Alma Media ja vastuullisuus

Kesä ilman mediavouhotusta on kuin pilvinen päivä ilman aitanpolulla astelevaa emäntää – keskikesällä kuuluu siis  olennaisesti vouhottaa jostain mediailmiöstä mitä fiktionaarisimmin argumentoiden. Tämän kesän voufotetuimmaksi mediailmiöksi on noussut ”hieman yllättäen” Yle ja erityisesti siellä harjoitetut  monimuotoisuusperiaatteita   noudattavat käytänteet.

Vouhotetummissa narratiiveissa Ylen monimuotoisuuskoulutukset ja sitoumukset luoda yhtiöstä turvallinen tila niin työntekijöille kuin myös yhtiön tuottamissa ohjelmissa esiintyville henkilöille esitetään turhanpäiväisenä ”woketuksena” ja tarkoitushakuisena vasemmistolaisuuden ihannointina.

Normaali asia tuodaan vouhottajien toimesta siis julkiseen ”keskusteluun” räävittäväksi jollain tapaa haitallisena tai ainakin naurettavan tarpeettomana veronmaksajien rahojen tuhlauksena.

Yle on kuitenkin jullkista valtaa käyttävä elin itseään koskevan lain ja sen toimintaa määrittelevän hallintokoneiston puolesta, joten jo sen vuoksi Ylellä on velvollisuus suunnitelmallisesti edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kaikissa toiminnoissaan. Mikä velvollisuus sitä paitsi koskee myös yksityisiä mediayrityksiä, kuten tähän kirjoitukseeni  esimerkiksi ottamaani Alma Media konsernia.

Alma Mediakin  on sitoutunut (Acts of Responsibility) vastuullisuustekoihin, joita  työntekijät soveltavat työssään ja joita yhtiö jatkuvasti kehittää lisätäkseen yrityksen vastuullisuutta muuttuneissa olosuhteissa. Yle ja Alma Media ovat molemmat melko aktiiveja  monimuotoisuustoimijoita, mutta ainoastaan Yle on (verorahotteisena yrityksenä) nyt tikunnokassa populistisista syistä.

 

Useissa yhteyksissä kuulee tai lukee vaadittavan, että median tulisi pysytellä poliittisesti ”puolueettomana” ja ainoastaan neutraalisti uutisoida kaikista tapahtumista, mitä maailmalla ja meillä sattuu tapahtumaan ilman että uutisoinneissa sorruttaisiin painotukseen haastattelemalla selkeästi poliittisesti asemoituvia tutkijoita tai muita asiantuntijoita.

Totta sinänsä on se, että uutisvirta minkä yksi mediayhtiö tuottaa, on aina näkökannaltaan kapea verrattuna siihen, mitä kaikkea yksin ihmismaailmassa tapahtuu lukuisten motivaattorien myötä. Kaikkea tapahtunutta  ei siis voida suurenkaan mediatalon toimesta analysoida ja tuoda uutisoitavaksi yksityiskohtaisen tarkasti. Medianyhtiön vastuullisuus tulee tässä esille siinä, että se valikoi tapahtumista uutisoitaviksi ne, mitkä ensinnäkin koskettavat tai kiinnostavat   mahdollisimman laajaa yleisöä (päivän politiikka, urheilu, suuret kulttuuritapahtumat) ja lisäävät kontekstiin aina mahdollisuuksien mukaan myös vähemmistöryhmien näkökulmaa avaavia osioita.

Käytännössä mikään uutisoiva tai maailman tilasta raportoiva mediatoimija ei ole neutraalisti totuuksia luetteleva kone, vaan uutistoiminnan ja artikkeloinnin taustalla on aina esille tuotavaan muotoiluun vaikuttamassa asian rajaaminen selektiivisesti ymmärrettävään kokoon kohdeyleisö huomioiden, jolloin osa uutiseen liittyvästä aineistosta rajautuu ulkopuolelle,  sekä median omat vastuullisuusperiaatteet kuten myös se, miten media osaa käsitellä omien lähteidensä luotettavuutta.

 

jiihooantikainen
Vasemmistoliitto Kuopio

aktiivinen 🐟, woke, miesasia-aktivisti, feministi ja vasemmistolainen.
muuten ihan mukava mies :)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu