Miten lehdistö/media toimii? Osa 1.

UudenSuomen blogit ja kommenttiosiot ovat täynnä mediavihaa, samoin on Saku Timosen APU blogissa. Persujen omissa someulostuloissa kaikkeen on syy metian. Viha on niin rankkaa, että toimittajista on tullut sylkykuppeja ja maalittamisen kohde. On kivaa, kun kansalla on yhteinen vihollinen. Ihmettelen, miksi ihmiset ylipäätään lukevat tai katsovat median tuotteita. Miksi ihmeessä suuttua joka päivä yhä uudestaan, kun lehti ei kirjoita: “ juuri niinkuin minä perkele haluan saatana ja tästä vielä jumalauta pitää maksaakin”.
No älä maksa äläkä katso. Helppoa.

Suomalaisen median tuhannet osaset omistaa aina joku. Lehti ei materialisoidu tyhjästä. Niin usein luullaan. Lehti tulee jostain luukkuun ja sinne tulee jostain kuvia ja juttuja. Harvalla on mitään käsitystä siitä, miten ja miksi tämä tuote tehdään.

Tuotehan median osanen on. Sen omistaja on lehdentekijöiden työnantaja. Leikitään. R-Kioskin myyjä on töissä R-franchise yrittäjällä. Kioskissa myydään Geisha suklaata. Kun asiakas on ostamassa patukkaa, ei myyjä oikein voi sanoa, että tuo on kamalaa paskaa.
Toimittajan osa on sama kuin myyjän ärrällä, toimittaja on töissä median osasessa. Hän tietää sanomattakin – että hän ei voi käydä työnantajan arvojen kimppuun. Jos käy – hänelle sanotaan siitä, viitaten työnantajan oikeuteen johtaa työtä.

Median omistajien numeraalinen määrä laskee median joutuessa kollektiiveihin. Isot ostavat pienet pois. En puutu siihen vielä, mitä siitä seuraa.
Jokaiselle kansalaiselle pitäisi kuitenkin olla selvää, mitä hänen mediansa tukee. Riippumatta siitä miten monta osasta julkaisee samaa materiaalia, eri paketissa.
Aamulehti on kokoomuksen lehti – vaikka kutsuukin itseään sitoutumattomaksi. Sama HelsinginSanomien suhteen, vaikka se ei ole ihan yhtä musta porvarilehti kuin Aamulehti eli Namulehti.

Keskisuomalainen on kepun lehti – vaikka onkin “sitoutumaton”. Turun Sanomat on Ketosten lehti ja äärioikealla. Toimittajat eivät ole tyhmiä, vaikka sinusta ovatkin. Kyllä he tietävät, mitä tarkoittaa mennä Namulehteen duuniin. He myyvät kiltisti sen geishapatukan haukkumatta sitä. Lehtityö mediassa on ihan tavallinen duuni, jossa kunnioitetaan omistajan määräyksiä. Ihan niinkuin kaikkialla työelämässä.
Jos et noudata ja kunnioita, saat fudut ja asuntolainan kanssa käy kalpaten.

On vaikea käsittää, miksi ihmiset odottavat neutraaliutta lehdiltään. Toki me ihmiset uskomme vain siihen mistä pidämme. Jos haluat olla kapea, luet vain sitä, mistä pidät ja sehän on suurimmalle osalle parturissa luettu 7 päivää. Kun ei parturissa voi enää lukea Jallua ja Kallea. Senkin sai noi vihreet vemakkolespohomot aikaan.

Jos koko media harmittaa, osta sitten Virallinen lehti, se on ultraneutraali.

Osassa kaksi …”Mistä kuvat ja jutut tulevat.


+1
Jore Puusa
Sitoutumaton Kerava

Eläkkeellä oleva lehtikuvaaja ja kuvajournalismin opettaja.
TurunSanomat, Lehtikuva Oy, Pressfoto Oy, AP, UPI, DPA, AFP, TACC, BlackStar, Stern, Time, Newsweek, EPA, IOPP, NY Times, Reuters.
Teatteri AD, digitaalisen alueen vapaaehtoistyöntekijä (vanhukset).
Valokuvaaja LTTO, 1976, Uusmediakouluttaja Tampere UNI 2001

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu