Huumausainetuomion vankilassa jo sovittaneiden vapautumisen jälkeen ilmenevä nuorisotyöntekijyys

Pohdin paljon asioita ja päivittäinen aamuöinen tunnin reipas kävelylenkki ja iltalenkki vielä viimeistään ennen maikkarin kymmenen uutisia kotiinpaluuna kotilähiössni Runosmäessä täällä Turussa on hyvää aikaa miettiä niitä näitä ja tänään ajatuksiini juolahti kysymys, joka on monen mielessä, josta nyt haluan kirjoittaa.

Mitä pidän myös tottakai äärimilleen romantisoiduista rikosfilmeistä noin niin kuin ajanvietteenä muitakin elokuvia paljon katselevana, ja seuraan myös kaiken muun päivän poliittisen uutisoinnin ja keskustelun lisäksi aktiivisesti myös rikosmaailman tapahtumia mielenkiinnolla, joskaan niiltä voi välttyä Suomen keltaista lehdistöä lukiessa, ja humaaneja taustoja kaivaen ja pohtien myös kadun miesten hevosmiehen tietotoimiston dataa keräävänä tiedon louhijana mielessä ja tietokoneella, olen törmännyt äärimmäisen mielenkiintoiseen ilmiöön Suomessa, joka tekee monesta kunnasta tai järjestöstä, jota ei luokitella rikollisjärjestöksi, tai vastaavasta muusta instituutiosta, rikoksen tekijän ehkä piittamattomuuttaan, tai jostain muusta syystä, ja moni muukin varmaan ihmetellyt joskus samaan asiaan, tai ainakin mielen sopukoissa on käynyt ajatus samasta.

Kysymys on päihdetastaisen ihmisen, joka on päätynyt sovittamaan jonkin huumausaineisiin tai yleisesti päihteisiin liittyvän vankilatuomionsa vankilassa, ja sovittaneena sen ja vankilasta ulos päästyään on päätynyt sitten vankilatuomion sovituksensa jälkeen nuorisotyön pariin tai ennaltaehkäisevän nuorisotyönpariin sopeutuessaan takaisin siviilielämään. Tarinoita on ihan julkisuudessakin monia ollut esillä, ei tässä montaakaan päivää taida olla tätä kirjoittaessa 19.7.2021 ilta yhdeksältä, kun joku kommentoi tästä samasta aiheesta oliko se hesarin vai Iltasanomien vai Iltalehden artikkeliin pohjaten ihmetellen tätä, miten huumausainerikosesta tuomion saanut voi toimia kun erityisesti epäilen, että ennaltaehkäisevässä nuorisotyössä puhutaan alle 15-vuotiaista varhaisnuorista/teineistä.

Suomen lainsäädännön mukaan on niin, että jos työskentelee tai on aikeissa työskennellä alle 15 – vuotaiden parissa, on esitettävä Hämeenlinnasta tilatta rikosrekisteri-ote, jossa selvitys on tehtynä, että pestiä hakevalla ei ole tuomioita huumausainerikokista tai tämä ei ole syyllistynyt kaikkein ala-arvoisimpaan  rikoksen ilmentymään sellaiseen, kuin seksuaalirikokseen. Silti näitä huumausainerikoksen sovittaneita vankilassa sieltä vapautumisen jälkeen siviiliin työskentelee yhä nuorison parissa.

En ole koulutukseltani ainakaan toistaiseksi lakimies, mutta käynyt mielessä jos vielä rlämäni 40-50 vuoden aikavälillä, mitä nyt olen 37, suorittaisin oikeusnotaarin tutkinnon, jotta voisin hoitaa edes jotain pieniä lakiasioita, koska lähiperheestäni lähipiiristäni puuttuu vielä Sumellin Suomen jaostosta täältä Turusta pätevä puolutusjuristi, ja itse olen lähinnä, jolla riittää kapasiteetti siihen ja edellytykset.

Rikoksen tekijähän tässä tapauksessa on se kunta, järjestö, tai jokin muu instituutio, joka palkkaa vankilatuomion huumausainetuomiosta sovittaneen ihmisen. Onko niin, että vielä 2021 valvonta kyseistä laista puuttuu täysin tai siitä ei välitetä?

Onhan niin, että sama mitä lakia tulee voimaan, tai säädöstä, jos edes jonkinlainen sellainen valvontamekanismi puuttuu, josta on asetettu asianmukainen sanktio kyseisen säädöksen tai lain rikkomisesta sen todettua ilmi, niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Suomessa on varmaan paljonkin lakeja, joista puuttuu valvontamekanismi, ja ne jotka harjoittavat liiketoimintaansa kyseisen lain tai säädöksen piirissä, taloudellisen maksimin omaksi eduksi saavuttaminen tarkoittaa sitä, että säädöstä tai lakia ei tarvitse noteerata.

Bitcoin-myyntivoitot oli aivan aluksi aivan vapaata riistaa verohallinnon toimesta, mutta sitten kun tuli julkisuus peliin mukaan tarpeeksi kovin ja painetta verohallinnon suuntaan, niin verohallinto päätti, että Bitcoin-myyntivoitoista täytyy maksaa veroa siinä missä osakekauppojen myyntivoistosta, tai osinkoveroa, jos henkilön omistamista osakkeista lohkeaa osinko hyvin mennen tilikauden päätteeksi osakkaille poislukien nyt alkuvuodesta tullut kansalaisen osakesäästötili, jossa verovelvoitteet tulevat vasta sitten, jos kotiuttaa kansalaisen osakesäästötililtä jotain rahaa ulos sieltä.

Juuri uutisoitiin siitä valtameiassa, että yhä löytyy paljon niitäkin, jotka eivät ilmoita kryptovaluutta-sijoituksista saatuja myyntivoittoja verohallinnolle, ja onko niin, että koska säädös on niin uusi, että valvontamekanismi puuttuu vielä?

En mene kryptovaluutoihin sen enempää, tämä Bitcoin – Verohallinnon asema yksityis tai yritystahon myyntivoiton verohallinnolle ilmoittaminen nyt esimerkkinä, että jos säädöksestä tai laista puuttuu valvontamekanismi, niin käytännössä se on tyhjää.

Onko siis niin conclusionina, että tästä alle 15-vuotaiden parissa työskentelevien tuomiotaustojen selvittämislaista puuttuu jokin olennainen valvontamekanismi, koska näitä on kokemukseni mukaan mitä tässä nyt monta vuotta näitä tullut vastaan paljonkin niin julkisuudessa, kuin muuallakin, että miten tämän kaltainen toiminta olisi muutoin mahdollista? Valvontamekanismi oikein sanktioin järjestöille, kunnille tai mille tahansa muulle instituutiolle, joka palkkaa ilman taustojen selvittämistä lain mukaan, niin se saattaa kaivata empiirisen kokemukseni mukaan jonkinlaista uudistusta.

Mitäs mieltä muut on? Saa jo lakikoulun käyneetkin vastata, ja enkä tuomitse hirsipuuhun, vaikka ei ihan lakipykälin tulisikaan puolustuksen argumenttia, saa niitäkin esittää, vaikka oikeusnotaarin opinnot todennäköisesti tässä vielä seuraavan 13 vuoden aikana on edessä. Tosin ne kestää maksimiteholla opiskeluta keskimäärin 3 vuotta, mutta olen säästämässä rahaa Turun Yliopiston lakikoulun avoimen väylän suorituksiin, jotka vaaditaan tutkintoon, niin rahaa. Kävin jo liiketalouden ja hallinnon tradenomi – tutkinnon jälkeen, kun en työllistynyt mihinkään, niin keskustelemassa oikiksen opinto-ohjaajan kanssa HOPSin, joka johtaa oikeusnotaarin tutkintoon vähintään avoimen väylän kautta.

+2
JereSumell
Vasemmistoliitto Turku

Olen punavhreä syntyperäinen turkulainen, joka pitää netissä ja oikeassa reealimaailmassa pysyvistä väreistä ja palaavisra asiakkaista, ja ihmisen vastaanottamisen ihmisenä. Koulutukseltani olen Liiketalouden ja hallinnon Tradenomi Informaatioteknologiassa. Valmistuin Turun Ammattikorkeakoulusta helmikuussa 2017.
Kirjoitin ylioppilastutkinnossani 2002 humanistiset aineet reaalissa historian, yhteiskuntaopin ja psykologian. Lukion jälkeen opioskelin kasvatustieteitä Turun Yliopistossa, mutta maailma ajoi toisaalle opettaja-opinnoista. Löysin minulle ja taustaani nähden ehkä luontevan polun lapsena alkaneen PC-harrastuksen siivittämä lopulta valmistua tietojenkäsittelystä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu