Suomen teillä ennätyksellisen vilkasta
Suomessa kulkee tänä päivänä ennätysmäärä henkilöautoja liikenteessä. Asiasta kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Traficomin mukaan henkilöautojen määrä on kasvanut merkittävästi vuosituhannen alusta lähtien.
Vuonna 2000 liikenteessä oli noin 2,1 miljoonaa henkilöautoa, ja tämän vuoden alussa määrä oli kasvanut noin 2,8 miljoonaan autoon. Kasvua on ollut lähes kolmannes.
Suomessa on nyt 492 autoa tuhatta asukasta kohti. Ilta-Sanomat.
Suomessa oli vuoden 2023 lopussa liikennekäytössä noin 3,2 miljoonaa autoa, joista noin 2,7 miljoonaa oli henkilöautoja. Pakettiautoja oli liikennekäytössä noin 344 000, kuorma-autoja noin 91 000 ja linja-autoja noin 11 100.
Liikennesuoritteen ennakoidaan myös kasvavan.
Osaltaan tätä indikoi edullinen polttoaine.
Tiestön kunnossapitoon on tämä hallitus kiinnittänyt erityistä huomiota.
On syytäkin, sillä vihersosialistihallitus puuhaili vain toisarvoisten asioiden parissa.
Kerrankin meillä tehdään ja toimitaan autoilijoiden hyväksi jotakin.
Toimiva logistiikka pitää tämän yhteiskunnan hengissä.
Perussuomalaiset ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi hallituksessa, kuten autokannan kasvun, polttoaineen hinnan edullisuuden, alkoholikulutuksen alenemisen sekä lämpimän kesäsään!
Ilmoita asiaton viesti
Lisäksi Suomessa on maailman onnellisin kansa!
Ilmoita asiaton viesti
Edellisessä Nahkämäen perussuomalaisten kehumisessa ei ollut päätä eikä häntää( Se Tynkkysen avautuminen)
Ei ole paljoa tässäkään. Jää nähtäväksi kuinka kauan Nahkamäen lisenssi persujen pelastajana kestää.
Ilmoita asiaton viesti
Känsälää ei puhuttele edes 200 miljoonaa? Vassarit onkin oma heimonsa…
Ilmoita asiaton viesti
Aina niitä tierahoja on ennenkin korotettu,ja sen jälkeen alennettu. Niin tulee tämänkin hallituksen aikana käymään.
Tuo 200 miljoona on kyllä asiaa,mutta sekin pitää nähdä.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustalainen Känsäläkin kuuluu nyt vassareiden heimoon?
Tervetuloa Heikki, vielä mahtuu vaikka täällä alkaa olemaan kohta ahdasta eli noin 85% äänestysikäisistä.
Ilmoita asiaton viesti
Yritetään kestää. Huomennahan saamme nykyhetken arvion heimomme määrästä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki mikä täältä oikealta katsottuna on vasemmalla on vasemmistoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ääripää näkee vain toisen ääripään, vaikka Suomessa suurin osa on keskustaa tavalla tai toisella, hieman vasemmalla, tai hieman oikealla. Vasemmistokaan ei Suomessa ole mikään radikaali puolue vaikkakin selvästi vasemmistoa, toisin on täällä etelässä missä kommunismia julistavat.
Ilmoita asiaton viesti
Sisäliikennehuulipunaministeri Lulu Rannetta on myös kiittäminen siitä, että uusia routavaurioita ei ole maantiellämme ilmennyt kohta puoleen vuoteen.
Ilmoita asiaton viesti
Samoin teiden suolaaminen on ollut minimissä ko. aikana – PS ajattelee pohjavesiä.
Ilmoita asiaton viesti
Hirveetä viherpiiperrystä. Sitä olisi odottanut persuilta vaatimuksia teiden kesäsuolaamiseksi ihan periaatteesta kun pohjavesien suojelu on vähän, no, homoa.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Kyllä persut osaa. Kuka suolaa teitä -20-30 asteen pakkasilla? Kuten viime talvena.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset autoilijat autoilevat surkeilla vanhoilla romuilla. Ruotsi ja Saksa tyhjentävät tänne loppuun ajetut kotteronsa.
Ihmiset eivät uskalla ostaa uusia autoja, kun tulevaisuuden verotuksesta ei ole muuta tietoa, kuin aavistus siitä, että se tulee olemaan kovaa.
Kiitos tämän hallituksen, joudun ajamaan vielä pitkään vuonna 1997 valmistuneella autolla.
Kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
No, joo. Minäkin ajan 318000 km ajetulla ja jonka korjauskulut on vuodessa enemmän kuin auton arvo.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se myyntiarvo romuissa ratkaise, vaan käyttöarvo.
Ilmoita asiaton viesti
Käyttöarvo voi olla vaikka miljoona eikä se kerro mitään.
Ilmoita asiaton viesti
No asioita voi katsoa monelta kantilta, tehokkuus on ajankäyttö suhteessa käytettyyn voimaan, onko siis paskojen raijjaaminen paikasta toiseen välttämättä tehokasta, jos voisi sen sijaan ”taittaa aika-avaruutta” ja tuottaa asioita paikallisemmin vähemmällä romujen raijjaamisella?
Ilmoita asiaton viesti
Tänä kesänä on parannettu ja päällystetty teitä koko maan laajuisesti enemmän kuin vuosiin yhtenä kesäkautena.
Autoilijat saavat vastinetta veroille.
Ja lisäksi tuo 200 me.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se lisäksi tule. Siihen kuuluu menneen kesän päällystystyöt. Merkillistä typerehtimistä pitkän linjan politiikolta.
Ilmoita asiaton viesti
Känsälän asiaosaaminen ja kielenkäyttö on kuin murrosikäisellä. Siivoa suusi.
200 tulee liittymiin ym. siltoihin eikä päällystykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Todista se. Heittelet satoja miljoonia perustelematta käyttötarkoitusta.
Kyllä sinulla on syy perustella blogisi sekavuus. Ei se muita halveksimalla muuksi muutu.
Ilmoita asiaton viesti
MYÖNNÄN, että valtateillä 6 ja 14 on kiva ajella pitkin uutta asvalttia. Saisikohan persuja äänestämällä uuden päällysteen myös paikallistie 4063:lle, jolla routareikiä pitää toden teolla väistellä?
Ilmoita asiaton viesti
Melkoista propagandaa Nahkamäki taas suoltaa. On päässyt unohtumaan että Marinin hallitus antoi vuosina 2020-2023 perusväylänpitoon yhteensä 1,2 miljardin euron lisärahoituksen.
Ilmoita asiaton viesti
Orpoko ei sitten laita…
Ilmoita asiaton viesti
No itsehän sinä väität blogissa että Orpon hallitus panostaa teiden kunnossapitoon enemmän kuin edellinen hallitus.
Ilmoita asiaton viesti
Karhunen ei ymmärrä, että nykyhallitus taittaa korjausvelkaa sadoilla miljoonilla euroilla (verrattuna aiempiin).
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän teki Marinin hallituskin, ainakin verrattuna Sipilän jallitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus päätti ohjelmassaan panostaa tiestön kehittämiseen ja korjausvelan kasvun torjumiseen yhteensä noin 1,6 miljardin euron investointipaketilla.
Painopisteemme tiestössä oli korjausvelan vähentäminen, johon tuli vaalikaudelle yhteensä 520 miljoonaa euroa. Hallitus päätti esityksemme mukaisesti budjettiriihessä, että korjausvelkapaketin varoja käytetään etupainotteisesti. Vuonna 2024 siis 250 meur. Lähde:SKAL.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tulee Suomen autokantaan, niin 95% niistä on enemmän tai vähemmän käytettyjä, pääosin enemmän.
Joidenkin lähteiden mukaan Suomessa olisi nyt Euroopan vanhimmat autot, kun Giorgiokset olisivat romuttaneet vanhimpia enemmän kuin suomalaiset. Samaan aikaan käytettyjä ajoneuvoja tuodaan Ruotsista niin, ettei autonkuljetusrekkoja riitä.
Itsekin olen laiska vaihtamaan autoa ja ajan mieluummin halvemmilla käytetyillä kuin kalliilla uusilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Toimiva logistiikka pitää tämän yhteiskunnan hengissä.”
Miksikähän meiltä vuonna 2010 lopetettiin Merenkulkuhallitus ja sen mukana Järvi Suomen merenkulkupiiri.
Sen hävityksen mukana viidentoista vuoden aikana Suomesta on tullut liikenne logistiikan todellinen ihmemaa.
Meillä on onnistuttu kasvattamaan raskaan maantieliikenteen suoritteita 22 % kun kuljetettava tavaramäärä on vähentynyt melkein vastaavasti 20%. Tarkoitti Venäjän Ukraina sodan jälkeen, jälleen uutta ennätystä kun nyt kaikki vienti ja tuonti tehdään tapulikaupunkien kautta laivoilla, sinne ja sieltä kotimaan kuljetukset Järvi Suomeen rekoilla ja joitain junillakin.
Olisikohan aika palata tutkimaan liikenteen ilmastoystävällisyyttä , valtion ulkoisia kustannuksia, kuljetusten tehokkuutta teollisuuden ja käupan vaihtoehtoisia kuljetuksia mukaan ottaen raskaan maantieliikenteen puolittamistavoitteet EU direktiivien mukaisesti, Liikene ja viestintävaliokunnan asettaman ultimatumin mukaisesti :
Perustelut kohta 4 https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Documents/LiVL_5+2024.pdf
Ilmoita asiaton viesti