Vihreiden päästöt senkun sakenee
Pakoputket. Kuvituskuva. Ilmainen / Pixabay.
Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen tuorein ehdotus on todennäköisesti kaikkien aikojen typerin mitä tulee liikennesuunnitteluun, kirjoittaa Iltalehden Arttu Toivonen.
Niin minustakin. Tämä on kaikkien aivopierujen äiti.
Tuorein aivotus on Helsingin Sanomien viime viikkoisen uutisen mukaan apulaispormestari Anni Sinnemäen ajatus kieltää bensiini- ja dieselautojen käyttö Helsingin keskustassa. Samalla tavalla kuin Tukholma on esittänyt tekevänsä, jo vuoden 2025 alusta.
Toivottavasti nimittäin tuo kielto toteutuessaan yletetään koskemaan myös julkista liikennettä, busseja, takseja ja tavaranjakelua.
Siinähän vihreät ihmettelevät mistä saa kauramaitoa, kun se on Siwan hyllystä loppu tai miksi palokunta eikä pelastuslaitos tule paikalle, kun Ullanlinnassa palaa.
Luulin, että nastarengaskielto yhdellä kadulla oli oli ylittämätön koomisuudella, mutta vihreiden Sinnemäki pani vielä paremmaksi.
Minulle on annettu kertoa, että maailman 15 suurinta rahtilaivaa vastaa päästöiltään kaikkia maailman autojen päästöjä…
Näin Helsingin keskustasta valtion toimitilojen käytön kannalta tulisi vihreideneldorado ja vai polkupyörällä voisi asioida. Kansanedustajajat saisi oman polkijan tandenpyörään.
Ilmoita asiaton viesti
”Kansanedustajajat saisi oman polkijan tandenpyörään.”
Heillähän on avustajat. Tekisivät näin jotain hyödyllistä kerrankin.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on jo maahanmuuttotaustaisia asukkaita työllistävä Wolt-palvelu.
Lihasvoimainen riksa-palvelu tuo kymmeniä ellei jopa satoja uusia työpaikkoja Helsingin keskustaan.
Uskon työllistävän vaikutuksen näkyvän erityisesti miespuolisissa nuorissa miehissä jotka tulevat samasta kohderyhmästä kuin Wolt-työlliset.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän täytyy olla sarkasmia
Ilmoita asiaton viesti
Kuvitteleeko Nahkamäki aivan tosissaan, että huonokuntoisista ja ylipainoisista kantasuomalaisista nuorista olisi ihmisvoimavaunuista vastaaviksi työllisiksi ?
Ilmoita asiaton viesti
Ei kauramaidon puutteeseen silti kuole. Mielestäni pahin mahdollinen vihreiden moka on rakentaa pikaraitioverkko (”verkko” tosiaan, vääntyneen rautalangan muotoinen verkko) jossa on useita kymmeniä tasoristeyksiä. Tasoristeyksissä tulee kuolemaan ihmisiä.
Onpahan ihme jollei ihmisiä ajeta littanaksi ainakin muutamia vuosittain ja polkupyörät, skuutit ja autot siihen päälle. Äärimmäinen ratkaisu on Haagassa jossa pikaraitiotie halkaisee liikenneympyrän. Se tekee kaksi tasoylikäytävää autoliikenteelle ja mankeloi jalankulkijoita neljällä jalkakäytävällä.
Ilmoita asiaton viesti
Ihanko tosissaan panevat ratikan kulkemaan läpi Suomen ensimmäisen liikenneympyrän?
Ympyrän rakennushan teki sen, että Robinson Crusoe jäi sen keskelle mottiin ja majailee siellä vieläkin. Kohta hän jää ratikan alle vääjäämättä, kun ei ole moista giljotiinia koskaan ennen nähnyt.
Ilmoita asiaton viesti
”Ihanko tosissaan panevat ratikan kulkemaan läpi Suomen ensimmäisen liikenneympyrän”?
Tampereen Hervannasta tämmöinen jo löytyy. Tosin liikenneympyrä on täysin uusi.
Ilmoita asiaton viesti
Siis kahdesti. On kuin saamelaisten lippu ylhäältä katsottuna.
Ilmoita asiaton viesti
”Minulle on annettu kertoa, että maailman 15 suurinta rahtilaivaa vastaa päästöiltään kaikkia maailman autojen päästöjä…”
Siinä tapauksessa sinulle on valehdeltu. Se tosin pitäisi tajuta itsekin, onhan maailmassa noin 1,4 miljardia autoa.
Voisit ehkä muokata kirjoitusta sen verran, että laitat lainausmerkkeihin ne osat tekstistä, jotka eivät ole sinun kirjoittamiasi, vaan jotka olet kopioinut suoraan Iltalehden kirjoituksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Jep, no ei Nahkamäkeä ennenkään faktat ole kiinnostaneet, on tuota ”Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan” porukkaa.
”15 suurimman laivan päästöt ovat samat kuin maailman kaikissa henkilöautoissa – Ei muuten pidä paikkaansa!
Päästökeskustelussa kiertää sitkeästi lähes 10-vuotiaaksi ehtinyt urbaani legenda maailman suurimpien laivojen pakokaasupäästöistä. Otimme selvää tarinan taustoista.”
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2018/15-suurimman-laivan-paastot-ovat-samat-kuin-maailman-kaikissa-henkiloautoissa-ei-muuten-pida-paikkaansa/
Ilmoita asiaton viesti
Laitoin kursiiviin lainaukset.
15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yhta-paljon-typpi-ja-rikkipaastoja-kuin-kaikki-maailman-autot-yhteensa-eivatka-ilmastosopimukset-koske-alaa/7108302#gs.73ugk0
Jk. saatinhaan Mikkonenkin nokkimaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on täysin debunkattua höpöä. Ei kyllä ihme että sinulle uppoaa. 😀
Ilmoita asiaton viesti
”Jk. saatinhaan Mikkonenkin nokkimaan 🙂”
Pakkohan se räikeimpiin valeväittämiin puuttua.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä minäkin mietin, että mistä päästöistä on kyse.
Ne rahtilaivat ovat liikenteessä ainakin 80 % ajasta. Henkilöautot taitavat pörrätä luokkaa 3 % ajasta.
Ilmoita asiaton viesti
No voidaanhan kieltää niiden rahtilaivojen tulo silakkatorin laituriin ja rantautua vain gondoolein 🥳
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäki -tuttuun persutyyliin- vääristelee asioita; saaden ne näyttämään todellisuutta paljon pahemmilta. Mutta valehtelu ja vääristely on persun leipä.
Tukholma suunnittelee kieltävänsä polttomoottoriautojen käytön keskustassa. Siis ei mitään puhetta kuorma- ja jakeluautoista.
’Bil’ on eri asia kuin ’lastbil’, ja ’car’ eri kuin ’truck’ tai ’lorry’.
Ilmoita asiaton viesti
”valehtelu ja vääristely on persun leipä.”
Tuo lause pätee hyvin Riikoseen muutama päivä sitten omien verojensa valehtelusta Tuomaalan blogsissa.
Ilmoita asiaton viesti
Minä silloin suoraan kommentin mukana ilmaisin valehtelevani – kun kerran Ahjokangas oli itse sen aloittanut.
Asiasta ei jäänyt mitään epäselvää; Ahjokangas tuttuun persutyyliin vääristelee asiaa. MOT.
Ilmoita asiaton viesti
Riikosen tuotosten määrä on puhdas NOLLA (0). Hyvin kuvaa kommentoinninkin tasoa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Nahkamäki välttelee kommentoimasta bloginsa räikeää asiavirhettä? Sen sijaan hän käy hyökkäykseen minua kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
No, onhan meillä yksi presidenttiehdokas joka ei pyydä anteeksi raiskausfantasioitaan. Ihan nimellä mainitsi ketkä ansaitsevat tulla raiskatuiksi. ”Raiskaukset tulevat joka tapauksessa lisääntymään. Koska näin ollen yhä useampi nainen tulee joka tapauksessa raiskatuksi, toivon hartaasti, että uhrinsa sattumanvaraisesti valitsevien saalistajien kynsiin jäisivät oikeat naisihmiset. Vihervasemmistolaiset maailmanparantajat ja heidän äänestäjänsä. Mieluummin he kuin joku muu. Heihin ei tehoa mikään muu kuin se, että monikulttuuri osuu omaan nilkkaan.”
Jaakko Anhava kirjoitti hyvin katsauksessaan ”Kapteenin jättämä laiva” (Kanava 6/2018): ”Jussi Halla-ahon mielipiteet ja kannanotot ovat olleet toinen toistaan vastenmielisempiä – sotilasdiktatuurin suosittamisesta Kreikan talousongelmien ratkaisuksi aina sen ihmettelyyn, miksei puistohomoja saa hakata. Mutta perussuomalaisten komediassa kesällä 2017 Ohukainen edusti edes jonkinlaisia periaatteita, vaikka kuinka huonoja, kun Paksukainen osoittautui silkaksi kiipijäksi, jolle viran ja lompakon vaarannuttua ei oma puolue merkinnyt yhtään mitään.”
Ilmoita asiaton viesti
”Minulle on annettu kertoa, että maailman 15 suurinta rahtilaivaa vastaa päästöiltään kaikkia maailman autojen päästöjä…”
Höpöjä.
Ilmoita asiaton viesti
15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yhta-paljon-typpi-ja-rikkipaastoja-kuin-kaikki-maailman-autot-yhteensa-eivatka-ilmastosopimukset-koske-alaa/7108302#gs.73ugk0
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka väite olisi joskus pitänytkin paikkaansa, on se vanhentunut. IMO on vähentänyt merenkulun päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuo pitänyt edes sinnepäin paikkaansa. En kyllä yhtään ihmettele että nämä urbaanit legendat jää persupiiriin elämään. Kaikki mikä tukee narratiivia menee läpi. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Ei nyt varsinainen valehtelu mutta harhaanjohtaminen kylläkin, Toinen puhuu hiilidioksidipäästöistä, toinen rikkipäästöistä. Nahkamäen lähde on myös pahasti vanhentunut eli voi hyvinkin olla, että se ei enää edes pidä täsmälleen paikkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Tekniikan maailman linkin minkä jaoin aiemmin selvittää koko keissin. Laitetaan uusiksi jos Nahkamäkikin lukisi tällä kertaa eikä tuota samaa höpöään jakaisi.
”15 suurimman laivan päästöt ovat samat kuin maailman kaikissa henkilöautoissa – Ei muuten pidä paikkaansa!
Päästökeskustelussa kiertää sitkeästi lähes 10-vuotiaaksi ehtinyt urbaani legenda maailman suurimpien laivojen pakokaasupäästöistä. Otimme selvää tarinan taustoista.”
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2018/15-suurimman-laivan-paastot-ovat-samat-kuin-maailman-kaikissa-henkiloautoissa-ei-muuten-pida-paikkaansa/
Ilmoita asiaton viesti
Valehtelu jatkuu kunnon persu-tapaan. Lue tuo TM:n juttu, äläkä jaa valheellista tietoa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreiden päästöt,olkoon mitälajia tahansa,syntyy veronmaksajien rahoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Antivihreiden mukaan sitten voitot yksityistetään mutta haitat sosialisoidaan.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus – nykyään aika usein – mietin mikä muuttui kun PS pääsi hallitukseen. Ei ainakaan persujen leipälaji, väsynyt vikinä vihreistä. Samaa se on ollut Soinista saakka, oli PS sitten hallituksessa tai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi Jari ”knapsu” Räihä puhuu aina asiaa ja niin hienostuneesti että herra Hakkarainenkin olisi kateellinen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä siellä vihreät ja demukat ovat samalla lailla niitä voittoja ykstyistämässä.Ja vieläpä pukkaavat yhteiskunnan tukija näihin bisneeksiinsä.
Esim. ovat huolissaan asumistuista,koska ovat yksityishenkilöinä sekä liittojensa ja säätiöidensä kanssa näitä rahoja kuppaamassa.
Jopa piiloporvari Anna Kontula sijoitusasuntoineen vaikka väittää olevansa kommunisti.
Ilmoita asiaton viesti
Aivopierujen tuottaminen on aina ollut vihreiden ominta alaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman katselin, mistä on Tukholmassa kysymys:
”Syfte med miljözonen
Syftet är att förbättra luftkvaliteten, minska buller och vara teknikdrivande. Miljözon införs för att hantera de negativa hälsoeffekterna från luftföroreningar då det under de senaste åren framkommit ny omfattande forskning som visar att luftföroreningar utgör ett större hot mot människors hälsa än vad som tidigare var känt. WHO:s riktvärden för när halter har en negativ påverkan på folkhälsan indikerar att området har för höga halter kvävedioxid.
Vad gäller för miljözon klass 3
Miljözon klass 3 är den klassning som ställer högst krav på vilka fordon som får färdas i zonen. D fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
-lätta och tunga elfordon
-lätta och tunga bränslecellsfordon
-lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
-tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.
Eli kyseessä olisi typen oksidit (mainitaan kvävedioksid = NO2), joita nyt pelätään.
Tukholman ilmanlaadun kehitys selviää alla olevasta liitteestä
https://miljobarometern.stockholm.se/luft/kvavedioxid/
Tilanne ei mielestäni näytä mitenkään huonolta. Kehutaan autokannan sähköistymistä. Tosin päästöt putosivat alle raja-arvojen jo ennen 2020, jolloin ei pahemmin ladattavia autoja ollut Tukholmassakaan.
Taisi olla EU6 normi, joka alkoi purra.
Eli Tukholman kohdalla on kyse puhtaasta poliittisesta päätösestä
–”Vi har politisk majoritet för det här förslaget, säger Lars Strömgren (MP)”.
Taitaa Sinnemäkeä harmittaa, kuin ei ehtinyt ensin?
Ja Annihan ei varmaankaan lennä nyt eikä tulevaisuudessa!
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tuo minua haittaa kun ajan biokaasulla ja kitkarenkailla. Yleensä kun puhutaan autoihin liittyvistä rajoituksista, niin tarkoitetaan henkilöautoja. Saatan olla samaa mieltä siitä, että Helsinki tekee itsemurhaa ainakin keskustansa osalta, mutta eiköhän se ole ihan oma valinta eikä haittaa satunnaista piipahteluani Stadin keskustassa. Mahdollisimman harvoin tietenkin.
Kaikkien meidän tulisi välttää tarpeetonsa ajelua. Jotenkin oli masentavaa todeta, että suomalaisten ulkomaille matkailu on ”palautunut” koronaa edeltävälle tasolle. Suomalaisilla järki ei ainakaan ole lisääntynyt. Se toki oli helposti ennustettavissa persujen vaalimenestyksestäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä onkaan sitä ”tarpeetonta ajelua”?
Päättääkö siitä virheiden politbyro?
Ilmoita asiaton viesti
Virheiden, olipas tuore anagrammi, monettako sataa kertaa olet jo saanut sen sanotuksi? Siitä tulikin mieleen anagrammien klassikko: minkä puolueen anagrammi on ulostemassapieru? Ja nyt otetaan aikaa kuinka pian Räihä ehtii paikalle munaamaan itsensä.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys kuului että: ”Mikä onkaan sitä ”tarpeetonta ajelua”?
Päättääkö siitä virheiden politbyro?”
Ilmoita asiaton viesti
Sinun viestejäsi näyttää kirjoittavan ”virheiden politbyro”.
Ilmoita asiaton viesti
Mitenkä se sinun veneily.Onko kaikki työajoja.Vai kulkeeko veneesi biokaasulla tai sähköllä
Ilmoita asiaton viesti
Mikäs kyselykausi Raimolla on?
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä sun kausista Nyt on syyskausi menossa.Jos et sattunut huomaamaan mihin kommenttiin viittasin.Autan sinua kommenttini oli Börjelle.
Ilmoita asiaton viesti
Raimoa kinnostaa, niin vastataan. Veneellä tällä kaudella noin 80% tunneista on ollut työajoa. Tosin ne saastuttavat ihan saman verran kuin hupiajot. Odottelen kyllä kiinnostuneena milloin satamiin saataisiin oikeita sähkölatausasemia. Nykyisistä pystyn toki keulakoneen akut lataamaan.
Biokaasua tuskin saadaan koskaan satamiin. Mielenkiinnolla odottelen milloin saadaan bensa- tai dieselmoottoreille sopivia jätepohjaisia polttoaineita.
Jos olisi veneessä dieselmoottori, niin kannutankkauksena voisi käydä hakemassa Nesteeltä MY-dieseliä. Valitettavasti vaan veneeseeni sopivia diesel perämoottoreita ei ole saatavissa. Oxe 150 kävisi muuten, mutta painoa on tuplasti bensakoneeseen verrattuna.
Autoille on jo kosolti hyviä ja käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Veneille ei vielä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.Halusin myös tuoda esille miten vähän tuodaan esille moottoriveneilyn huviajelua.Kuten totesit niin suurta uudistusta ei lähitulevaisuudessa ole konevaihtoehdoissa tulossa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tästä kesästä voi jotain päätellä, niin veneillä ei ole kovin paljon ajeltu. Merellä harvoin näkee useita veneitä yhtä aikaa liikkeellä. Kovin oli hiljaista koko kesän. Venevalmistajat ovat tällä hetkellä isossa pulassa. Uusia veneitä ei osta oikeastaan kukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Uskon näkemyksesi Tietenkin on ryhmä maksaako bensa/diesel enemmän niin ajatellen veneen hintaan niin kokonaisuutena yleensä kustannukseen se polttoaineen hinta ei paljon hetkauta.Aivan kun jos omistat Amerikan raudan V 8 koneella niin sen kulutus ei ole ratkaiseva niillä kilometrillä kuin niillä ajellaan.Moottoripyörät eipä paljon liikenteessä näy sähköprätkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos aikoo hakea kauramaitonsa Siwasta, ei kulkuvälineiden käyttövoima liene suurin haaste tuotteiden löytymiselle.
Ilmoita asiaton viesti