tuntinopeusrajoituksista laskettaisiin 80:een tai 90:een, ilmenee Uutissuomalaisen USU-gallupista.
28 prosenttia suomalaisista kannattaa nopeusrajoitusten alentamista, ja 17 prosenttia ei osaa ottaa kantaa asiaan.
Väyläviraston tavoitteena on parantaa maanteiden liikenneturvallisuutta. Nopeusrajoitusten alentaminen koskisi noin 1 800:aa tiekilometriä.
Asiasta kirjoittaa Keskisuomalainen.
Ajatus rajoitusten alentamisesta on jo kuolleena syntynyt.
Sen laittoi alulle viime vihervasemmistohallitus.
Siellä pääpukareina olivat kortittomat viherfillaristit, jotka muutenkin päsmäröivät taajamien rajoitusten kanssa.
Suomessa on oikein perinnelaji autoilijoiden kiusaaminen – jos ei nopeusrajoituksilla niin veroilla.
Nopeuksia sitävastoin tulisi nostaa. Yksi tällainen paikka on 13-tie Kangashäkistä Saarijärvelle.
Toivottavasti liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) laittaa stopin Väyläviraston suunnitelmille – sitä kansa ainakin haluaa.
Suomalaiset on vuosikymmenet halunneet että autoiluun liittyvistä veroista menisi isompi osa tienhoitoon, mutta ei ole mikään hallitus tätä ottanut prioriteetiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Teiden kunto onkin keskeinen kysymys, jotta nykyrajoitukset voidaan pitää.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisten haluaa mitä haluaa, mutta tosiasia on se, että tiestömme on siinä kunnossa, ettei siellä uskalla enää ajaa yli satasta.
Asfalttitiestömme yhtä katastrofaalisessa kunnossa kuin Venäjällä ja pääministerimme haaveilee käyttävänsä kaikki mahdolliset ja mahdottomat rahat ”tunnin junaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Et sitten ole kokeillut ajaa nopeusrajoitusten puitteissa. Kokeilepas. Totuushan on se, ttä jos ajat vaikka 80 kympin alueella rajoituksen mukaan, niin saat perääsi jonon ja ohittelijat tyyttäävät ja parhaat näyttävät keskisormea, että mitä siinä hidastelet. Meillä on sellainen hullu mielikuva, että sallittua nopeusrajoitusta voi ylittää n. 10 km/h. Tämähän on todettu ja jotain pitäisi tehdä. Alentaa nopeusrajoituksia, empä usko sen toimivan. Kyllä se on korvien välissä ja jopa tietyissä automerkeissä. Kiireeseen en usko. Peltipoliiseja lisää ja tutkamittauksia, sakkoja voisi myös korottaa, tästäpä Leena Merelle ilmainen ehdotus.
Ilmoita asiaton viesti
Nopeusrajoituksissa tuppaa olemaan sellainen piirre ettei niitä kukaan noudata, jos ei niiden koeta olevan mielekkäällä tasolla.
Ilmoita asiaton viesti
”Nopeusrajoituksissa tuppaa olemaan sellainen piirre ettei niitä kukaan noudata, jos ei niiden koeta olevan mielekkäällä tasolla.”
Näinhän se on monessa muussakin asiassa. Juuri näin.
Ilmoita asiaton viesti
Pidätkö tätä väittämääsi asiantilaa hyväksyttävänä ja tavoiteltavana? Ulotatko saman ajattelutavan kaikkeen lainsäädäntöön?
Ilmoita asiaton viesti
Nopeusrajoituksilla ja liikennekuolemilla tuppaa olemaan aika kiinteä yhteys. Erilaisten kokeilujen jälkeen nopeusrajoitusjärjestelmästä tuli pysyvä 1978, ja sinä vuonna tieliikenteessä kuoli noin 600 ihmistä, kun viisi vuotta aikaisemmin kuolleita oli ollut noin 1100.
Mikä olisi blogistin mielestä tavoiteltava määrä liikenteessä kuolleille ja vammautuneille?
Blogisti mainitsi ”kortittomat viherfillaristit, jotka muutenkin päsmäröivät taajamien rajoitusten kanssa”; missä taajamissa on satasen rajoitus?
Ilmoita asiaton viesti
Olen aina sanonut, että pysäytetään liikenne niin katsotaan kuinka kauppa käy ts. kukaan ei liiku millään vauhdilla. Siihen tämä mm. taajamien 30 km/h rajoitus johtaa.
Diagrammista näkyy, että tätä aivokuollutta linjaa tahtoo vihreät ja vasemmisto.
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti pitää itseään varmaan kovin nokkelana keksittyään tuon hassun heiton, jota kukaan muu ei tässä keskustelussa ole esittänyt.
En tiedä, miksi blogisti haluaa teeskennellä typerämpää kuin mitä hän on. Kyselyssä on selvitetty mielipiteitä maantienopeuksista, mutta jostain syystä blogisti alkaa puhua taajamista ja kolmestakympistä. Minä asun taajamassa, jossa tavalliset rajoitukset ovat 50 ja 40; jos jossain on 30, siihen on kyllä ihan helposti käsitettävät syyt. Mikä mahtaisi olla blogistin mielestä sopiva nopeusrajoitus vaikkapa pientaloalueelle, jonne ei haluta läpiajoliikennettä? Entä alakoulun lähelle? – Blogisti ei vastannut edellisiin kysymyksiin, joten ehkä nämäkin jäävät taattuun populistityyliin vastaamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Kotimaan kuljetuksissa tiekuljetusten osuus on noin 90 % kuljetetuista tonneista ja on pysynyt melko tasaisena. Myös kuljetussuoritteessa tiekuljetuksilla on merkittävin rooli, kun raide- ja vesikuljetusten osuus on yhteensä vajaa kolmannes tonnikilometreistä. Siksi joustava liikenne ja nopeudet ovat tärkeitä.
Ilmoita asiaton viesti
Arvasin siis oikein, blogisti ei kykene vastaamaan kysymyksiin – ja miksi pystyisi, kun kaikkiin kysymyksiin ei voi kopioida kunnollista vastausta netistä. Tällöin täytyy kopioida asiaan mitenkään liittymätön vastaus, josta esimerkki yllä. Alkuperäinen lähde on täällä:
https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/tavaraliikenne-suomessa
Blogikirjoituksen aihe oli käsittääkseni pöyristys suunnitelmasta maantienopeuksien alentamisesta nykyisestä satasesta. Raskaan liikenteen suurin sallittu nopeus täällä on 80; mitä tekemistä siis raskaalla liikenteellä on aiheen kanssa?
Ilmoita asiaton viesti
Pulushakkimies luulee että minun pitäisi omasta päästäni keksiä tieliikenteen osuus ja tonnimäärät – tottakai tieto pitää tarkistaa.
Raskas liikenne kulkee muun liikenteen seassa, sitä vihreät fillaristit eivät hoksaa, eikä muutenkaan vihervassarit ymmärrä autoista kuin yhtä paljon kuin kala pyörällä ajosta.
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, nyt olemme edenneet peruspelikirjan lukuun ”Henkilökohtaiset loukkaukset”. Lainausten lähteiden ilmoittamista ei kai ole mainittu hallitusohjelmassa, joten lähteitä ei tarvitse ilmoittaa.
Nykyään raskas liikenne ajaa kahdeksaakymppiä. Jos tien rajoitus pudotetaan satasesta kahdeksaankymppiin, ajaa raskas liikenne edelleen kahdeksaakymppiä. Tästä syystä en ymmärrä tätä maalitolppien siirtelyä.
Nopeusrajoituksista vouhottaville:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelja-kuljettajaa-viidesta-ajaa-ylinopeutta-koulun-lahella-se-on-vahan-pelottavaa-jos-joku-ei-tottele-liikennesaantoja/8986220#gs.d0nml0
Ilmoita asiaton viesti
Jos nopeusrajoitus alennetaan 80 km/h ajaa joku autojonossa 70 km/h ja raskas liikenne sen mukaan eikä pääse ohi. Kerron kokemuksella usko tai älä.
Yleisesti ottaen Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja täällä on jo riittävästi kurjistettu autoilijoita rajoituksilla ja veroilla. Sitäpaitsi autot ja varusteet ovat parantuneet huimasti siitä, kun nykyiset rajoitukset on asetettu.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman ylempänä kerrot, että mielestäsi nopeusrajoituksia ei noudateta, jos niitä ei pidetä mielekkäinä. Eikös tällaisessa tilanteessa raskas ajoneuvo voi ohittaessa ajaa rajoitinta vasten eli yhdeksääkymppiä?
Jos rajoitus on 100, takaako se, että kukaan ei aja silloin seitsemääkymppiä?
Rajoitusten kutsuminen kurjistamiseksi kuulostaa siltä, että taidat vähän haikailla takaisin aikoja, jolloin mitään nopeusrajoituksia ei ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Pohjoiseen näitä rajoituksia ilmeisesti pääosin suunnitellaan. Mikä olisi sinun mielestäsi oikea nopeus esim ns. käsivarrentielle Torniosta Kilpisjärvelle, tai vaikkapa Sodankylästä Utsjoelle johtava Ivalontie-Jäämerentie?
Noita tulee molempia pari kertaa vuodessa ajeltua sekä kesällä ja talvella, enkä näe mitään syytä laskea nopeuksia nykyisistä. Nykyisillä 100 km/h alueilla on täysin turvallista ajaa satasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin Väyläviraston suunnitelmissa alennuksia olisi koko maassa (uutisessa on mukana myös kartta):
https://yle.fi/a/74-20098375
En tunne mainitsemiasi tieosuuksia, joten en myöskään osaa arvioida niille sopivia nopeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin niillä on kiire?
Ilmoita asiaton viesti
Monet kapitalisteista käy töissä toisin kuin vihervassarit.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla toisin päin, p….aukisten viervassareiden on pakko käydä töissä, kunnon kapitalisti elää sijoituksillaan.
Ilmoita asiaton viesti
mä ainakin lähen ajoissa kotoa, et kerkeen keittää kahvit muulle työporukalle.
Hanki säkin herätyskello, ni ei tarvi kaahata.
Ilmoita asiaton viesti
Missä puhuin ylinopeuksista
Ilmoita asiaton viesti
Miksei Stadissa saa ajaa satasta?
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkas pitkä oli Nahkamäen oma työura?
Ilmoita asiaton viesti
Meitä jotka ajelevat motarilla vapaaehtoisesti satasta vaikka taulussa lukee 120 on yllättävän paljon. Se kun on taloudellista ja mukavaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Sen laittoi alulle viime vihervasemmistohallitus.
Siellä pääpukareina olivat kortittomat viherfillaristit, jotka muutenkin päsmäröivät taajamien rajoitusten kanssa.”
Tässä ilmeisesti yksi kortiton viherfillaristi joka kannattaa nopeusrajoitusten alentamista:
https://yle.fi/a/74-20091892
Ilmoita asiaton viesti
Jos ja kun Lulu Ranne (ps) vie hankkeen maaliin, niin persujen kannatus nousee nykyisestä 7,6% -> 28% !!!
Ilmoita asiaton viesti