Koulujen politisoituminen ja puolueellisuus

Tässä blogissa kerron teille omia kokemuksia  koulujen politisoitumisesta ja puolueellisuudesta. Kun olin alakoulussa niin koulu oli suurimmaksi osaksi puolueetonta, mutta sittemmin olen kuullut, että sekin on muuttunut hyvin politisoituneeksi ja puolueelliseksi. Kouluissa esimerkiksi puhutaan  paljon enemmän kuin ennen ilmaston muutoksista ja tehdään sen varjolla myös paljon erilaisia asioita, jotka ovat kuin suoraan vihreiden poliittisesta ohjelmasta. Ymmärän ilmastonmuutoksesta puhumisen tärkeyden, mutta siitä puhumisen voisi jättää esimerkiksi maantiedontunnille, eikä tehdä kokonaista kouluviikkoa turhia tunteja, joissa käsitellään ainoastaan yhden kuvan tai yhden tahon antavia lähteitä ilmastonmuutoksesta.

Olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, että kouluissa ylistetään tämän hetkistä vihervasemmistohallitusta ja tuodaan heidän arvojaan jaq agendaansa mukaan opetukseen. Myös tiettyjen asioiden sensurointi, joka ei puolla edellä mainittua agendaa on tullut  viimeisen kolmen vuoden aikana esille, josta hyvänä esimerkkinä  kerron teille lyhyen tositarinan: Olin puutyötunnilla ja juttelin kaverini kanssa arfikan maiden talouksista ja korruptoituneista johtajista, minkä opettaja sattui kuulemaan. Etenkin sanan ”afrikka”, kuultuaa opettaja tuli luokseni ja kysyi vihaisena minulta, että miksi puhuin afrikasta? Hän  oletti että sanoin jotain rasistista ja käski minun lopettaa siitä puhuminen. Tuo tilanne on jäänyt minulle yhtenä esimerkkinä hyvin mieleen yläkouluajaltani.

Sensuurista minulla on, myös toinen esimerkki. Kun koulussamme oli  niin sanottu ”monialainen oppimiskokonaisuusviikko” jossa aiheena oli ilmastonmuutos, teimme jokainen jonkin uutisaiheen kirjoitettuna tulevaisuudesta. Aihe sai olla vapaa ja ketään ei pakotettu kirjoittamaan ilmastoasioista. Minä päätin kirjoittaa kuinka suomen koulutus on mennyt huonoon suuntaan ja kritisoin monia asioita, joita tässäkin blogissa kritisoin. Jokaisesta luokasta äänestettiin kaksi uutista yhteiseen koulun lehteen ja minun mielipidekirjoitukseni äänestettiin myös mukaan julkaisuun. Sain kuitenkin kuulla ikäviä uutisia, koska opettaja, joka tarkisti tekstejä sanoi, että teokseni oli liian dystopinen. Samanaikaisesti uutinen, jonka aiheena oli: ”Greta Thunbergistä tuli Ruotsin uusi pääministeri” pääsi helposti läpi. Omassa kirjoituksessani kaikki oli kirjoitettu sääntöjen mukaan ja monet opiskelijatoverinikin kehuivat sitä todella hyväksi:   Tästä huolimatta opettaja ei halunnu nykyistä koulutussysteemiä ja hallitusta kritisoivaa artikkelia koulumme lehteen, todennäköisesti omien näkemyksiensä takia.

Terveystiedon tunnilla oppilaat myös pakotettiin tekemään tehtävä, jossa piti astua homon saappaisiin ja kirjoittaa kirje kaapista ulos tulemisesta, mutta eihän normaali hetero voi tietää miltä se tuntuu eikä tuollaisia tehtäviä saisi olla mielestäni, koska ne voivat antaa todella vääriä kuvia homoista ja homoudesta. Nämä esimerkit ja kokemukset antavat ainakin minulle todella huolestuttavan kuvan suomen koulujen puolueellisuudesta ja politisoitumisesta. Tällä tavalla koulut voivat muuttaa lapsien ja nuorien kuvaa maailmasta omaan näkökantaansa ja se on todella suuri ongelma tulevaisuudessa, sillä se heikentää lapsien mahdollisuutta luoda omat kannat asioihin. Koulujen politisoituminen ja puolueellisuus on todellista eikä mikään myytti, sillä esimerkkejä samantapaisista tapauksista löytyy ympäri Suomea jos vain haluaa ottaa selvää. 

 

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu