Avoin kirje hallitukselle ja ministeri Kiurulle

Hoitajakiintiön – 0.7 hoitajaa / 10 hoidettavaa varten – toteuttaminen edellyttää 4 000 hoitajaa. Tämä on tiukka tavoite, koska nykyisistä jää eläkkeelle jo lähivuosina suuri joukko. Alalta pois lähteneitä voidaan saada takaisin, mikäli he voivat keskittyä hoivatyöhön muiden sivutöiden jäädessä apuhenkilöille. Hyvä niin, jos tämä toteutuu käytännössä. Hoitajien kohdalla on myös muistettava vanha sanonta – ” työmies/nainen on palkkansa ansainnut ”. Toisin sanoen heidän palkkauksensa on vastattava fyysisesti – ja henkisesti raskasta työtä. Samoin mm. lääkkeiden oikea jakelu on erittäin vastuullista! Siksi heidän palkkaansa ei saa sitoa vientiteollisuuden palkkoihin eikä muihinkaan vastaaviin. Eihän lääkäreidenkään palkkoja verrata hienomekaanikon tuloihin.

Mistä rahoitus ?

Hallitus ja vastaava ministeri aikoo siirtää varat mm. KELAn korvauksien kalliimmasta päästä. Mitä järkeä siinä on ? Nämä säästöt todennäköisesti kohdistuvat kalliiden erikoishoitoja vaativien lääkärien korvauksiin. Tai kalliita lääkkeitä pakosta käyttäviin kansalaisiin. Silloin ne kohdistuvat juuri henkilöihin, joiden on pakko turvautua erikoislääkäreihin ja lääkkeisiin, joita ei voida korvata halpalääkkeillä tai terveysasemalla käynnillä.  Hallituksen ja ministerin suunnitelma rahoittaa hoitajien lisääminen nappaamalla KELAn isommista korvauksista lisää sairautta – töistä sairauspoissaoloja ja monien ikäihmisten vakavaan  sairastumiseen – jopa lisää sairaaloihin potilaita. Missään ei taida olla tilastoja, että edellämainittuja lääkäreitä ja kalliimpia lääkkeitä pakosta tarvitsevat vain hyvätuloiset. Siksi ministerin suunnitelma rahoituksesta hoitajiin KELAn ylimmillä korvauksilla on järjetön.  Tuntuu siltä, että hallitus ministereineen ottaa toisesta taskusta toiseen taskuun. Taitavat jatkaa hölmöläisten tavoin jatkaa peittoa irrottamalla jalkopäästä etupäähän tai tuomalla pimeään huoneeseen säkillä valoa ulkoa ! Perhevapaauudistussa ja yleensä syntyvyyden lisäämiseen liittyvät parhaat ideat syntyvän niiden naisministerien taholta, joilla ei ole lapsia lainkaan!

Rahoitus voidaan löytää helposti jo maksamistamme ja keräämistämme rahoista

Ei suinkaan Rinteen mallilla nappaamalla rahat eläkerahastoista, mikä olisi vastoin perustuslakia. Sen sijaan varat saadaan parantamalla työeläkeläisten alentunutta elintasoa ja korottamalla työeläkkeitä esim. 3 % :lla , mikä saadaan pienestä osasta sijoitustuotoista. Niistä tällä hetkellä on 76 % sijoitettu ulkomaille. Miksi emme hyödynnä itse maksamiamme työeläkerahojen tuottoja kotimaassa kipeää tarpeeseen? Tuo mainitsemani prosenttilisäys tai indeksin muutos puoliväli – indeksiksi lisäisi työeläkekkeiden maksuihin  (27 miljardia )  n. 710 miljoonaa €. Se lisäisi kotimaista kulutusta ja verotuloja monta sataa miljoonaa. Kulutuksen lisäys toisi samalla näiden verotulojen lisäksi alv – tuloja varsinaisten muiden verotulojen ohella! Samalla se loisi uusia työpaikkoja ikäihmisten hoiva – siivous – kuntoutusyrityksiin ja niistä lisää veroja ja työeläkemaksuja . Näin työeläkeläiset auttaisivat hoivalaitoksissa puutteellisesta hoivasta kärsiviä eläkeläisiä!

Hyödyntäkää nyt ihmeessä pikkuosaa työeläkerahastojen tuotoista rahastoihin koskematta hoivahenkilökunnan lisäämiseen ja heidän parempaan palkkaukseen!

josajantti

Josa Jäntti on eläkkeellä oleva ekonomi, entinen Helsingin kaupunginvaltuutettu ja HJK:n kunniajäsen. Hän on Senioriliike ry:n jäsen ja vaikuttaja, ja tarkastelee yhteiskuntaa usein eläkeläisen näkökulmasta. Työuransa aikana hän on vastannut OKO:n valtakunnallisesta markkinoinnista.