Poliitikkojen kaupallinen yhteistyö, sivubisnekset ja vaikuttajamarkkinointi voivat luoda ”porsaanreiän” korruptiolle

Suomessa jo rakenteellinen korruptio on ongelma ja sen lisäksi nyt olisi tulossa blogi- ja somebisneksen myötä lisää mahdollisuuksia korruptioon. Onko vaikuttajamarkkinointi viemässä poliitikkoja liian läheiseen riippuvuuteen kaupallisista toimijoista? Muutetaanko siinä kansalta saadun luottamuksen avulla saatua julkisuutta rahaksi? Tällaisessa blogi- ja somebisnes luo mahdollisuuden myös ”viivästettyyn” korruptioon jossa on helppo hävittää yhteys sen tietyn edun ja vastineen välillä niin, että ”kun on tätä yhteistyötä tässä nyt ollut jonkin aikaa, niin etkö voisi vähän jeesata tällaisessa asiassa”. Näin voi lahjojen antaja pyytääkin vähän myöhemmin sellaista vastinetta joka olisi ilmiselvää korruptiota jos sen pyytäisi yhtä lahjaa vastaa.

Syntyy ovela mahdollisuus naamioida korruptio kaupallisen yhteistyön verhoon ja jossa sitä voidaan peitellä niin sanotulla kaupallisella yhteistyöllä.

Äänestäjien asialla olo on aina hyvä bisnes ja mahdollisuus korruptioon jos niille tarjotaan valmiiksi otollisia mahdollisuuksia. Poliitikot ovat taitavia aina selittelemään mustan valkoiseksi ja se selittely on nyt jo alkanutkin, mutta se mikä näyttää siltä miltä se näyttää niin sitä se voi myös olla ja varsinkin usein onkin silloin kun on kyse rahasta. Kiusaukset ovat liian suuria.

Vihreiden bloginpitäjän  sähköfillaribisnes voisi tuoda hyvän tilin tuotteina jos politiikassa saamaan julkisuuden voisi muuttaa noin vain rahaksi ja tuotteiksi. Vuoden mittaan kun tuollaisia diilejä tekisi useita kymmeniä niin hyvin kertyisi rahaa tuotteina, joita voisi sitten vaikka myydä pois. Entäs jos vielä sen lisäksi pyytäisi niin sanotusta mainostamisesta rahaakin? On vain ajan kysymys kun ensimmäinen poliitikko on ”lööpeissä” hölmöiltyään kaupallisen yhteistyönsä kanssa kunnolla. Keskustan erilaiset sotkut yritysmaailman kanssa jo poliittisesta lähihistoriasta osoittaa miten kiusaus on suuri ja tämä on oikeasti demokratian kannalta ongelmallista.

”Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija muistuttaa, että kaupallisessa yhteistyössä on kyse työstä eikä lahjonnasta.”

”Vihreiden varapuheenjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Fatim Diarra kiistää, että hän olisi käyttänyt hyväksi asemaansa poliitikkona, kun hän pyysi ja sai Helkamalta parin tonnin sähköpolkupyörän.”

”Asiantuntijat pitävät Fatim Diarran pyörähankintaa ongelmallisena: Pitäisi pysyä kaukana tällaisista järjestelyistä.”

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu