Orpon hallitukselta puuttuu rohkeus tehdä oikeasti vaikuttavia tekoja hyvinvointivaltion säilyttämisen ja talouden elvyttämisen eteen
Eduskunnan talousarvioviikko on käsillä. Edustajat hautautuvat 900-sivuisiin keltaisiin kirjoihin ja antavat arvionsa sen sisällöstä. Karultahan tuo sisältö näyttää, kuten hallituksen taloustoimenpiteet tähänkin saakka.
Suomi on ajautunut tilanteeseen, jossa luvut näyttävät siltä, että jopa talousosaamisellaan leveilevä kokoomus on vaikeuksissa kurssin kääntämisen kanssa. Tuottavuus on laahannut pitkään, vienti jätättää suhteessa muihin Pohjoismaihin, väestörakenne on ollut epäsuhtainen jo vuosikymmeniä ja työttömyys kasvaa hälyttävästi.
Vuoden 2024 alkupuoliskolla Suomessa oli reilut 260 000 työtöntä, ja lisää on Orpon hallituksen aikana tullut noin 30 000. Hallitus on julistanut tavoitteekseen luoda 100 000 uutta työpaikkaa, mutta toistaiseksi kirittävää on rutkasti, kun työpaikat ovat vähentyneet reilulla viidelläkymmenellä tuhannella.
Jonkinmoista yritystä kurssin kääntämiseen hallituksella kyllä on ollut. Talouden elvyttämisen ja työllisyystoimien nimissä leikkauksia on kohdistettu erityisesti sosiaaliturvaan ja koulutukseen. Veronkorotuksiin talousoikeisto tietysti suhtautuu nihkeästi, mutta kertonee jotain tilanteen hälyttävyydestä, että hallitus joutui korottamaan arvonlisäveroakin. Vimmaisesta leikkuroinnista ja pitkin hampain tehdyistä veronkorotuksista huolimatta Orpon hallituksen alijäämä on yli 12 miljardia.
Jollei huomioida viime vuosien kriisipitoisuuden vaikutusta talouteen, yksi suurimmista yksittäisistä vaikuttimista talouden tilaan on Suomen väestörakenteessa. Muistan itse omilta alakouluajoiltani liki parinkymmenen vuoden takaa, että jo silloin koulukirjoissa on opetettu ja mediassa keskusteltu Suomen huoltosuhteen epätasapainoisuudesta. On ollut tiedossa varsin pitkään, että Suomen ikärakenne ja täten verotulokertymä tulee kippaamaan talouden kannalta varsin epäsuotuisaan suuntaan, mutta yksikään hallitus ei ole tähän tietoon reagoinut asian vaatimalla vakavuudella. Tulopuolen haasteisiin on suhtauduttu niin ikään samalla laiskuudella kuin ilmastotoimiin: on yleistä tietoa, että jotain tulisi tehdä, mutta puolivillaista puhetta on enemmän kuin tekoja – ja ennen kaikkea niiltä ihmisiltä, joilla olisi suurin valta muuttaa kehityskulun suuntaa.
Sosiaaliturvajärjestelmämme natisee liitoksissaan, kun byrokratia syö tehokkuutta ja varallisuutta avuntarvitsijoiden määrän yhä lisääntyessä. Hallitus leikkaa sosiaaliturvasta säästääkseen kuluissa ja kannustaakseen työllisyyteen, mutta tällä ratkaisulla laitetaan koko valtio kiipeämään perse edellä puuhun. 260 000 työtöntä ei mahdu 40 000 avoimeen työpaikkaan, vaikka hallitus lakkauttaisi koko sosiaaliturvajärjestelmän työllistämisen nimissä.
Yhteiskuntamme toimintaedellytykset eivät ole muuttuneet vain ikärakennehaasteiden myötä, vaan työelämä on kokenut viimeisen vuosikymmenen aikana niin rajun metamorfoosin, etteivät vanhan maailman konstit enää päde. Kokoaikatyötä on jatkuvasti vähemmän tarjolla, ja yhä useampi työ on luonteeltaan osa-aikaista tai projektiluonteista. Tähän rakennemuutokseen nykyinen, pitkään sellaisenaan olemassa ollut sosiaaliturvamme soveltuu äärettömän huonosti. Mikäli kokoaikatyötä ei yksinkertaisesti ole tarjolla ja järjestelmä lähinnä rankaisee pätkien vastaanottamisesta, hukkaan valuva työvoima, keräämättä jäävät verotulot ja järjestelmään tuohtuneiden kansalaisten määrä on tähtitieteellinen.
Miten näiden realiteettien valossa hallitus voi edes kuvitella tekevänsä aidosti vaikuttavaa talouspolitiikkaa? Mitä hyötyä on kosmeettisesta silpun ja sälän keräämisestä, jos varsinainen ongelma piilee yrityksessä pelata 2020-luvun työllisyyspolitiikkaa 1900-luvun alun säännöillä? On turha odottaa, että maailma ja työllisyys palaisivat niin ikään entiselleen ja voisimme huokaista helpotuksesta kokoaikatyöllisten höylätessä alijäämäämme lyhyemmäksi. On rakennettava järjestelmä ja sen säännöt vastaamaan muuttunutta todellisuutta.
Tässä kohtaa hallituskautta asialle ei tietenkään ole paljonkaan tehtävissä, koska valtava rakennemuutos vaatii vuosikausien valmistelun ja paikkansa hallitusohjelmassa. Tällä välin vähintä kuitenkin olisi, että Orpon hallitus lakkaisi syyttelemästä edellistä hallitusta oman alijäämänsä määrästä ja ottaisi vastuuta siitä, millaista pohjatyötä he tekevät tulevaisuuden hyvinvointivaltiota varten. Tällä hetkellä pohjan valaminen muistuttaa lähinnä änkyröivien lasten hiekkalaatikkoleikkejä, kun tulevaisuuden kulueriä kasvatetaan leikkaamalla sieltä, missä pahoinvointia ja valtion kuluja on jo valmiiksi eniten.
Etenkin kokoomus pyrkii mielellään profiloitumaan järkevänä ja reaalipoliittisena talouspuolueena, mutta tämän hetken ratkaisut puhuvat aivan muuta. Ja oli sitten tämän savotan jälkeen hallitusvastuu kenellä tahansa, vuonna 2027 on viimeistään luotava hyvinvointivaltion edellytykset uudelleen. Suurehko pala haukattavaksi, mutta sehän on jo nähty, mikä hyöty silkalla näpertelyllä on.
Mitä vasemmisto sai viime hallituskaudella aikaan? Ei muuta kuin 40 mrd. velkaa perinnöksi lapsille. Ei ole paljon varaa neuvoa.
Ilmoita asiaton viesti
No minä nyt tuossa tekstissäni jo ikään kuin viittasin siihen, että absurdin paljon nykyhallitus (ja sen kannattajat) haluavat käyttää aikaa edellisen hallituksen syyttelyyn sen sijaan, että tekisivät itse vaikuttavaa talouspolitiikkaa ja jättäisivät seuraavalle hallitukselle jotain kiitoksen aihetta.
Puhumattakaan siitä, että Marinin hallituksen velkarahalla (jota silloiset oppositiopuolueetkin ovat olleet lisätalousarvioäänestyksessä hyväksymässä!) on muun muassa kannateltu terveydenhuoltoa, nostettu työllisyys ennätyslukemiin ja pidetty suomalaisia yrityksiä pinnalla konkurssiaallon uhan alla. Että olisihan tuota rahaa voinut turhemminkin käyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Työllisyyslukemat korjautuivat sillä, että työlliseksi kirjattiin henkilö, joka teki tunnin töitä viikossa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkka määritelmä: Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt työtä vähintään tunnin palkkaa tai yrittäjätuloa saadakseen tai on työskennellyt palkatta perheenjäsenen omistamassa yrityksessä tai maatilalla.
Ehkä suunnitelmissa on saada suuret tulevat maahanmuuttajaresurssit työllisten piiriin.
Ilmoita asiaton viesti
Ja työpaikkoja luotiin jossa palkat valton varoista, mm. lukuisiin maahanm…. omiin yhdistyksiin palkattiin verovaroin ”töihin”
Ilmoita asiaton viesti
Edellisten hallitusten tekemien yhteiskunnan kustannuksia rajusti lisänneiden lakimuutosten perumiseen menee aikaa ja tupakkia. Varsinkin, kun oppositio jarruttaa jopa järkevien päätösten tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
”nostettu työllisyys ennätyslukemiin ”
Tempputyöllistämistä. Julkisen sektorin (tulonsiirtoja nauttivat) työntekijöiden määrä kasvoi Marinin kaudella 55000.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010597251.html
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Jessi et kirjoita siitä, mitä Suomessa pitäisi tehdä – täsmällisesti – jotta tästä kurimuksesta päästäisiin? Vasemmistoliiton vaihtoehdot, joita voit sitten yrittää saada muidenkin puolueessasi kannattamaan.
Jospa katse käännettäisiin Orpon ja Marinin hallitusten tekemisistä tai tekemättömyydestä siihen, mitä Suomessa pitää tehdä hallituksesta huolimatta.
Eikä riitä, että sallitaan poliittiset ja tukilakot tai entisten työttömien joukkoon otetaan ulkomailta lisää työttömiä. Kun ne entiset työttömä pitää saada ensin töihin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen itseasiassa kirjoittanutkin aiheesta hiukan laajemmin omien nettisivujeni puolelle. Oma esitykseni on, että perustulomalli voisi ratkaista jo jonkin kokoisen siivun tämänhetkisistä tuottavuusvajeongelmista.
https://jessijokelainen.fi/sosiaaliturvan-taytyy-mukautua-nykyiseen-tyollisyyskehitykseen-ennen-kuin-on-liian-myohaista/
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos tiedosta! Olet ensimmäinen vasemmistolainen, joka kysyttäessä vastaa tai edes yrittää vastata toimista, jotka konkreettisesti voisi auttaa tähän konkurssiin. Lienetkö vasemmistoliittolainen ollenkaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Työllisyyttä ei Marinin hallitus nostanut. Siellä oli ”työllisenä” tunnin viikossa työtä tehneetkin. Lisäksi paisutettiin ylisuurta julkista sektoria entisestään lisäämällä sinne väkeä. Kyllä sillä paperien siirtämisellä virka-Kyöstin pöydältä virka-Annelin pöydälle saatiin lisää työllisiä, mutta valtiontaloudelle julkiset työpaikat tuottavat vain menoja, ei tuloja.
Yksityisen sektorin työpaikat lisääntyivät mitä lisääntyivät, talouden suhdanteiden mukaan. Ei hallitus siinä edesauttanut mitään.
Eli ”työllisyys ennätyslukemiin” on aika joustava käsite…
Ilmoita asiaton viesti
Marinin hallitus ei muuta tehnyt kuin levitti lapiolla velkarahaa ja vasemmisto kehtaa luulla velkarahalla saatavan oikeita työpaikkoja.
Hallitus ei oikeasti edes pysty lisäämään työllisyyttä. Julkisen sektorin kasvattaminen velkarahalla ei luo oikeita työpaikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö toistensa syytteleminen alkaisi jo riittää ja alkaisimme miettiä yhdessä keinoja tilanteesta selviämiseen. Edellisen hallituksen syyttäminen kaikesta mahdollisesta ei ole mitään vastuun kantamista.
Kaikista hallituksen ponnisteluista huolimatta velkaantuminen jatkuu.
Tuoreessa VM:n ennusteessa julkisen velan suhde bruttokansantuotteeseen nousee hallituskauden lopulla 85 prosenttiin.
Hallitusohjelman ”tavoiteskenaariossa” velkasuhde piti vakauttaa alle 80 prosenttiin.
Valtiovarainministeriön omankin arvion mukaan Purran ja Orpon hallitus joutuu nelivuotiskautenaan ottamaan velkaa 56 miljardia. Vertailun vuoksi: Rinteen / Marinin hallitukset selvisivät nelivuotiskautenaan 50 miljardilla, vaikka sota ja heinäsirkat.
Valtiontaloudessa ei oikeastaan edes pitäisi laskea euromääriä vaan velanoton suhdetta bruttokansantuotteeseen. Tässäkin hallitus on omilla toimillaan vain pahentanut suhdetta, kun leikkaukset ja kaikenlainen muu synkistely ovat saaneet tulopuolen näivettymään.
Valtionvelka suhteessa bruttokansantuotteeseen kasvaa VM:n mukaan kuluvan vuoden 58 prosentista 60 prosenttiin 2025, 61 prosenttiin 2026, 62 prosenttiin 2027 ja 63 prosenttiin 2028.
Sellaista taloudenhoitoa. Kun kuluttajilla ei ole millä kuluttaa, yrityksetkin voivat huonosti. Kaikki kasvuodotuksetkin nojaavat tällä hetkellä yksityiseen kulutukseen ja sen suhteen epävarmuustekijöitä riittää.
Vai onko tosiasiallisena tavoitteena sittenkin fiskaalisen devalvaation toteuttaminen kaikkia koskevan yleisen palkka-alen muodossa?
Yhteisvaluutassahan ulkoinen devalvaatio ei ole mahdollinen.
Onhan fiskaalinen mahdollista toteuttaa muutenkin, vaikkapa vientiyritysten erilaisella verokohtelulla, mutta ei mennä nyt siihen.
En kuulu poliittiseen vasemmistoon.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomuksella ja nyt Orpolla ei ole ollut koskaan mitään muuta tarkoitusta kuin myydä valtion omaisuus omien tarkoitusperiensä tukemiseksi.
Joku vitun Turun telakka(montako kertaa veronmaksajat pelastanu) ja Häkämies Kemira,”Hei me tienataan tällä” Katainen ja Caruna.
Nyt Suomi haastetaan oikeuteen kun tehtiin hyvät kaupat.
Ilmoita asiaton viesti
”Tuottavuus on laahannut pitkään, vienti jätättää suhteessa muihin Pohjoismaihin, väestörakenne on ollut epäsuhtainen jo vuosikymmeniä ja työttömyys kasvaa hälyttävästi.”
Kehitys oli ennakoitavissa, koska Orpon hyvässä hallitusohjelmassa toistetaan 1990-luvun suuren laman virheitä. Se lama oli myös kotitekoinen, kun isoilta pojilta, kuten Mauno Koivistolta ja Erkki Liikaselta, karkasi kauhakuormaaja käsistä.
En usko. että Orpo pystyy enää hallitsemaan aiheuttamaansa kaaosta. Hän avasi pahan karman pullonkorkin kuvitellen voivansa käyttää pullon sisältöä. Pahan karman henki nauroi pilkallisesti ja lähti maailman turuille. Millä loitsulla sen saisi palaamaan, kas siinä pulma?
Blogistilla on loogisen kertomisen taito. Kiitos, kirjoituksiasi on ilo lukea.
Ilmoita asiaton viesti
”Blogistilla on loogisen kertomisen taito. Kiitos, kirjoituksiasi on ilo lukea.”
Eikö ole sanomattakin selvää, että saman puoluetaustan omaavien kirjoituksia on ilo lukea?
Ilmoita asiaton viesti
Sen minkä Kekkonen 24 vuodessa sai aikaan sen Koivisto 12 vuodessa hukkasi.
Ilmoita asiaton viesti
Mielellään lukisi ne vasemmiston poliittiset hokkuspokkuspäätökset, joilla Suomen kansantalous laitettaisiin valtionvelan takaisinmaksukuntoon.
Hyvä kirjoitus kuitenkin muuten kansanedustaja Jessi Jokilaiselta.
Olen itsekin ollut perinteisesti punavihreitä äänestävä. Selvä ero, joka vasemmiston ja oikeiston välillä on ollut perinteisesti veropolitiikassa koskee parempiosaisten verohelpotuksia, kun oikeisto haluaa antaa verohelpotukset juuri rikkaimmille ja vasemmisto on ainakin viime vuosikymmeninä painottanut veronhelpotusaikeita pieni- ja keskituloisiin veronmaksajiin. Oikeiston ollessa vallassa rikas rikastuu ja köyhät köyhtyy, eikä muiltakaan suomalaisilta tähän kysymykseen ole vaikeaa löytää samanlaista vastausta. Oikeisto näkee ongelmana suomalaisessa kansantaloudessa suurkapitalistien puutteen ja se tuntuu itsestäni erikoiselta, että amerikkalainen vaikutus on niin vahva etenkin suomalaisen oikeiston puheissa ja päätöksissä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. Väestö ikärakenne on tosiaan se kaikkein suurin haaste.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi tärkeä elvytyskeino, jota myöskään vasemmistohallituksilla ei ole rohkeutta käyttää, on laskea korkeimpia rajaveroasteita niiltä osin kuin veronalennukset rahoittavat itsensä.
Ilmoita asiaton viesti
Tervehdimme Jessiä ilolla joukkoomme. Matalakynnys on nöyrä kynnys.Substanssit kunnossa. Rentoasenne ja asiallisuus on hieno yhdistelmä asennepyrkimykselle luoda ja korjata maailmaamme. On hirvee vaikee Suomessa luoda asiallista keskustelua talouspolitiikan linjoista ja vaihtoehdoista. Tälleen maallikkona joutuu pitkälle turvautuu näkemykseen että mikä toimii ja mitä faktisia asioita valituista substansseita seuraa. Siinä mielessä moon aivan ymmälläni tähän oikeistolaisen talous politiikan toimimattomiin mantroihin ja jääräpäisyyksiin. Onko oikeasti missään toimineet.Eiks jenkitkin oo sata vuotta kohta satavuotta tehny vassari talouspolitiikkaa, eiks siellä alijäämät aina pauku. Eiks Britannian toi viimeisin kaaos ollu just oikeistolaista talouspolitiikkaa. Eiks Islannin romahdus silloin aikoinaan..Suomen vahvan markan politiikkiikka. Eiks toi viime hallitus kauden joustava regoimis politiikka piristävä tulehdus ja yritys. Sannan hallitushan otti omaa lainaa vaivaset 3-4Miljardia. Kaikki muu yhteisen kollektiivimme 110% tukemaa , sora ha korona kriiseihin..eihän sitä ees voi liittää tohon 15 vuoden taaperrukseen.Kyseessähän täysin poikkeustila, ja hienosti hoidettu. oppositio huus silloin vielä suurempia velkamääriä. Toihan on niin silkkaa puhasta fuulaa mitä Petteri ja Riikka and commbany talous filosofiassaan puhuu ja maalittaa. Hienoa saada jessi vähän kauttas vaihtoehtoja. Ja näkemyksiä laajenettua. Uusia selvästikin faktapohjsisia näkökulmia Tänne US porvarilliseen vähän tunkkasen tuntuseen ilmanalaan. Lämpimät tervetuloa halit, koko yhteisön:) puolesta T.K
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko kunnioitettavalla blogistilla ehdotuksia paremmasta?
Oikeastaan rakenneuudistukset olisi pitänyt tehdä jo idänkaupan päättyessä ja kun siirryttiin avoimeen talouteen, mutta niitä on vältelty, koska aina jonkun hillotolppa kärisisi. Joku saattaa muistaa, että viime talvena AY-liike metelöi aika äänekkäästi ja kalliisti jo näistä pienistä ja tehottomista uudistuksista mitä hallitus ajoi.
Ydinongelmahan olisi selvittä itsellemme mitä ihmettä me teemme täällä Euroopan nurkassa ja millä aiomme ylläpitää korkeaa elintasoamme jatkossa, kun venäjänkauppa on poikki ja emme pärjää kansainvälisessä kilpailussa muiden ollessa parempia. Tuohon ei taida olla kellään poliitikollamme vastausta, ainakaan sellaista minkä kehtaisi sanoa ääneen, jos haluaa jatkaa uraa.
Toinen juttu, joka olisi hyvä myöntää, on se, että ei hallitus tai valtio voi luoda merkittävää määrää työpaikkoja, vain olosuhteet niiden syntymiselle. Jos olosuhteet eivät kannusta perustamaan yrityksiä ja tekemään jotain, ei työpaikkojakaan synny. Tämän hallituksen toimet eivät ehkä ole parhaita mahdollisia, edustavat jo olemassa olevien yritysten toiveita enemmän kuin vielä perustamattomien, mutta suunta on edes suunnilleen oikea.
Itse kuvittelen, että hyvä suunta tästä parempaan olisi luoda olosuhteet, joissa yrittämisen ja yrityksen kasvattamisen riskit olisivat pienempiä kuin nyt. Helpottaa irtisanomista rekrityointiriskien hallitsemiseksi, vähentää tai virtaviivaistaa eri alojen lupakäytäntöjä, sallia henkilökohtainen konkurssi, rajata työehtosopimukset koskemaan vain osapuolia jne. Ylipäänsä katsoa mikä estää kokeilemasta yrittämistä tai kasvattamasta yritystä ja puuttua kaikkiin esteisiin.
kiravuo
Ilmoita asiaton viesti