Bensiinin hintavertailu, syyskuu-23
Tuotannollis-taloudellisista syistä Eurooppa-tasoinen bensiinin hintavertailu maittain jäi elokuun osalta blogistilta suorittamatta, mutta kuten kaikki tilastotieteen alkeiden ymmärtäjät ymmärtävät, niin ”pitkässä aikasarjassa” yksittäisen datan puuttuminen ei suoranaisesti vääristä trendikuvaajan muutossuuntaa ja -nopeutta etenkin, kun tässä nimenomaisesssa vertailussa näytteenoton frekvenssi on suhteellisen taaja 🙂
Syyskuussa -23 bensiinin keskihinta litralta näyttää Euroopassa asettuvan tarkastelumaittain siten, että kalleinta bensaa tankataan edelleen Islannissa, missä bensasta saa pulittaa 2,200 euroa litralta. Seuraavana seuraa Alankomaat (2,114) ja kolmen Pohjoismaan tiukka ryhmä taistelemassa pronssijasta – Norja (2,056), Tanska (2,033) ja Suomi (2,030).
Tilaston häntäpään vartijana jatkaa sotaa käyvä Venäjä, jossa bensiini maksaa kuluttajalle vaivaiset 54,5 senttiä litralta.
Trendi on Suomen osalta selkeä – leikkaus- ja säästöpolitiikkaan keskittyvä hallitus on omilla toimillaan lyhyessä ajassa onnistunut nostamaan maamme eturintamaan vihreän siirtymän nopeuttajana. Bensiinin hinta on kuluneen kesän aikana kohonnut eurooppalaiselta keskitasolta kärkiluokkaan, mikä kiihdyttää suomalaisten luopumista fossiilisista polttoaineista ja osiltaan pakottaa kansalaisia harkitsemaan entistä vakavammin siirtymistä entistä ekologisempien kulkumuotojen käyttäjiksi. Tätä näkemystä vahvistaa mielestäni varsin tuore hallituksen kirjaus omalla autolla suoritetuista työmatka-ajoista kertyvien verovähennysten omavastuuosuuden nostamisesta ja kokonaisvähennyksen alentamisesta.
Suomalaiset ajavat keskimäärin alle 10k hintaisilla autoilla, ja sähköautoja ei kaupasta ulos saa paljoa alle 50k hinnalla.
Hiukan epäilen, että polttomoottoriautot eivät aivan heti ala katukuvassa mainittavasti vähenemään.
Ilmoita asiaton viesti
Alle kymmenessä vuodessa kaikki suomalaiset ajavat tuulivoimalla kulkevia tesloja.
Ilmoita asiaton viesti
Tai jos hyvin menee, niin hevosvankkureilla.
Ilmoita asiaton viesti
Itse ajan satavarmasti kaasuautolla. Naapurissa on lehmiäkin yli 300.
Ilmoita asiaton viesti
Tänä vuonna on Suomessa myyty vähemmän uusia autoja, mitä 1990- luvun pahimpaan lama- aikaan konsanaan. Ihmisiltä on loppunut raha auto- ja asuntokaupoille velkarallin tultua nousseiden korkojen myötä nyt viimein tiensä päähän.
Ei ainakaan maan autokanta ole nyt uusiutumassa, vaan yhä edelleen ajetaan pääosin vanhoilla rotteloilla Suomen yhä huonommaksi muuttuvalla tieverkolla.
Silti autoilusta kerätään valtavat verotulot muuhun käyttöön, eikä sekään edes riitä hukatun hyvinvoinnin kaipuuseen ja valtion valtavaiin alijäämiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Ei ainakaan maan autokanta ole nyt uusiutumassa, vaan yhä edelleen ajetaan pääosin vanhoilla rotteloilla Suomen yhä huonommaksi muuttuvalla tieverkolla.”
Tuohan on hyvä asia että kun on investoitu tekniikkaan, että käytetään se elinkaarensa loppuun saakka ja muutos uudempaan käy uusimisen yhteydessä.
Ilmoita asiaton viesti