Eilisen rehellisin lausunto perussuomalaisten Jani Mäkelältä

Perussuomalaisten lappeenrantalainen kansanedustaja Jani Mäkelä sanoo Ylen Etelä-Karjalan haastattelussa perussuomalaisten kannatuksen romahduksen olevan seurausta siitä, ettei perussuomalaiset ole ajaneet työläisten asiaa vaalilupauksistaan huolimatta.

Päinvastoin, perusporvarihallitus on muun muassa radikaalisti ollut laskemassa työntekijöiden palkkoja ja lahjoittamassa tästä saadut varat monikansallisille yrityksille ja pääomapiireille.

Aikooko perussuomalaiset nyt siis vaatia hallituksen perumaan tekemiään säästöpäätöksiä tai parantamaan työntekijöiden asemaa, palauttaakseen kannatustaan? Jutun mukaanhan Mäkelä sanoo ymmärtävänsä sitä, että ihmiset kokevat työehtojen kiristämisen vääränä.

Ainakin se olisi loogisin reaktio puolueen kannatuksen romahtamiseen.

Mutta ei. Sen sijaan, että perussuomalaiset peruisivat säätöpäätöksiä tai uhkauksen lomarahojen leikkauksista, Mäkelän mukaan perussuomalaiset aikovat vaatia maahanmuuttopolitiikan ja turvapaikkakäytäntöjen kiristämistä.

On hienoa, että perusuomalaiset ovat kerrankin rehellisiä tai siis tätä poliittinen vasemmisto on aina yrittänyt sanoa: perussuomalaiset eivät ole työläisen asialla, vaan kansankielellä ilmaistuna vetävät lähinnä työläisiä lättyyn porvareiden puolesta. Ja vedettyään työläisiä köniin pakkolaeilla, yrittävät perussuomalaiset saada kannatusta turpaan vetämiltään työläisiltä hakkaamalla vielä lujempaa maahanmuuttajia.

Mutta on turha kuvitella, että mitään positiivista isänmaan tai kansantalouden kannalta tällaisella poliittisella toiminnan tyylillä syntyisi.

JiriNieminen
Tampere

Kirjoittaja on 40-vuotias yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiologisesti suuntautunut politiikan tutkija ja yhteiskunnallinen aktiivi, joka liioittelee, härnää, väärinymmärtää ja pahoittaa mielensä Uuden Suomen blogipalvelun parhaimpia perinteitä noudattaen.