2019 ”evakot” Oriveden asemalla – Entä jos olisi ollut kova pakkanen?

Korvaavan kuljetuksen odottajia Oriveden asemalla 30.11.2019

Tulokseen panostava VR-yhtymä on ottanut ilmeisen riskin ennakkopanostuksissa korvaaviin kuljetuksiin. Lauantaina 30.11.2019 IC 141 Helsingistä Pieksämäelle joutui ratavaurion takia jäämään Orivedelle, josta konduktööri ilmoitti matkan jatkuvan busseilla. Junassa oli satoja matkustajia. Osa mahtui aika pian paikalle tulleeseen ensimmäisen  bussiin, mutta loput jäivät odottamaan.

Entä jos olisi ollut kunnon talvi ja pakkanen?  Oriveden vanha asemarakennus on siinä vieressä, mutta on aikaa sitten suljettu. Huomasin junan ikkunasta ihmisten jo hyppelevän lämpimänä pysyäkseen.  Kaupungista kaupunkiin -matkoille ei välttämättä lähdetä ulkoiluvaatteissa, jossa sellaista ei  ole. (Ehkä VR:n matkustussopimuksissa onkin jossain pienillä kirjaimilla, että matkustajan on aina varauduttava matkan keskeytymiseen ja vaikeisiinkin luonnonolosuhteisiin junan ulkopuolella).

Kun oma aikatauluni oli peruuttamattomasti kaatunut, jäin junarunkoon, jonka ennen pitkää arvelin palaavan  Tampereelle. Kun juna lähti yli tunnin pysähdyksen jälkeen takaisin,  osa matkustajista ja konduktööri odottelivat edelleen kuljetusta siellä ulkona.

Soitin VR:n puhelinpalveluun ja kinasin oikeutta palata samalla lipulla takaisin. Onnistui. S46 Helsinkiin olisi ihan täynnä, mutta seisomapaikoille voi mennä, valisti Tampereen lipputoimisto ja antoi  seitsemän euron välipalakupongin. Vaunun päätytilassa seisten taittui matka sitten Tiksiin saakka, jossa tuoleja vapautui.

Junamatkojen myöhästymiskorvaukset ovat huonoja. Ero lentoliikenteeseen on suuri.  Usein matkustavat sarjalippulaiset, kuten minä,  saavat prosenttikorvauksen takia pienemmän palautuksen kuin esimerkiksi kalliita viikonlopun kertalippuja ostavat.

 

VR TIESI, MUTTEI TIEDOTTANUT AIEMMIN

Olisin itse selvinnyt paremmin, jos matkustajille olisi kerrottu junavauriosta  viimeistään  Tampereella.  Keskisuomalaisen sivuilta selvisi, että  vaurio oli pysäyttänyt jo klo 6.20 Jyväskylästä lähteneen junan.  Mutta IC 141:n kuljettaja kuulutti tilanteesta vasta pian Tampereelta lähdettyä.  Tässä vaiheessa matkustaja oli jo ”nalkissa”. Ilmoittamalla Tampereella matkustajille olisi annettu mahdollisuus myös omaehtoisiin järjestelyihin.

VR:n menettely muistuttaa Finnairia.  Vaikka jatkoyhteyksien Helsingistä  Aasiaan tiedetään viivästyvän vaikkapa yön yli, Finnair antaa usein matkustajien lentää Seutulaan odottamaan.  Vaihteohtoinen uudelleenreititys jo lähtöpaikasta olisi kallista, ja Euroopan ulkoasemilla Finnair on niukan vuokrahenkilöstön varassa.  Olen osunut koneisiin, joissa Seutulan jatkon myöhästymisestä on kerrottu juuri ennen laskeutumista  ja aasialaisten reaktiot olivat kovia. Why you did not tell us earlier!!  (Itse asiassa muistaakseni yhdessä osavuosikatsaus-ilmoituksessa entinen johtaja Vauramo totesi myöhästymisjärjestelyjen vaativan enemmän huomiota)

Kello 10.30 Oriveden odotti Haapamäen suunnan henkilöjuna, jolla on yhteys Jyväskylään ja olisi perillä klo 13.20. Ehkä suunnilleen samoihin aikoihin, kun matka Jämsän kautta lopulta onnistui. En tiedä.  Henkilöjunaa ei kuitenkaan ilmeisesti mainostettu.  Liikenteen pysäyttänyt vaihdevaurio oli Jämsässä, kiertoyhteydellä Jyväskylään ei ollut vikoja. Rataa ei kuitenkaan ole sähköistetty, joten sähköveturein ajavat IC-junat eivät voi lähteä sille radalle.

 

 

jniinisto

Kirjoitan työkseni uutisia Suomesta maailmalle. Tänne harvakseltaan jotain muuta. Koko varsin pitkä työura Suomesta ulkomaille suunnatussa (tai Suomea maailmalla käsittelevässä) uutistoiminnassa. Blogin otsikko viittaa pitkäaikaisiin vakipaikkoihin: Säynätsaloon, Torontoon ja Länsi-Berliiniin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu