Jyväskylän loppuillan yhteydet 2024 taantuivat aikaan ennen höyrylaivoja

Loppuillan lennoilta Jyväskylään aikoville on nyt seinä vastassa.  Yöbussien Helsinki-Vantaalta Jyväskylään loputtua toukokuussa 2024 Jyväskylään pääsi vielä Finnairilla klo 23.50, jos oli valmis  maksamaan noin 60-70 euron taksin Jyväskylän kentältä kaupunkiin, noin satasen lentolipun lisäksi.  Julkista bussiliikennettä Jyväskylän kentältä  ei ole.

Mutta heinäkuun alusta Finnair jäi kuukauden tauolle.  Jyväskylään ei ole ilmeisesti mitään julkaistua yhteyttä, Helsingin keskustasta ennen iltakymmentä lähtevän Onnibussin jälkeen. Viimeinen junayhteys jo aiemmin.

Jos eläisimme aikaa ennen vuotta 1952, Helsingistä voisi ajaa junalla Lahteen ja nousta sieltä yölaivaan, illallisen jälkeen mennä hyttiin ja herätä aamulla Jyväskylässä.  Kesästä 1953 laivat siirtyivät päivävuoroiksi, koska  yölaiva ei enää ollut kilpailukykyinen busseille ja junille. Tosin vaihtoyhteydet junista päivälaivoihin säilyivät vielä vuosia.

Matkustajalaivoja Lahden satamassa viime vuosisadan alussa. Laivat lähtivät kohti Jyväskylää, ja välilaitureita,  Helsingin iltajunan saavuttua Lahden Vesijärven satamalaiturille. Kuvalähde: Finna/ Keski-Suomen museo. Kuvaaja ei tiedossa.

Loppuillan koneilla  Helsinkiin saapuvan ja Jyväskylään aikovan ei siis oikein auta muu kuin ottaa hotelliyö Helsingissä, paitsi jos yrittää norkoilla lentoasemalla.

Sama tilanne on aamun seitsemän ja kahdeksan lennoille lähtevillä. Jyväskylästä ei ole yöyhteyksiä Helsingin suuntaan, paitsi lähtemällä jo edellisenä iltana varhain.

Vielä 2000-luvun alussa VR tarjosi  yöjunayhteyttä Jyväskylään ja Jyväskylästä sekä Tampereen että Pieksämäen kautta.

Tilanne on ilmeisesti markkinavoimien ratkaisema. Jyväskylän kokoisessa kaupungissa  ei ole kysyntää riittävästi, ja  tarpeeseensa matkustavien oletetaan olevan valmiita  maksamaan noin 500e taksista tai pidentämään matkaa hotelliyöllä Helsingissä tai kentän läheisyydessä.

Jyväskylän Luonetjärven kentän maayhteystilanne on outo.  Esimerkiksi  Joensuun kaupunki, varmasti Jyväskylää köyhempi, pystyy järjestämään normaalihintaisen julkisen bussiliikenteen kentän ja kaupungin välillä.  Jyväskylä ei ehkä ole harkinnutkaan, tai arvellut, että lentoyhteyttä käyttävät vain yritys- ja laitosmatkustajat, joilla talon piikki taksikuluille on aina auki.    Lentoliikenne Joensuuhun on Jyväskylään tapaan tuettua ja yhteyksiä suunnilleen sama määrä kuin Jyväskylän ja Helsingin välillä, mutta maaliikenteessä suuri ero.

Finnavia tai muu julkinen taho on pystynyt edellyttämään selkeästi alennettujen taksihintojen tarjoamista  Helsinki-Vantaalta Helsingin keskustaan. Eikö Finavia voisi käyttää samansuuntaisesti vaikutusvaltaansa Jyväskylässä? Jyväskylässä on olemassa hieman alennettu Visit Jyväskylä -taksihinta, viidenkymmenen ja kuudenkymmenen välillä, mutta sen saa ilmeisesti vain ennakkotilauksista, jolloin hintaa lisätään alennuksesta suuren osan syövä ennakkotilausmaksu.

Finavian Jyväskylän sivuilla kerrotaan, että kaukoliikenteen busseja poikkeaisi Luonetjärvellä ja viitataan Matkahuollon sivuille.  Ei siellä moisia yhteyksiä ole.

EIKÖ OLISI KYSYNTÄÄ YÖBUSSILLE TAMPEREEN ASEMALLE?

Tikkurilasta  Tampereelle pääsee junalla vielä varsin myöhään.  Joskus aikanaan VR järjesti bussiyhteyksiä lopetettujen junavuorojensa tilalle, esimerkiksi Jyväskylästä Saarijärvelle.   Sittemmin kai katsottiin yhteyksien järjestämisen kuuluvan linja-autoliikennöitsijöille.  Mutta nykyisin yhteyksiä ei yksinkertaisesti ole. VR  tai joku muu voisi harkita bussiyhteyden tarjoamista Tampereen ja Jyväskylän välille yöllä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jniinisto
Helsinki

Koko työura Suomesta ulkomaille suunnatussa (tai Suomea maailmalta seuraavassa) uutistoiminnassa. Yle Radio Finlandin päällikkönä vuoteen 2005, sitten Ontariossa, ja vuodesta 2014 aasialaiselle uutistoimistolle.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu