Kokoomuksen ilmastopaketin autoilun verotuksen poisto järjetön ajatus

Eilen saatiin lukea uutisista, että oppositio-puolue kokoomus on tarttunut ja esitteli oman ilmastoelvytys-pakettinsa. Siinä on yhtenä pointtina autoilut verotuksen poistaminen ja sen lisäksi vielä tie-, sekä -ratahankkeiden rahoittaminen.
Autoilut verotus on murroksessa, ja se tulee muuttumaan merkittävästi ja siihen on löydettävä uusia ratkaisumalleja lähivuosikymmenten aikaan viimeistään, ellei jopa aiemmin kun hybridi-, sekä -sähköautot yleistyvät Suomen autokannassa.
Suomessa on kuitenkin tällä hetkellä vuonna 2020 vielä, kuten Suomessa perinteisesti, vanha autokanta: Ei ole mitenkään ympäristöystävällinen ratkaisu poistaa autoveroa, kun valta-osa liikenteessä olevista autoista kuitenkin on vielä polttoöljy-moottoreilla kävyiä bensakoneita tai diesel-polttoaineella käyviä autoja.

Autoilun verotus pitäisi järjestää siten, että autoilija maksaisi oman autonsa päästöjensä mukaan veroa valtiolle, käytännössä mitä vanhempi auto on ajossa, sitä suuremman veron omistaja maksaa siitä, näin perusteiltaan.

En ole ennustaja, mutta voi olla, että Suomessakin kun on perinteisesti vanhentunut autokanta ollut aina verrattuna esimerkiksi muihin Euroopan maihin, esimerkiksi vahvaan autoteollisuuteen nojaavaan Saksan autokantaan. Kestää kuitenkin helposti toistakymmentä vuotta, ennen kuin autokanta uudistuu Suomessa niin paljon, että sähkö-, ja hybridikäyttöiset autot ovat enemmistö Suomen tieliikenteessä kuluttamassa tieverkostoa ja rasittamassa ilmastoa.

Siinä vaiheessa, kun sähkö- ja hybridikanta on vallitseva autokanta Suomessakin, valtiolle tulee miettimistä, miten saadaan verotuloja tieliikenne-infrastruktuurin ylläpitämiseen ja kehittämiseen, kun valta-osa tieliikenne-verotuksesta tulee nykyisellään autoilijoiden nykymallisesta verotuksesta nimenomaan autoilijoiden maksaessa polttoaine-veroa, koska öljyn palaminen auton ollessa ajossa vaikuttaa negatiivisesti ilmaston kehitykseen.

Varmaan tulee jossain vaiheessa esille, josta jo Jorma Ollilan työryhmä esittikin, jonkinlainen tiemaksun periminen, sehän voisi olla yksi. Se, että autoilijoita seurattaisiin, millä teillä he liikkuvat ja saataisiin big dataa kerättyä Suomen teiden käyttöasteesta ja ihan mikrotasolla yksittäisen autoilijan kohdalla, siitähän oli jo juttua, mutta siihen liittyy yksityisyyden suojan/eettisiä yms. juridisia ongelmia paljonkin.
Monet eurooppalaiset halpalentoyhtiöt tulivat markkinoille aikanaan saavuttaen suosiota sen myötä, koska hinnoittelu perustui lentojen hinnan muodostuessa kysyntä-tarjonta -mallin mukaan. Tuohon tiemaksuun liittyy sama, eli ruuhka-aikana ruuhkasumissa ajettaessa olisi isompi taksa maksettavaksi valtiolle tien käytöstä, kun taas jos ajaa Hikiän peräkylän raittia hiljaisempana ajankohtana.

Tuollainen kysyntä-tarjonta -mallin perustuva tien käytöstä perittävä maksu voisi ihan olla järkevä ajatus. Suuremmissa kaupungeissa työliikenne ruuhka-aikana rassaisi autoilijan, tien käyttäjän kukkaroa enemmän. Tämä edesauttaisi myös pohtimaan nk. ”turhan” autoilun väliinjättämistä, ja saisi työmatkalaisten suosimaan julkisia kulkuneuvoja ja vihreämpiä liikkumismuotoja, esimerkiksi töihin menoa jalan tai polkupyörällä.

Palaan vielä Turun Toriparkkiin, kun se liittyy tähän ydinkaupungin liikennesuunnitteluihin, ja kotikaupunkiini Turkuun: Trendi on selvästi se ollut jo pitkään ilmastonmuutoksen kehitystoimien osalta, että ihmisiä tulisi rohkaista kestävän kehityksen, vähän saastuttavia liikkumismuotoja kaupungeissa, ja silti Turun valtuusto päätti enemmistön turvin alkaa rakentamaan parkkihallia vetäen ensin ylös kauppatorin kivetyksen, joka on kulttuurihistoriallinen elementti Turun ydinkaupungin ympäristössä.

Itse pidän autoilusta, vaikka en ole koskaan omistanut autoa, koska auton pitäminen ja autoilu on verrattain kallista puuhaa tuloihini nähden, mutta seuraan mielenkiinnolla autoteollisuutta, ja teknologiaa, mitä autoissa on nykyisin. Nykyäänhän uusissa sähkö/hybridi-autoissa auton tekniikasta on jopa yli 50% tietotekniikkaa. Auto on hieno keksintö, jonka Henry Ford aikanaan pisti liikenteeseen rassatessaan öljy-poltto-käyttöistä moottoriaan autotallissa, perustaen Ford -automerkin, kilpailevat merkit tulivat tottakai aika pian mukaan auto-markkinoille, mutta kyllä sähkö/hybridi-auto on hankintalistallani, jos varallisuuteni sen hankkimisen ja käytön sallii jonain päivänä.

JereSumell

Olen punavhreä syntyperäinen turkulainen, joka pitää netissä pysyvistä väreistä, ja ihmisen vastaanottamisen ihmisenä. Koulutukseltani olen Liiketalouden ja hallinnon Tradenomi Informaatioteknologiassa. Valmistuin Turun Ammattikorkeakoulusta helmikuussa 2017. Kirjoitin ylioppilastutkinnossani 2002 humanistiset aineet reaalissa historian, yhteiskuntaopin ja psykologian. Lukion jälkeen opioskelin kasvatustieteitä Turun Yliopistossa, mutta maailma ajoi toisaalle opettaja-opinnoista. Löysin minulle ja taustaani nähden ehkä luontevan polun lapsena alkaneen PC-harrastuksen siivittämä lopulta valmistua tietojenkäsittelystä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu