Pahan brändi

Suomessa on pohdittu brändiä. Mitä haluamme olla ja miltä näyttää? Brändi ei kuitenkaan aina tarkoita positiivisia asioita. Etenkään pahan brändi, josta joudumme lukemaan päivittäin. Tänäänkin.

Terrorismista on tullut läntisen maailman uhka numero yksi syyskuun 11. päivän 2001 terrori-iskujen jälkeen. Terrorismi yhdistetään yleensä ääri-islamistiseen al-Qaidaan. Mutta mistä puhumme, kun puhumme al-Qaidasta?

Al-Qaida on kuin Hydra, kreikkalaisen mytologian monipäinen käärme. Yhden pään katkaiseminen ei tapa käärmettä, vaan uusia päitä kasvaa nopeasti menetettyjen tilalle. Al-Qaidaa voi tänä päivänä pitää pahan käärmeen brändinä, jolla on monta päätä.

Varsinainen käärme, al-Qaidan ydin, oli vahvimmillaan ennen syyskuun 11. päivän iskuja. Se toteutti käytännössä al-Qaidan tekemät iskut. Brändin keulakuva on maailmakuulu. Osama bin Laden – tai Osamalta näyttävä mies – lähettää säännöllisin väliajoin viestejä. Maailma hätkähtää aina, kun hän puhuu. Mediasotaa parhaimmillaan.

Bin Ladenin johtaman al-Qaidan ytimen tehtävänä on ollut suunnitella toiminnan suuntaviivat ja vastata ideologisesta johdatuksesta. Länsimaiden toimet syyskuun 11. päivän jälkeen ovat keskittyneet tämän al-Qaidan ytimen tuhoamiseen. Ydin onkin heikentynyt.

Mutta al-Qaidan käärmeellä on kahdenlaisia päitä. Ensinnäkin al-Qaidaan kuuluu liitännäisryhmiä. Nämä ryhmät tukevat vahvasti al-Qaidan ytimen toimintaa ja vannovat sille uskollisuuttaan. Ryhmien nimetkin ovat lähellä al-Qaidan nimeä ja niiden jäsenet haluavat itseään kutsuttavan alqaidalaisiksi. Vahvimmin näistä ryhmistä ovat 9/11 jälkeen erottautuneet Pohjois-Afrikassa toimivat liikkeet, joiden kannatus on vahvistunut ja jäsenmäärä lisääntynyt.

Toiseksi, al-Qaidalle on kasvanut vajaan vuosikymmenen aikana lukuisia uusia päitä. Kyse on hyvin monenlaisista ryhmistä, joita on joka puolella maailmaa. Ryhmittymien todellinen sitoutuneisuus al-Qaidan ytimeen on vähäinen – jopa olematon. On luontevaa puhua al-Qaidan brändin käyttämisestä, mikä on voimistunut huomattavasti 9/11 jälkeen. Al-Qaidan uudet päät ovat kopioineet suurta julkisuutta saaneen al-Qaidan tavaramerkin. Kyse on brändin franchisingistä. Jäsenkortteja ei al-Qaidassa kysellä, vaan brändi on laajentunut vapaaehtoispohjalta.

Länsimaiden näkökulmasta al-Qaidan uhka liittyy vakavimmin sen rooliin ja kykyyn inspiroida laajoja joukkoja liittymään yhteiseen taisteluun. Pahan brändin alla. Pidän uhkaa huolestuttavana, sillä brändi tuntuu voimistuvan.

Yhtenäisen terroristijärjestön sijaan al-Qaida viittaa tänä päivänä useimmiten samanhenkisiin liikkeisiin ja ryhmiin. Kyse on ideologiasta. Tämän takia al-Qaidan tuhoaminen on hyvin vaikeaa – jopa mahdotonta. Ideologiaa ei voi voittaa. Ei ainakaan pelkästään sotilaallisin keinoin. Tämä on hiljalleen ymmärretty myös Valkoisessa talossa.

JarnoLimnell
Kokoomus Espoo

Jarno Limnell on kansanedustaja (Kok). Hän on myös dosenttina kolmessa yliopistossa, ja on Maailman talousfoorumin asiantuntijaverkoston jäsen. Hän on Espoon kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja ja puheenjohtajana Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuustossa, ja MTS:n puheenjohtaja. Hän on koulutukseltaan sotatieteiden tohtori, VTM ja upseeri (majuri evp.).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu