Tarvitsemme autorauhan

Liikenteen päästöjen vähentämiselle on oikeudenmukaisia vaihtoehtoja, jotka eivät kurita autoilevia suomalaisia. On väärin huutaa vain yhtä totuutta, jossa autoilijoiden verojen korottaminen olisi ainoa vaihtoehto. 

Keskustan liikenneavauksen mukaisesti etätyö, uusiutuvat polttoaineet ja autokannan uusiminen tarjoavat vastuullisen ratkaisun vähentää liikenteen päästöjä. Logistiikkaan ja parempaan tiestöön panostamalla saamme aikaan tehokkaita ilmastotekoja ja samalla autoilijoille parempia teitä. 

Autolla pitää voida ajaa puhtaalla omallatunnolla. Pitkien etäisyyksien maassa tieliikenne on tulevaisuudessakin keskeisin liikennemuoto niin ihmisten arjessa kuin ammattiliikenteessä.  

Tarvitsemme autorauhan suomalaisille, jotta autoilevien suomalaisten ei tarvitse joka viikko pelätä liikkumisensa puolesta. Omaa autoa tarvitsevista tavallisista suomalaisista tehdään syyttä suotta ilmastonmuutoksen suurimpia syyllisiä. Tämä ei ole oikein! 

Liskorotuksia bensan- ja dieselin hintaan ei voi hyväksyä. Tutkijoiden lisäksi näitä on väläyttänyt muun muassa kokoomus.

Keskustan malli on reiluin vaihtoehto: autoilu on jatkossa edullisempaa siellä, missä autoa tarvitsee ja metron varressa kannustetaan metron käyttöön.

En hyväksy kokoomuksen ajattelutapaa, jossa uusien autojen autoveron poistaminen maksatettaisiin erityisesti käytetyillä bensa- ja dieselautoilla ajavilla. Kokoomus tavoittelee roimaa korotusta vuotuiseen ajoneuvoveroon sekä bensan ja dieselin verotukseen.

Keskusta on esittänyt liikenteen verotukseen kokonaisvaltaista uudistusta noin 10 vuoden aikana toteutettavaksi. Nykyinen vanhanaikainen bensa- ja dieselvero viedään siinä romuttamolle.

Tilalle tulisi uusi kilometripohjainen veromalli, joka huomio niin terveen aluepolitiikan, ekologisen kestävyyden, teollisuus- ja vientipolitiikan kuin myös yhteiskunnan tarvitseman verotuoton. Ehdoton edellytys ja lähtökohta tälle paikannukseen perustuvan mallin valmistelulle on, että se toteutetaan yksityisyyden suoja turvaten.

Keskustan malli mahdollistaa erilaiset taksat erilaisille tieluokille, kuten esimerkiksi moottoritielle ja paikallistielle. Ammattiliikennettä voidaan samalla auttaa alennetulla verokannalla ja näin helpottaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä koko Suomessa, kun kuljetuskustannuksia saadaan painettua alas.

Myös ulkomaiselle rekkaliikenteelle saataisiin samalla vihdoinkin tienkäyttömaksu, kun ne maksaisivat samalla perusteella kilometriveroa kuin suomalainenkin.

Uudistus tarjoaa monia mahdollisuuksia alueellisesti reiluun ja sosiaalisesti oikeudenmukaiseen liikennepolitiikkaan.

Keskustalle yksityisyyden suoja on äärimmäisen tärkeä asia ja valmistelun ehdoton reunaehto. Mitään muuta mallia ei voida toteuttaa kuin ihmisten yksityisyyttä kunnioittavaa.

joonaskontta

Kansanedustaja. Jyväskylän kaupunginvaltuutettu. Keski-Suomen maakuntavaltuutettu. Aktiivinen liikunnan harrastaja. www.joonaskönttä.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu