Miksi evankelisluterilainen kirkko peittelee kantaansa homoseksuaalisuuteen?

Suomen evankelisluterilaisen kirkon suhteutumisesta Päivi ja Niilo Räsäsen uudessa kirjassa jälleen esiin nostamiin teemoihin homoseksuaalisuudesta syntinä sekä avioliitosta vain ja ainoastaan kahden vastakkaisen sukupuolen instituutiona on jotain samaa kuin keskustan suhtautumisessa keskioluen myynnin kieltämiseen ruokakaupoissa.

Sen jälkeen kun panimoliiton myyrät vihjasivat iltapäivälehdille viime eduskuntavaalikampanjan aikoihin, että keskustan haluaa kieltää keskioluen myynnin ruokakaupoissa Ruotsin mallin mukaisesti, ja iltapäivälehdet tekivät siitä uutisen, tuli keskustan puoluesihteerille kiire selittää, että keskusta ei oikeasti olekaan sitä mieltä kuin puolueen päättävissä elimissä oltiin hiljalleen yksimielisesti päätetty, ainakaan se ei ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Samalla tavoin Suomen evankelisluterilaisen kirkon verkkosivuilla homoseksuaalisuutta käsitellään aivan eri sävyyn kuin kirkolliskokous on asiasta päättänyt.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon kantaa ei määrittele Helsingin piispa Irja Askola, Turun ja koko Suomen arkkipiispa Kari Mäkinen tai edes se lupasakka seurakuntapastori jostain Ypäjältä, vaan kirkolliskokous: se on kirkon oma eduskunta, sen ylin päättävä elin.

Kirkon verkkosivuilla kerrotaan kuinka homoseksuaalisuudesta käydään keskustelua ja annetaan ymmärtää kirkon joskus aikaisemmin syrjineen homoseksuaaleja. Sen sijaan unohdetaan kertoa, ettei Kirkon virallinen kanta homoseksuaalisuuteen ole muuttunut mihinkään viime vuosina.

Niin ikään jo nyt paheksuntaa edistyksellisissä piireissä kerännyt Niilo ja Päivi Räsänen teos Mistä on kysymys? Avioliitto on, jos ei sanatarkasti, niin ainakin hyvin lähellä sitä, mitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon virallinen käsitys avioliittoinstituutiosta pitää sisällään.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon edustajat yrittivät jo lokakuussa 2010 syyllistää niitä, jotka erosivat kirkosta kirkon homoseksuaaleja syrjivien näkemysten takia Ajankohtaisen kakkosen niin sanotun homoillan jälkeen, että kirkosta eroajat olisivat sekoittaneet kirkon virallisen kannan ja Päivi Räsäsen näkemykset toisiinsa. Näinhän ei ollut. Kyllä kirkosta eronneet tiesivät jo tuolloin mikä kirkon virallinen näkemys homoseksuaalisuudesta oli – ja on edelleen. Huomattavaa oli myös, että kyseisessä ajankohtaisen kakkosen teemaillassa Räsäsen vieressä istui Tampereen piispa Matti Repo ja hän komppasi täysillä Räsäsen näkemyksiä.

Jos ei muuta, niin kirkon tiedottajat ja ylimmät viranhatlijat ovat oppineet peittelemään kirkon kantaa homoseksuaalisuuteen, koska pelkää uutta eroaaltoa kun taas kansalle selviää kuinka omassa todellisuudessa kirkolliskokouksen enemmistö elää, kuinka kauaksi tavallisten ihmisten ja herätysliiketaustaisten kirkolliskokousedustajien maailmat ovat toisistaan karanneet.

JiriNieminen
Tampere

Kirjoittaja on 40-vuotias yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiologisesti suuntautunut politiikan tutkija ja yhteiskunnallinen aktiivi, joka liioittelee, härnää, väärinymmärtää ja pahoittaa mielensä Uuden Suomen blogipalvelun parhaimpia perinteitä noudattaen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu