Keskustan kannatusalho eli Juha Sipilä miespoliitikkona

Yleisradio julkaisi jälleen kuukausittaisen Suomen taloustutkimuksen tekemän mielipidemittauksen puolueiden kannatuksesta nyt kun seuraaviin eduskuntavaaleihin on puolisen vuotta aikaa.

Mielipidemittaus pukkaa sinipunaa vahvistettuna vihreillä ja RKP:llä.

Keskusta, perussuomalaiset, vasemmistoliitto ja kristilliset jäänevät oppositioon ensi kaudeksi.

Mielipidemittauksen innoittamana Yleisradion toimittaja on soitellut pääministeripuolue keskustan poliitikoille ja kysynyt, että miten menee niin kuin omasta mielestä.

Näiden mukaan kokoomuksen on onnistunut laittamaan ikävät päätökset keskustan syyksi tai keskustan viesti ei ole mennyt perille.

Viimeksi manittu on muuten sama tekosyy, mitä SDP:n Jutta Urpilainen käytti aikoinaan, ja mihin todettiin, että jos SDP:n viesti olisi mennyt perille, niin tulos olisi ollut vielä heikompi.

Kysymys siis kuuluu, miksi keskusta väkisin tekee omille kannattajilleen epäedullista politiikkaa.

Kun keskustan kannatus edellisen kerran mateli yhtä alhaalla, niin puolue päätti vaihtaa puheenjohtajan naisesta mieheen, eli Juha Sipilään.

Tämä loi vuoden 2015 vaaleihin tullessa keskustalle edullisen konjunktuurin.

Ensinnäkin Sipilä oli poliitikkona – lainatakseni jälleen politiikan teoreetikko Ernesto Laclauta – tyhjä merkitsijä, johon jokainen pystyi yhdistämään fantasioitaan.

Hänestä luotiin mielikuvaa vain ja ainoastaan omin ansioin miljoonaomaisuuden luoneena miehenä; amerikan kielessä käytetään ilmaisua self-made-man.

Toiseksi Sipilän onnistui näyttämään sovittelevana hahmona tilanteessa, jossa edellisessä vaaleissa kaksi eniten ääntä saanutta poliitikkoa olivat Alexander Stubb ja Timo Soini.

Stubb oli ja on slim fit -pukua käyttävä kosmopoliitti ja metroseksuaali hahmo, joka edustaa triatlonharrastuksineen uuden sukupolven inklusiivista maskuliinisuutta.

Soini classic fit -pukuineen ja korostetun epäterveellisine elämäntapoineen oli kuin esimerkki ortodoksisesta maskuliinisuudesta, mikä suhteessa Stubbiin näyttäytyy protestilta.

Näistä teemoista kirjoitin jo vuonna 2013 julkaisussa väitöskirjassani.

Sen sijaan Sipilä käyttää regular fit -pukua, ja osana keskustan vaalikampanjaa Sipilä laitettiin polkemaan pyörää pitkin Suomea kuin Stubb konsanaan, mutta heti alkuunsa hänen terveytensä alkoi horjumaan kuin Soinilla. 

Hän oli siis neljä vuotta sitten eräänlainen kompromissi näiden kahden miestyypin välillä.

Vaikka keskustan gallup-kannatus notkahti, toisaalta voi sanoa, että Sipilän terveysongelmat edellisten vaalien alla antoi hänelle myös katu-uskottavuutta.

Nyt Keskustalla ei ole Sipilästä samanlaista vetoapua, koska edellä mainitut kaksi viime vaaleissa vaikuttanutta tekijää ei enää sulostuta häntä samalla tavoin.

Tällä hetkellä politiikka ei ole niin polarisoitunut kahden miespoliitkkotyyppien ympärille kuin neljä vuotta sitten, keskustelukin on jokseenkin moniulotteisempaa.

Toiseksi Sipilä ei ole enää tyhjä merkitsijä. Hän on näyttönsä antanut äänestäjilleen, ja äänestäjät ovat huomanneet, että valtiota ei pysty samalla tavoin hoitamaan kuin yritystä, eikä häneen liitety toiveet ole toteutuneet, päinvastoin.

Irvileuat ovat huomauttaneet, että Sipilän liikemiestaidot olivat sitä, että hän saneerasi yrityksen myyntikuntoon ja myi sen eniten tarjoavalle oikeaan aikaan, ennen seuraavaa pörssiromahdusta.

Ensi kevään vaaleissa ratkeaa kenelle Sipilä myy Oy Suomi Ab:n.

JiriNieminen
Tampere

Kirjoittaja on 40-vuotias yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiologisesti suuntautunut politiikan tutkija ja yhteiskunnallinen aktiivi, joka liioittelee, härnää, väärinymmärtää ja pahoittaa mielensä Uuden Suomen blogipalvelun parhaimpia perinteitä noudattaen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu