Uusi rajalaki turvaa suomalaisten turvallisuutta
Hallituksen rajalakiesitys on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Kysymys on vaikea, eikä siihen ole helppoja vastauksia. Esitys on kova ja poikkeuksellinen, mutta niin on tilannekin: Venäjä käy hyökkäyssotaa Euroopassa ja välineellistää ihmisiä Suomenkin rajalla.
Kansainväliset sopimukset on tehty kaikkien turvallisuuden vuoksi, ja niihin Suomikin on sitoutunut. Vaikka sopimusten uudistaminen on hidasta, on sopimuspohjainen maailmanpoliittinen järjestelmä Suomen kaltaisten pienten valtioiden etu. Sitä periaatetta ei tule romuttaa.
Samalla valtion perustehtävä on huolehtia turvallisuudesta, ja nyt kyseessä on ennen kaikkea turvallisuusasia. Kuten olemme saaneet nähdä, Venäjä ei keinoja kaihda. Kaikkein huonoin vaihtoehto olisi hylätä esitys, odotella keväthankien sulamista ja ”toivoa parasta.”
Politiikka on arvovalintoja ja näitä valintoja joudumme tekemään usein epätäydellisten vaihtoehtojen välillä. Suomi on nyt tahtomattaan tilanteessa, jossa hyökkäyssotaa käyvä Venäjä tulee käyttämään valintaamme hyväkseen omassa hybridivaikuttamisessaan – teimme niin tai näin.
Lait ovat kompromissin lopputuloksena saatuja sopimuksia aivan samalla tavalla kuin maahantuloa määrittelevät kansainväliset sopimuksetkin. Lakia voimme muuttaa itse, nopeastikin. Myös kansainväliset sopimukset tullaan neuvottelemaan tilanteen mukaan uusiksi, mutta hitaammin.
Rajalakiesityksessä äänestetään Suomen oikeudesta puolustaa omia rajojaan. Tätä tullaan peilaamaan Euroopan ihmisoikeussopimukseen, jota tulkitaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa. Sen historiassa ei ole vastaavasta tilanteesta minkäänlaista ennakkotapausta.
Puolan ja Valko-Venäjän rajalla vuonna 2021 tapahtunutta pakolaisaaltoa tulkittiin puhtaasti maahanmuuttokysymykseksi. Suomen osalta kyseessä on toisen vihamielisen valtion toteuttama operaatio, jollaiseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa ei ole joutunut ottamaan kantaa.
Kun toimintaympäristö on muuttunut, tulevat myös sekä Suomen laki että kansainväliset sopimukset muuttumaan. Nyt äänestetään siitä, kumpi laitetaan ensin kuntoon. Järkevää olisi laittaa kuntoon se, mikä omissa käsissämme on: Suomen laki.
Yksinkertaistettuna vastakkain ovat oikeus maahantuloon sekä puolustajan oikeus taata oma turvallisuutensa. Ilman jälkimmäistä ei ole myöskään ensiksi mainittua. Näiden oikeuksien keskinäinen tärkeysjärjestys on selvä, ja sen mukaisesti meidän on nyt toimittava.
Tämä rajalaki keissi meni sanoilla saivarteluksi. Eipä erityistä muutosta kuin, että ”turvapaikanhaku” muuttuu ”kuulemiseksi”. Tulijoita ei palauteta Venäjälle vaan mahdollisesti Bagdadiin tai Damascokseen. Suomen rajan laittoman ylittämisen voi käsittääkseni estää ilman lakiakin. Uusi lakikaan ei mahdollista push backia Suomen maaperältä.
Puolan ja Valko-Venäjän rajalla vuonna 2021 tapahtunutta pakolaisaaltoa tulkittiin puhtaasti maahanmuuttokysymykseksi. Suomen osalta kyseessä on toisen vihamielisen valtion toteuttama operaatio, jollaiseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa ei ole joutunut ottamaan kantaa.
Ihmisoikeustuomioistuin on ottanut Puolan toimintaan kantaa, mutta Puolaa ei kiinnosta. Suomen nykyistä hallitusta kiinnostaa ja siksi ongelmia on luvassa. Tuo kursivoitu lainaus oli myös ilmaistu helposti väärin tulkittavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tosiasiapremissit ovat Suomen osalta täysin toiset.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä.
Venäjän viranomaisten osuus maastorajan yli tulleiden osalta on jäänyt täysin epäselväksi. Ylityspisteiden osalta Venäjä muutti aiempaa käytäntöään ettei pääsyä ole ilman asiakirjoja. Valko-venäjän ja Puolan rajavyöhykkeellä on jotain pakolaisleirejä ja Valko-Venäjän rajavartijat välillä ohimennen vähän hajottavat esteitä. Sellainen maahanmuuttokysymys.
Jaksan ihmetellä kuinka Venäjää voidaan demonisoida asioista joita on tapahtunut aina. Ei venäjän viranomaiset ole näitä tulijoita mistään savimajoista haalinut ja tarjonnut kyytiä Suomen rajalle. Kyllä he ovat itse tulleet. Onko joku venäläinen viranomainen taloudellisesti kostunut tästä, ehkä, ehkä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Rajoja ei valvota lainsäädännöllä vaan terveellä järjellä ohjatulla rajavalvonnalla ja lait säädetään sen mukaan tarvittaessa vaikka takaituvasti, sen verran täfkeästä asiasta on kyse eikä jutidisten prosessien odotttelusta.
Ihmisten oikeutta vaellella vapaasti yhtään millään syyllä ei tule kunnioittaa yleisenä ihmisoikeutena.
Suomen lähellä ei ole yhtään naapuria, joiden kansalaisille tulisi voida tarjota turvapaikkaa, siksi ei meillä ole syytä laskea tänne ketään vain elintasoaan parantamaan sosiaaliturvan avulla. Oikeasti turvapaikkaa hakevalla ei nlmittäin ole mitään muuta pakottavaa syytä vaeltaa aina Suomeen asti.
Kansainvälisistä massamigraatiosopimuksista on Suomelle vain haittaa, niistä on irtisanouduttava ja ilmoitettava, että Suomi noudattaa muuttoasioissa vain omaa harkintaansa, jota sovelletaan kunkin tilanteen mukaan Suomen edut ja turvallisuuden huomioiden.
Kyse on siitä, että suvereenin valtion oikeus on päättää rajojensa yli pyrkivien määrästä ja laadusta ilman yhtään mitään ulkopuolista määräilyä.
Ilmoita asiaton viesti
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pertti-niemi/pitaisiko-vainikkalan-raja-asema-sulkea/
Ilmoita asiaton viesti
Tulee tapahtumaan seuraavaa; Venäjä järjestää lumien sulamisen jälkeen niin maaston kuin raja-asemien suuntaisesti ensin pieniä ryhmiä, testataan kuinka toimimme ja sitten he alkavat työntämään porukkaa ihan kunnolla.
Meidän pitää alkaa miettimään lakien ohessa myös voimankäyttöoikeuksiamme ja tapaa toimia rajoillemme sekä mahdollisten lisäjoukkojen käyttöönotto rajojemme turvaksi, sillä jos homma menee fyysiseksi niin jokainen ymmärtää että massalla tullaan läpi..
Ilmoita asiaton viesti
Ihmeellinen rajalaki: kaikki muut tulijat torjutaan, venäläisiä ei, kun ovat toisinajattelijoita?
Ilmoita asiaton viesti
Sen mukaan mitä julkisuudessa lakiesityksestä on mainittu, niin näyttää ettei lailla olisi käytännössä mitään merkitystä jos Venäjä lähettää väkeä maastorajan yli?
Oikaiskaa jos näin ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Näin itsekin käsitin. ”Turvapaikanhaku” muuttuu ”kuulemiseksi” jonka tarkoitus on mahdollistaa, että henkilö saa ilmoitettua viranomaisille mikäli hän on haavoittuvassa asemassa tai jonkin muun vakavan uhan alainen.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä kommentteja on lukenut vihervassariputinistit pyrkivät estämään jopa tämän todella vesitetyn lakiehdotuksen hyväksymisen.Joskus ihmettelee onko Suomi enää itsenäinen valtio omine rajoineen.
Ilmoita asiaton viesti
Vai oikein ”vihervassariputinistit”.
Jos lain asettaminen vaatii sen 5/6 osan eduskunnasta niin eipä mene läpi. Seurataan tilannetta. Ehkä keksitään uusia aloitteita.
Ilmoita asiaton viesti
Arvelen, että tämä on poikkeuslaki sen vuoksi että saadaan aikaa siihen, että kansainväliset sopimukset saadaan korjattua vastaamaan nykyaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma taitaa olla vaan siinä, että ne maat joita tämä ongelma koskee, ei Suomea lukuunottamatta erityisesti kansainvälisistä sopimuksista välitä.
Jos jotain Suomi puheenvuoroja aiheesta tulee niin lisäisin siihen, että Suomi tukee ja haluaa edistää kansalaisten mahdollisuutta poistua Eritreasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä alla linkki ko.
”Lakiluonnos välineellistetyn maahantulon torjumiseksi lausunnolle sisäministeriövaltioneuvoston viestintäosasto”
Julkaisuajankohta 15.3.2024 12.46
Tiedote
Sisäministeriö lähetti 15. maaliskuuta lausunnolle lakiluonnoksen väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi. Lausuntoaikaa on 25.3. saakka. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Laki olisi määräaikainen ja se olisi voimassa vuoden lain voimaantulosta.” – – (huomaa lyhyt lausuntoaika!)
https://valtioneuvosto.fi/-/1410869/lakiluonnos-valineellistetyn-maahantulon-torjumiseksi-lausunnolle
—
Lausuntopyyntö
15.3.2024 VN/5349/2024
VN/5349/2024-SM-3
Sisäministeriö
PL 26 Kirkkokatu 12 0295 480 171 09 160 44635
kirjaamo.sm@gov.fi
00023 Valtioneuvosto Helsinki +358 295 480 171 +358 9 160 44635
http://www.intermin.fi
”Lausuntopyyntö hallituksen esitysluonnoksesta laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi”
– – ”Vastausohjeet
Sisäministeriö pyytää toimittamaan lausunnon viimeistään maanantaina 25.3.2024.
Lausunnon voi liittää valtioneuvoston yhteiseen asianhallintajärjestelmään (VAHVA) asialle VN/5349/2024 tai jos pääsyä järjestelmään ei ole, lausunto pyydetään toimittamaan sähköpostitse Rajavartiolaitoksen kirjaamoon rajavartiolaitos@raja.fi sekä tiedoksi Rajavartiolaitoksen esikunnan oikeudelliselle osastolle VPRVLEoikeudellinenosasto@raja.fi.
Lausunnonantajia pyydetään merkitsemään lausunnon viitekenttään asian diaarinumero VN/5349/2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen postitse. Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot.
Lausuntoaika on lainvalmistelun kuulemisoppaassa mainittua kuutta viikkoa lyhyempi asian kiireellisyyden vuoksi. Perusteena normaalia lyhyemmälle lausuntoajalle on pyrkimys saattaa esitys eduskunnalle niin, että se voitaisiin käsitellä kevätistuntokaudella 2024 ja lakimuutos tulisi voimaan mahdollisimman pian.” – – (tekstin tummennus oma)
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/c1846832-bfdc-4115-8b17-85dfaedf450a/e067b5f6-cee5-4dfc-a8d9-3ccb9d989bc1/LAUSUNTOPYYNTO_20240315113602.PDF
—
Em. esitysluonnos, saadut lausunnot ja niistä laadittava yhteenveto julkaistaan valtioneuvoston hankesivulla
https://valtioneuvosto.fi/hankkeet
tunnuksella SM004:00/2024
Toissijainen lähde:
”PL 2,3 § ”Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.” (15.3.2024 12:42)
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/pl-23-%c2%a7-julkisen-vallan-kayton-tulee-perustua-lakiin-kaikessa-julkisessa-toiminnassa-on-noudatettava-tarkoin-lakia/
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomuksen ja perussuomalaisten johtama Orpon oikeistohallitus rikkoo rajalakiesityksessään Suomen perustuslakia ja Suomen solmimia tai käytännössä soveltamia kansainvälisiä sopimuksia.
Ei missään nimessä jatkoon.
Presidentti Stubb ja pääministeri Orpo seuraavat Argentiinan äärioikeistolaisen presidentin Milei’n jalanjälkiä, samaan kuoppaan.
Ilmoita asiaton viesti
Niistä sopimuksista on Lintunen irtisanouduttava. Ne eivät silloin vahingoita Suomea kuten nyt. Niitä ei kaipaa kuin vihervasemmisto, joka onkin kunnostautunut Suomen oikeuksien vesittäjänä ja taloutemme sekä itsenäisyytemme pettäjinä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo laki ei turvaa yhtään mitään. Sama majoitusrumba alkaa kevään tullen. Ainoastaan kansalaisten rauhoittamiseksi näytetään että edes jotain yritetään tehdä. Ainoa toimiva keino on sanoa irti koko turvapaikkasopimus, samalla ilmoittaa että palataan asiaan kunhan sen törkeä väärinkäyttö loppuu.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Suomen poliittisesta johdosta tosiaankaan löydy henkilöä jolla olisi maalaisjärkeä, neuvottelutaitoa ja geopoliittista osaamista ja saataisiin neuvoteltua Venäjän kanssa raja-asiat ym. kuntoon? Naton selän takaa huutelu, jota monet poliitikkomme tällä hetkellä harrastavat, tuskin on Suomen talouden ja tulevaisuuden kannalta se paras vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti