Radikaalin islamin taltuttaminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta

Radikaalin islamin nostaessa rumaa päätään Euroopan ytimessä on syytä ryhtyä miettimään keinoja, joilla uskonnollisen fanaattisuuden vihatekoihin yllyttävä taustaideologia taltutetaan maltilliseen ja samalla maallisempaan muotoon.

Uskonnon harjoittamisen ja sananvapauden niveltäminen  yhteen yhteiskuntajärjestystä säätelevässä normistossa  siten, että niiden yhdistelmä ei yllytä muiden oikeuksien loukkaamiseen eikä toisaalta vesitä uskonnon harjoittamisen sisäistä funktiota, on toki haasteellista ja etenkin ateistisesta näkökulmasta tarkasteltuna ”hieman” turhauttavaakin  ajankulua.

Mielestäni tässäkin asiassa voimme ottaa opiksemme omasta eurooppalaisesta historiastamme ja  hakea ratkaisuja tähän ongelmaan omista virheistämme – eurooppalainen kulttuurihan kehittyi varhaiselta keskiajalta aina valistusaikaan saakka kristillisten kirkkokuntien keskinäisten riitojen ja terroristisiksi luonnehdittavien sotatoimien siivittämänä. Esimerkiksi  Ranskassa 1570-luvulla katolilainen väestö teurasti kirvein ja puukoin varustautuneina protestanttisia lähimmäisiään kirkkokuntansa johdon yllyttämänä siinä määrin, että Pariisin halki virtaava Seine-jokikin  hetkellisesti patoutui armottomasti  lahdattujen hugenottien ruumisröykkiöistä.

Dogmaattisen uskonnollisuuden sidos politiikkaan ei koskaan ole tuottanut kestäviä yhteiskunnallisia rakenteita – patriarkaalisen vallan keskittyminen johtaa ennen pitkää ”osattomien kapinaan” ja suosii kaksinaismoralismia siis. Protektionistisen ja valloitushaluisen uskonnollisuuden sijasta kristillisyydessä alettiinkin  pian viimeisten suurten uskonsotien jälkeen humanististen aatteiden ja tieteellisen näkemyksen jalostuessa hakea paluuta alkuseurakunnan filosofiseen ilmapiiriin ja etenkin aikanaan vapaamielisinä pidetyissä kristillisissä lahkoissa tunnustettiin viimein ihmisen voivan yksilönä oman  vapaan tahtonsa puitteissa muodostaa itse moraaliset käsityksensä.

Kristinuskon tuomitseva opillisuus muuttui siis vähä vähältä tiedolliseksi tulkinnallisuudeksi humanististen aatteiden myötävaikutuksella…

 

Sama uskonpuhdistus on mielestäni ratkaisu terroritekoja ruokkivaan radikaaliin islamismiin – humanismin  ujuttaminen islamin opilliseen ytimeen siis…

 

Francisco  Goya – ”Esto es peor”.

 

jiihooantikainen

aktiivinen 🐟, miesasia-aktivisti, feministi ja vasemmistolainen. muuten ihan mukava mies :)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu