Vastaan EVA:n johtajan hölmöön kysymykseen miksi ”keskusvalvomo” päättää milloin on palkkapäivä

EVA:n johtaja esittää tämän hölmön kysymyksen Iltalehden kolumnissa. ”Standardinomaiset” käytännöt palkkojen maksupäivien osalta vähentävät olennaisesti palkansaajilta tarvetta maksella niitä omia laskujakin miten sattuu eli yritysten omat tulotkin ovat paremmin sitä kautta ennakoitavissa. Ihmettelen, mihin oikeasti EVA:n johtaja pyrkii kysymyksellään esittäessään näin hölmön kysymyksen?

Ajatellaanpas tilanne jossa on paikallisesti sovittu, että palkat maksetaankin vaihtelevasti eri aikoina. Yritys sovittaisi palkanmaksuajat paremmin itselleen sopivaksi, voisiko työntekijä sitten todeta ettei muuten käy, koska työntekijälle laskut tulevat tiettyinä ajankohtina, eikä niiden eräpäivien muuttamiseen laskuttajat suostu noin vain? Työntekijän omien menojen ennakointi on helpompaa kun on yleisesti sovitut ”standardinomaiset” säännöt milloin palkat maksetaan. Samankaltaiset säännöthän ovat laskujen eräpäivienkin osalta.

Kärjistetyin esimerkki mitä tapahtuu omien tulojen osalta, ovat pienyrittäjät, jotka ovat tulojensa kanssa aivan suurempien asiakasyritysten armoilla, jotka katsovat voivansa maksaa laskuja ihan miten sattuu, eikä pienyrittäjä voi asialle mitään. Menettää hyvän asiakkaan jos lähtee karhuamaan laskuja. Tämä on ääriesimerkki mihin voi johtaa jos voi ihan vapaasti itse ”sopia” asioista.

Mitähän ne taloyhtiöt joissa yhtiövastikkeen osalta, tai vuokrayhtiöt joissa asunnon vuokran osalta, tai puhelinoperaattorit, tai sähköyhtiöt toteaisivat jos kysyisit voisitko saada ne laskujen eräpäivät vaikka kuukauden 22. päiviksi, koska työnantaja päätti että palkka maksetaankin joka kuukauden 21. päivä? Miten kävisi pankin lainan lyhennyksen eräpäivän kanssa?

Yleissitovuus eli keskitetysti päätetty on samankaltainen asia kuin ovat standardit. Standardit eivät sovellu kovin hyvin kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin, mutta kattaa suurimman osan.  Jos ei käytetä standardeja, niin ollaan aika äkkiä paljon huonommassa tilanteessa. Meistä jokainen huomaa tämän omalla työpaikallaan, joissa ovat muotoutuneet erilaiset käytännöt ja noudatetaan tiettyjä standardeja. Sitten tulee se työntekijä, joka omasta mielestään osaa asiat tehdä paremmin toisella tavalla noudattamatta yhteisiä käytäntöjä ja standardeja, koska ne ovat kuulema huonoja.

Jos haluaa jonkin yleissitovasti päätetyn asian poistamista, niin on syytä aina ensin kysyä, miksi sellainen asia on joskus säädetty, mitä hyötyjä siitä on ollut ja ovatko samat hyödyt vielä olemassa? Ei oletusarvoisesti se ole huonoa jos on yleissitovasti päätetty. Joidenkin mielestä ”standardinomaiset” ratkaisut voivat tuntua ”yhden koon sukkahousuilta”, mutta niinhän on aina epäideaalissa maailmassa kaikenlaisten ”standardien” osalta. Totta kai yleissitovuutta pitää kehittää ja ajanmukaistaa, sekä etsiä mahdollisia kohtia joissa siitä voidaan tehdä joustavampaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu