Liikenteen päästöistä päättämisestä

LVMn ent. kansliapäällikkö Juhani Korpela kirjoittaa päivän HeSan mielipidesivulla asiallisesti.

Suosittelen lukemaan, ennenkuin alatte joukkotyrmäämiseni. On tässä klunssassa tarpeeksi sietämistä.

Hallituksillamme on päästövähennyksiin yksi keino ylitse muiden: Polttoaineveron korotus. On siinäkin joskus tultava raja vastaan. Viimeistään, kun turkulaisten kannattaa käydä Svetogorskissa tankkaamassa. Viinaralli on esimerkki siitä, että vaikka ongelma tiedetään, annetaan menon jatkua, mitä nyt taivastellaan kansan janoisuutta. Ja autojen.

Korpela kirjoittaa Ruotsin mallista, jollaista Jorma Ollila esitti jo 2013. Tästä sain pontimeni tähän blogiini.

Työmatkallani on kymmenet liikennevalot. Viiden viikon tilastoinnin mukaan pysähdyn niistä keskimäärin kahdeksissa. Saivartelijoille tiedoksi, että yhdeksät kymmnestä ovat etuajo-oikeutetulla tiellä ajaville ja viimeiset, kymmenennet, ovat kääntyville. Kotiin tullessa vastoinpäin. Harrastussyistä joudun matkustamaan säännöllisesti puolisoni kyydissä Läntisen Valkoisenlähteentien päästä päähän ja istuskelemaan punaisissa suorastaan närkästyttäviä aikoja. Syntymäkuntani Mäntsälä sai Esko Riihelävainaan ristimät ”Yhdeksän syytä pysähtyä Mäntsälässä” -liikennevalot, mikä olikin ilmastoteko: Pikavuorobussit lopettivat pysähtymisen vielä joskus Etelä-Suomen vilkkaimmalla linja-autoasemalla. Savuttavat dieselmoottoribussit saatiin pois taajamasta.

Mm Kari Suomalainen aikanaan kritisoi Helsingin kaupungin liikennesuunnittelua. Kritisoisin muidenkin kaupunkien. Yleinen uskomus onkin, että suunnittelusta vastaa ajokortiton viherkommunisti, tarkoituksenaan hankaloittaa yksityisautoilun muassa tavara- ja matkustajaliikennettä kumipyörillä. Sitkeästi polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot kuitenkin täyttävät väylät, vaikka tietyönopeusrajoitukset paistattelevat viikkoja töiden lopettamisen jälkeen ja valot kuumottavat punaista jokaisessa risteyksessä.

Onko sellainen liikennevalokulttuuri, joka tunnettiin ammoin nimellä ”vihreä linja”nykytekniikoilla mahdoton toteuttaa? Häh??

Kunpa jokin saisi päätöksiä tehtailevan tahon seisoskelemaan neljän ruuhkan aikaan paukkupakkasessa Tikkurilan uimahallin parkkipaikalla samalla, kun veteraanikuorma-autoseura siellä seassa ulkoiluttaisi dieselkuormureitaan pakkosyöttö päällä. Sielläkun paisuvin rinnoin haukkoisivat sinistä savua sisuksiinsa, saattaisivat tulla ajatelleeksi, jotta mitä useammin auton joutuu kiihdyttämään valoista liikkeelle, sitä enemmän polttoainetta kuluu TURHAAN. Vertaileva tutkimus tulisi suorittaa ajamalla liikennevaloilla kyllästetty tieosuus tasanopudella ja toisen kerran pysähtymällä jokaisiin valoihin minuutiksi (enemmistön autoista ei moottori sammu ja käynnisty automaattisesti). Kulutukset mitataan ja tulokset julkistetaan.

Vaihdan täyssähköautoon, jos saan sen 5t€lla ja siinä on maavaraa yhtä paljon, kuin maasturissani ja akkujen varaus riittää jahtiviikonlopun ajoihin ja autossa on lämmin joulunvälipäivinäkin.

P.S. Rouvan pikkudiiseli, jolla enimmäkseen liikumme, kuluttaa 4l/100 km.

jjrposti

Itsenäinen, keskustaoikeistolainen arkirealisti. Ei-minkään puolueen jäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu