Ihmiset ovat menettäneet kykynsä olla eri mieltä
Mietin usein internetin siunaamien keskustelun mahdollisuuksien äärellä, että antiikin Kreikan filosofinen älymystö luultavasti pyörii tällä hetkellä haudoissaan niin että pölinä käy.
Tarkemmin ottaen: keskusteleminen, debatti ja erityisesti konflikti ovat kärsineet arvonaleneman. Kautta aikain ihmiset ovat keskustelleet, jakaneet mielipiteitä ja vaihtaneet ajatuksia argumentoinnin keinoin – mutta jokin on ruvennut viime aikoina mättämään, enkä usko olevani ainoa, joka tämän havainnon on tehnyt.
Lopulta harva asia tässä maailmassa on niin absoluuttinen, että on olemassa vain oikea ja väärä mielipide. Moneen kulttuurissamme ehdottomanakin pitämäämme moraalikysymykseen on löydettävissä perusteluita, jotka asettavat ehdottomuuden perspektiivisidonnaiseksi. Yksi sellainen esimerkki voisi olla väkivalta ja suhteemme siihen. Yleisen moraalitajun mukaan väkivalta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa. Mutta sitten kuitenkin on tilanteita ja nyansseja, joissa tämä käsitys on sallittua ohittaa – esimerkiksi sota, itsepuolustus tai joidenkin oikeustajussa jopa kostaminen. Ajan henki saa meidät usein elämään mustavalkoisuuden illuusiossa, vaikka harmaan sävyt ovat aina olleet läsnä, ja ovat yhä.
Nämä harmaan sävyt kuitenkin loistavat poissaolollaan useissa keskusteluissa, joita nykyiset somealustat meille mahdollistavat. Varsinkin monet poliittiset ja yhteiskunnalliset keskustelut ovat tuskallista seurattavaa, koska jostain syystä niitä käydään alustoilla, jotka soveltuvat monipolviseen debatointiin kaikista huonoiten. Esimerkiksi X:n, TikTokin ja Threadsin merkkimäärärajoitteet jo itsessään pakottavat typistämään argumentointia ja usuttavat keskustelijoita kärjistämään.
Eikä kärjistämisessäkään aina mitään itseisarvoisen paheksuttavaa ole. Se ei yleensä hidasta keskustelua vaan ennemminkin luo tarpeen lisäperusteluille ja täten keskustelun jatkumiselle. Turhauttavin keskustelua jarruttava, debattia syövän lailla vaivaava piirre on jatkuva aiheesta poikkeaminen tunnepuheen ja muun henkilöön menevän metakeskustelun keinoin.
Erityisen yleinen keskustelun tulppa on mielensä pahoittamisen retoriikka. Internet-keskusteluissa niin ikään kaikki keskustelunaloitukset on leimattavissa mielensä pahoittamiseksi, ja vastaavasti kaikki eriävät mielipiteet keskustelunaloituksen alla ovat mielensä pahoittamista. Aiheellinen kritiikki on mielensä pahoittamista, ilmiön ihmettely on mielensä pahoittamista, faktojen korjaaminen on mielensä pahoittamista. Ja niin edelleen. Mielensä pahoittamisen käsite on kokenut sellaisen inflaation, ettei se tarkoita enää juuri mitään.
Anna Kontula pohtii tätä samaa aihetta teoksessaan Kadonneen järjen metsästys (2024): nykyajan individuaali kulttuuri on tuonut meille sivutuotteenaan jatkuvan tunteiden patologisoinnin ja asioiden selittämisen ja ratkaisemisen tunnepuheen kautta.
Toki on huomattava, että lähtökohtaisesti keskustelun tunteellisuus ei ole paheksuttava asia, päinvastoin: varsinkin kun arvoista keskustellaan, tunteet ovat väistämättä läsnä. Arvot kertovat siitä, mikä on meille tärkeää, ja tärkeyden kokemus muodostuu siitä, mikä tuntuu olennaiselta ja miksi. Keskustelu ja debatti ovat jatkuvaa järkiargumenttien ja tunneperusteluiden yhteispeliä – tai näin siis olisi, mikäli keskustelu kykenisi vielä soljumaan identiteeteistä irrallaan.
Varsinainen vitsaus muodostuu siitä, mitä kulttuuriimme hiipinyt tunnepuhe on synnyttänyt sivutuotteenaan. Järkeä ja sen jalansijaa pyritään keskusteluissa usein korostamaan ja pitämään tunteellista argumentaatiota uskottavampana keskustelun keinona. Se ei toki ole pelkkää uusmuodikasta taistoa tunnepuhetta vastaan, vaan ikiaikainen retorisen vallankäytön muoto, jossa usein (karrikoidusti) tunteellisuus on akkamaista höyryämistä ja järkiperustelut ovat Sitä Oikeaa Keskustelua.
Mielensä pahoittamiseen vetoaminen on tapa väheksyä keskustelijan mielipidettä ja asettaa keskustelijan motiivit kyseenalaisiksi. Kun mielensäpahoittamiskortti paiskataan tiskiin, sitä on hankala kiertää niin, että keskustelu voisi jatkua tai säilyä tasavertaisena debattina. Mielensäpahoittajaksi leimattu keskustelija joutuu usein ansaan, jossa hän keskustelun edistämisen sijaan perustelee, miksi tai miten ei pahoittanut mieltään ja täten tarpoo itsensä todistamisen suossa, joka kokemattomalle muuttuu äkkiä loputtomaksi.
Jatkuva muiden keskustelijoiden motiivien epäily ja yritys siten ohjailla keskustelua mieleisekseen on raskasta soudettavaa. Mielensä pahoittamisesta syyttämisenhän on ainoastaan tarkoitus osoittaa todeksi, että keskustelija puhuu tunteistaan käsin ja on täten hävinnyt debatin ennen sen varsinaista alkuakaan.
Missä kohtaa keskustelemisesta ylipäätään tuli kilpailu? Argumentointi tunnutaan käsitettävän merkillisen usein kiinteäksi osaksi identiteettiä ja egoa, jolloin keskustelussa ”häviäminen” kaiketi tulee niin lähelle todellista mielensä pahoittamista kuin suinkin. Tämäkin lienee yksilökeskeisen egokulttuurin tulos: ihmisen minuus ja sosiaalinen arvo rakentuvat siitä, miten muut käsittävät kunkin minuutta. Onko ihme, jos keskustelut ja niiden yritykset ovat työläitä, kun useimmilla on pelissä koko käsitys itsestään kelvollisena yksilönä?
Keskustelu ei kehitä, jollei se palaudu takaisin alunpitävään arvoonsa – uteliaisuuden, oppimisen, jakamisen ja sosiaalisen yhteyden hakemisen lähteeksi ja välineeksi. Keskustelemisen itseisarvo tuntuu unohtuneen, ja sitä kohdellaan lähinnä identiteetin ja sosiaalisen hierarkian rakentamisen välineenä. Keskustelu on parhaimmillaan ikkuna toisen maailmankatsomukseen, väylä ymmärtää itsensä ulkopuolista todellisuutta ja laajentaa kokemustaan siitä, mikä on realismin, idealismin ja moraalin puitteissa mahdollista. Moinen näyttää olevan vähissä Facebookin kommenttiosioissa, joissa mielensäpahoittajaleimat viuhuvat turbulentilla tahdilla.
Tai mistä minä tiedän, kunhan teorisoin. Joku voi varmasti olla tästäkin eri mieltä. Lupaan olla pahoittamatta mieltäni, mikäli näin on.
Mikähän mahtoi saada sinut pukkaamaan tällaisen blogin ilman selkeää viestin ydintä juuri nyt? On vaikea välttää tunnetta, että se liittyy muuhun ajankohtaiseen julkisuuteen, jota pyrit hyödyntämään.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikea tähän ottaa kantaa, itselläni ei ole mitään käsitystä kansanedustajan mielipiteistä tai tämän kyvystä olla eriä tai samaa mieltä. Ekan kerran kuulin tietääkseni nimensä kun tuli julkisuuteen kertomalla miten oli ohjeistettu t-paidasta, ja tämä nyt toisen kerran.
Toivottavasti osallistuu ja selventää ajatuksiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kuluneella viikolla lukenut tuota mainitsemaani Kontulan kirjaa ja kirjannut ajatuksiani ylös. Ei sen kummempaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Erityisen yleinen keskustelun tulppa on mielensä pahoittamisen retoriikka”. Se on todella ongelma joidenkin osalta, mutta silti olen samaa mieltä Juha Kuikan kanssa. Että mikä sai pukkaamaan kirjoituksesi tänne, eihän Puheenvuorossa ole tätä ongelmaa. Täällä on niin vakiintunut kirjoittajajoukko, että me tunnemme kaikki toisemme. Täällä ei kukaan enää luokkaannu tai pahoita mieltään mistään. Jos siirtää lukemansa kirjan sisältä ongelmia paikkaan, joka ei niitä tunnusta, ei homma toimi. Ethän nyt vain pahoita mieltäsi, kun en mieltäni pahoittanut?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on vähän kuin valittaisi sanomalehdelle siitä, kun se kirjoittaa muillekin kuin sen vakituiselle kymmenelle lukijalle.
Ilmoita asiaton viesti
Minä kuvittelen, että olikohan sittenkin kyse esille nostamaasi keskeiseen asiaan t-paidan soveltuvuudesta eduskunnassa ja kyseisen casen avaamasta mahdollisuudesta edustajan pääsyyn median huomion kohteeksi.
Kun rauta on kuumaa, voi lukea Kontulan kirjaa ja viritellä muitakin aiheita ja kenties pysyä näkyvillä…
Ilmoita asiaton viesti
Minä vähän luulen, että vaikka olisin kirjoittanut sote-politiikasta tahi Ylen rahoituksesta, joku tulisi kommentteihin nostamaan paitani esille. Jos en haluaisi että niin käy, pitäisi olla hiljaa ja kirjoittamatta pieni tovi. Samaan aikaan kuitenkin ihmiset tuntuvat toivovan, että poliitikko puhuisi ja kirjoittaisi politiikkaa, koska se on poliitikon tehtävä. Koska kaikkien toiveisiin ei voi vastata, teen kuten ennenkin: otan kantaa aktiivisesti ja perustellusti aiheisiin, jotka minussa herättävät ajatuksia.
Ilmoita asiaton viesti
En tarkoita, että keskustelun avauksesi olisi ollut tarpeeton tai hyödytön. Itse asiassa toivoisin, että ottaisit tämän alustan omaksesi ja esittäisit ajatuksiasi esimerkiksi sote-politiikasta ja muista ajankohtaisista aiheista tällä kanavalla.
Instagram ja x ovat alustoja, joille kokoontuu samanhenkiset seuraajasi. Debatti ei siellä toimi kuin halventaen ja vähätellen.
Mutta siis: toivon, että osoitat ajatukseni vääräksi ja kirjoitat tänne ajatuksiasi ja perusteltuja näkemyksiäsi erilaisiin asioihin jatkossakin sen jälkeen kuin t-paitaa ei enää kukaan muista.
Ja arvostan suuresti osallisuuttasi keskusteluun. On mukavaa, että poliitikko arvostaa lukijoitaan tavalla, jota osoitat vastauksillasi.
Ilmoita asiaton viesti
Sosiaalisuus on kumulatiivistä. On nitistävää puhua hyödyntämisestä kun joku saa buustia osallisuudesta keskusteluun.
Toki sinä olet ollut itse niin pitkään parnassolla että et ehkä muista kuinka osallistuminen ruokki itse itseään.
Vähän erikoista vanhana tähtenä tulla kyseenalaistamaan uusia tähtiä.
Ilmoita asiaton viesti
Jessi hyvä, olen perusteellisesti PAHOITTANUT MIELENI tästä:
Kovassa ja vaarallisessa myrskyssä seilaavasta Suomi-laivasta ovat peräsin ja kompassi rikki, eikä niiden korjaamisesta debatoi täysjärkisesti kukaan!
Siitä voi olla eri mieltä vaikkapa näin:
Komentosillalla laivaa ohjaavat kapteeni Stubb, ensimmäinen perämies Orpo, toinen pränainen Purra ja konemestarina Satonen. Varustamon johtaja taitaa edelleen olla Suomen viisain mies, harmaa eminenssi Sauli Niinistö.
Rannalle ruikuttamaan ovat jääneet maailman viimeiset sosialistit, turvasatamaansa nimeltä Marxila. Marxilaan iski ensimmäinen taloustsunami 90-luvulla, joka tappoi Nokian, toinen 2008 jolloin kaikki kynnelle kykenevät yhtiöt evakuoituivat sieltä. Näistä Marxila ei ole vieläkään toipunut vaan räpeltää kurkkua myöten veloissa.
Suomen media / journalistit ovat pettäneet Suomen kansan, sillä sen tehtävänä pitäisi olla tämä: Varmentaa ja eritellä tietoa ja esittää se joukkoviestimien avulla uutisten muodossa. Sen kohteena ovat erityisesti yhteiskunnallisesti tärkeät, ajankohtaiset ja kiinnostavat asiat ja ihmiset.
Konemestari Satosen Suomi-laivan peräsimen korjaaminen on melkein mahdoton tehtävä, sillä Marxilassa mikä tahansa korjaus vaatii Perustuslakivaliokunnan yksimielisen päätöksen ja reaalitaloudesta irronneet populistinen vihervasemmisto ja ay-liike heittävät ”pönttö pimeänä” jakoavaimia yhteiskuntamme rattaisiin joka suunnasta.
Suomen viher-intelligentsia puolestaan ei ole huomannut, että EU:n MEGA-kallis ja epäonnistumaan tuomittu Geen Deal on nyt kovassa realismi-vastatuulessa. Se on jo raunioittanut Euroopan ja Suomenkin talouden kilpailukyvyn!
Miten sitten sen kompassin korjauksen laita?
Kompassi pitäisi korjata niin, että se osaa antaa Suomi-laivalle suunnan “turvasatamaan”.
No missä se turvasatama sitten oikein on?
Se on USA:ssa, New Yorkin pörssissä Wall Streetilla.
Perustelut:
Meneillään oleva globaali talousmyrsky ei ole ollenkaan hellittämässä. Päinvastoin! Raju globaali-taistelu markkina-osuuksista ja kilpajuoksu uusista teknologioista jatkuu loputtomiin!
Koskapa Kiinan ja Euroopan taloudet rämpivät korjaamattomien MEGA-ongelmien syövereissä, USA:n dynaaminen, itsekorjautuva reaali-talous ja dollari ovat kiistattomia voittajia sekä nousu-, että laskusuhdanteissa.
Tässä myrskyssä luotettavin kehityksen seuraaja ja “mittari” on Wall Street, joka seuraa kaikkea globaalia talouskehitystä millisekunnin tarkkuudella. Yli 60 % kaupasta tekevät pikakauppaa käyvät automaatit, high frequency trading AI-algoritmit.
Wall Street antaa jatkuvaa tietoa globaalista talouskehityksestä ja pakottaa yhtiöt ja valtiot tekemään tarvittavia korjauksia kun talous jollakin alalla joutuu vaikeuksiin ja toisaalta antaa tietoa siitä, mihin sektoreihin kannattaa panostaa.
Marxilan sosialistien ja besserwisserienkin on jo korkea aika ruveta toiminaan isänmaamme edun mukaisesti ja osallistua täysillä kompassimme ja peräsimemme korjausprojektiin.
Muuten SDP:n entisen puheenjohtajan, Paavo Lipposen mukaan, ”Nahkurin orsilla tavataan!”
Jessi, kirjoitat: ”Tai mistä minä tiedän, kunhan teorisoin.” Auttavatko edellä esittämäni faktat sinua ”teorisoinnin” sijasta ihan oikeasti ymmärtämään vararikossa rämpivää suomalaista Marxilaa paremmin?
Mielensä pahoittanut Seppo Korppoo, 50 vuotta 24/7 teknologiavientiä myrskyisille globaalimarkkinoille
Ilmoita asiaton viesti
Sanoisin että asia ei ole lainkaan otsikon mukaisesti.
Enemmänkin niin että suomalaiset ovat vähitellen alkaneet olemaan eri mieltä.
Sitä vain on vasemmiston vaikea hyväksyä kun heillä oli se ainoa totuus sitten 1945.
Ilmoita asiaton viesti
Ollaanko yhdessä siitä mieltä,että ollaan erimieltä.
Laahustat jossakin historiassa kerta toisen jälkeen.
Mitäpä jos alkaisit katsomaan eteenpäin?.
Vai pelottaako ehtoopuolen kulkijalla tulevaisuus?.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pelota.
Olisiko niin että joku muu elää menneisyydessä eikä pääse siitä irti. Haluaa jatkaa entiseen malliin.
Meillä ei edes ole käyty keskustelua suomettuneisuuden ajasta, ajasta jolloin meitä määräsi itäinen kommunistivaltio.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikea on elää menneisyyttä kanssasi kun olen syntynyt 1963 marraskuussa.
Jaksamista vanhallle yrittäjälle.
Ilmoita asiaton viesti
Ja perheen parissa pöytäkeskustelussa on?.
Ilmoita asiaton viesti
Jocke se kommentillaan juuri alleviivaa sen kuinka oikeassa blogisti onkaan.
Ilmoita asiaton viesti
;p)
Ilmoita asiaton viesti
Ei minun tarvitse olla eri mieltä muiden kanssa, kun ne muut ovat aina erimieltä minun kanssani.
Aina kun joku näyttäisi olevan samaa mieltä, syntyy monia epäilyksen aiheita. Voi olla että se samaa mieltä oleva on vain sosiaalinen ja haluaa ehkä minun olevan myötämielinen joillekin hänen jotain toista asiaa käsitteleville ajatuksilleen.
Sekin vähän säikyttää että jos se toinen on samaa mieltä minun kanssani, niin se voi johtua kenties siitä että minä olen syöttänyt vääriä ajatuksia hänen päähänsä. Vastuu alkaa painamaan ja pitää ryhtyä tarkistamaan omia mielipiteitä, ettei vain johdattelisi ketään minnekään harhateille.
Jos kaikki ovat eri mieltä kuin minä, ei mitään tuollaista vastuuntunnetta tule. Sillä ei ole mitään väliä vaikka olisin väärässä, kun kukaan ei kuitenkaan usko minua.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen eri mieltä Vihavaisen kanssa kaikesta. Paitsi sellaisessa poikkeusutapauksessa, että Vihavainen sattuisi olemaan kanssani samaa mieltä jostain.
En ole kuitenkaan sattunut kertaakaan tilanteeseen, että Vihavaisen erimielisyys olisi vaikuttanut minuun mitenkään. Ei siis huolta: jos olemme jostain samaa mieltä, se ei johdu vaikutuksestasi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on Arton erimielisyydestä, ei hän pahoita mieltään koskaan. Hän vain on erilainen nuori ja se hänelle suotakoon.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdyn näkemykseesi sekä hänen nuoruudestaan että erimielisyydestään. Toivon, että olet oikeassa myös hänen mielen pahoittamattomuudestakin.
Ilmoita asiaton viesti
”En ole kuitenkaan sattunut kertaakaan tilanteeseen, että Vihavaisen erimielisyys olisi vaikuttanut minuun mitenkään. Ei siis huolta: jos olemme jostain samaa mieltä, se ei johdu vaikutuksestasi.”
Minusta on virkistävää ja vapauttavaa että täällä blogistaniassa voi olla asioista vapaasti eri mieltä. Se on todella virkistävää.
Tässä maailmassa on muuten pakko, ihan pakko, etsiä koko ajan kompromissejä. Se johtuu tästä meidän yhteisöllisestä tavastamme elää. Aina pitää päästä yksimielisyyteen asioista jotta jotain saataisiin yleensä tehtyä.
Tällainen yksimielisyyden saavuttaminen on aivan välttämätöntä. Hallituksenkin pitää väistämättä olla yksimielisiä köyhien kyykyttämisestä, maahanmuuttopolitiikasta, tunnin junasta, vihreästä siirtymästä, turkistarhauksesta, raakuista, eheytyshoidoista, verojen korotuksista, rasisminvastaisesta kampanjasta ja vaikka mistä, muuten ei mistään tule yhtään mitään.
Ja on tietenkin aivan päivänselvää että yksimielisyyttä ei ole, että yksimielisyys on vain pakotettua, laihoja ja huonoja kompromisseja.
Mutta tällaista meidän yksilöidenkin elämä on, laihoja huonoja kompromisseja, paitsi täällä blogistaniassa, täällä kaikki saavat olla sitä mieltä kuin mitä itse haluavat.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta suurempi ongelma on siinä, että osa ”keskustelijoista” valehtelee ihan ilman mitään pidäkkeitä – heille totuus on yleensä hidaste tai este omien pyrkimystensä tiellä.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat aivan kuin Trump olisi ollut täällä blogistina.
Ilmoita asiaton viesti
Esim ilmastodenialistit, sitten väite ”Suomessa ei esiinny rasismia” jne, ja aina samat papparaiset asialla. Sitten sodan osalta Väyrynen, Tyni ja kumppanit.
Ilmoita asiaton viesti
Mikkonen nyt ei ainakaan osaa keskustella.
Nimittely ja leimaaminen ei ole erityisen vahva argumentti mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Sinähän sen aina aloitat, menet henkilöön kun argumentit loppuu, sitten kun pistää takaisin alkaa todella nolo uhriutuminen. Kuten persujen kanssa lähes aina.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla ylempänä pyysin Jocke Rantasta katsomaan eteenpäin tässä maailmassa.
Hankala ehkä kun mätäs alkaa kutsumaan vaikka kuinka roikkuu yrittäjän kirjoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Jocke on kai vieläkin yhtä kapinahengessä kun komm…- sosialisteista lähti 70-luvulla ja näkee sitten kaikki kommar… sosialisteina. Huumorihahmo.
Nykyinen SDP ja Vasemmistoliittokin hieman eri puolueita kuin vielä minunkin lapsuudessa kasarilla.
Ilmoita asiaton viesti
Perätön väite. Tässäkin tapauksessa voi nähdä kuka käyttää henkilöargumentteja ensin. Tapahtuu joka kerta Mikkosen kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Karinen, luetko kommenttisi ajatuksella. Menikö kaksi lausettasi mielestäsi oman käsityksesi mukaan ristiriitaan..?
Ilmoita asiaton viesti
Onko tämä sama nähtävissä:”Meillä on hyvä hallitusohjelma” sarjassa?..
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se tyyli tuokin välttää keskustelu itse asiasta, eli väittää toisia valhetelijoiksi, sen jälkeen kukaan ei enää viitsi kommentoida ko. asiasta, vaan teksti siityy sivuraidepuheeksi. Se on kuitenkin täysin eri asia, kuin mielensäpahoittaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Alsio palautti mieleeni tietoisten valehtelijoiden lisäksi toisen kastin, jonka edustajat kirjoittelevat blogeja aiheista, joita eivät selvästikään hallitse.
Kun heitä sitten huomauttaa selkeistä asiavirheistä, niin aniharva heistä kykenee ottamaan palautetta -vaikkakin asiallisesti annettua- vastaan. Tyypillisesti kirjoittaja vetäytyy siilipuolustukseen, eikä pysty ollenkaan sisäistämään omaa virhettään. Pahimmillaan kirjoittaja jää kantamaan kaunaa, ja yrittää iskeä kimppuuni vielä jopa puoli vuotta tapahtuneen jälkeen.
Noh, jokaisella meillä on omat halkeamansa kivijalassaan; jokainen meistä on kuitenkin oman lapsuutensa uhri. Narsistisen loukkauksen kokenut henkilö jää ikuisesti odottamaan saumaa, jolloin voisi vahingoittaa kokemaansa loukkaajaa.
Ja loukkauksen kokeminen on se avainjuttu.
Ilmoita asiaton viesti
Luin aivan hiljattain lehtiartikkelin Kontulan ajatuksista tästä tunnepuheesta. Harvoin jaan vasemmistolaisten näkemyksiä, jotka pääsääntöisesti ovat tuota tunnepuhetta, mutta Kontulan ajatuksia tässä kohdin myötäelän. Näen tunnepuheen yhteiskunnan syöpänä joka tappaa älyllisen keskustelun ja päätöksenteon.
Kun nyt erikseen mainostat ettet pahoita mieltäsi, luulen että tässä ketjussa palataan kysymykseen miksi otit kuitenkin henkilökohtaisesti ja teit numeron Halla-ahon hyvin korrektisti muotoilemasta pyynnöstä huomioida Eduskunnan pukeutumissäännöt.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on läsnä niin ikään kirjoitukseni käsittelemä tunnepuheen henki – ja etenkin oletus siitä, että jotain olisi otettu henkilökohtaisesti. Koko mediakeskusteluhan lähti siitä, että kirjoitin puhemiehen minulle lähettämästä sähköpostista Instagram-tarinaani neutraalin huvittuneeseen sävyyn. Julkaisen Instagramissa päivittäin paljon arkisia asioita, työasioita, yhteiskunnallisia ajatuksiani ja niin edelleen, eli tämä tapaus ei ollut muusta somekäyttäytymisestäni mitenkään poikkeava avaus. Tarinassani totesin neutraalisti puhemiehen antaman ohjeistuksen sisällön ja niin ikään vitsikkäästi harmittelin, etten saanut noottia mistään näyttävämmästä vaatekappaleesta – niitä kun minulla vaatetuksen ja muodin rakastajana kyllä kaapissa piisaa. En ole ollut laisinkaan tuohtunut tai, sanojasi lainatakseni, ”tehnyt numeroa”. En ole soitellut medioihin tai tyrkyttänyt näkemystäni, vaan minuun päin on oltu yhteydessä. En ole sen kummemmin myöskään ottanut missään vaiheessa kantaa siihen, oliko puhemiehen menettely mielestäni oikein vain väärin. Olen ainoastaan perustellut omaa vaatevalintaani. Tämä kaikki toki on ollut uutisista luettavissa jo monta päivää.
Tässä asiassa niin ikään ”numeron” on tehnyt media, koska yksilöllä itsellään harvemmin on varaa valita, miten tai kuinka paljon hänestä jonkin asian tiimoilta kirjoitetaan. Omalta osaltaan myös sosiaalinen media on ruokkinut tässä perinteistä mediaa – ja somekansa näkyy myös pitkälti tehneen tuomaroinnit minun ja puhemiehen puolesta siinä, kuka on ollut kenenkin mielestä oikeassa tahi väärässä.
Omasta mielestäni olen ollut asian käsittelyssä varsin korrekti, ja niin oli puhemieskin minulle lähettämässään viestissä. Edeltävä ei sulje pois sitä, ettenkö silti voisi olla sitä mieltä, että paitani on ollut neutraaliudessaan ihan kelvollinen valinta istuntoon. Niin, tämähän ihan hienosti nivoutuu tekstini aiheeseen: ei kenenkään ole tarvinnut pahoittaa mieltään, että erimielisyys voi silti olla perustellusti olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vastauksestasi, joka ainakin minulle selittää ristiriitaa tämän bloggauksesi ajatusmaailman ja paitakohun välillä. Mediasta saamani kuva asennoitumisestasi Halla-ahon pyyntöön oli toisenlainen. Kovin moni kansanedustaja ei vastaväitteisiin vastaa ja arvostan että olet nähnyt vaivaa vastatessasi.
Ei kuitenkaan ole mielipideasia mikä kuuluu edustavaan pukeutumiseen Eduskunnassa. Nämä säännöt ovat yhdessä sovittuja ja kansanedustajalta odotetaan että hän pitää kiinni yhteisistä pelisäännöistä. T-paita ei kuulu Eduskuntaan, jossa tarkoituksena on säilyttää arvokkuus käytöksen ohella myös pukeutumisen tasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa nimenomaan oli koko hämmingin pihvi: pukukoodina smart casual on hyvin lavea ja varsinkin naisten osalta tulkinnanvarainen. Moni edustaja kulkee istunnoissa t-paidassa, sen mallisessa yläosassa tai t-paitayläosaisessa mekossa. Täten oletin siis itsekin, että siisti ja neutraalin näköinen t-paita on ihan kelvollinen vaate. Nythän tässä ei oikeastaan ole muuta ongelmaa kuin yhdenmukaisuuden puute, sillä moni edustaja on toden totta politikoinut menemään t-paita päällä saamatta siitä sen kummempaa huomiota koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Farkut, tennarit ja t-paidat eivät, etenkään kun kyseessä on Eduskunta eikä kaverin synttärit, ole tuon pukukoodin edellyttämiä asusteita. Lainaus OP:n sivuilta:
”Naisella hienostunut arkipukeutuminen tarkoittaa esimerkiksi housupukua tai siistiä hametta tai mekkoa. Kauluspaita, silkkipusero, bleiseri ja laadukas, ohut neule sopivat yläosiksi tähän koodiin. Kokonaisuus on hillitty ja edustava, ei kovin näyttävä, juhlava tai paljastava.”
Koska monet muutkin ovat etikettiä rikkoneet, ymmärrän kyllä reaktiosikin.
Ilmoita asiaton viesti
Hautajais releet vaan joka akalle ja ukolle,unohtamatta körttiläisiä ynnä muita hyväkkäitä pukeutumis sääntöineen.
Ilmoita asiaton viesti
Puhemies ei ole julkisuuden mukaan puuttunut pukeutumiseesi, vaan kansalaiselle esittämääsi vastaukseen. Kun puhemies on ollut kansalaisen saamassa vastauksessa mukana, hän on oikaissut näkökantaasi.
Oletko itse huolissasi siitä, että keskustelu t-paidasta on omiaan viemään uskottavuuttasi asiapoliitikkona. Itse kuvittelen sinun kokevan kovin nöyryyttäväksi, että vain kyseinen Instagram-stoori on riittänyt ylittämään uutiskynnyksen.
Ilmoita asiaton viesti
Luepa uutisesi uudestaan. Kansalainen on lähettänyt minulle palautetta vaatteestani, minä olen vastannut kansalaiselle, kansalainen on lähettänyt saman palautteen puhemiehelle ja puhemies on ojentanut minua pukeutumisestani tämän saadun kansalaispalautteen perusteella.
En ole kovin huolissani. Kun on ollut vasta kaksi viikkoa kansanedustajana salissa, on varsin poikkeuksellista edes ylittää uutiskynnys noin suuresti. Toki mieluummin sen olisin tehnyt poliittisella avauksella, mutta media valitsee mihin tarttuu. Tähän mennessä yksikään medialle lähettämistäni poliittisista tiedotteista ei ole saavuttanut samanlaisia mittasuhteita kuin tämä puheena oleva tapaus. Uskoisin, että tässä kuitenkin on vielä aikaa ihan politikoidakin. Mihinpä tässä kiire, kun hallituskauttakin on vielä jäljellä nokko.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Jessi Jokelaisen kanssa eri mieltä. Paita sinänsä voi olla siisti, mutta kun se jättää riemunkirjaviksi tatuoidut käsivarret näkyville, se ei mielestäni ole eduskuntaan sopivaa pukeutumista. Tatuointi on yhtä lailla Jessi Jokelaisen oma valinta kuin muukin pukeutuminen.
On tietysti jokaisen oma valinta, jos haluaa itseään käsivarret peittävillä tatuoinneilla rumentaa. Kenelläkään ei silti ole mitään velvollisuutta pitää sellaisen näkemisestä.
Ilmoita asiaton viesti
”T-paita ei kuulu Eduskuntaan, jossa tarkoituksena on säilyttää arvokkuus käytöksen ohella myös pukeutumisen tasolla.”
Kansanedustajien käytöksessä eduskunnassa ei kyllä ole mitään arvokasta. Paitajuttuun ei kannattaisi ollenkaan ottaa kantaa, koska sillä ei ole mitään merkitystä minkä kannan otan.
Mutta sanon sen kantani nyt kuitenkin. Minun mielestäni asu josta puhutaan on kyllä arvokas ja sopiva, mutta olen nähnyt eduskunnassa asuja jotka eivät ole olleet minusta arvokkaita, muun muassa persujen edustajalla Tynkkysellä, sekä aiemmin joillain vihreiden kansanedustajilla. Mutta minulle nekin asut kelpaavat. Tärkeää olisi että kansanedustajien puheet eduskunnassa olisivat arvokkaita, mitä ne eivät ole.
Ilmoita asiaton viesti
”Tässä asiassa niin ikään ”numeron” on tehnyt media,—”
”Mediapeliä…”, sanoi Väyrynen.
Ilmoita asiaton viesti
Eivät ihmiset ole muuttuneet.
Jotkin keskustelun välineet, mediat ovat tietysti muuttuneet, mutta eivät ”ihmiset” ole juurikaan erilaisia keskustelijoita kuin 2000-3000 vuotta sitten. Kirjoittaja viittaa antiikin Kreikan retoriikan ja väittelyn ideaaliin. Unohtaen että tuo tradition joka on kirjattu mm. Sokrateen, Platonin tai Aristoteleen kirjoituksiin koski vain harvaa, etuoikeutettujen ryhmää.
”Kansa” oli yhtä ”huonoa” tai vielä paljon taitamattomampaan käymään rakentavaa keskustelua kuin 2000-luvun teollisuusmaiden kansalaiset.
Antiikin Kreikka oli orjayhteiskunta ja patriarkaattinen yhteiskunta.
Tuskin vasemmistoliittoa edustava nainen olisi viihtynyt antiikin Kreikassa.
Nykyään kaikilla teollisuusmaissa on oikeus koulutukseen.
Esim. ns. sokraattinen menetelmä on eräs parhaan tiedon tuottamisen tapa, siihen kuuluu keskustelu, dialogi, dialektiikka (vastakkaiset väitteet ja ajatukset), keskustelun kautta epätotuuksien ja väärien uskomusten kumoaminen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sokraattinen_menetelm%C3%A4
Tiede on myös tapa tuottaa tietoa systemaattisesti – siihen kuuluu mm. hypoteesien testaaminen ja sitä kautta tiedon oikeaksi todistaminen, tiedon kumuloiminen, itseäänkorjaavuus (kun uusi tieto on todistettu oikeaksi, se kumoaa vanhan samaa asiaa koskevan tiedon – toki on mahdollistaa eri koulukunnat), toistettavuuden vaatimus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelm%C3%A4
Edellä mainittujen keskustelun välineiden, esim. some mukana tietysti keskustelu on jonkin verran erilaisia, erilaiset asiat pääsevät pintaan kuin esim. monoliittisen yksikanavaisen ja/tai yksisuuntaisen median aikakaudella.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä Vasemmistoliitto osaa olla eri mieltä itsensä kanssa. Tuskin kuitenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Esim. Natosta osasivat, puoluekuria ei ollut jne.
Ilmoita asiaton viesti
”Ihmiset ovat menettäneet kykynsä olla eri mieltä”
Minusta vaikuttaa, että nettikommentoinneissa yleensä ei muuta tehdäkään kuin ollaan eri mieltä ja riidellään
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuosta kyllä ihan eri mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Todistit siis oikeaksi edellä olevan kommenttini
Ilmoita asiaton viesti
Plogisti kirjoittaa asiaa, mutta ristiriita syntyy kirjoittaja poliittisen viiteryhmän ja kirjoituksen räikeästä ristiriidasta.
Vasemmistoliitto on yksi niistä, jotka pyrkivät laajentamaan ns. vihapuheen aluetta. Juuri vasemmistoliitossa toimitaan niin, että monissa asioissa erimielisyys leimataan ”rasismiksi”, ”fasismiksi”, ”natsismiksi”. Erimielisyys näissä johtaa vaatimuksiin sensuroida sanomiset tai sanojan rankaiseminen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä luulen, että keskiverrolla havainnointikyvyllä varustettu aikuinen ihminen kykenee erottamaan, milloin on kyseessä asiallinen ajatusten vaihtaminen ja milloin taas tarkoituksellinen solvaaminen tai kokonaisen ihmisryhmän halveeraaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän sen luulisi tapahtuvan. Ongelma onkin siinä kun joku/ jotkut monopolisoivat sen mikä on ”asiallista”.
Kuulin että esim. joissakin lukioissa ja yliopistojen luennoilla monipuolinen keskustelu on mahdotonta, koska keskustelu kuulemma rikkoo joidenkin ”turvallista tilaa”.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelu maahanmuuton ongelmista on osoittautunut kovin vaikeaksi. Kumpikin puoli pyrkii vaikeuttamaan keskustelua.
Emme voi keskustella maahanmuuttajien rikollisuudesta tai integroitumisen haasteista ilman rasismi-leimaa tai ongelmien peittelyä yksittäistapausten alle. (Suvaitsevaisto niin oikealla kuin vasemmallakin)
Toisaalta taas kotouttamisen haasteista ei voi keskustella ilman, että nostetaan esiin eri ihmisryhmien leimaamista tai maahanmuuttajien vähättelyä. Sama koskee niin työperustaista kuin humanitääristä maahanmuuttoa. (Konservatiivit niin oikealla kuin vasemmallakin)
Asiallisessa ja mielipiteitä kunnioittavassa keskustelussa ei tarvita pöyristymisiä eikä vähättelyä. Dialogin osaamisen puutteita nähdään joka keskustelussa.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistolla ei ole mikään staattista näkökantaa niissä kysymyksissä ( vihapuhe) ja uusissa menettelytavoissa ja uudessa mediaympätistössä.
Koko yhteiskunta on uudelleen orientoitumassa muuttuvassa maailmassa.
Oikeisto on halunnut ottaa jonkinlaisen pahiksen roolin. Se ei ole vasemmiston oikeiston ylle pukema vaan oikeiston omaa identiteettipolitiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmisto on ottanut kovin vahvasti kantaa (monesti kuullostaen vihapuheiselta) jokaisesta hallituksen esityksestä ja varsinkin jokaisesta PS-edustajan ehdotuksesta tai heitosta. Keskustelu PS:n ja vasemmistoleirin kanssa on lähestulkoon olematonta ja miltei mahdotonta.
Ilmoita asiaton viesti
En kiellä tuota mutta sanoinkin että vasemmiston positiot eivät välttämättä ole staattisia. Vasemmisto saattaa päivänä minä tahansa lainata oikeiston keinovalikoimasta jolloin yhteiskuntasopu lopullisesti romahtaa. Nythän oikeisto on ottanut bolsevistisen tyylin itselleen.
Ilmoita asiaton viesti
Ja porvaristo Adlercreutzeineen ja Stubbeineen on onnensa kukkuloilla kunnes vasemmisto ja persut lyövät kättä yhteen.
Porvaristo saa sitten pärjätä ilman woken vartijoita (minkä he hoitavat eristäytymällä wokehenkisiin gated communityihin). Sellaista liikehdintää on jo Usassa. Jollain henkisellä kuperkeikalla osa kommunistrista ovat Trumpin puolella.
Miksi vasemmisto huolehtis wokesta ja ympäristöstä kun oikeisto ne totaalisesti hylkää kuren hylkäävät sosiaaliset tasoitukset. Oikeisto saa jäädä nauttimaan luokkavallastaan ihan yksin.
Oikeisto on tehnyt selväksi ettei sitä kiinnosta ympäristö tsi ihmisoikeudet tai kansan yhtenäisyys. No eihän vasemmisto yksin altavastaajana voi kuin priorisoida. Woke saa mennä. Hoitakoon kokoomuslaiset woken vuorollaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeisto ei hylkää ympäristöä eikä ihmisoikeuksiakaan. Woke ei taida kiinnostaa ketään, kun kyseessä on kirosana samaan tapaan kuin intersektionaalinen feminismi.
Jos vasemmisto löytää itsensä Tavion kaltaisten konservatiivien kanssa polkemassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, maailmasta löytynee jokunen vihreä, joka ajattelee, että sitten koko vasemmistoideologia saa mennä. Se olisi sinällään hyvä askel Vihreille ja ehkä koko oikeistolle.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö oikeistolle tee mitään kun ei mitenkään ” jos” vaan ihan faktisesti kannattaa Taviota?
Oikeistolsiset sälyttävät kaiken vastuun kunnollisuudesta vasemmistolle.MOT. Eli vasemmiston kannattaa kieltäytyä olemasta yksin yhteiskuntaa ylläpitävä voima.
Esim minä voin kirjoittaa blogin Riikka Purrasta oikeiston keinoja käyttäen.
Sittenhän nähdään kun joudun kärajille.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy joka tapauksessa nostaa hattua siitä, että olet aktiivisesti mukana tässä keskustelussa. Monet muut kansanedustajat tai vastaavat julkisuuden henkilöt pukkaavat blogin ja jättävät asian sikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Luultavasti vielä niin, että avustajat postaavat tekstejä ties mihin eivätkä edustajat ole välttämättä selvillä, missä kaikessa tekstejä löytyy.
Ilmoita asiaton viesti
Kykenen olemaan eri mieltä blogisti Jokelaisen kanssa. Silti olen erityisen iloinen, että hän on kansanedustajana keskusteleva päättäjä, joita just toivoin tänne Puheenvuoroon. Siitä tykkäys blogiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Esimerkiksi ja usuttavat keskustelijoita kärjistämään.”
En ole kovin perehtynyt miten ”X:n, TikTokin ja Threadsin merkkimäärärajoitteet jo itsessään pakottavat typistämään argumentointia”, mutta tällä alustalla rajoitteita merkkimäärän suhteen ei ole.
Jessi otti esiin hyvin tärkeän asian. Miten täällä argumentoidaan. Jos kirjoittajien argumentit ovat että persut ovat täysiä paskoja tai vassarit stalinisti kommareita, ei toista kunnioittavaan asialliseen debattiin päästä mitenkään. Eikö näkökulmia voida panna vastakkain ilman että niiden esittäjiä nolataan? Tätä kysyn?
Mutta jos pukeutumisesta mennään vähän tärkeämpään asiaan, odotan Jessiltä kannanottoa siihen mikä on Suomen taloudellinen tilanne nyt. Onko meillä rahaa hyvinvaltioon?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys hyvinvointivaltiosta! Kirjoitin itseasiassa juuri tuosta aiheesta omille nettisivuilleni hiljattain, lukaise ihmeessä jos kiinnostaa:
https://jessijokelainen.fi/sosiaaliturvan-taytyy-mukautua-nykyiseen-tyollisyyskehitykseen-ennen-kuin-on-liian-myohaista/
Ilmoita asiaton viesti
Hei, tuolla pääsee jo politiikassa pitkälle! Puhumalla paljon viisaan kuuloista sanomatta oikeastaan mitään. Menestysresepti jota en itse koskaan ymmärtänyt käyttää vaan töksäytin oman näkemykseni suoraan ja ehkä siksi jäinkin aina paitsioon.
Ilmoita asiaton viesti
”Missä kohtaa keskustelemisesta ylipäätään tuli kilpailu?”
Oma mielipiteeni on, että siitä tuli kilpailua, kun osallistujille tuli kaikenlaista pätemisen tarvetta. Eikä se kaikki päteminen mitä esiintyy vaikuta kovin terveeltä. Onhan täällä(kin) myös hyvin asioihin perehtyneitä ja niitä hyvin perustellusti esille tuovia kirjoituksia ja kommentteja, mikä edes auttaa sitä keskustelua ilman, että niissä se oma päteminen olisi päällimmäisenä, jos sitä keskustelua sitten yleenskään syntyy.
Ilmoita asiaton viesti
Perinteistä höpöhöpöä poliitikon suusta. Puhetta, joka ei lopulta tarkoita yhtikäs mitään..
Ilmoita asiaton viesti
Väittelytaitoa harjoitellaan Yhdysvalloissa kouluissa. Meillä ei taideta.
Väittelytaito on hiukan eri asia kuin nimittely tai päälle puhuminen.
Hiukan lienee oikeustieteellisessä sellaista mutta siinäkin voi olla sellainen vika että harjoittaan vain väittelyä ja neuvottelutaitoa ei harjoiteta, eli ei pyritä etsimään yhteistä maaperää, siitä mistä kaikki voisivat olla yhtä mieltä ja jota kautta sopimuksiin voi päästä.
Ilmoita asiaton viesti
En puhunut väittelytaidosta, vaan poliittisesta höpöhöpöjargonista.
Ilmoita asiaton viesti
Kansanedustajathan voisivat näyttää ”kansalle” mallia ja käyttää omien väittelytaitojensa kehittämisessä konsulttina
Paavo Väyrystä, palkittua mestaridebatoijaa
Keskustan entinen puheenjohtaja
Paavo Väyrynen voitti väittelyn Suomen-mestaruuden 1990 Lappeenrannassa äidinkielen opettajien seminaarin yhteydessä järjestetyssä kilpailussa kukistaen finaalissa kokoomuksen kansanedustajan Riitta Uosukaisen.
Ilmoita asiaton viesti
T-paitaviitteisen topin vika olikin se säkenöivä valkoisuus? 😁
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma ei ollut paidan valkoisuus, vaan ryppyisyys..
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää pohdintaa Jessi.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, vasta kommenttiosastosta tajusin että kirjoittaja on sama ihminen jonka paidasta Jussi Halla-aho pahoitti mielensä. Kommenttiosastossa oli juuri sitä mitä täällä melkein aina. Ei lueta tekstiä mutta käydään henkilöön.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta blogin otsikosta tuli mieleeni eräs kansainvälinen koulutustilaisuus, jossa vetäjä vertaili eri maiden välisiä kommunikaatioeroavaisuuksia.
Yksi vertailu oli: ”MIten ilmaiset olevasi eri mieltä?”
-Saksalainen: ”I disagree!”
-Englantilainen: ”I see your point but there might be other aspects to consider.”
-Amerikkalainen: ”That´s bullshit!”
-Japanilainen: ”I agree”
-Ruotsalainen: ”Let´s make a working group to discuss this issue further.”
-Suomalainen: ”…………..” (=silent)
Ilmoita asiaton viesti
Juu – aasialainen nyökkää ja hymyilee, joskus vastaa jopa ”Yes, I agree”, mutta turha odottaa välttämättä tuota kannanottoa tukevaa käytännön toimintaa, ainakaan heti.
Ja: kyllä suomalainenkin on oppinut kommunikoimaan, jopa sähköposteihin useimmat yritykset vastaavat alle viikossa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuo eri kansallisuuksien vertailu pitäisi oikeasti paikkansa, aika hiljaista olisi tälläkin kommenttikentällä…
Kyllä suomalainen osaa sanoa, että on eri mieltä. Länsisuomalaiset suoremmin ja itäsuomalaiset epäsuoremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Kansallinen ja kansainvälinen kommunikointi ovat suomalaiselle kaksi täysin eri asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Yksi sellainen esimerkki voisi olla väkivalta ja suhteemme siihen. Yleisen moraalitajun mukaan väkivalta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa.”
Väkivalta on läsnä joka tapauksessa, niin kouluissa, kuin kaduilla.
Luin juuri Itäkeskuksessa tapahtuneesta, jossa torstaina 19.9.24 – alaikäisen, 14 -vuotiaan pojan merkkilenkkarit ryöstettiin puukolla uhaten.
Neljä kaveria juoksi karkuun Puotilan suuntaan, mutta heitä ei ole saatu kiinni.
Nämä tilanteet ovat arkipäivää, eikä niihin puututa – sen sijaan puhutaan rasismista, jota ei oikeasti ole.
* * * *
Blogisti pohtii erimielisyys -keskustelua, jota ei osata.
Tärkeää on pohtia oma kantansa ja perustella, miksi niin ajattelee.
Ei ole syytä lähteä arvottamaan toisin ajattelevan pohdintoja, vaikka miten kiukuttaisi.
On ymmärrettävä, että kunkin kansalaisen omasta asemasta nähtynä, mielipiteet saattavat kärjistyä.
* * * * *
Itse olen tunnistanut itsessäni kiukkua, vihaa ja toivottomuutta, miksi nykyisen kaltainen väkivalta on tullut kaduillemme.
En puolusta yhtään väkivallan tekijää, että olisivat syrjäytyneitä.
Kyseessä on laajempi yhteiskunnallinen ilmiö, johon yksikään puolue ei ole löytänyt ratkaisua.
Perussuomalaiset, maahanmuuttovastaisena puolueena, on nyt keskittänyt leikkaukset suomalaisiin pienituloisiin.
Maahanmuuttajaperheet saavat edelleen kaikki sosiaaliset tuet – vai olenko väärässä?
Ilmoita asiaton viesti
Olet.
Ilmoita asiaton viesti
”Maahanmuuttajaperheet saavat edelleen kaikki sosiaaliset tuet – vai olenk0 väärässä?”
Maahanmuuttajien sosiaaliturva riippuu siitä millainen oleskelulupa heillä on. Suomen sosiaaliturva on asumisperusteinen, maahanmuuttajille joilla on Suomessa kotikunta maksetaan sosiaalietuuksia samoilla perusteilla kuin ns. kantasuomalaisillekin. Orpon hallituksen tekemät leikkaukset kohdistuvat samalla tavalla kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien sosiaaliturvaan. Eli olet väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
Jessi, tuot esiin todella tärkeitä ongelmia nykyisessä keskustelukulttuurissa, erityisesti sen, miten tunteet ja identiteetti ottavat liikaa tilaa asialliselta argumentoinnilta. Tekoäly, kuten ChatGPT, voisi osaltaan auttaa näiden ongelmien ratkaisemisessa. Tekoäly voi esimerkiksi tarjota neutraalin ja tunteettoman tavan jäsentää erilaisia näkökulmia ja esittää vasta-argumentteja ilman, että keskustelu muuttuu hyökkäykseksi tai provosoinniksi. Tämä voisi auttaa keskusteluja pysymään asiapitoisina ja rauhallisina, vaikka aiheet olisivat tunteita herättäviä.
Lisäksi tekoäly voi auttaa muotoilemaan kommentteja niin, että ne pysyvät keskustelun ytimessä ilman tarpeetonta kärjistämistä. Tämä voisi vähentää juuri sitä dynamiikkaa, jossa keskustelusta tulee identiteetin puolustamista, ja auttaa ihmisiä keskittymään siihen, mitä sanotaan, eikä siihen, kuka sanoo ja mistä asemasta käsin. Tekoäly ei tietysti korvaa ihmisten kykyä oppia toisiltaan, mutta se voi toimia apuvälineenä, joka tukee rakentavaa ja asiallista vuoropuhelua.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä se elintaso tekee,tulee mielenterveys huolia.kiäh kiäh.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisten kyky olla eri mieltä katoaa aivopesun mukana. Kakistelematta otetaan vastaan se suunnaton määrä tietoa jonka tiedotusvälineet tarjoavat joka päivä. Ei joko osata, haluta tai jakseta käsitellä informaatiotulvaa. Usein mukaan valitaan ne aiheet jotka eniten miellyttävät. Näin on helpompaa. Ollaan populismin tiellä.
Vastaan ”änkkääjiä” löytyy ain, jopa junttimaisuuteen saakka. He ovat sitten se toinen ääripää joka ei koskaan myönnä mitään. Vähiten sitä että voivat olla täysin väärässä.
”Harmaa alue” josta blogin kirjoittaja mainitsi, on minun ymmärrykselläni se johon liittyy vanha kansanviisaus. ”Mikään ei ole niin epävarmaa kuin varma.”
Juice Leskinen kirjoitti aikanaan yhteen lauluunsa sanat jotka pätevät vielä tänään.
”Epäile vain.”
Toki uskottavakin on, vaikka uskottakin saa elää. Täysin syylliseksi leimattu ihminen voi yhden ainoan epäilijän voimin olla huomenna vapaa ja totuuden nimiin todistettavasti syytön.
On tärkeää olla eri mieltä vaikka vain siksi että asiat voi tehdä toisin kuin enemmistön johtaja vaatii. Jos elää ilman ajatustakaan siitä mihin suuntaan oma elämä muotoutuu, on helppoa antaa mennä alamäen ehdoilla. Ajattelematta omaa terveyttään tai toisten hyvinvointia.
Jarrut olisi kuitenkin hyvä testata niin alkoholia käyttäessään kuin autoa ajaessaan. Liiasta syömisestä puhumattakaan. Saati sitten kun keskustelee ihmisten kanssa joiden menneisyydestä tai tästä päivästä ei tiedä vielä mitään. Silloin on hyväksi hallita se ”kultainen keskitie”.
Moni peittää ihonsa alle todellisen minänsä ja karvasta on kalkki heille jotka huomaavat ikävän totuuden liian myöhään. Lienee hyväksi testata toistaan olemalla eri mieltä vaikka sitten vain kokeillakseen mihin se johtaa.
Tapa puhua….monenlaista on. Pikkuvanhoista lapsista aina aikuisiin joista ei aina ota selvää onko äänessä mies vai nainen. Vai onko puhe kopioitu teksti henkilöltä jonka sukupuoli ei ole tiedossa. Tärkein lienee kuitenkin persoona itse. Vahvai minä.
Ilmoita asiaton viesti