Turhin hilavitkutin autossa?
Mittaritaulu – Opel Insignia
Moottorin keltainen vikavalo syttyi eikä sammu. Pakko oli luettaa vikakoodi korjaamolla. Syyksi paljastui häiriö ilmanpuhallusjärjestelmässä katalysaattorille.
Tämän tarkoituksena on vähentää päästöpitoisuuksia muutaman minuutin ajan heti käynnistyksen jälkeen. Vika voi olla ilmapumpussa, takaiskuventtiilissä, putkistossa tai häiriö tunnistinanturissa.
Korjaamon mukaan tuolla toiminolla ei ole merkitystä auton toiminnan kannalta. Ainoastaan katsastuksessa vikavalo ei saa palaa. Siis aivan turha värkki autossa.
Merkkiliikkeessä vikakoodin luku maksaa 60 euroa ja eivätkä poista sitä ilman korjausta. Nyrkkipajalla eivät ota mitään ja sammuttavat valon. Tuollaiset viat maksaa hunajaa.
Arvaa korjautinko ilmanpuhallusjärjestelmän?
Pitäisiköhän tuo puoluetunnus jotenkin häivyttää nimen yhteydessä…
Ilmoita asiaton viesti
Alkanut hävettämään puolueen toilailut?
Ilmoita asiaton viesti
No ei, mutta mitään ei voi kirjoittaa kuulematta persusta.
Ilmoita asiaton viesti
Sellaista se on kun pääsee vallankahvaan. 🙂
Jos perse ei kestä merivettä, ei kun hanskat tiskiin.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt oli kyse auton vikavalosta /-koodista, eikä persuista.
Ilmoita asiaton viesti
Minähän vain vastasin tähän: ”Arvaa korjautinko ilmanpuhallusjärjestelmän?”
Ilmoita asiaton viesti
Ja tykkäsit jatkaa lässytystä sen jälkeen.Huvinsa kullakin.
Ilmoita asiaton viesti
Aika asiatonta kommentoitia ja ei liity aiheeseen pätkääkään.Ihan sama kun sinulle heitetään pössyttelystä.Et tykkää niistä asiattomista kommenteista.
Ilmoita asiaton viesti
Vastasin vain kysymykseen ja Nahkamäki veti sitten keskustelun puolueeseen, uhriutuen koska kuinkas muutenkaan. PS-style!
Ilmoita asiaton viesti
Älä Mikkonen valehtele minusta! Katso tämä ensimmäinen kommenttisi, jossa aloit länkyttää heti persuista.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jarmonahkamaki/turhin-hilavitkutin-autossa/#comment-3945292
Ilmoita asiaton viesti
Onko tuo sama kuin minulla oli aikoinaan Volvo 850:ssä, eli ”lambda”-merkkivalo? Se syttyi myös palamaan eikä suostunut sammumaan. Ajelin rauhassa seuraavaan huoltoon asti, no problem. Mutta häiritsee mielenrauhaa kuitenkin jollain tavalla kun paneelissa jokin palaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on omassa Volvossa palanut nyt vuosia ja tosiaan, jokin Lambdan lämmitysanturin (tai jotain) vikavalo. Auto on just sitä vuosimallia, että merkkivaloa ei vielä huomioida katsastuksessa.
Harmillista tietty, että se voi merkitä kymmeniä muitakin vikoja samaan aikaan.
Joskus ajoin auton huoltamolle kun huoltovalo paloi, pyysin tekemään tarvittavat. Hakiessani auton lasku oli kympin, ”sammutettiin huoltovalo”.
Ilmoita asiaton viesti
Oma tai siis puolison kokemus muutama kuukausi sitten häiriö/huoltovalosta. Eli keskinäyttöön tuli ”low battery”-teksti, mutta hyvin starttasi edelleen. Lopulta mittasin jännitteen ja se kertoi, että lopussahan akku oli. Puoliso varasi ajan akun vaihtoon, mutta sitä ennen alkoi häiriövalo palaa. Huollossa uusi akku ja vikakoodien luku sekä valon nollaus.
No, valo alkoi palaa puoli kilometriä huollosta lähdön jälkeen ja huolto ilmoitti, ettei nollaus onnistu heidän toimestaan, vaan vaatii merkkihuollon. Vikakooditkin olivat minusta erikoisia ja viat olisivat kalliita korjata, mm. kaasuläppäkotelon vaihto vanhaan autoon olisi törkeän kallis. Puoliso otti yhteyttä merkkihuoltoon, sieltä soitti takaisin (uskomatonta, mutta totta) kokenut asentaja. Olin paikalla ja juttelin hänen kanssaan, kaveri sanoi, ettei hänen mielestään autossa ole mitään vikaa eikä tarvetta lähteä ajamaan 70 km päähän merkkihuoltoon.
Asentaja totesi, että koodit ja valon syttyminen on löhes varmasti johtunut huonosta akusta. Käsky oli omatoimisesti nollata valo YouTube-videon ohjeilla. Tein työtä käskettyä, valo sammui eikä ole mitään sen jälkeen ilmennyt.
Toisin sanoen autoissa on äärimmäisen herkkää elektroniikkaa ja se ei kestä alhaista jännitettä. Tai kestää, mutta oma diagnostiikka ilmoittaa aivan höpöjä vikoja, näin käy tämän asentajan mukaan hyvin usein.
Nyt ”korjaus” oli nolla euroa, mutta ehkä joku vähemmän taitava merkkihuolto olisi vaihtanut repullinen osia ja lasku 1500 euroa.
Ilmoita asiaton viesti
Lambda -anturi on eri. Niitä taitaa olla peräti neljä tässä V6-mallissa…
Ilmoita asiaton viesti
Akku pois tunniksi, sitten virrat päälle viideksi minuutiksi, ja vikakoodi on yleensä kadonnut. Vanha kikkakoponen ja säästää sen 60€.
Turhin hilavitkutin autossa on mulla ollu se lumiharja takakontissa, kesällä ;O
Ilmoita asiaton viesti
Joo, vuosimallista tosiaan riippuu tarvitseeko ns. ylläpitovirtaa akkua vaihtaessa. Sen kuitenkin vaati, että lasinnostajat on nollattava eli kaikki ikkunat vuorotellen ääriasentoon akun vaihdon jälkeen. Radiokanavat on joskus uudelleen haettava.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyiset vehkeet ovat tavattoman herkkiä kaikelle mahdolliselle. Auton oma tietojärjestelmä huolehtii kaikesta. Hyvä, vai ei ? Ainakin huoltotarpeen määrä kasvaa, kun mm ssa partikkeliloukkuun jää liikaa nokea, joka ei jostain syystä pala pois, niinkuin sen pitäisi ja koneen pakokaasujen kierrätys häiriintyy.
EGR n voi toki puhdistaa ja huoltaa omassakin tallissa. Netistä löytyy aiheesta videoita. Volvon merkkiliikkessä tuo huolto vaatii 2,5 h työtä ja osat päälle.
Jk. Keltaisen merkkivalon jälkeen syttyy sitten punainen valo, ja moottori käy vajaateholla.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhojen autojen kanssa pelaavalla on aina teippirulla hanskalokerossa, josta voi laittaa mustan teipin vikavalon päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko, että tässä on tuollainen tunnistin? Moottorille ei ole kuin keltainen valo.
EDIT. Tällä ei ole mitään tekemistä pakokaasun takaisinkierrätys järjestelmän kanssa. Keskustelin aiheesta Opelin merkkihuollon korjaamon työnjohtajan kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Uskon Opelin korjaamon työnjohtajaa – tällä ei ole mitään tekemistä pakokaasun takaisinkierrätys järjestelmän kanssa eikä vajaatehoon liity mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Se on optimointia rahan ja toimivuuden välillä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Lankomies vainaa sanoi, että autoa ei tarvitse korjata eikä korjauttaa niin kauan kun se pörisee ja pakenee.
Ilmoita asiaton viesti
Vähän yhteenvetoa. Suhtauduin vakavasti vikailmoituksiin siitä ei ole kyse. Kuten esille tuli niin anturit ovat herkkiä ja saattavat aiheuttaa myös vahinkoilmoituksia. Tämäkään vikakoodivalo ei pala jatkuvasti vaan syttyy silloin tällöin. Selvitin syyn kahdella eri korjaamolla. Siksi uskalsin vähän ”vitsaillakin” aiheella.
Tällä ilmapumppujärjestelmällä katalysaattorille ei ole tekemistä pakokaasun takaisinkierrätys järjestelmän kanssa, joten tämä ei johda tehovajeeseen tms.
Molemmilla korjaamoilla tämä vahvistettiin. Tutkitutan / korjautan vian sitten, kun valo palaa jatkuvasti ja katsastus lähenee. – Kiitos kommenteista.
Ilmoita asiaton viesti
Autotarvikeliikkeissä on myytävänä vikakoodinlukulaitteita, joiden hintahaarukka on 60-150 euroa. Niilla saa sekä luettua, että nollattua tarvittaessa vikakoodin. Laite joka tapauksessa maksaa itsensä parhaassa tapauksessa ensimmäisellä kerralla.
Kalliimmilla koodinlukijoilla pystyy jopa ohjelmoimaan auton järjestelmiä, mikä ei tietenkään ole suotavaa, jos ei tiedä mitä tekee.
Topiciin: Yksi turhimmista hilavitkuttimista on polttomoottoriautojen start-stop järjestelmä. Sillä aikaansaatava polttoaineen säästö on luokkaa naurettavan vähäinen. Laite kuitenkin toimiessaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.
”pakokaasun takaisinkierrätys järjestelmän kanssa, joten tämä ei johda tehovajeeseen tms.”
Kyseinen tehovaje on ohjelmoitu auton tietokoneeseen ja on ohitettavissa EGR tulppaamalla ja ohjelmoimalla ECU uudelleen. Tämä varsin halpa korjausmenetelmä tietysti kiellettiin lainsäädännöllä. Itselle EGR:n uusiminen maksoi tonnin. EGR:n tulppaaminen olisi vienyt tunnin ja maksanut siis satasen.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo start and stop-systeemi on todellakin typeryyden huippu. Itse kytken sen aina pois, kun käynnistän auton.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon stop-start järjestelmän saa kytkettyä pois päältä kuulemma.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, saa pois kojelaudan kytkimellä joka kerta, mutta sen jatkuva ohitus on kielletty, vaikka ei liene mitenkään vaikea tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä vikakoodit ovat ärsyttäviä, koska ne jäävät muistiin, vaikka vika poistuisi. Minun vanha Subaruni hylättiin muutama vuosi sitten tämän takia ja nollautin muistin merkkikorjaamolla, jonka jälkeen auto hyväksyttiin. Tämän jälkeen merkkivalo syttyili satunnaisesti, joten hankin koodinlukijan (itse asiassa useampia, koska käytössäni on useita eri merkkisiä vanhoja autoja) ja nollasin muistin aina ennen katsastusta. Kyse oli lambda-anturin esilämmityksestä mutta päästöt olivat aina OK. Muutama vuosi mentiin tällä tavalla, kunnes lopulta kyllästyin ja tilasin Saksasta uuden anturin, jonka asennuksen jälkeen valo on pysynyt pimeänä. Jotkut autoilijat kuulemma käyttävät koodinlukijaa jatkuvasti kytkettynä, että pääsevät saman tien sammuttamaan syttyneen merkkivalon.
Ilmoita asiaton viesti
Citikassa moottorin lämpöanturin vika vaikutti kääsutinläppäkoneistoon ja löi lähes tyhjäkäynnille, flectin päälle sekä varoitusvalon palamaan.
Tarvikeosat eivät keskustele alkuperäisosien kanssa, kun vikakoodia haetaan. Vain merkkikorjaamo on avuksi.
Nykyisistä autoelekroniikasta ei ota erkkikään selvää, mikä vaikuttaa mihinkin.
Perusasioiden varoitukset kyllä toimivat ja ne ovat hyviä. Ovet, nesteet, valot, huollot, virta jne…
Ilmoita asiaton viesti
60-luvun puolessa välissä auto oli kehitetty huippuunsa: V8, automaatti, ohjaus- ja jarrutehostajat, levyjarrut edessä, sähköikkunat ja -penkit. Lisävarusteena sai vielä vakionopeudensäädintä lukkoperää 3-pistevöitä jne.
Olennaisinta on kaikki tämä toimi ilman yhtään ainoaa tietokonetta. Tästä on sitten otettu takapakkia lisäämällä saastelaitteita, antureita ja mikroprosessoreita. Pahimmillaan nokka-akselianturin hetkellinen kosketushäiriö sammuttaa koneen tarpeettomasti juuri kun olet ohittamassa rekkaa. Minulle on käynyt näin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo asentotunnistimen häiriö on tosi ikävä. Auto lavetille ja pajalle, jossa ukko sanoo, ettei mitään vikaa! Esim. velipojan Meganessa kävi näin kolmesti, siksi muuten hyvä auto lähti vaihtoon.
Nämä elektroniikan ongelmat ovat viheliäisiä ja lisääntyvät, kun ihmiset jo vaativat, että autossa pitää olla sen seitsemän hienoa avustinta ja värkkiä. Oikeasti vain harvat ovat tarpeellisia, esim. kaistavahti, automaattisesti vaihtuvat ajovalot ym. ovat uusavuttomille, normikuski ei niitä tarvitse, mutta markkinointi saa uskomaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pikku esimerkki vuosien takaa. Cadillac STS vikavalo paloi eikä katsoukko antanu leimaa. Testeri kiinni ja kertoi että turbiinin lukko ei toimi. Annoin 2 vaihtoehtoa, joko ohjelmoidaan koko lukko pois käytöstä tai vaihdetaan se 80€ maksava lukon PWM solkku.
Artisti valitsi sen vaihdon, tämän takia piti nostaa auto pois moottori/vaihdelootapaketin päältä jotta siihen solkkuun pääsi käsiksi. Ohjelmointi olisi maksanut satkun verran ja toi valittu vaihtoehto oli 25x kalliimpi. Mihinkään turvallisuuteen toi lukon toimimattomuus ei vaikuta mutta pelkkä vikavalo riittää hylkyyn.
Ilmoita asiaton viesti