Kiakkovierasjuhlien horisontti The Kansas Newsissä!
”Tampereen
itsenäisyyspäivän kiakkovierasjuhlan rähinöintiä seurasi
moraalinen paniikki. Sosiaalisessa mediassa kansalaispoliisit
pyrkivät osoittamaan tapahtuman taustalla vaikuttaneen poliittisen
organisaation ja ammattipoliitikot kiirehtivät kieltämään
tapahtuneen poliittisuuden.
Niin ikään keskustelussa on sivuutettu
yksi tärkeä näkökulma — kuten niin usein yhteiskunnallisessa ja
poliittisessa keskustelussa: sukupuolen merkitys, ja ennen kaikkea
miehisen identiteetin rakentuminen radikaalissa poliittisessa
toiminnassa.
Vaikka kiakkovierasjuhlan kulkueeseen
Tampere-talolle osallistui alun perin niin miehiä kuin naisia,
nuoria ja vanhoja, olivat loppuillan rähinöitsijät ennen kaikkea
nuoria miehiä.”
Näin alkaa
kirjoittamani pika-analyysi viime itsenäisyyspäivien Tampereen niin
sanotuista kiakkovierasjuhlista. Kirjoitin tapahtumista
asiantuntijapuheenvuoron heti heti tapahtumia seuranneella viikolla (omiin paikalla sivussa käyneenä ja näköhavaintoihini perustuen sekä aikaisemman tutkimuskirjallisuuden innoittamana),
mutta sen julkaisu viivästyi.
Nyt sen on julkaistu
The Kansas Newsin eli Kansan Uutisten horisonttipalstalla:
perjantaina paperilehdessä; tänään lauantaina se ilmestyi
nettilehteen.
Koska olen luvannut, etten enää sen enempää US:ään
kirjoittele (paitsi jos siitä maksettaisiin), niin lopun
noin kolmen liuskan mittaisesta kiakkovierasanalyysistäni voikin lukea täältä.
Kiitos tiedosta.
Ilmoita asiaton viesti
Keskiajalla sisäisiä vihollisia olivat noidat ja myös lepratautiset. Jos esimerkiksi munkki oli tyytymätön apottiin, niin hän pystyi käymään ylemmän kimppuun syyttämällä tätä lepratautiseksi. Parisataa vuotta myöhemmin tämä kääntyi toisin päin, ja lepratautisiksi syytettiin irtolaisia ja muita itseään alempina olevia henkilöitä.
Kuitenkin ristiretkeläisten Jerusalemin kuningaskunnassa oli kuninkaaksi valittu lepratautinen. Vatikaani ei tosin tätä kuningasta hyväksynyt, sillä se piti lepratautista kuninkaana moraalittomana ratkaisuna. (Elokuvassa Kingdom of Heaven – Taivas maan päällä lepratautinen kunigas esiintyy naamio kasvoillaan).
Miksi sitten Jerusalemin kuningaskunnassa lepratautisen ihmisen oli mahdollista nousta kuninkaaksi, kun Euroopassa lepratautiset olivat noitavainojen tyyppisen vainon kohteina? Tätä on selitetty sillä, että Jerusalemin kuningaskuntaa uhkasi niin konkreettisesti ulkoinen vihollinen, eli Saladinin islamilainen armeija, joka myöhemmin valloittikin Jerusalemin, että sisäistä vihollista ei tarvittu. Ulkoinen vihollinen oli riittävä. Jos taas ulkoisia vihollisia ei ole, niin yhteistunteen luomiseen tarvitaan sisäisiä vihollisia, lepratautisia, noitia, homoseksuaaleja, juutalaisia, seksityöläisiä ja heidän syrjäytyneitä asiakkaitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Luin linkatun tekstin, enkä saanut siitä oikein muuta irti, kuin että lätkämailoilla Stockmannin ikkunoiden säpälöinti oli jonkinlaista miehisyyden osoitusta.
Edelleen ymmärrän hyvin vaikka Kataista, joka toteaa, ettei ymmärrä moista toimintaa.
Jotenkin otaksuisin, että protestoijat halajavat yhteiskuntaa, joka tyydyttää heidän perustarpeensa vastikkeettomasti. Hyvinvointiyhteiskunnan ongelma jo nyt on se, että siltä liian moni odottaa saavansa enemmän kuin koskaan itse pystyy antamaan.
Ilmoita asiaton viesti