Uhrikultti ja kastijako ei ole tasa-arvoa
Uhrikultti ja kastijako ei ole tasa-arvoa
Onni Kärkkäinen kyseli kirjoituksessaan (Ksml 2.7) minun ja Perussuomalaisten tasa-arvon käsityksestä.
Perusoikeudet ovat kansallisessa perustuslaissa valtion kansalaisilleen takaamat oikeudet ja niitä enempää tässä toistelematta. Perustuslaissa korostuvat yhdenvertaisuus, syrjinnän kielto ja tasa-arvon edistäminen. Ne riittävät myös Perussuomalaisille.
Yhdenvertaisuuslaissa kiellettyjä syrjintäperusteita ovat: Ikä, alkuperä, kansalaisuus, kielen, uskonto, vakaumus, mielipide, poliittinen toiminta, ammattiyhdistystoiminta, perhesuhteet, terveydentila, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen tai muun henkilöön liittyvä syy.
Lisäksi laissa miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta velvoitetaan työnantajia edistämään tasa-arvoa työelämässä ja ennaltaehkäisemään sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää.
Emme tarvitse tässä enää mitään kapulakielistä vihervasemmiston kastijakoon ja uhrikulttiin perustuvaa intersektionaalista feminismiä sotkemaan jo muuten selvää tasa-arvoa korostavaa lainsäädäntöämme. Valitettavasti myös keskusta näyttää lämmenneen näille harha-ajatuksille
Onpa mukava kuulla, että Perussuomalainen puolue tukee mielessään yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakeja. Niiden toteutumista ja niiden ohjaamaa muuta lainuudistusta puolue ja sen jäsenet tuntuvat kuitenkin laajalla rintamalla vastustavan.
Kastijako jakaa ihmiset ryhmiin, jotka perustuvat hierarkiseen sortoon ja jotka rajaavat ryhmässä olevien ihmisten elämää ja oikeuksia niin, että pinon päällä olevilla oikeus sortaa alempia. Siinä Perussuomalaisten nyt julkituodusti kannattamassa yhdenvertaisuusajattelussa tunnistetaan ihmisen mahdollisesti kokema sorto ja pyritään poistamaan se hänen kohdaltaan rakenteellisin ja lainsäädännöllisin toimin. Tällöin ihmisen toimintakykyä ei kastien tapaan rajoiteta, vaan päin vastoin pyritään vapauttamaan.
Intersektionaalisuudessa on kyse käytännössä siitä, että henkilöön kohdistuvia syrjintäperusteita voi olla monia, ja ne voivat olla monimutkaisessa suhteessa toisiinsa. Näin intersektionaalisuus metodina tarkentaa näiden ihmisen kohtaamien esteiden tunnistamista ja ratkaisuja monimutkaisissa ja -kerroksisissa tilanteissa – kyseessä on siis yhdenvertaisuusperiaatteen osumatarkkuutta parantava aputyökalu.
Ihmisten jakaminen ”uhrikasteihin” on toisaalla menetelmän mahdollinen ylilyönti, ja toisaalla vastustajien rakentama olkihenkilö. Suomessa havaintopiirissämme on näistä jälkimmäinen. Jos joku intersektionaalisesta ajattelusta kärsii, se on henkilö, joka vailla lain suojaa hyötyy toisen kansalaisen riistämisestä tai syrjimisestä. Tämä asia ei ole ihmisoikeus, mutta vaikuttaa kuitenkin olevan juuri se kivi kengässä monella koulukiusaajapuolue Perussuomalaisten toimijalla ja kannattajalla.
Ilmoita asiaton viesti
Näennäinen puolustus näkökökannoillesi, asiasta olen kuitenkin eri mieltä. Lopun nimittely kiusaajista pilasi kuitenkin koko kirjoituksen.
Ilmoita asiaton viesti
Koulussa opetetaan, että lasten pitäisi elää ihmisiksi ja kunniottaa toisiaan kiusaamatta kavereita. Kaikki eivät tätä kuitenkaan noudata. Kiusaamisen perusteena on useimmiten erilaisuus. Tässä erilaisuudessa tyypillisiä asioita ovat vaikkapa pojan vähemmän miehekäs habitus, olettamus homoudesta tai sukupuolen epätyypillisyydestä ja ihonväri tai etninen tausta.
Perussuomalaisille on heidän mielipiteen ilmaisuissa ja poliittisessa linjauksessa esillä kaikki tämä niin, että aikuisten ”oikeutta” syrjiä samaan tapaan lähimmäisiään rajoittavia toimia vastustetaan erittäin kiivaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Missä olen koulukiusannut jotakuta? Anna esimerkki.
Jos tiedät jonkun kiusanneen niin älä yleistä sitä koko puolueeseen.
Tämä on hedelmätöntä keskustelua lähteä syyttelylinjalle. Itse teet nyt olkiukkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin puolueen linjaa ja sen edustajien asennetta, joka muistuttaa edellä kuvatuin osin koulukiusaamista. Pointtini on, että molemmat ovat yhtä lailla sopimattomia.
Ilmoita asiaton viesti
Olet tätä mieltä. Se sallittakoon.
Ilmoita asiaton viesti
Tämänpäiväisiä US-blogeja kommentteineen lukiessa tuli vielä mieleen:
Perussuomalaisittain orientoituneen joukon tapa lokeroida ihmisiä yksioikoisen asenteellisesti sen mukaan, minkälaisia rajoituksia heille pitäisi asettaa, on erittäin kiivaasti esillä. Tämä, jos mikä, muistuttaa kastijakoa.
Uhrikultti on myös heidän harrastuksensa: Kaikkia laittomia ja asiattomia puheitaan kohtaan esitetyn kritiikki ja sanktiot tupataan kuittaamaan karmeina sananvapauden loukkauksina ja moitteet saaneita sananvapaustaistelun uhreina. Toisaalta ollaan niin kauhean herkkähipiäisiä esimerkiksi puolueeseen kohdistuneiden rasismisyytösten kohdalla – ja luonnollisesti uhriudutaan siitäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Intersektionaalinen feminismi on vasemmistolaisideologinen termi. Sen tarkoitusperät hallituksen ohjelmassa ovat varsin toiset kuin varsinainen tasa-arvon edistäminen.
Feminismi sinällään keskittyy naisten oikeuksien ajamiseen ja intersektionaalisuudella vain hämätään tätä perustarkoitusta.
Siten voisin yhtä hyvin puhua äijämäisyydestä tasa-arvon pohjana ja liittäisi sen eteen tuon intersektionaalisuuden.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan kiinnostaisi kuulla, mitkä ne salaiset tavoitteet ovat.
Itse en myöskään pidä kauhean onnistuneena lanseerata sanaa feminismi tähän keskusteluun, koska sillä on sen aiemman radikaaliversion takia asioista huonosti tai tahallisesti väärin informoiduille ihmisille negatiivinen kaiku.
Moderni feminismi kylläkään ei pyri radikaaleimman edeltäjänsä tavoin naisten ylivaltaan, vaan huomattuaan sortavia rakenteita naisten elämässä se on havahtunut huomaamaan niitä myös miesten ja muidenkin elämässä. Feminismiksi sitä voidaan nimittää toisaalta siksi, että sillä on feminismissä historialliset juurensa ja toisaalta siksi, että se näkee rakenteissa keskeisenä ongelmana hierarkisen patriarkaatin. Tämä patriarkaatti nähdään kuitenkin edellisiä sukupolvia syvemmin niin, että oivalletaan sen sortavan myös suurinta osaa miehiä.
Tämä mahdollistaa toiminnan ja keskustelun siirtämisen mies-nais-akselilta etuoikeutettu-sorrettu-akselille. Tilanteet nähdään niiden ”kastien” sijaan kontekstuaalisesti niin, että jos verrattavana olisivat vaikkapa valkoinen vammainen mies ja vammaton tummaihoinen nainen, se, kumpi on etuoikeutettu ja kumpi sorrettu, riippuu asiasta ja sen takana olevasta rakenteesta. Ja tämä on intersektionaalisuuden ydin.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä ihmeestä te persumöllit olette keksineet tuon ’kastijaon’, jota te toistelette kuorona? Kannattaisi lukea se hallituksen ohjelma ennen kuin alkaa möläyttelemään.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se lukenut trolleille jaetussa viime loppuviikon trollausteemalistassa.
Ilmoita asiaton viesti
Intersektionaalinen feminismi on vasemmistolaisideologinen termi. Sen tarkoitusperät hallituksen ohjelmassa ovat varsin toiset kuin varsinainen tasa-arvon edistäminen.
Feminismi sinällään keskittyy naisten oikeuksien ajamiseen ja intersektionaalisuudella vain hämätään tätä perustarkoitusta.
Siten voisi yhtä hyvin puhua maskulismista tasa-arvon pohjana ja liittäisi sen eteen tuon intersektionaalisuuden.
Ihan kuin näkisin jo verkkokalvoillani tämän seuraavan hallitusohjelman tasa-arvon pohjana…
Ilmoita asiaton viesti