80-luvun koulussa kännykkä ei olisi ollut kurinpito-ongelma, nykykoulu on vaikeuksissa – Ilta-Sanomien juttusarja karua luettavaa

Nykyajan suomalaista koulua on 80-luvun peruskoulun käyneenä vaikeaa ymmärtää. Miksi kännykän käytöstä voikaan tulla näin suuri ongelma?

Vanhemmat eivät ehkä ymmärrä koulukurin romahdusta ja olettavat, että koulu pitää oppilaat ”ojennuksessa”, eikä puhelimia tunnilla käytetä luvatta. Olettavat että koulu hoitaa vastuunsa. Onko koulukurin ylläpito romahtanut ainoastaan Wilma-viestien kirjoittamiseen vanhemmille? Vanhemmat olettavat koulun kantavan samanlaista vastuuta oppimiseen liittyvästä koulukurista kuin heidän nuoruudessaan. Näin ei näytä olevan, vaikka vastuu koulukurista onkin koululla.

Kännykän käyttö konkretisoi auktoriteettiongelman. Onko heikentyneestä koulukurista tulossa kallis lasku tukitoimien muodossa? Heikentyneet oppimistulokset antavat huonot eväät nuorille työelämään ja veronmaksajiksi, sekä yhteiskunnan toiminnan rahoittajiksi. Voisiko resurssien lisäys auttaa tässä? Ehkä voikin mutta samassa yhteydessä voi todeta, ettei ainakaan 70 ja 80-luvun peruskoulussa luokkakoot mitään pieniä olleet ja silti kurinpito toimi aika hyvin. Laskekaa vaikka luokkakuvista.

”Se kuitenkin tiedetään, että lasten oppimistulokset ovat heikentyneet samaan aikaan, kun älypuhelinten käyttö kouluissa on kasvanut. Älypuhelimesta on tullut lapselle tai nuorelle käden jatke, joka näkyy myös tutkimuksissa.”

”Jos minun pitäisi mainita yksi yksittäinen tekijä, joka selittää koulusaavutusten romahdusta, se olisi älypuhelimet, Tiina Halttunen sanoo.”

”Suomessa oppilaat käyttävät aktiivisesti omia puhelimia myös oppitunneilla, jopa alakoulussa. Opetushallituksen mukaan älypuhelimet ovat tulevaisuustaito, jonka vuoksi puhelimien käyttö kouluissa on sallittua. Asiaa perustellaan myös sillä, että oppilaiden digitaitojen kartuttaminen on osa opetussuunnitelmaa.”

”Opettajat puolestaan toivovat, että päättäjät jalkautuisivat luokkahuoneisiin ja näkisivät asian todellisen laidan.”

”Kun selkänsä kääntää, osa oppilaista on heti tekemässä puhelimilla jotain, mitä ei pitäisi. Ja useimmiten he ovat niitä oppilaita, joiden ei todellakaan pitäisi tehdä mitään muuta kuin keskittyä opetukseen, Halttunen sanoo.”

Ilta-Sanomat: ”Oppilas paljasti sydäntä särkevän tilanteensa – opettaja tajusi, mitä älypuhelimet voivat kouluissa aiheuttaa”

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu