Bensakasi vs sähkörimpula
Ilmastonmuutoksen aiheuttaman ilmastokatastrofin takia työmatkaltani on mystisesti kadonneet muut täyssähköautot kahta Teslaa ja yhtä Porschea lukuunottamatta. Kato on ollut 4/7.
Fanaatikkojen tuotapikaa teilaamassa norjalaisartikkelissa on tehty varsin vastaavanlaisia havaintoja.
Oma bensarosvoni on nöyrästi startannut pihaltamme ja vienyt turvallisentyylikkäästi töihin ja tuhluulle, ikäänkuin kelit ei kiinnostaisi.
Huomenaamuna mennään taas!
Näkyykö tämä?
https://samnytt.se/elbilar-passar-inte-i-norden-tappar-upp-till-46-rackvidd-vintertid/
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on jutussa näköjään siitä, että vertaillaan esitteen tietoa ja todellisuutta. Osa valmistajista lupailee markkinatarkoituksissa liikoja täydellä akulla saatavasta ajomatkasta, vedätyshän ei ole mitään uutta autoalalla. Lämpimän kelin ja kylmän kelin ajomatkojen vertailu olisi lähempänä todellisuutta. Maailmalla ja Suomessakin on tehty juttuja, joissa ensin on esitteet heitetty roskiin ja testattu todelliset ajomatkat.
Aika iso kylmällä kelillä saavutettavan ajomatkan vähenemisen syy on se, että kaikissa autoissa ei ole kunnollista akun lämmitystä, eikä energiaa säästävää ilmalämpöpumppua. Sähkövastukset kuluttavat reilusti enemmän kuin paremmat menetelmät. Pohjolassa ei kyllä kannata hankkia lämpöpumputonta sähköautoa.
Melkein neljä vuotta ja lähes satatuhatta kilometriä liikkuneen pikkukotteroni ajomatkan vähennys ei ole kovin dramaattinen. Kesällä 280km ja nyt näillä parinkympin molemminpuolin pyörivillä pakkaskeleillä 230km sekalaisessa ajossa (suurinpiirtein 80% taajamaa, 20% 80-100 km/h -teillä.) Kylmässä ei ole tarvinnut matkata.
…
Samnytt on muuten oikeistopopulistinen haittamedia Ruotsissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos asiallisesta kommentista!
Arvatenkin mainitsemasi varusteet kalleimmista sähköautoista löytyvätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Yllättävää kyllä, auton hinta ei välttämättä sitä suoraan selitä, vaan pikemminkin päämarkkina-alue. Pohjoinen on marginaalia autojäteille, vaikka Norja täällä onkin.
Ford e-Mustangista ja joistakin Tesloista ilppi puuttuu, mutta pieniakkuisessa Mazdassa se on.
Ilmoita asiaton viesti
Älä mene sähköauto miinaan, vetyautoilla ajetaan jatkossa, se on varmaa
Miltä kuulostaisi auto joka käyttää polttokennoa ja jonka valmistamiseen ei mene harvinaisia ja kalliita luonnon materiaaleja ja jonka tankkaus kestää n 2-3 minuuttia sekä ajomatka on 500 km jopa enemmän. Toyotalla on tälläinen auto jo olemassa. Suomessa ei ole vielä tankkausapaikkoja ja siksi niitä ei vielä Suomeen tuoda.
Lyhyt toteamus, sähköautot on välivaihe ja pelkkää bisnestä ennenkuin vetyautoja tulee kunnolla markkinoille. Eli älä mene miinaan, älä hanki kallista välimallin sähkäriä….
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0
”Moni voi ihmetellä, että jos polttokennoauto on näin etevä verrattuna akkusähköautoon, niin miksi niitä sitten ei ole jo tien päällä.
Tähän voisi vastata kuten Nissanin entinen pääjohtaja Carlos Ghohn sanoi jo yli kymmenen vuotta sitten: ”Katsokaa ympärillenne, sähköä on joka paikassa, mutta missä ovat vetytankkausasemat”.
Esimerkiksi Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään tankkauspistettä, Ruotsissa ja Virossa on joitakin.”
Ilmoita asiaton viesti
Vetytaloutta toki tarvitaan teollisuuden ja raskaan liikenteen takia, mutta ei noin häviöllinen tekniikka henkilöautoihin tule. Luonnonlait estävät kannattavuuden.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2020/07/04/why-hydrogen-will-never-be-the-future-of-electric-cars/
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin? Tulihan polttomoottoriautoistakin valtavirtaa pitkäksi aikaa, vaikka niissä häviöt ovat paljon isommat kuin vetyautoissa.
Omalta kohdaltani pitäisin suuressa arvossa sitä, että auton saa tankattua nopeasti. Olen tottunut siihen, että viiden minuutin pysähdys huoltoasemalla riittää siihen, että pääsen taas nelisensataa kilometria eteenpäin. Tästä olisi erittäin vaikeaa luopua, ja arvioisin, että jo tankkausajan (tai sähköauton tapauksessa latausajan) pidentyminen viiteentoista minuuttiin olisi niin merkittävä haitta, että ottaisin ennemmin häviöt energiankulutuksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Täyssähköautohan on tässä asiassa tällä hetkellä paras kun ei tarvitse mennä mihinkään latailemaan.
En minä puhelintakaan vie mihinkään ”huoltoasemalle” ladattavaksi.
Täyssähköauton ylivertaisuus saisi kilpailijan lähinnä sillä että kodissa valmistetaan auton käyttämä polttoaine. Pyrolyysilaitteiston saisi sopimaan kotiin että olisi kyllä mahdollista tehdä sähköauto missä vaikka akut riittäisi ajaa 40km ja sitten voisi loput energiat tuottaa itse valmistetuilla polttoaineilla niin ei tarvitsisi mennä mihinkään huoltoasemille.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, täyssähköauto soveltunee hyvin arkisiin työ- ja harrastusmatkoihin, mutta itselläni autolla ajot ovat voittopuolisesti pitkiä matkoja ja niissä olisi vartinkin latauspaussi jo ärsyttävä. Puoli tuntia ja sitä pidemmät ajat jo sietämättömiä lisäyksiä matka-aikaan. Lyhyillä matkoilla en autoa juuri tarvitse, koska rasistifasisti-ilmastodenialistipersuna pyöräilen työ- ja harrastusmatkat kaikkina vuodenaikoina.
Ilmoita asiaton viesti
Lue se linkki, niin ehkä voit tajuta.
Aika turha muuten luulla, että mihinkään pikatankkauksiin päästäisiin vetyasemilla. Nykyisissäkin asemissa automaattinen liitoksen tiiviyden tarkistus ja muut valmistelu- ja viimeistelytoimet tekevät tankkaamisesta vähintään reilun kymmenen minuutin operaation. Laitteistot ovat erittäin häiriöherkkiä. Vedyn kanssa täytyykin olla tarkkana.
Ilmoita asiaton viesti
Jotain outoa tässä tarinassa on. Eihän sähköautoja tarvitse käynnistää, kyllä sähkömoottori pyörii lämpötilasta riippumatta. Jos sitten taas ajatellaan että alemman hintaluokan sähköauton kantama olisi 300 km, niin vaikka se putoaisi puoleen hirmupakkasilla, on silti jäljellä 150 km. Aika pitkä saa työmatka olla, jos se ei riitä.
Veikkaan että taustalla on joku muu selitys kuin pakkassää.
Ilmoita asiaton viesti
Lisää vaan tukea sähköautoihin siirtymiseksi, ilmastomuutos vaatii, on pakko jne.. (hyvä olis vähän funtsia enste, pommin päällä ei ole turvallinen ajella)
https://www.youtube.com/watch?v=2W4NzUQffcE&fbclid=IwAR3FG80jajcyZGsJSUDlnjEmQQFgO4A07Dn1C_asm0qieD7vv_YmDQP4lrA
Ilmoita asiaton viesti
Tämänhetkisen tiedon valossa sähköautot ovat paloturvallisempia kuin bensa- ja dieselautot. Osasyy voi olla se, että sähköautokanta on vielä niin uutta.
Sähköautot eivät syty mitenkään erityisen herkästi. Palokuormaa on jopa vähemmän kuin polttonestettä sisältävissä autoissa. Mutta jos sähköauto syttyy, se on tosiaan vaikea sammuttaa. Menetelmiä ja välineitä ei vielä kunnolla ole, eikä vähäisten tapausten vuoksi ole oikein kokemustakaan.
Pommin päällä ajeleminen on aiheetonta värittelyä. Suomessa sattuu vuosittain yli 2000 kulkuneuvopaloa. Sähköautopalot eivät näy tilastoissa, ihan perinteiset vehkeet siellä käryävät. Jos sähköpeli jossain roihahtaa, saamme aivan tuhannen takuuvarmasti tiedon siitä niin journalistisiin periaatteisiin sitoutuneista kuin muistakin medioista. Toistaiseksi näitä otsikoita on saatu vielä odottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Uutinen on vuoden vanha jo, mutta kertoo kuinka vaarallisia parkkihalliin parkkeeratut sähköautot voi olla, romahtaa lopulta koko halli ja autot siinä mukana. Asia kuitenkin tulkittiin jälkeenpäin tehdyssä poliittisessa tutkimuksessa ja palo saikin alkunsa vanhasta japanilaisesta dieselautosta.
”Norjassa Stavangerin lentokentän parkkihallissa syttyi tiistai-iltapäivällä jättimäinen tulipalo..
Paloryppään kerrotaan alkaneen ensimmäisten tietojen mukaan itsesyttyneestä sähköautosta, josta palo levisi nopeasti vieri viereen parkkeerattujen autojen välillä.”
https://pt-media.org/2020/01/08/norjassa-jattimainen-autotallipalo-satoja-jopa-tuhat-autoa-poroksi/
Ilmoita asiaton viesti
Palavien akkujen palokaasut ovat tappavan myrkyllisiä, Ongelma on yleisesti tunnettu, mutta riittävät suoja ja palontorjuntatoimet antavat vaan edelleen odottaa itseään. Kustannuskysymys.
Asianmukaista ja toimivaa sammutuskalustoa ole mm ssa Ruotsissa, kuin suuremmissa taajamissa, josko niissäkään.
Pelastushenkilöstön henkilökohtaisesta suojavarustuksesta puhumattakaan.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/brandforsvaret-varnar-for-komplicerade-brander-med-elbilar/
Suomessa, SPEK in sivuilta
https://www.spek.fi/akkujen-paloturvallisuuteen-liittyvien%E2%80%AFriskien-moniulotteisuus-haastaa%E2%80%AFpaloturvallisuusalan-toimijat-yhteistyohon%E2%80%AF/
Ylipäänsä, jos sähköauton akusto syttyy, on ehdottomasti syytä ottaa nopsasti jalat alle ja siirtyä mahdollisimman pitkälle palokohteesta. Mielellään tuulen yläpuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Aro, olet valehtelija. Ja vielä Tajukankaan roskasivusto linkkinä.
Paloviranomaisten ja onnettomuustutkinnan loppuraportin mukaan sähköautoja paloi, mutta yhdenkään akusto ei syttynyt. Väitätkö todellakin tosissasi Norjan suurpalojen tutkimusta hoitavia asiantuntijoita väärentäjiksi?
https://dibk.no/globalassets/02.-om-oss/rapporter-og-publikasjoner/rise-rapport-2020_evaluering-av-brann-i-parkeringshus-pa-stavanger-lufthavn-sola.pdf
Sivulla 37:
”…inntrykket etter brannen var at elbiler ikke påvirket brannforløpet annerledes enn det som er forventet ved branner i konvensjonelle bensin- eller dieselbiler.”
Ilmoita asiaton viesti
Mäkinen aloittaa tapansa mukaan henkilöön kohdistuvalla aggressiolla, ensitieto autohallin tulipalossa tuli poliisille, siinä kerrottiin sähköauton syttymisestä räjähdysmäisesti.
Jälkeenpäin syttymissyy vaihtui vanhan japanilaisen dieselauton syyksi.
Ei Mäkinen ollut paikalla analyysiä tekemässä, kuten en minäkään ollut. Uutinen kiersi mediassa jo ennen kuin koko parkkihalli romahti.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/07/storbrand-i-parkeringshus-vid-flygplats-i-norska-stavanger-flygtrafiken-stoppad
Ilmoita asiaton viesti
Jos valehtelet, voi sinua sanoa valehtelijaksi. Ei siinä mitään aggressiota ole, paitsi sinulla. Tekohan oli vielä tahallinen. Siitä kertoo se, että väität onnettomuustutkinnan loppuraporttia vääristellyksi.
Miksi ihmeessä yhä levittää palon alkuhässäkässä levitettyä väärää uutista? Motiivit siihen ovat todennäköisesti harhaiset ja alhaiset.
Palo alkoi muuten vanhanpuoleisesta Opel Zafirasta.
Ilmoita asiaton viesti
Luitko Ruotsin Ylen artikkelin? – Minä kerroin kuinka asia eteni ensimmäisen poliisille tulleen soittajan ilmoituksen jälkeen. Halli romahti ja n. 3000 autoa romuttui lopulta. Soittaja ilmoitti sähköauton räjähdysmäisestä palosta, sitä ei saa vaahtosammuttimella sammumaan.
Katsoitko tuon edellä olevan videon Saksasta, siellä palo sammutetaan lopulta nostamaalla sähköauto konttiin joka täytetään vedellä.
Sinulla on paha ongelma aggressioiden kanssa, ei ollut ensimmäinen kerta kun teilaat ilman mitään omaa kontrollia viestin tuojan valehtelijaksi tai mikä ikinä sinulla tuleekaan mieleen.. – ammattiauttajia löytyy tähänkin henkilökohtaiseen ongelmaasi. Jos vaan haluat pitää kontrollin jutuistasi itsellä ilman aggressioita.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle tuo linkki avaa Ylen ruotsinkielisen artikkelin, jossa sanotaan, ettei palon syytä ei tiedetä, mutta vahvistamattomien tietojen mukaan palo on voinut alkaa sähköautosta.
Tutkinnasta selviää, että jo hyvin alussa tuli tarkennus, että perinteinen auto on tulessa. Sitten tuli tietoja, että paikalla on sähköautoja, ja että tuli on vaarassa levitä. Tutkinnassa arvioidaan sähköautojen roolia palossa vielä erikseen. Päätelmä oli, ettei se poikennut bensa- ja dieselautoista.
Ilmoita asiaton viesti
Ensimmäisen poliisille soitetussa puhelussa ilmoitettiin sähköauton palosta, sittemmin tilanne on muuttunut.
Katsoitko em. videon sähköauton sammutusongelmista, ei onnistu ihan kotikonsteilla, tuon videon perusteella voi olettaa että syy parkkihallin romahdukseen oli sinne parkkeeratut sähköautot. Jos Opel Zafira olisi hallissa syttynyt palamaan, palo olisi tukahdetettu paikalleen vaahtosammuttimella. Se että koko halli ja n. 3000 autoa tuhoutui, niin sen aiheutti sähköautot parkkihallissa. Norjassa valtio tukee sähköautoihin siirtymistä isolla rahalla, tämän takia onnettomuus ohjattiin pois epäilyistä että syy olisi sähköautot.
Parkkihalleissa on tarjolla ensisammutukseen jauhesammuttimia, sillä olisi bensa- ja dieselauto saatu sammumaan.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan joku on jossain puhunut tulen lähteneen sähköautosta Stavangerin tapauksessa. Linkattu artikkeli ei vahvista tietoa. Jossain vaiheessa tosiaan pelättiin, että koko pysäköintitalo romahtaa. Tutkinnassa on listattu sekunnilleen, mitä hätäkeskukseen on ilmoitettu. Siellä myös mainitaan, että käsitys palon alkamisesta sähköautosta levisi tiedotusvälineissä ja siksi tapaus saikin poikkeuksellisen paljon huomiota.
Sähköauto on tosiaan uudenlainen ja vaikea sammutettava, varsinkin jos palo saa alkunsa akustossa. Ulkoapäin se ei syty erityisen helposti.
Ilmoita asiaton viesti
Suollat taas sairasta roskaa. Ei kukaan järkevä ihminen usko hörhönä tunnetun tuulivoimafoobikon houreita, jos verrokkina on Norjan suurpalojen tutkinnasta vastaavien viranomaisten raportti.
Ilmoita asiaton viesti
Mäkisen jutuista puuttuu oma kontrolli, aggressio on liian voimakas!
Oli puhetta miten ilmoitus tuli poliisille jonka mukaan media uutisen maailmalle levitti, sittemmin on tullut muita selityksiä, on vanhaa diesel Opelia ja muita ollut esillä. Halli kuitenkin romahti kun paloa ei saatu sammumaan alkuunsa.
”Hälytys tuli puoli neljä iltapäivällä. Hälytyksen antanut henkilö sanoi, että sähköautossa oli tulipalo. Norjan poliisi kertoi myöhemmin, että tulipalon aiheuttaja oli vanhempi dieselmoottori, kertoo NRK .”
https://www.hbl.fi/artikel/300-bilar-totalforstorda-i-brand-pa-stavanger-flygplats/
Ilmoita asiaton viesti
Saksassa sähköautolla ei parkkihalliin saa parkkeerata.
https://www.infranken.de/lk/kulmbach/tiefgarage-e-autos-muessen-draussen-bleiben-art-5164055
Ilmoita asiaton viesti
Saksassa, siis tuossa yhdessä parkkihallissa, eivät sähköautot saa parkkeerata. Siellä on palanut vanha Golf, ja paloviranomaiset havahtuivat huomaamaan, etteivät pysty sammuttamaan mahdollista akustopaloa noissa tiloissa.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ikinä edes ollut sammuttamassa autopaloa?
Ne savut ovat aina myrkyllisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki palokaasut ovat tappavia ja vaarallisia, palon lähteestä riippumatta, jopa pienet palokaasumäärät ovat vaarallisia hengitettyinä, koska niissä on mm ssa elimistölle vaarallisia partikkeleja ja erilaisia PAH yhdisteitä. Lisäksi palokaasut estävät aina hapen pääsyn verenkiertoon.
Siksi siis henkilökohtainen suojavarustus, joka pääosin suojaa myös ja limakalvojen kautta tapahtuvalta altistumiselta.
Sähköajoneuvot akkuineen ovat isompi riski, koska akkujen paloissa ( ml. Leijulaudat, sähköpyörät jne ) vapautuvien partikkelien suojaamiseen ei normaali henkilökohtainen suojavarustus anna kuin hetkellisen suojan. Pitkäaikaisessa sammutustehtävässä ( jota itse happea tuottava akkupalo usein on ) on asianmukaisen lämmöltä ja mekaaniselta rasitukselta suojaavan suojavarustuksen lisäksi käytettävä myös erillistä, tiivistä suojahaalaria.
Takaan muuten, että on kuuma yhdistelmä käyttää.
Elbilbrand kan producera mycket giftiga gasen väteflourid. Gasen kan ge luftvägsproblem, muskelkramper och rytmrubbningar i hjärtat. Kemikalierna tar sig igenom räddningstjänstens vanliga skyddsdräkter och in i huden.
Alla tietoa aiheesta på svenska. Paikallisen viranomaisen kotisivuilta.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/raddningstjanst-och-raddningsinsatser/trafikolycka/trafikolycka-e-fordon/
Lisäksi paloturvallisuudesta ja suojautumisesta
https://ka.se/2019/01/15/brandman-varnar-for-brander-i-elbilar/
Sähköautojen paloturvallisuuden riskien hallinta ympäristölle ( evkuointi, varotoimenpiteet, suojatoimet ) ja pelastushenkilölle ovat edelleen vasta työn alla. Ajoneuvopaloja on ollut kaluston vähäisyydestä johtuen toistaiseksi vähän, mutta ajoneuvojen lisääntyminen lisää myös paloriskiä. Todennäköisesti lähivuosina joudutaan sammuttamaan akkupaloja myös suljetuissa tiloissa ja tiheästi asutuilla taajama-alueilla.
Palavan sähköajoneuvon sammuttaminen on erittäin vaikeaa, eikä nykyinen sammutuskalusto ole em. tehtävään suunniteltu.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaisin, että Texasissa eivät sähköautot tänään liiku sähkön hinnan noustua rapiat 10000%.
Härkönen on jämähtänyt puolustamaan sähköautoja työmatka-autoina. Siihen ne ovatkin varmasti erinomaisen hyviä, mutta esim. ammattikäytössä eivät niinkään. Taksikäytössä on Tesloja, koska ne ovat lähestulkoon ainoita sähköautoja, joissa akku kestää työvuoron läpi ilman välilatausta.
Poliisi on organisaationa lähtenyt mukaan ilmastohumppaan ja hankkii siviilimallisia hybridiautoja ei partio- ja hälytysajokäyttöön. Erityisesti usein toistuvat hälytysajot laittavat sähköautojen akut kovalle koetukselle, koska nopeassa ajossa akut tyhjenevät yllättävän nopeasti. Myös hälytysajoneuvojen runsas sähkölaitteiden määrä mm. tietokoneet kuluttavat virtaa todella paljon.
Teslankin käytettävissä oleva ajomatka putoaa alle puoleen, kun ajonopeutta kasvatetaan. Autoja ei myöskään voi seisottaa latureissa pitkiä aikoja.
Niinpä partioautot ovat jatkossakin pääasiassa diesel-käyttöisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Blogin aiheena taisi olla työmatka-autoilu, siksi kommentoin työmatka-autoilua. Blogin aiheena ei ollut poliisin maijat, joihin todella täyssähköistä vaihtoehtoa ei vielä ole saatavana. Mutta en silti vannoisi, että jatkossakaan sellaisia ei olisi.
Teksasin sähköongelma on muuten monen tekijän summa. Siellä sattui olemaan iso osa sähköntuotantokapasiteetista huoltoseisokissa kun pakkaset alkoivat – sähkön kulutus on suurimillaan kesällä. Kaasua on priorisoitu lämmitykseen jolloin voimaloille sitä ei ole riittänyt. Lisäksi Teksasin sähköverkko on ideologisista syistä irrallaan muusta liittovaltiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kannattaisi takoa kun rauta on kuumaa. Sisäministeri Ohisalo varmankin myöntäisi mielellään poliisille ylimääräisen 100 miljoonaa euroa VW ID4 mallin hankkimiseksi poliisiautokäyttöön, jotta maailma pelastuu. Henkilöstön palkkaamiseen hän ei sen sijaan anna latin latia.
Ai niin, mutta uuden hankintasopimuksen myötä maijatkin muuttuivat Mersuiksi. Mitäs sähköistä MB:llä olisi tarjolla?
”Lisäksi Teksasin sähköverkko on ideologisista syistä irrallaan muusta liittovaltiosta.”
Mekin ostamme tänään yli 3000MW tuontisähköä, eli yli 25% kulutuksestamme, koska ideologisista syistä yhtään uutta ydinvoimalaa ei ole saatu ajoissa tuotantokäyttöön. Sähkön hinta on tänään 92 euroa megawattitunnilta. Tehoreserviä ei juurikaan ole käytössä. Mitäs sitten, kun ruotsalaiset sammuttavat ideologisista syistä sen viimeisen reaktorinsa. Toivottavasti Olkiluoto 4 tuottaa siinä vaiheessa jo muutakin kuin kuluja.
Muussa tapauksessa sähköautot jäävät lataamatta.
Ilmoita asiaton viesti
On lisäksi hyvä huomioida, että EU ssa kaavaillaan jonkinasteisia rajoitteita tjsp. vesivoiman käytölle jo kuluvan vuoden aikana, koska ne vesivoimaa tasaavat padot ovat aivan hirvittävä uhka ilmastolle. Seuraukset mahdollisista sanktioista voivat olla mielenkiintoisia, etenkin Suomelle ja Ruotsille.
Norjalaisia kyllä naurattaa.
Missä EU, siellä _________
Ilmoita asiaton viesti
En ole vesivoiman rajoituksista kuullut. Mutta Norja kyllä noudattaa kiltisti kaikkia EU:n normeja, vaikka itse ei niihin voikaan vaikuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, tiedä sitten tulevasta. Vesivoima ja bioenergia tullee saamaan lisälaskun. Tämähän sopii hyvin valmistavalle, sekä raskaalle teollisuudelle ?
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/sustainable-finance/eu-taxonomy-sustainable-activities_en
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-kommissionen-anser-inte-vattenkraft-som-hallbart
Norjan hallituksen kannanottoa aiheesta en ole kuullut
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos linkistä (EU), tutustun siihen myöhemmin.
Mutta Norjan hallituksellahan tässä ei ole mitään sanavaltaa. Jos/kun Norja haluaa sähköä EU:iin myydä, sen pitää olla EU:n sisämarkkinanormien mukaan tuotettua. Sellaista se ”itsenäisyys” on.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon mahdollista. Päätäntävalta EU ssa ei poista päätösten typeryyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitys kehittyy. Vaikkapa Teslan ja GM:n tuleville sähköavolavoille luvataan jo yli 500 km:n kantama, vaikka energiaa kuluu aivan eri määriä kuin pienessä henkilöautossa. Luulen että 10 vuoden kuluttua me olemme täysin unohtaneet ”ei koskaan sähköautoja” -väittämät.
Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen, että OL3:n ja Hanhikiven ongelmien taustalla olisi ideologia. Avaatko vähän?
Ilmoita asiaton viesti
Liito-oravat ja perhoset…
Näistä voimaloistahan on valitettu korkeimpiin mahdollisiin valitusasteisiin ja niiden rakentamista on siten jarrutettu kaikin tavoin. Siinä se ideologinen puoli.
Voimalarakennustyömaiden muihin ongelmiin en ota enkä ole ottamassa kantaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kosonen ei ymmärrä, mutta öyhöttää silti, osa 34870…
Mikähän ideologia Arevalla ja TVOlla on, joka estää voimalan valmistumisen?
Ilmoita asiaton viesti
Voimalarakennustyömaiden muihin ongelmiin en ota enkä ole ottamassa kantaa.
Tai no jos sen verran, että Arevan suurin ongelma on ranskalainen mentaliteetti. Ranskalaisvalmisteiden aikoinaan saavuttama huono maine on niin laajalti levinnyt, että se haittaa jopa huippulaadukkaiden tuotteiden menekkiä. Eikä Olkiluoto 4:n jatkuvat ongelmat paranna mainetta.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaile sinä vaan.
Texasin Tesla-autoilijoilla on mahdollisuus merkin oman pikalatausverkoston käyttöön. Kuuluu hintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ihanan halpaa toi sähköautoilu 😆 .
”The electricity shortage in Texas amid the cold snap has sent spot electricity prices soaring so much that the surge in power prices equals a cost of $900 for charging a Tesla.”
Ilmoita asiaton viesti
Tuttavani ( ei pienen rahan puutteessa oleva) hankki jokin aika sitten hybridimersun, luvattiin n. 40km:n sähköajoa …” hyvä jos pakkasella 20km pääsee”..
Ei tuosta kantamasta sen enempää, mutta sähköautoilun kotilatauksen hinnasta hiukan:
Tuttavani 2000-luvun alussa rakennettu omakotitalo on varustettu 3 x25A:n ( 17kW) normaalilla sähkösyötöllä.
Asennetettuaan n. 4kW pienehkön latausaseman hybridiään varten , huomasi hän yllätyksekseen , etteivät isohkon sähkölämmitteisen talon pääsulakkeet enää kestä kokonaiskuormaa eli pääsulakkeet ´paloivat` ajoittain.
Neuvoin häntä kysymään sähköyhtiöstä sulakekoon vaihtamista 35A:iin => saatu teho nousisi 24kW:iin .
Tähän mennessä tietoon tulleet kustannukset ko. operaatiosta täällä Kymenlaakson Sähkö Oy:n alueella.
https://www.ksoy.fi/sahkon-myynti/asiakaspalvelu/hinnastot
1. Kuukausimaksu nousisi 22€/kk eli 264€/vuosi.
2 Liittymismaksun nousu (25A => 35A) 1000€.
3. Sähköurakoitsijalta vaaditta työn kartoitus ja suunnittelu ..arvio 1000€.
4. Muutostyöt ( jos pääkeskusta ei tarvitse vaihtaa) arvio 1000€ , jos pääkeskus joudutaan vaihtamaan …arvio toinen 1000€.
Jos joku harkitsee sähköauton ostoa ja kotiinsa vaikkapa 10kW:n latausasemaa, jolla sähköauton lataus kestäisi n. 8 tuntia nollasta 400km:iin ( arvio) , uskallan kehoittaa harkitsemaan seuraavaa sulakekokokoa eli 3 x 50A ( 35kW).
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs vaatii taloyhtiöön jossa vaikkapa vain 30 sähkökikotinta yhtä aikaa latauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Pluginille luulisi 1-vaiheisen 8 A latauksen riittävän. Voi kytkeä pistotulpalla autonlämmityspistorasiaan, josta toki kello otetaan pois.
Ilmoita asiaton viesti