Romuttaako Sipilän hallitus maakuntien saavutettavuuden?
Harva äänestäjä kehäkolmosen ulkopuolella toivoi maakuntien saavutettavuuden alasajoa, kun äänesti edellisen eduskunnan oppositiopuolueita keskustaa ja perussuomalaisia eduskuntavaaleissa vajaa vuosi sitten. Nyt maakuntien saavutettavuus on kuitenkin uhattuna. Tämä haittaa käytännön elämää, turismia ja elinkeinoelämää laajemminkin.
Maaseudun tulevaisuus uutisoi 28.12.2015, kuinka sisäministeriön asetusluonnoksessa Suomeen jäisi vain yksi kansainvälinen lentokenttä, Helsinki-Vantaa. Kyseessä on vasta luonnos, mutta ilman asiaan reagointia pahin uhkakuva voi toteutua.
MTV uutisoi tänään (4.1.2016), kuinka Lapin matkailu on vilkastunut ennätyslukuihin uusien reitti- ja tilauslentojen, sekä myös junaliikenteen ansiosta. Tätä taustaa vasten sisäministeriön luonnokset tuntuvat jo yksistään muun muassa turismielinkeinoa tarkasteltaessa täydelliseltä katastrofilta. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) suunnittelemat junaliikenneleikkaukset tukevat maakuntien alasajon trendiä. Bernerin siunaamat 12,3 miljoonan euron junaliikennesäästöt ovat valtion budjetissa pieni summa, mutta alueiden elinvoimaisuuden kannalta kohtalokas isku. Maakuntien saavutettavuutta ollaan heikentämässä, vaikka niiden elinvoimaisuuden ajaminen olisi koko Suomen etu!
Tässä peräänkuuluttaisin korjausliikkeitä etenkin keskustalaisilta ministereiltä. Vielä ei ole myöhäistä tarkistaa politiikan suuntaa. Laitan toivoni erityisesti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin ja pääministeri Juha Sipilään. Suomen kuntoon laittaminen ei saa tarkoittaa maakuntien saavutettavuuden romuttamista.
Tällaiselle politiikalle maakunnissa hyvin menestyneet keskusta ja perussuomalaiset eivät saaneet myöskään kansalta valtakirjaa viime vaaleissa. Tuskinpa maakuntien kokoomusedustajatkaan antavat varauksetonta tukeaan maakuntien saavutettavuuden heikentämiselle. Liikennepolitiikan kokonaisuudesta täytyisi nyt tehdä laaja vaikuttavuusarvio. Maakunnille vahingollisia ratkaisuja on kyettävä korjaamaan.
www.joonaskönttä.fi
Pidätkö äänestäjiä tyhminä vai myönnätkö keskustan (ja perussuomalaisten) jälleen kerran pettäneen maakuntien ihmiset kuin keskusta teki maanviljelijöille jo Suomen päättäessä liittyä EU:n jäseneksi Esko Ahon pääministerikaudella?
Itse olen sitä mieltä, että keskustan ja perussuomalaisten äänestäjät tiesivät mitä tekivät viime keväänä ja nyt nauttivat hallituksen politiikasta täysin rinnoin.
Ilmoita asiaton viesti
Osoitan kirjoituksessani epäkohtia, joihin mielestäni voi ja tulee reagoida. Äänestäjät eivät ole tyhmiä ja vaaleissa käy kuten äänestäjät tahtovat.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta kysymys kuuluu, miksi nariset täällä julkisella foorumilla potentiaalisille puolueesi äänestäjille etkä ole kokoamassa maakuntien karvalakkilähetystöä ministeri Bernerin ja Sipilän puheille, yritä oikeasti vaikuttaa puolueesi harjoittamaan politiikkaan (sikäli kun se on väärää)?
Ilmoita asiaton viesti
Vaikutan julkisesti ja myös puolueen sisällä. Eivät ne sulje toisiaan pois. Keskustaan kuuluu debatti kaikilla foorumeilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kertoisitko miten olisi pitänyt äänestää?.
Äänestäjänä olen tullut siihen tulokseen, äänestit ketä äänestit, äänestät aina väärin.
Suomessa on tällä hetkellä puolue diktatoria, aivan sama miten äänestät muutosta ei ole näköpiirissä.
Tällä hetkellä tilanne näyttää olevan, kerran voit pettää toista tilaisuutta ei ole.
Keskustan ja Perussuomalaisten äänestäjät eivät ilmeisesti tienneet tai ymmärtäneet miten heitä vedätetin ( kusetettiin ).
Perussuomalaisten kannalta seuraavat kuntavaalit ovat pettymys, kuka haluaisi tehdä töitä puolueelle joka pettää kaikki äänestäjänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteiskunnan pitäisi luoda taloudellista potentiaalia. Nykyinen on keskittynyt pienentämään sitä koulutusleikkauksin ja nyt heikentämällä maakuntien liikenneyhteyksiä. Bernerin esitykset tuntuvat oudoilta keskusta ministerille.
Ilmoita asiaton viesti
Sote/maakuntauudistus uhkaa vesittyä kokonaan, kun ministeriöt eivät halua luopua vallastaan:
http://yle.fi/uutiset/ministeriot_jattivat_selvity…
Ilmoita asiaton viesti
Löytyisikö jotain faktaakin aiheesta pelkkien mielipiteiden sijasta? Montako turistia näiden kulkuyhteyksien karsimisen takia jää tulematta maakuntiin? Jäävätkö nämä turistit kuitenkin Suomeen muualle, vai jättävätkö kokonaan tulematta? Mihin laskelmiin hallituksen leikkaukset perustuvat ja onko näissä laskelmissa puutteita tai virheitä?
Voisiko maataloustukeen uppoavaa rahaa siirtää turismin ja uusien elinkeinojen edistämiseen? Olisiko tämä kestävämpää elinkeinon kehittämistä? Voisiko maakunnat itse tarjota turisteille kuljetuksia parhaisiin kohteisiin tai kehittää yhdessä niin houkuttelevia kohteita, että yhteydet tulevat täyteen ja valtion kannattaisi satsata niihin jopa lisää?
Ilmoita asiaton viesti