Mörkö heteromelankoliana
Olen lukenut
kuluneella viikolla kirjallisuuden professori Boel Westinin
kirjoittamaa teosta Tove Jansson. Sanat, kuvat, elämä.
Kyseinen yli 500
sivuinen tiiliskivi on ennen kaikkea taiteilijaelämänkerta, jossa
taustoitetaan Janssonin tuotantoa: kuinka esimerkiksi muumiperheessä
heijastuu elementtejä Toven lapsuudesta tai Muumipeikko ja
Pyrstötähdessä juuri päättyneestä toisesta maailmansodasta.
Saamme seurata myös
Janssonin taiteilijaidentiteetin kehittymistä.
Kaikki muumeja
lukeneet tietänevät, että Tuu-tikin esikuvana oli taidegraafikko
Tuulikki Pietilä, johon Jansson tutustui samaan aikaan kun hän
kirjoitti Taikatalvea.
Taikatalvea
voikin lukea allegoriana 1950-luvun Helsingin LGTB-skenestä.
Siinä Muumipeikolle
selviää, että maailmaan mahtuu monenmoisia otuksia, joista
poroporvarillista elämää elävät ihmiset eivät tiedä, tai
paremminkin halua tietää. ”Tuu-tikki hieroi kuonoaan ja mietti. —
Katsos, on niin paljon väkeä, joka ei sovi kesään, kevääseen ja
syksyyn, hän sanoi. Kaikki hieman arat ja kummalliset.”
Taikatalvessa
Muumipeikko haluaa rikkoa heteronormatiivisen kaksinaismoralismin
päästäen esi-isän kaapista ottaen sen asumaan Muumitaloon ja
pohtii sitä, onko hänkin samanlainen.
Sen sijaan en
tiennyt, että Jansson oli käsitellyt heteronormatiivisuutta jo
aikaisemmassa Muumikirjassa Taikurin hattu. Westinn kirjoittaa
Tiuhdin ja Viuhdin kuvanneen Janssonia ja hänen silloista
tyttöystäväänsä, Helsingin kaupunginjohtaja Erik von Frenckellin
tytärtä Vivica Bandleria (josta myöhemmin tuli Lilla Teatternin
johtaja).
Westinin mukaan
Mörkö uhkaa Tiuhdin ja Viuhdin symbioosia, mutta kuten Jansson
kirjoittaa kirjeessään Bandlerille: ”Tiuhti ja Viuhti ovat
voittaneet Mörön. He ovat erottamattomat ja nukkuvat yhdessä
lipaslaatikossa. Kukaan ei ymmärrä heidän kieltään mutta pääasia
onkin, että he itse tietävät mistä on puhe.”
Matkalaukku on
Tiuhdin ja Viuhdin, mutta sen sisällön Mörkö haluaisi omia
samalla tavoin kuin Päivi Räsänen ottaa oikeudekseen määritellä
oikeanlaisen rakkauden.
Mörkö kuvaa —
Judith Butlerin ilmaisua lainaten — heteromelankoliaa, jossa
yhdistyvät äidistä erottautuminen, heteroseksuaalisen imperatiivin
realisoituminen ja homoseksuaalisen rakkauden menetys. Butlerin
mukaan sukupuolisuus on heteromelankolian performointia.
Heteromelankolian tematiikka on nähdäkseni vieläkin vahvemmin
esillä kirjassa Muumipappa ja Meri.
Mitä politiikkaan
tulee, Westin vihjaa sen olleen syynä Toven viilentyneeseen
isäsuhteeseen sodan aikana, sitä ennen ja sen jälkeen.
Janssonin isä ei
ollut ainoastaan suojeluskuntalainen ja sisällissodan valkoisten
veteraani vaan avoimesti sympatisoi Natsi-Saksaa. Hän ei pitänyt
siitä, että Toven ystäväpiiriin kuului juutalaisia.
Kaiken lisäksi
sodan jälkeen Jansson seurusteli Atos Wirtasen kanssa. Wirtanen
nousi kansanedustajaksi sosiaalidemokraattien listalta, mutta
loikkaisin myöhemmin kansandemokraatteihin ja toimi päätoimittajana
Ny Tidissä, jossa Jansson
julkaisi ensimmäiset sarjakuvansa.
Vasemmistoliittolaisia
piirejä lähellä oleva — Anders Behring Breivik ja Juha Ahvio
sanoisivat kulttuurimarxilainen — Ny Tid ilmestyy edelleen.
Siis, tota, mitä? Voisitko sanoa tuon kaiken uudestaan ja suomeksi?
Ilmoita asiaton viesti
Jiri, kiitos hienosta bloggauksestasi. Se tekee Oikeutta niin Tovelle kuin kaikille LGBT-ihmisille.
Ilmoita asiaton viesti
Natsit mainittu.
Ilmoita asiaton viesti
” Vasemmistoliittolaisia piirejä lähellä oleva — Anders Behring Breivik ja Juha Ahvio sanoisivat kulttuurimarxilainen — Ny Tid ilmestyy edelleen. ”
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tiede/628/t…
08.11.2010 11:00 | Uusi Tie | Päivi Hihnala
Dosentti Juha Ahvio näkee viimeaikaisella homokeskustelulla pitkät juuret. Vapaana tutkijana työskentelevä Juha Ahvio väittää, että sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvän keskustelun taustalla on selkeä pienen piirin ajama poliittinen ohjelma, jolla pyritään kulttuuriseen vallankumoukseen.
Ahvio esittää, että kehitys nykyiseen suuntaan on lähtenyt liikkeelle jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Tuolloin tietty marxilaisteoreetikkojen eliitti loi ohjelman, jonka mukaan vallankumous saavutetaan vain murtamalla kulttuurin perusrakenteet. Käytännössä tämä tarkoitti keskeisten kulttuuri-instituutioiden kuten taiteen, viihteen, median, kirkkojen ja yliopistojen valtaamista sisältä päin.
– Avainajatuksena oli kitkeä massojen mielestä vallankumousta estävät asiat eli niin sanottu. väärä tietoisuus. Tällä tarkoitettiin lähinnä kristillisiä, sukupuoleen, parisuhteeseen ja perheeseen liittyviä malleja. Tätä tehtävää ryhtyi toteuttamaan akateemisessa maailmassa 1920-luvulla marxilaisen miljonäärin Felix Weilin rahoittama Frankfurtin sosiaalitutkimuksen instituutti käyttämällä hyväksi Marxin, Nietzschen ja Freudin ateistisia näkemyksiä, Ahvio selventää.
Oppi ihmisen langenneisuudesta hylättiin
Sukupuolineutraali ajattelu on Ahvion mukaan lähtöisin Rousseaun ja Marxin perustavasta uskomuksesta.
– Heidän ajattelussaan ihminen ei varsinaisesti ole langennut olento itsessään, vaan yhteiskunta on vastuussa ihmisen ongelmista. Ihminen on siis pitkälti ympäristönsä tuote. Iskulause kuuluu: muuta ympäristö ja rakenteet, niin ihminenkin muuttuu.
– Näin ajateltuna sortavat rakenteet kaatamalla ihmisen luontainen hyvyys saadaan esiin. Pysyvää ihmisolemusta sanan perinteisessä merkityksessä ei siis ole. Ihminen on yhteiskunnallinen rakennelma, joka ei synny mihinkään määrättyyn identiteettiin vaan valitsee sukupuolensa ja seksuaalisuutensa itse. Ihminen voidaan suunnitella halutun tyyppiseksi.
Paradoksaalista Ahvion mielestä on se, että toisaalta kuitenkin uskotaan, että järki voi tavoittaa täydellisen ihmisen, jonka mukaiseksi hänen yhteiskuntansa pitää suunnitella.
– Tuhansien vuosien traditio, yhteinen ja hyväksi havaittu elämä ja kulttuuria ylläpitävä pitkän ajan kokemus, voidaan hylätä ja tuhota nyt, kun ”tiedetään paremmin kuin koskaan ennen”. Ihmisen seksuaaliviettiin vetoaminen on itsessään erittäin vahva käyttövoima, joka saa vahvuutta ihmisen luontaisesta kapinasta Jumalaa ja hänen luomisjärjestyksiään vastaan, Ahvio analysoi.
Ahvio epäilee, että kukaan tämän sukupolven ihmisistä ei pysty ennustamaan tällaisen massiivisen ”ihmiskokeen” seurauksia, jotka ovat nähtävissä vasta vuosikymmenten jälkeen.
Juha Ahvio vieraana TV7:n Café Raamattu ohjelmassa:
http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=12323 ”
Hölynpölyjä: franffusrtimi ja marxismi ovat kasi täysin eri asiaa.
Pelkästä sanata ”vasemmisto” ei muuten kannata tapella: olkaa vaan mun puolestani tekin frankkarit ”vasemmistolaisia”, se sana on lakannut merkitsemästä muutenkin juuri mitään, vrasnkin Suomessa sinä aikana kun maillä oli nuo kolme sala(jaosin julki)paukkuäärioikeistölaista ”vaemmistolaista presidenttiä”.
Mutta frankfurtismi ja Marxin ihmiskuva ovat kaksi täysin eri asiaa,
Eimerkiksi täältä voi kätevästi tarkitaa, mitä kumpikin on:
http://hameemmias.vuodatus.net/blog/2987102/marxis…
” Marxismi ja frankfurtismi: Feuerbach ei ollutkaan feuerbachilainen?
17.08.2011 – 10:01
Yleisesti katsotaan, että Ludwig Feuerbach olisi keksinyt ns. ”ihmisluonnon” käsitteen, josta hänen ja Hegelin oppia luovasti yhdistellyt Marx sanoutui irti tuotantonsa tunnetuimpiin ydinkohtiin kuuluvissa Feuerbach-teeseissään
Se Marxin omalta osaltaan kumoama oppi olisi sitten jäänyt elämään hiljattain Norjassa julkisuutta saaneen FRANKFURTISMIN opin muodossa, jossa (luokka)yhteiskunta ”kiristää ja puristaa” sen olettamaa ”oikeata ihmisluontoa” (sen sijaan, että ”ilmentäisi sellaista”, kuten taas muutoin samaan aksioomaan nojaavilla ns. ”sosiobiologisteilla”). Frankfurtismin rajaukseni suhteessa ”sosiobiologiaan”, josta Sovjetskaja ei sano juuri mitään, perustan erityisesti Erich Frommin ideologialle.
Psykologi Jussi Silvonen, joka on tutkinut erityisesti psykologi ja kasvatustietelijä L.S. Vygotskin tuotantoa ja roolia, esittää asiasta uusia näkökohtia, jotka tuovat nuo eri opit hyvin esiin. Silvonen katsoo Marxin ja Feuerbachin olleen ajattelijoina lähempänä toisiaan kuin dialektisessa materialismissa on katsottu.
Hänen todisteensa osoittavat kuitenkin pikemminkin, että ”Ludwig Feuerbach ei olisi ollutkaan feuerbachilainen”, kuin että ”Marx ei olisi ollut marxilainen”.
… ”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotski
http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Frankfu…
http://www.mlwerke.de/me/me03/me03_533.htm
Ilmoita asiaton viesti
Kovasti ovat monimutkaisia nuo Muumilaakson rakkaussuhteet!
Mörkö on nainen, ja oli siis tulossa rikkomaan evakkomatkalaisten Tiuhdin ja Viuhdin suhdetta, joka tosin ansaitsikin kärsiä kun varastivat Mörön kuningasrubiinin. Mörkö kuitenkin rakastuu Muumipeikkoon, jonka sydämenmuotoinen näkinkenkä kelpaa Mörölle vaihdokiksi rubiinia vastaan. Pikku Myy taitaa kanssa olla Muumipeikkoon lääpällään, mutta suorapuheisuudellaan ja maskuliinisuudellaan ei taida vedota yhtä hyvin peikkosankariin kuin perusblondi Niiskuneiti.
Hemulit ovat hameisiin pukeutuneita miehiä, mutta näyttävät olevan yksiavioisia ja varsin insinöörimäisiä.
Ilmoita asiaton viesti
ja Breivik
Ilmoita asiaton viesti