Talvinopeusrajoitukset voimaan tällä viikolla
Nopeusrajoitus. Liikennemerkki. Kuvituskuva.
Mediat tiedottavat nopeusrajoitusten muuttuvan taas tällä viikolla. Kyse on siirtymisestä talvinopeuksiin.
Käytännössä tämä tarkoittaa valtateillä satasen nopeuden muuttumista kahdeksaankymppiin ja moottoritiellä nopeuden laskua sadastakahdestakympistä sataseen.
Väyläviraston mukaan talvirajoitusten ansiosta säästyy vuosittain arviolta 8 ihmisen henki ja 36 jää loukkaantumatta. Alennetuista rajoituksista on muutakin hyötyä: polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee.
Alennetut nopeusrajoitukset ovat voimassa kevääseen saakka kunnes kelit taas paranevat.
Nuorempana nämä muutokset kismittivät, kun piti päästä ns. kovaa. Nyttemmin sitä arvostaa enemmän turvallista matkaa.
Sitä vastoin taajamien kolmenkympin rajoitukset ovat alimitoitettuja. Sopiva nopeus olisi 40-50 km/h. Liikenne puuroutuu ruuhkien muodossa.
Onko liikennekulttuuri murrosvaiheessa, kun sähköautoilijat säästävät akkujaan ajamalla alemmilla nopeuksilla kuin polttomoottoriautoilijat? Voisin olettaa, että toimintamatka on vauhtia tärkeämpi tekijä.
Muutenkin nämä viikot voivat olla ruljanssia autoilijoille, kun siirrytään käyttämään talvirenkaita. Itse vältyn tältä showlta ajaessani kitkarenkailla ympäri vuoden.
Ilmastonmuutoksen myötä Helsingissä kasvaa palmuja kadunvarsilla ja avoautolla voi ajaa ympäri vuoden.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta pitää kuitenkin varoa malariaa. Sitä oli sodan aikana Karjalassa, isoissa soissa parasiitti selviää talven yli. Se on avoauton huono puoli.
Ilmoita asiaton viesti
”Itse vältyn tältä showlta ajaessani kitkarenkailla ympäri vuoden.”
Nahkamäki siis syyllistyy itse subjektiivisesti liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (tässä tapauksessa ei rangaistavaan tekoon kuitenkaan) ajamalla kesäisin renkailla, jotka eri autolehtien enemmän tai vähemmän puolueettomien testien mukaan ovat kesällä tai kesäisissä olosuhteissa jopa kelvottomat. (kitkarenkaat)
Kun kitkarenkaista on jauhettu kesäasfaltilla pari-kolme milliä pois, ne alkavat olla kelvottomat myös talviolosuhteissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kosonen pyöräilykypärä päåssä antaa neuvoja autoilijoille luettuaan ns. miesten lehtiä.
Mull 400000 km kokemus kitkoista ja alan koulutus, joten… hyvää päivänjatkoa ja turvallista fillarointia 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Minua jäi kiinnostamaan, ajatko kesäkäytön jälkeen samalla kitkarengassarjalla myös talven. Onhan aivan eri asia tehdä homma päinvastaisessa järjestyksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Olet elävä esimerkki silloin siitä, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne kitkarenkaat on testien mukaan kesällä ihan paskat, varsinkin jos ne alkaa olemaan finaalissa.
https://www.autoliitto.fi/uutiset/moottori-testasi-miten-kitkarengas-parjaa-kesakelilla-kun-kesarengas-oli-pysahtynyt-kitkarenkaalla-oli-vauhtia-74-km-h/
Ilmoita asiaton viesti
Lue vaikka Jallua niin koolla on väliä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kaikesta päätellen sulla ei ole ikinä ollut n.s. kunnon renkaita ja olet sen takia täysin sokea tässäkin asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin tunnustan ajavani kitkoilla kesät talvet. Rengassouvi kun ei oikein inspiroi enää. Kaverikin sai aivoverenvuodon kesken renkaanvaihdon kun rehki liikaa ja lehdestä luin että taas joku kuoli kun tunkki petti kesken kaiken ja pakko oli työntää päätään alle.
Nastojen ongelma on että yleensä ensilumi sataa etelässä lokakuun täydenkuun aikana jolloin yleensä on lumisateelle otollinen korkeapaine. Jos ei, isänpäivänä viimeistään. Silloin on hyvä olla nastat alla. Vaan sitten se lumi sulaa pois ja seuraa pitkä vetinen joulukuu jolloin neljännes nastoista ehtii pudota pois kun ne aikansa hieroo asfalttia vasten. Kun talvi alkaa kunnolla tammikuussa, on nasta jo lähes nastaton. Paljon syytä siis pysytellä kitkoissa
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa nopeusrajoitukset ovat pääosin liian kireitä eikä niitä tule missään tapauksessa alentaa vaan ennemminkin nostaa. Kireyden takia niitä noudatetaan huonosti. Liian alhaiset rajoitukset käyvät yhteiskunnalle kalliiksi. Kalliiksi tulevat myös talvirajoitukset.
Autoliitto on tehnyt laskelman: Jos nopeuksien laskettaisiin kymmenellä prosentilla 60 km/h – 120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä 46 miljoonaa tuntia enemmän eli yli 25. 000 henkilötyövuotta, joka aiheuttaisi yli miljardin euron vuosittaiset kustannukset matka-aikojen pidentyessä.
On erittäin tärkeää että nopeusrajoitusten taso on Suomessakin sellainen, että matka-ajat tieliikenteessä ovat mahdollisimman lyhyitä ja turvallisuustaso silti hyväksyttävällä tasolla.
On huomattava että tiehen nähden järkeviä – siis ei liian kireitä – nopeusrajoituksia myös noudatetaan paremmin.
Nyt on aika luopua kokonaisuudessaan talvirajoituksista ja sen lisäksi nostaa nopeusrajoituksia hyvillä tieosuuksilla. Moottoriteille 130 km/h, ohituskaistateille 110 km/h ja useimmille 80 km/h valta- ja kantateille 100 km/h.
Liikenneviranomaiset laativat parhaillaan ohjetta nopeusrajoitusten päivittämisestä Suomessa, ja on todella tärkeää että he huomioisivat yllä kirjoittamani asiat.
Ilmoita asiaton viesti