Onko meillä hallitusta, osa 4.

Hieman tämän hallituksen alkutaipaletta ensiksi.
Antti Rinteen hallitus muodostettiin 2019 kesällä pitkien ja sitkeiden neuvottelujen ja kaupankäynnin tuloksena. Muodostettiin hallitus johon ei edes kysytty käytännössä vaalien suurinta voittajaa ja lähes suurinta puoluetta. Tuota pientä äänimäärien eroa voidaan syystä kutsua ”vappusatasella ostetuksi”. Vappusatasella joka sitten jäi kympiksi. Tosin sekin olisi tullut jo indeksikorotuksena.
Alku oli siis sekavaa eikä jatko ole ollut sen selkeämpää. Ministereitä erosi syksyllä 2019 ja tuli uusia tilalle. Lopulta sitten itse pääministeri Antti Rinne joutui heittämään pyyhkeen kehään menetettyään tukipuolue Keskusta kannatuksen. Keskustan pj. Kulmuni kai aikoi korottaa omia osakkeitaan mutta, kuten tiedetään, taisi astua sitten koulutusmiinaan ja joutui itse lähtemään.
Joulun tietämissä 2019 vaihdettiin sitten hallituksen pääministeriä ja pääministeriksi tuli Antti Rinteen suosikki Sanna Marin joka ilmeisestikin on SDP:n äärivasemmistoa eikä nauti koko puolueväen luottamusta.
Hallituksen toiminta näihin päiviin saakka vaikuttaa vähän samanlaiselta kuin puikoissa olevan Antti Rinteen koko historia. On ollut epäselvyyksiä jossain as. OY:ssä, Levillä jossain hiihtohissijupakassa, taisi tulla peräti sakotkin jostain laittomasta lakosta tai luottamusaseman väärinkäytöstä tai jostain sellaisesta. Siis yhtä sekoilua jo ennen pääministeriksi ryhtymistä. Joka sekin tuli ”vappusatasella” ja hyvin epädemokraattisilla ”hallitusneuvotteluilla”.
Sitten, 2020 helmikuulla alkoi Kiinassa leviämään virus josta jotkut ennustivat maailmanlaajuista pandemiaa. No mitä sanoo pääministeri Marin? ”Tuskin tuo virus tulee Suomeen saakka, ei siitä kannata tehdä spektaakkelia.” (Epätarkka sitaatti.)
No ei tehty sitten. Ei varauduttu. Hallitus puuhasteli Vihreitten vaatimuksesta ilmeisestikin, erilaisten intersektionaalisuuksien kanssa.
Kunnes sitten ”herättiin”, kun ensimmäinen tapaus todettiin Saariselällä?: Kiinalainen turisti oli sairastunut Cov-viruksen aiheuttamaan, sittemmin kansankielellä kutsuttuun Koronaan.
Hallitus kutsui ”viisikon”, menneiden aikojen nuortenkirjasrajan nimi, koolle ja totesi että kaikkeen on varauduttu. Asiat ovat kunnossa. Näin uskottiin saatavan irtopisteitä kun kaikki on ”hyvin hoidettu”. No ei ollut. Jotkut asiantuntijat ehdottivat hengityssuojainten käyttöä. Tämän hallitus torppasi toteamalla että ei niistä ole hyötyä, paremminkin haittaa. Syykin selvisi sitten kun alettiin kyselemään hengityssuojaimia ja joku huomasi sattumalta ”että se oli kai Watkinson…”, ei kun siis että onhan niitä tai ainakin pitäisi olla varmuusvarastoissa. No oli niitä riittävästi, sanottiin ensin. Sitten kun oli selvitetty kuinka paljon niin vastaava ministeri, oliko nyt Pekonen, totesi riittävyyskysymykseen että ”riittää mihin riittää”.
Sitten alkoi hankintafarssi. Suojaimia ostettiin miljoonilla epämääräisiltä bisnesmiehiltä, ja poikkeuksellisesti täytyy oikein korostaa että myös epämääräisiltä bisnesnaisilta, että säilyy tasa-arvo vai mikä intersektionaalisuus se onkaan. Taitaa nuo hankinnat olla vieläkin leivättömällä pöydällä….?
Tuli kesä ja epidemia laantui jonkin verran, ehkä siksi että ihmiset ymmärsivät varoa ja matkustelu rajojen yli väheni dramaattisesti. Siirryttiin etäopetukseen ja etätyöhön mahdollisuuksien mukaan. Hallitus alkoi jo kertoa kuinka hyvin he ovat hoitaneet Koronan, paljon paremmin kuin muut maat. No onhan se totta siltä osin että luvut ovat, edelleen, huomattavan alhaisia. Siitä kuuluu kiittää, ei hallitusta vaan suomalaista perusluonnetta, kuuliainen esivallalle kun on.
Mitä nyt sitten lentokentiltä ja satamista lappoi väkeä ilman mitään kontrollia, koska ”vapaa liikkuvuus, sanoivat vihreät. Kukaan eoi oikein edes tiennyt kenen asia olisi hoitaa maahantulokontrolli. Eikä tiedä vieläkään.
Muut maat ovat kyllä saaneet tiukat maahantulosäännöt kaksinkertaisine testeineen ja sen lisäksi viikon tai kahden karanteeni. Mutta ei Suomi. Edelleenkään.
Tässä välillä ehdittiin sitten jakaa tolkuttomasti rahaa, yrityksille jotka eivät epidemiasta kärsineet mutta kehtasivat hakea kun oli tarjolla. Osoitus tietenkin siitä kuinka hallitus huolehtii, velanotosta.
Kunnillekin taidettiin sitten jakaa muutama miljardi ylimääräistä. Lainarahaa. Mm. Lahti, jonka talous on kuralla, sanoo että 2020 tulos on kymmeniä miljoonia positiivinen koska valtio jakoi tukea. Tässä herää kysymys onko tuki tarkoitettu siihen että kunta tai yritys tekee sillä ”tulosta”?
Nyt kun elämme epidemian, jonka ei siis edes pitänyt tulla Suomeen, kolmatta aaltoa, jatkuu sekoilu entistä sekavampana, jos mahdollista. aiotaan saattaa voimaan kolmen viikon tai jotain sinnepäin, ulkonaliikkumiskielto johonkin päin Suomea, todennäköisesti Helsinkiin ja Turkuun, no turkulaisiahan ei pidä ottaa todesta, tuostakaan ei oikein ole tietoa että minne ja milloin.
Ulkonaliikkumiskieltoon näyttäisi median tietojen mukaan, ja hallituksen oman disinformaation mukaan, niin paljon poikkeuksia että sitä ei edes voida kutsua seulaksi. Se on vain aukko tyhjyyteen. Jossain olin lukevinani että lasten luona saisi käydä. Saako sitten käydä vanhempien luona, sitä ei kerrota.
Rokotuksia ei ole saatu käyntiin ja nyt, kun 750 000 on onnistuttu rokottamaan, riidellään siitä mitkä ryhmät pitäisi rokottaa jonon ohi. On ilmennyt että maahan tulleet pakolaisryhmät viis veisaavat mistään rajoituksia tai suojauksista ja siksi he ovat yliedustettuina tartunnan saaneiden joukossa. Mm. Helsingissä ja Turussa joillain alueilla.
Tämä hallituksen ratkaisu tai palkkio siihen että jätetään noudattamatta annettuja ohjeita ja suosituksia on se että no, laitetaan niille rokotus ensin, ohi muiden, ohi niiden jotka tunnollisesti yrittävät toimia ohjeiden mukaan kaikkien parhaaksi.
Jo lasten kasvatuksen perusasioita on se että ilkeyttä ei pidä kannustaa palkitsemalla siitä. Liekö tästä kuitenkin kysymys vai ymmärtämättömyydestä.
Ministerit koko joukolla satapäisen avustajajoukon ja yhtä suuren asiantuntijajoukon kanssa pohtivat lillukan varsia, ministerit pohtivat pitäisikö baari sulkea kello jotain vaiko tuntia myöhemmin. Kyse voi olla siitä kunnantoimiston satasen polkupyörätelineestä josta valtuustossa puhuttiin kaksi pitkää ilta.
Onko niin että kun asia vaikuttaa riittävän yksinkertaiselta, siitä voidaan keskustella ja isommat asiat, asiat joita ei ymmärretä, nuijitaan ilman keskustelua? Siltä vaikuttaa.
Sekoilua sekoilun jälkeen.
Jätin tarkoituksella pois yhden niistä isoista asioista koska en itsekään ymmärrä kuinka paljosta rahasta on kysymys: EU:n liittovaltion ottamasta lainasta.
Sanovat että jos se oli satasen seteleitä niin pino olisi 750 kilometriä korkea!!
Mutta helpoksi ja kaikkien, ennen kaikkea viisikon ymmärrettäväksi sen tekee että kysehän on vain digitaalisista biteistä jollain sirulla. Pikkujuttu.
Jätän myös Haavistogaten, toistaiseksi, samaa sekoilua.
Kuka siellä puikoissa luuraa?

+13
jockerantanen
Perussuomalaiset Lahti

Yrittäjä / eläkeläinen. Perussuomalaisten Lahden kunnallisjärjestön hallituksen varajäsen
Kaikkeen kriittisesti suhtautuva, kaikenlaista nähnyt maailmankiertäjä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu