Deutsche Welle oli Ylen keskeinen jakelukumppani Venäjällä

Nyt Venäjällä vastatuuleen joutunut Deutsche Welle oli Ylen Radio Finlandin keskeinen kumppani Venäjällä, kun Yle aloitti venäjänkieliset lähetykset.  Yle uutisoi tänään Venäjän parlamentin hankkeesta kieltää DW:n toiminta Venäjällä.

Vaikkakin Ylen keskeinen jakelukanava Venäjällä suoraan kotien radiovastaanottimiin oli Ylen Porin lyhytaaltoasema,  satelliittijakelulla päästiin radioasemille Venäjällä.

Yle vuokrasi Deutsche Welleltä radiotaajuuden DW:n käyttämästä Eutelsatista. Peittoalue oli paitsi koko Euroopan puoleinen Venäjä, myös koko Länsi-Eurooppa. Satelliittikanava oli siirtynyt saksalaisille miehityksen purkamistilanteessa amerikkalaisilta. He olivat ehtineet kylvää Venäjän täyteen satelliiittilautasia.  DW:n perimä vuokra oli alle kaupallisten vuokrien. Koko hommahan oli DWssä budjetoitu ja vuokra jäi intendantintoimiston  lisärahoitukseksi.  Vuokraus suoraan Eutelsatilta olisi maksanut paljon enemmän.

Yhteistyöhanke DW:n kanssa eteni Ylessä vauhdilla, ja toteutui ideasta lähetyksiksi puolessa vuodessa, vaikka Ylen tekniikka sitä vastusti. (Ilmeisesti lähinnä sen takia, että aloite tuli ohjelmapuolelta ja olimme ehtineet sopia sen aika pitkälle ennenkuin muistimme kertoa tekniikalle.) Mutta parissa kuukaudessa Pasilaan tuli uplink, jonka kautta signaalimme meni ensin Berliiniin ja sieltä ylös jakelusatelliittiin.

Myöhemmin 2000-luvulla DW tarjosi ihan lähetysaikaa vuokraamaltaan keskiaaltolähettimeltä Pietarissa, mutta siihen ei enää Ylestä löytynyt korkean tason innostusta.

Amerikkalaisten valmiiksi jakaman infran perusteella monet radioasemat ottivat alas Ylen venäjää. Kaukaisin taisi olla Odessassa ja lähin Viipurissa toiminut yksityinen radio.  Petroskoin Radion katolla olivat rinnan sekä Sveriges Radion sinne lahjoittama satelliittilautanen Ruotsin venäjää varten, ja Deutsche Welle – Yle -lautanen.

Kerrottakoon, että Ruotsin venäjänkielisellä palvelulla oli oma satelliittinsa, Tele-X ja ASTRA. Joku Ylessä oli kuvitellut, että Ruotsin Radio olisi ottanut Ylen sinne mukaan. Vaan ei tietenkään. Yle oli Ruotsille  tuossa tilanteessa kilpailija (niinkuin oli ollut englanniksi ja saksaksi jo aiemmin). Ruotsi myös yritti voimakkaasti profiloitua ”kylmän sodan sankariksi”, joka oli rohkeasti lähettänyt  Neuvostoliittoon jo vuodesta 1973.  Yle onneksi ehti aloittaa vielä syksyllä 1991, juuri ennen Neuvostoliiton loppua. Ruotsalaisia harmitti, että Neuvostoliitto ei ollut koskaan heidän venäjäänsä häirinnyt.

Virossa maan julkinen radio releoi Ruotsin venäjää, eikä ottanut Yleä, kun oli saanut Ruotsista lahjaksi upouuden ULA-lähettimen. Ruotsi lähetti myös viroa. Yle oli tarjonnut sinne vanhaa lähetintä, joka painoikin kamalasti. Kai sekin otettiin kuitenkin vastaan, en muista.  Mutta Virossa yksityinen Radio Sata otti Ylen venäjän. Ylen radiojohtaja Tapio Siikala kävi allekirjoittamassa sopimuksen.  Ylen ohjelmien edelleenjakelua kaupallisilla asemilla ei nähty ongelmaksi.

Ulkoministeri Paavo Väyrynen myönsi pienen avustuksen Ylelle hankkeeseen. Sillä hankittiin satelliittilautasia paikkoihin, joihin amerikkalaiset tai DW eivät niitä olleet hankkineet. Ylen teknikko kävi viemässä ja asentamassa lautasen mm Pietarin julkisen palvelun radion talon seinälle. Niin yksinkertaisesti. Muihin maanosiin (mm Australiaan) lautasia hankittiin myöhemmin mm opetusministeriön rahoitukselle.

Ruotsin Utlandsprogrammet – eli Radio Sweden – oli Suomen näkökulmasta jonkinlainen riesa, koska siellä näkemys Suomesta oli usein aika ”länsimainen”, ei niinkään pohjoismainen.  Eli ”vapaa maailma” loppui Pohjanlahdelle, ainakin rivien välissä, usein ihan riveilläkin.  Utlandsprogrammetin uutisarvostukset poikkesivat joskus paljonkin esim Ekon linjasta. UTP oli pitkään aivan itsenäinen osasto SR:ssä ja toimi UD:n rahoituksella.

Kun Yle aloitti omat saksankieliset lähetyksensä 1985, tuli aika paljon palautetta siitä, että kuva suoraan Suomesta oli  aika erilainen kuin Tukholman kautta saatuna.  Ruotsi oli lähettänyt saksaa koko sodanjälkeisen ajan.   Yle lopetti saksan 2002, Ruotsi kaiketi vasta 2014.

 

jniinisto

Kirjoitan työkseni uutisia Suomesta maailmalle. Tänne jotain muuta. Koko tähänastinen työura Suomesta ulkomaille suunnatussa (tai Suomea maailmalla käsittelevässä) uutistoiminnassa. Blogin otsikko viittaa pitkäaikaisiin vakipaikkoihin: Säynätsaloon, Torontoon ja Länsi-Berliiniin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu