Päättäjien vastuunkantaminen vaihtelee – miksi?

Kaikki kantavat nyt vastuuta Afganistaniin liittyvien kohtaloista – erityisesti niiden, jotka ovat Suomen kansalaisia ja jotka ovat olleet apuna toimiessamme ko. maassa. Se on itsestään selvä!

Suomi lähti muiden länsimaiden ja USA:n kanssa pakolla opettamaan sinne demokratiaa ja siihen liittyviä tapoja ja lakeja. Ne eivät ymmärtäneet, että islam ei ole ollut satoja vuosia vain uskonto, vaan se on myös maan hallintotapa. Kaikki luulivat, että aseilla ja rahalla muutamme ko. maiden historialliset tavat. Niinpä mekin panimme tässä tarkoituksessa miljardin monella tavalla sinne.

Ministerimme ( Tuppurainen ) korosti erityisesti televiokeskustelussa vastuun kantamistamme Afganistanissa. Oikein!

Mutta, mutta! Hänen oma puolueensa tyrmäsi Senioriliikkeen kansalaisaloitteen työeläkeindeksin muuttamisesta ( yli 84 000 allekirjoitusta). Se vetosi mm. siihen, että isommat eläkkeet hyötyvät tästä enemmän kuin pienemmät. Eikö demaripuolue tiedä (paitsi Kimmo Kiljunen), että vuodesta 1962 lähtien lain mukaan jokainen palkansaaja on maksanut työeläkemaksua prosenttien perusteella eli mitä suurempi palkka , sitä suurempi työeläkemaksu. Tuo maksu on kunkin kohdalla – olipa maksu ollut iso tai pieni – tavallisesti noin 30 vuoden aikana – tuottanut lisäksi sijoitettuna työeläkeyhtiöissä tuntuvasti rahastoihin ( = isommat palkat ja työeläkemaksut enemmän ) Jopa niin, että työeläkerahastot ovat nyt yli 130 miljardia! Demarit, eivätkä muutkaan puolueet, edes hallituksessa ollessaan ole suostuneet myöntämään, että työeläkeläiset ovat ainoa ryhmä maassamme, jota köyhdytetään lain perusteella ja sen elintasoa on laskettu nyt 25 vuotta! Mediaanieläke oli v.2021 vajaa 1.500 €/kk ja eläkeläismiehistä alle kolmannes saa  1.250 €/kk. Sen mukaan työeläkeläinen saa rahallaan pienemmän limpun kuin palkansaaja. Sitäpaitsi Tilastokeskuksen mukaan eläkeläisten hintaindeksi on paljon korkeampi kuin muiden. Heidän elintasonsa laskee sitä enemmän, mitä kauemmin on ollut eläkkeellä.

Tästä ei mikään puolue ole kantanut vastuuta?

Rahastot ovat nyt jo sitä luokkaa, että pienelläkin tuottoprosentilla ne tulevat kasvamaan jättisuureksi ETK:n vaatimattomirn ennusteidenkin mukaan. Tuottojen tuntuvaa laskua on tapahtunut vain kaksi kertaa. Siksi  eläkkeet riittävät tulevaisuudessa eikä ole tarvetta korottaa työeläkemaksuja – ei työnantajille eikä palkansaajille. Miksi edes tuotoista – koskematta lainkaan rahastoihin – eivät kansanedustajat voi korottaa työeläkkeitä muuttamalla indeksiä puoliväli – indeksiksi ? Jopa 2 kuoppakorotus ” vuodesta 1996 lähtien on mahdollista !

Missä on vastuunkantaminen kaikkein huonoimmassa asemissa olevien puolesta?

Hekin ovat olleet mukana rakentamassa aikoinaan tätä hyvinvointimaatamme ja ansaitsevat vastuunkantoa käytännössä eikä vain juhlapuheisssa.

On ihme, että päättäjämme puolueissa eivät ole osanneet lukea tilastoja, joiden mukaan eläkeläisten joukko kasvaa joka vuosi. Suuret ikäluokat ( 1945 – 1950 synt. ) ovat jo eläkkeellä. He kasvattavat – elleivät kuole – ko.ryhmää vielä n. 20 vuotta. Joka tapauksessa tämän olisi luullut olevan kaikkien päättäjien tiedossa.

Noin 15 vuoden ajan ovat monet geriatrian professorit ja muut lääkärit olleet huolissaan siitä, että enemmistönä kohtuullisen hyvässä kunnossa olevien eläkeläisten joukossa on todella huonossa kunnossa olevia. He ovat joko palvelutaloissa tai jopa kotona. Osa  jopa ” pakotetaan ” olemaan kotona, vaikka eivät huonon kuntonsa tai muistisairautensa takia enää pärjää siellä. Näin ambulanssiralli jatkuu – kodista sairaalaan päivystykseen ja taas takaisin kotiin ja jälleen sairaalaan. Aivan äskettäin yli 100 lääkäriä esitti huolensa ja vetoomuksensa mm. muutamasta tärkeästä asiasta, joihin ei ole tahdottu puuttua viimeisen 10 vuoden aikana jolloin se olisi ollut koko ajan mahdollista.

Hoitolaitoksia on liian vähän ja niissä liian vähän hoitopaikkoja – samoin lääkäreitä. Toinen epäkohta on , että hoitajia on liian vähän ja töissä olevien työpaine siksi liian suuri. Palkkaus tässä vaativassa työssä on liian pieni. Nämä aiheuttavat, että ko. työ ei jaksa kiinnnostaa ja nyt ko. töissä olevat uupuvat. Jokin lakipykälässä oleva luku 0. 7  ilman toimintaa ei johda edelleenkään mihinkään .

Tuona aikana – 15 vuotta – ovat monet tahot ehdottaneet vanhusvaltuuteun viran ja toimiston perustamista. Lapsivaltuutetun tehtävä on osoittanut tärkeytensä. Näin voisi yksi henkilö lähteä viemään näihin ikäihmisten ongelmiin korjausta , koska silloin ne keskittyvät yhden henkilön vastuulle eivätkä hajoa byrokratian rattaisiin.

Milloin päättäjät eduskunnassa alkavat kantaa vastuuta omista kansalaisistaan?

 

+4
josajantti

Josa Jäntti on eläkkeellä oleva ekonomi, entinen Helsingin kaupunginvaltuutettu ja HJK:n kunniajäsen. Hän on Senioriliike ry:n jäsen ja vaikuttaja, ja tarkastelee yhteiskuntaa usein eläkeläisen näkökulmasta. Työuransa aikana hän on vastannut OKO:n valtakunnallisesta markkinoinnista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu