Täyssähköautojen kritiikitön ihannointi on kummallista, toteaa Toyota-pomo Akio Toyoda
Toyota Supra. Kuvituskuva. Tekijänoikeusvapaa kuva / Pixabay.
Onneksi ihmiset alkavat vihdoinkin nähdä totuuden. Jos liikkumisen sääntelyä rakennetaan ihanteisiin tukeutuen, tavalliset käyttäjät kärsivät. On monta tapaa kivuta vuorelle, jonka huipulla on hiilineutraalius, totea Toyoda autonäyttelyssä Tokiossa.
Asiasta kirjoittaa Keskisuomalainen.
Akio Toyoda on Toyotan hallituksen puheenjohtaja.
Toyota onkin suurista autonvalmistajista ainoa, joka ei ole siirtymässä pelkkiin sähköautoihin. Toyota tuntuu luottavan hybrideihin ja pitää ovea raollaan polttomoottoriautoihin.
Sähköautojen ongelmana on huono lautausinfra, pieni toimintamatka ja kallis hinta. Nämä jarruttavat sähköautojen myyntiä.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa oli heinäkuussa 2023 yhteensä 63 783 täyssähköautoa.
Henkilöautojen määrä oli vuoden 2022 lopussa noin 2 740 000 ajoneuvoa. Siten täyssähköautojen määrä koko Suomen autokannasta oli 2,3 prosenttia.
Elokuussa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 36 % oli täyssähköautoja ja 23 % ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin yhteensä 4 580, eli 59 % enemmän viime vuoden elokuuhun verrattuna.
Täyssähköisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin elokuussa 2 812. Sähköautojen ensirekisteröinnit ohittivat ensimmäistä kertaa bensiinikäyttöisten henkilöautojen rekisteröinnit, joita oli elokuussa 2 778.
Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen sivulta.
Mielestäni sähköistä autoilua ajava yhdistyksen esittämä tavoite on utopistinen – Suomessa pitäisi olla miljoona sähköistä autoa vuonna 2030. Näistä yli puolet olisi täysin sähköllä kulkevia, loput erilaisia hybridejä.
Aiheesta kirjoittaa Helsingin Sanomat.
En lähtenyt sähköautobuumin ensilähtöön ja tuskin toiseenkaan vaan näyttää siltä, että ehdin liittyä taivaalliseen moottorikerhoon ennen kuin sähköautoiluun liittyvät lapsentaudit on ratkaistu.
”Toyota-pomo Akio Toyoda”
Tuosta tulee mieleen ”Veijo Esson baari”. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Nomen est omen.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tapauksessa on hyvin mahdollista, että hänen valintaansa hallituksen puheenjohtajaksi on todellakin vaikuttanut tuo nimi. Kaikki valinnat eivät raudan lujassa bisneksessäkään ole sataprosenttisen rationaalisia ja japanilaiset ovat lisäksi hyvin taikauskoisia. Sanoihan Herlinin Anttikin Ehrnroothin toimitusjohtajanimitykessä Kone Oy:yn, että ”jokaisessa yhtiössä pitää olla yksi Ehrnrooth”.
(No hänhän meneekin nyt sitten vaihtoon.)
Ilmoita asiaton viesti
Vai olisikohan se syynä, että Toyodan suku on koko Toyotan taustalla? 😀
”Toyoda on Toyotan perustajan Kiichirō Toyodan pojanpoika.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Akio_Toyoda
Ilmoita asiaton viesti
”En lähtenyt sähköautobuumin ensilähtöön ja tuskin toiseenkaan…”
Aika moni tuntemistani ajattelee juuri näin. Suurin osa näistä (itseni ml.) ajaa hybridillä.
Jos asuu kaupungissa ja perheessä on 2+ autoa, toki yksi täyssähköauto mahtuu silloin joukkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Miten kiteyttäisit tuon kaksoismoottoriauton hyödyt kokemukseesi perustuen?
Ilmoita asiaton viesti
-maltillinen polttoaineen kulutus
-hiljainen käyntiääni
-toimintasäde tankillisella
-veto-ominaisuudet (peräkärry)
-ei sähköauton pakkoa säästellä auton sähkölaitteiden käyttöä
-huoleton myös olosuhteissa joissa latauspistettä ei saatavilla, kuten mökkireissut
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärränkö oikein, että jarruenergian talteenotto on tuo säästö polttoaineen kulutuksessa, jos ei ole ladattava hybrid? Entä kalliimpi hankintahinta – koska maksaa itsensä takaisin?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä.
Keskikulutus Eco-moodilla (kaupunki+maantie) on noin 5.1 litraa (kaksilitrainen farkku). Varmaan ekonomisempiakin on markkinoilla.
En ole laskenut.
Ilmoita asiaton viesti
Ladattava hybridi on kyllä mielestäni paras hankinta nykytilanteessa, kun ei tarvitse olla sähkön latauspisteiden varassa tai odotella kiireessäkin pitkiä latausaikoja, mutta sähköä voi hyödyntää silloin kun sopii. Bensan hintakin vaihtelee kovin paljon eikä tiedä kohoaako se joskus pilviin. Lataushybridi antaa valinnan varaa.
Ostohinnan lisäksi voi toki kyseenalaistaa monimutkaisen tekniikan mukanaan tuoman huoltotarpeen ja vikamahdollisuudet.
Ilmoita asiaton viesti
Joko on kokemuksia hybridin huollosta vs polttomoottori ? Miltä ajalta/matkalta ?
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on yksi tuttu taximies, joka osti Toyota priusen heti kun tulivat myyntiin ja kerkesi ajaa niitä 4 kpl 300-400.000 km ennen kuin lopetti ne hommat 70-ikäisenä. Kehui kovasti niiden edullisuutta, hänellä oli aiemmin mersuja ja kertoi, että kulut putosivat suuresti. Mm. Huoltokulut yhteen neljäsosaan.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon halvempi hankkia verotuksen perusteettoman kierouden takia. Kalliimmissa yli sadan tonnin autoissa vero etu saman tehoisen ajopelin kohdalla on kymmeniä tuhansia.
Ilmoita asiaton viesti
Toyota on epäonnistunut strategiassaan surkeasti.
25 vuotta sitten Toyota oli Prius-hybridinsä kanssa todellinen edelläkävijä. Kesti vuosia, ennenkuin kilpaiijoilla oli tarjota mitään vastaavaa.
Sitten aikaa kului, ja toisilta valmistajilta alkoi tulemaan markkinoille plug-in -hybridejä ja lopulta täyssähköautoja. Toyotalta sellaisia ei saanut ostaa, vaan se kehitteli epäuskottavia vetykonsepteja. Nyt ne taitaa olla lopulta haudattu, ja Toyota on hyppäämässä sähköautoiluun, mutta jälkijunassa.
Ensimmäinen kunnon Toyota-sähköauto tuli markkinoille keskeneräisenä, mikä tekee brändille hallaa. Paniikki on kova ja asiakkaista halutaan pitää kiinni, niinpä Toyotalta tulee mm. lupauksia, että ihan kohta niillä olisi tuotannossa 1000 km:n akku. Samalla sitten pomot vähättelevät julkisuudessa, ettei se sähköauto mikään niin iso juttu olisikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toyota on maailman toiseksi suurin autovalmistaja. Ei siis pikkutekijä.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedetään.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevi Härkönen on osittain oikeassa.
Ikävän viitteen Toyotalle antaa se, viime kuussa ensimmäistä kertaa ensirekisteröintien kärjessä Suomessa oli sähköauto (Tesla).
Toyota on pitänyt vuosia tuota ykköspaikkaa.
Tosin Teslan tämän vuoden alennusmyynti vaikutti asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta Toyota merkkinä komeilee vuosi toisensa jälkeen vähiten vikoja listojen kärjessä. Siinä mielessä kyllä järkiperäinen hankinta, jos ei jotain brassailu-ulottuvuutta menopeliltä vaadi.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on. Ja kyllä Toyotalta hyvin edustaviakin autoja löytyy. Myös täyssähköautoja.
Ilmoita asiaton viesti
No ei taida oikein löytyä sähköisenä, edustavia pelejä löytyy kyllä Lexus-merkin alta.
Ilmoita asiaton viesti
The engine that Toyota runs in NASCAR is the Toyota Tundra V8. This engine is based on the engine that is used in the Toyota Tundra pickup truck. It is a 5.7 liter V8 that produces around 850 horsepower. The Toyota Tundra V8 engine is one of the most powerful engines in NASCAR. It is also one of the most reliable engines. Toyota has won multiple races with this engine, and it is one of the reasons why Toyota is so successful in NASCAR.
https://www.swvrscca.org/the-toyota-tundra-v8-the-most-powerful-engine-in-nascar/
Brassailuun
Ilmoita asiaton viesti
Nascar koneiden teho on rajoitettu max 670Hp. Jopa Suomessa on rekisteröity autoja joiden teho ylittää ton rajoituksen kevyesti, tojo ei taida kuulua joukkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Viittaat ilmeisesti Tesla Plaidiin.
Ilmoita asiaton viesti
En viittaa, oma kuvitelmasi niinkuin aina.
Ilmoita asiaton viesti
No jos suorituskyky kiinnostaa, niin silloinhan sähköauto on aivan ylivoimainen. Paitsi sellaiselle, jonka mielestä auton tuottama savu, haju ja meteli ovat olennainen osa nautintoa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tarkoitat katsastustilastoja, niin niillä ei ole suurempaa merkitystä. Nimittäin harva vie katsastukseen pahasti viallista autoa ja yleensä leimaa ei tule kulahtaneista raidetangon päistä tai vastaavista halvoista alustan osista. Ne toki Toyotassa kestävät yleensä oikein hyvin.
Kokonaan toinen asia ovat tyyppiviat, joiden takia auto seisoo pajalla pitkään ja tulee kalliiksi. Niitä on monilla merkeillä, myös Toyotalla.
Meillä taas on toisena autona Renault Megane bensafarkku vuosimallia 2014, nyt mittarissa 117 000 km. Ostettu viime helmikuussa hintaan 5400 euroa ja akku meni toukokuussa vaihtoon, ei muuta ongelmaa. Pitäisin kyllä järkiostoksena, ei tuolla brassailla, mutta navit, automaatti-ilmastoinnit ym. perusjutut löytyvät. Aika paljon enemmän saisi rahaa pistää vastaavaan Toyotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ranskalaisiin autoihin pätee viisaus: niin kauan kuin ei ole peltoa, ei tarvitse paskaakaan
Ilmoita asiaton viesti
Finnair tilasi Ranskasta 80-luvulla ATR-potkurikoneita kotimaanreiteille. Parin vuoden korjausongelmien jälkeen todettiin, että ATR tarkoittaa: ”Annetaan takaisin Ranskaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsistä, ei kannata vanhoja muistella. Luotettavaa ja edullista ajoa ranskalaisilla yli 20 vuotta, kokemusta on.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja mikäs merkki siellä rallikisoissa pärjääkään.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Toyota on pahasti takamatkalla, vasta viime vuonna myyntiin tullut bz4x oli täysin keskentekoinen häristin. On käsittämätöntä, että jättiläiskonserni ei saa parempaa aikaiseksi. No, tekelettä on paikkailtu, mutta tuleeko siitä kilpailukykyinen, mene ja tiedä.
Toisaalta fanaattisille toyotisteille tuokin vielä sanomattoman ruma tekele tuntuu kelpaavan. Toyotismi on ainakin monelle suomalaiselle suoranainen uskonto.
Ilmoita asiaton viesti
”Toyotismi on ainakin monelle suomalaiselle suoranainen uskonto.”
Voi olla, mutta listan ykköstila ostetuinpana Suomessa johtunee enemmänkin osuvasta yhdistelmästä luotettavuutta, ominaisuuksia ja hintaa.
Asema ei tietysti ole tähtiin kirjoitettu ja on nyt uhattuna keskipitkällä aikavälillä.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, onhan Toyota ollut perinteisesti varma valinta, mutta kyseenalaistan kyllä vahvasti hyvän hinnan ja laadun suhteen. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, sitä enemmän on erilaisia vikamahdollisuuksia eikä Toyota ole siinä poikkeus. Hinta taas on jo melko korkea.
Takavuosina Toyota olivat myös lähes poikkeuksetta ajettavuudeltaan korkeintaan välttäviä, nythän niiden ajettavuutta ei tarvitse moittia eli siinä on iso hyppäys parempaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lupaukset on vuodessa 2027.
Ilmoita asiaton viesti
Luotan markkinoiden ohjaavan kehitystä. Kaikkihan tuohon pyrkivät ja kilpailu tekee hyvää. En ole jarruna.
Ilmoita asiaton viesti
Tapasin Espanjassa Auto-Jalosen perustajan ja sittemmin firmansa myyneen Martti Jalosen, joka toi aikoinaan toyotat Suomeen ja kertoi kysyessäni, että ei aio vielä hommata sähköautoa, vaan odottelee rauhassa.
Ilmoita asiaton viesti
Minun Toyota Auris Hybridiin saa ladattua alle kahdessa minuutissa yli 100 km ajomatkan kotipihalla (tai reissussa keskellä korpea). Kas näin:
Toyota bansatankin korkki auki, 5-litran bensakanisterin korkki auki, yhteensä 15 sekuntia. Bensiinin kaato tankkiin, luulen että noin minuutissa bensakanisteri on tyhjä.
Kymmenen sekuntia bensatankin korkki kiinni, ja eikun matkaan, heh.
Kulutus valtatiellä noin 4 L/100 km, joten ajomatkaa saa noin 125 km.
Ilmoita asiaton viesti
Ja käyttökustannus eur/km ml. polttoaine/sähkö, huollot, korjaukset, renkaat jne ? Onko kirjattu ja laskettu ?
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Miksi ihmeessä tosiaan pitäisi ?
– Hylätä hyväksi havaittu, toimiva ja ympäristöystävällinen vaihtoehto joka toimii Dieselillä, tai biokaasulla.
– Varautua typerään ja hankalaan hitaaseen ja epämääräiseen tankkausprosessiin
– Suunnitella jokainen hieman pidempi matka kellon ja tankkausasemien mukaan
– Olla autoteollisuuden maksullisena koekanina ostamalla keskeneräinen tuote.
– Maksaa sairaan kova hinta peltilaatikosta, jonka valmistamiseen on käytetty uusiutumattomia luonnonvaroja.
– Lopettaa asuntovaunun ja peräkärryn vetäminen
– Viritellä erillinen latausasema omalla tontille.
jk. Ei maailmaa sähköautolla pelasteta. Keskitytään mieluummin siihen oikeaan luonnonsuojeluun.
jk2. Onneksi olen jo niin vanha, että todennäköisesti en joudu sähköautoa hankkimaan. Pärjään nykyisellä Volvolla ajokortti – iän loppuun oikein hyvin. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Sähköä autoiluun, tuntuu mielettömältä typeryydeltä, lähes uusiumaton konsepti. Minun ajopeli täytti juuri 20v, katsastuksessa ei huomauttamista, kaikki herkut ja tarvittaessa moottorin äänimaailma kertoo, voimasta ja kiihtyvyydestä. Minä EN siirry silitysrautoihin, tässä elämässä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos jotain ymmärtää loppumisesta, ihmisen aikajänteellä ei öljy lopu, mutta akkumetallit kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
”…öljy loppuu joskus…”.
Eiköhän tuota ole hoettu jotain 50 vuotta, mutta vielä sitä vaan riittää…
Ei tarvinne sännätä sähköautokaupoille.
Moni on muistuttanut kotona lataamisesta. Mikähän sen mahdollisuuden todellinen hinta on… Itse latauspisteen hinta ja päälle suuremman liittymän jatkuva kustannus.
Moni kirkolla käydessään laskee kustannuksiin vain polttoaineen, ei muuta. Eikö heidän autonsa kulu ollenkaan, ei vaadi huoltoa, ei renkaita, ei mitään muuta, kuin ajoa ? Tosi kestäviä.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on ollut pyörä nyt n 25 vuotta ja tankkaamista en ole joutunut suunnittelemaan. Toki ajan vain n 10-15 tkm vuodessa pyörällä. Tietty, jos ajelee pientankkisella pyörällä niin suunnittelulle on toki syynsä. Silloinkaan ei se max 200 km ole muuta kuin pienen kahvitauon mittainen hidaste. Toimivia asemia löytyy 200 km n säteellä hyvin.
Karkeasti kai näin : Sähköauto ilman vaunua ja toimintamatka 300 km Sähköauto vaunun kanssa toimintamatka n 200 km. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmän painon kasvaessa kortissa on oltava enemmän aakkosia.
Lasten kaivoksista kaivama akuissa käytetty litium ei tosiaan kasva puussa, eikä lisäänny. Biokaasua taas tulee suoraan karjan ja ihmisen tuottamasta jätteestä Naapurikylässä on muutenollut biokaasuasema jo vuosia. Halpa ja hyvä.
Auton eliniän pidentäminen on luontoa säästävää, uudet sähköautot taas lisäävät kuormitusta.
Latausasema omalla tontilla maksaa aivan muuten turhaa extraa. Btw. Hybridillähän tuonkin voisi ohittaa.
Autoteollisuus ja kaikki muukin teollisuus mielellään toki teettävät asiakkaillaan tuotekehityksen. Siihen ei tietenkään kannata suostua. Sähköautot kun ovat vielä raakileita, tuon näkee monesta osatekijästä.
Ilmoita asiaton viesti
Aikaansa kutakin, mutta kaikkeen hulluuteen ei kannata etukenossa sännätä.
Ilmoita asiaton viesti
Dieselissä on voimaa. Sähköautot ovat teiden tukkona, kun eivät uskalla ajaa, koska virta loppuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tuostapa tulikin mieleeni, että Volvo ilmoitti juuri tekevänsä viimeisen dieselin ensi vuoden alussa. Siis n. 3 kuukauden kuluttua.
Samalla ilmoittivat siirtyvänsä valmistamaan VAIN täyssähköautoja vuoden 2030 jälkeen.
Ehkäpä ovat Volvolla tyhmempiä, kun suomalaiset ”nokipannumiehet”.
Ilmoita asiaton viesti
Volvo on nykyään kiinalaisessa omistuksessa, joten se siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä asiassa juostaan kuin vinttikoira sähköjäniksen perässä. Ei ajatella nenää pitemmälle. Itselläni on hybridi, jolla ajelen kaupunkiajot sähköllä. Kesällä ajo mökille menee edestakaisin sähköllä, mutta talvella pääsee vain menosuuntaan. Sähkö ei riitä silloin paluumatkaan, vaan se tehdään bensalla. Talvi on talvi sähköautollekin. Ajomatkat lyhentyvät. Tulipalopakkaset ovatkin sitten iso kysymysmerkki.
Pidemmät matkat ovatkin sitten itselläni sekä sähköllä että bensalla ajoa vuodenajasta riippumatta.
Sähköauto painaa huomattavasti enemmän, joten renkaat kuluvat myös nopeammin. Akut ovat akkuja, joten akustot eivät kestä loputtomiin ja uusi setti maksaa varmasti aika ison purkin ”hilloa.” Hybridi on paras valinta, mitä autoiluun tulee.
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka, suurempi syy taitaa olla se että herra on Toyotan perustajan pojan poika
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä näyttää olevan asian laita. En pystynyt kuvittelemaankaan, että giganttinen pörssijätti olisi edelleen tuossa määrin perheyhtiö.
Ilmoita asiaton viesti
Siirryin dieselistä takaisin bensa-autoilijaksi. Ja polttomoottorihan voi käyttää myös uusiutuvista tehtyjä polttonesteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Huono valinta.
Ilmoita asiaton viesti
Se on ihan vuotuisista ajokilometreista kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Pari juttua vielä näistä akkukäyttöisistä laitteista :
Akkupaloa ei normikeinoilla ( vesi ) sammuteta. Akkupalo on erittäin kuuma ja palokuorma suuri. Lisäksi akkupalosta vapautuvat palokaasut ovat karsinogeenisia, jopa suoraan tappavia, koskee muuten myös skuutteja ja muita akkukäyttöisiä vempaimia.
Olohuoneen nurkassa ei todellakaan kannata yhtään isompia akkuja latailla öiseen aikaan.
Keskeneräisen tuotteen isona ongelmana on myös puutteellisesti laadittu riskinhallinta. Tuotteiden valmistajat eivät ole riittävästi ohjeistaneet jälleenmyyjiä, eikä loppukäyttäjiä ongelmatilanteiden osalta.
Paikallisilla pelastusviranomisilla ei edelleenkään ole antaa henkilöstölle kattavaa henkilökohtaista suojainvarustusta, eikä riittävää sammutusvälineistöä isojen akkupalojen varalta.
( siirrettävät kontit )
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/raddningstjanst-och-raddningsinsatser/trafikolycka/trafikolycka-e-fordon/
Ilmoita asiaton viesti
En tunne kaivosteollisuuden käyttämien laitteiden sammutustekniikkaa, mutta maanalaisissa kaivoksissa palon sammuttaminen onnistuu poistamalla happi paloalueelta.
Ilmoita asiaton viesti
”…poistamalla happi paloalueelta”.
Ja ihmisiltä.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. En ole varma, mutta osa maan alla toimvista työkoneista lienee nykyään etäohjattavia.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä tietenkin. Olet varmaan oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Omaan 26 vuotta vanhaan defenderiini saa Briteissä asennettua Teslan sähkömoottorin noin 40 000€ hintaan.
Ajattelin ajaa dieselillä niin kauan, kuin laki sen sallii.
Tuttu autokauppias sanoi, että käytettyjen sähköautojen hinnat laskevat nopeammin kuin muiden, koska niiden tekniikka kehittyy myös nopeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Defender onkin kovien jätkien auto…
Ilmoita asiaton viesti
Toteutunut lapsuuden haave, kuten Jaguar ja Karman Ghia. Asun maalla yksityistien päässä, joten defender toimii hyvin.
Saksasta kymmenen vuotta sitten hankittu 10 000 €auto.
Ilmoita asiaton viesti
Kopioin tähän linkin, kun en jaksa kirjoittaa uudestaan:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pekkamansala/sahkoauton-tuet/
Samalla löytyi joku huti, kun olin kirjoittanut sähköautojen osuudeksi peräti 4,4%.
Blogin 2,3% tuntuu vakuuttavammalta.
Ilmoita asiaton viesti
Voisi tehdä karkean laskelman polttomoottoriauton ja sähköauton vuotuisista kustannuksista pelkän käyttöenergian hinnan perusteella. Siitä näkee mikä olisi ns. kuoletusaika kalliimmalle sähköautolle ja kustannusero.
Jos oletetaan polttomoottoriauton keskikulutukseksi 7 litraa sadalla kilometrillä ja polttoaine maksaisi 2 euroa litra niin kertolaskulla saadaan kustannukseksi 14 euroa sadalla kilometrillä.
Jos oletetaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/1ookm ja sähkön lataushinnaksi 20 snt/kWh niin saadaan 4 euroa sadalla kilometrillä. (Tuohon 20 snt/kWh:n hintaan voidaan päästä kotilatauksella, mutta kaupallisten toimijoiden tolpalla se on yleensä kalliimpaa ja riippuen lataustehosta).
Polttomoottoriauton ja sähköauton kulutuksen eroksi hinnassa sadalla kilometrillä siis saadaan 10 euroa (14-4).
Vuotuisen ajosuoritteen ollessa 15000 km, mikä on Suomessa sitä luokkaa keskimäärin, niin tuolla kilomerimäärällä polttomoottoriauton ja sähköauton kustannuseroksi saadaan.1500 euroa.
Kolmessa vuodessa ero on 4500 euroa ja kymmenessä vuodessa 15ooo euroa. Näppituntuma on, että sähköauto voisi uutena maksaa 15000 euroa polttomoottoriautoa enemmän, jotta se tulisi kuoletettua kymmenessä vuodessa.
Toki on muitakin kustannuksia kuin pelkät energiakustannukset, esimerkiksi huolto-, korjaus- ja rengaskustannukset. Lisäksi päälle tulevat ajoneuvovero ja liikennevakuutusmaksut. Laskelmaa siis suunta antavasti.
Yksi oleellinen tekijä on auton jäännösarvo eli jälleenmyyntihinta. Sen voisi sähköautolla olevan riskialttiimpi kustannustekijä akkujen tullessa tiensä päähän.
En menisi vielä vannomaan sähköautoilun edullisuudesta samanvertaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi kukaan sähköautoilija maksaisi kotilataussähköstä noin paljon? Kuluvana vuonna pörssisähkön keskihinta on 6 snt/kWh. Sähköautoilija saa sähkönsä keskihintaakin halvemmalla ajoittamalla latauksen halvoille tunneille. Tämä voidaan tehdä automaattisesti sovelluksella. Siirtohinta päälle niin ollaan silti enintään kymmenessä sentissä.
Tuossa muuten hyvä työkalu kustannusten vertailuun:
https://autokalkulaattori.fi/
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotan, että siirrät vastauksesi uuteen blogikirjoitukseeni koska näitä rimpsuja ei kukaan jaksa vieritellä…
Ilmoita asiaton viesti
Ok, kiitos vinkistä
Ilmoita asiaton viesti