Perussuomalaisten kielivapaus vahvistaa monikulttuurisuutta

YLE uutisoi perussuomalaisten kertoneen siitä, että heidän ansiostaan noin 2 200 koululaista ensimmäiseltä ja toiselta asteelta vapautetaan pakollisesta ruotsinkielen opiskelusta.

Tähän päivään asti Suomessa on ollut tilanne, että kaikki säätyyn ja varallisuuteen katsomatta ovat peruskoulussa ja toisella asteella joutuneet opiskelemaan toista kotimaista kieltä, joka ei ole heidän äidinkieli, suomea tai ruotsia.

Suomessa on ollut vahva yhdenmukaistava kielinormi.

Sen sijaan perussuomalaisten vaatimus kielivapaudesta tulee ymmärrettäväksi postmodernin monikulttuurisuuden tai kulttuurisen moninaisuuden (kuten perussuomalaiset haluavat monikulttuurisuutta kutsua) hallintamentaliteetin näkökulmasta.

Kielivapaus tarkoittaa Suomen kansalliskielinormin purkutalkoita.

Nyt vaikkapa maahanmuuttajataustaiset lapset ja nuoret voivat nyt ruotsin (tai suomen) sijaan valita vieraaksi kielekseen koulussa esimerkiksi arabian, persian, somalian, venäjän, kurdin, mandariinikiinan jne.; toisin sanoen sellaisen kielen, jota he jo osaavat etukäteen enemmän tai vähemmän; vanhempiensa tai isovanhempiensa kielen.

Ehkä se auttaa myös toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajia integroitumaan. Ainakin se tulee moninaistamaan yhteiskuntaa ja työelämää.

Koululaiselle, joka osaa vain ja ainoastaan suomea ja TV-englantia, perussuomalaisten ajamasta kielivapaudesta ei ole suhteessa samanlaista hyötyä (sikäli kun haluaa päästä helpolla): kieli on joka tapauksessa opeteltava alusta alkaen, olkoon se mikä tahansa.

JiriNieminen
Tampere

Kirjoittaja on 40-vuotias yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiologisesti suuntautunut politiikan tutkija ja yhteiskunnallinen aktiivi, joka liioittelee, härnää, väärinymmärtää ja pahoittaa mielensä Uuden Suomen blogipalvelun parhaimpia perinteitä noudattaen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu