Yritystukia jaetaan kuin lasten synttäreillä lakanan takaa onkimalla

motto : kuka saa nallen – kuka karkkipussin

Niiden jakamiseen sopii hyvin myös  sanonta ” helikopterituet ” eli ELY – keskukset, Finvera ja Business Finland huiskivat tukirahoja sattumanvaraisesti sinne ja tänne.  Joukkoon mahtunee jokin todellinen tuki tarpeeseen?

Liian usein on unohdettu myöntää tukea sellaisille yrityksille, jotka ovat taloudellisesti arvioiden hyvässä kunnossa, mutta ovat koronan toimenpiteiden takia joutuneet lomauttamaan koko henkilökuntansa tai pysäyttämään terveen liiketoimintansa.

Eikös näiden tukien pitänyt kohdistua sellaisiin yrityksiin, jotka saavat nopeasti aikaan kulutuskysyntään lisäystä ja rahan kiertämään ?! Yrityksiin, jotka lieventävät koronan talouselämäämme liittyviä vahinkoja?  Ei niinkään sellaisiin yrityksiin, jotka ehkä vasta tulevaisuudessa koronan jo mentyä saavat aikaan lisää liiketoimintaa. Katse peiliin ministeri Lintilä !

Sekoilu terveyssuojaimien tilaamisessa Kiinasta olisi olisi ollut jo tarpeeksi. Juuri ennen yritystukien mokailua paljastuivat kasvosuojaimiin liittyneet epäselvyydet kauneustarvikemyyjän ja pikavippikeisarin kanssa, joista toisen Poliisi on jo pidättänyt. Ketkähän olivat kavereita näillä molemmilla ko. tarvikkeita tehneiden joukossa?

Näilläkö Suomi nousuun  arvoisa ministeri Lintilä ?

Ison tuen ( 100 000 € ) ovat saaneet mm. huutokauppakeisari ja yhden hengen yksityishenkilön blogeja kirjoittava yritys ( ” Huono äiti ” ). Hän kehittää kolmea uutta suklaata. Kirjoittajan puoliso sattuu olemaan aikamoisia tuloja Brysselissä ansaitseva meppi? Myös pääministerin puolison työnantaja saa tietenkin rahallista tukea. Tämä ei ole vihakirjoitus, vaan osoitus miten huonon harkinnan perusteella muun muassa tukia jaetaan.

Yleispiirteenä tuntuu olevan, että nämä koronaviruksen aiheuttamien vahinkojen korjaamiseen myönnetyt tuet kohdentuvat melko suurina ko. yritysten liikevaihtoon nähden. Esimerkkinä – jo alussa mainitut huutokauppakeisari ja esim.  blogeja kirjoittava – koodariyritys, jonka liikevaihto on ollut 12 000 € ja sai tukea 84 000 €. Entäs alle 3 000 € liikevaihdon konsultointiyritys, joka sai tukea 85 000 € . Mitäs sanotte siitä, että satojen tuhansien tappion tehnyt  8 000 € liikevaihdolla sai 56 000 € tuen ? Ja entä yhden hengen suomalaisfirma – liikevaihto  0 € ja tuki 55 000 € ? Täyden sadantuhannen euron tuen sai 8 yritystä ( niiden joukossa huutokauppakeisari + ” Huono äiti ” – blogisti ). Joukossa vielä kiinteistövälittäjä Turussa, joka sai 100 000 € tuen yökerhovieraiden viihdyttämisen liittyvään projektiin?

Kummallisinta oli , että YLEn A-talkissa ollut Business Finland`in toimitusjohtaja ( Nopola ) kertoi, että käytössä olevien sääntöjen mukaan tuet pyritään ohjaamaan sellaisiin yrityksiin, joilla on tulevaisuudessa mahdollisuus kehittyä ? Eikö nyt hätätilanteessa nimenomaan pitäisi tukea ” terveitä ” työtä jatkavia yrityksiä, joilla on tähän asti mennyt hyvin ja jotka ovat vain ja ainoastaan koronan takia juuri nyt joutuneet lomauttamaan kesken hyvässä vauhdissa  olleen liiketoimintansa.

Millaisen ammattitaidon omaavia ovatkaan nuo tukia myöntävät sadat arvioitsijat?  Mikä tutkiva journalistimedia voisi kertoa keitä he ovat ja minkälainen kokemus heillä on yritysmaailmassa ?

Kun kuunteli ja katseli YLEn A-Studiossa olleita jakeluorganisaatioiden korkeimpien johtohenkilöiden sekavia ja ympäripyöreitä vastauksia, heräsi epäilys heidänkin koulutuksensa taustoista. He olivat Business Finland`in toimitusjohtaja ( Nopola ) ja korkea virkamies ( Gustafsson /TEM ). Kyllä heidän selityksensä olivat kummallisia. Kun on paljon töitä ja kiire, niin silloin juuri tarvitaan, riittääkö tukien päättäjien ammattitaito. Ei kiire voi olla kuin selittelyä vajavaisen ammattitaidon puutteesta . Se liittyy yleensä menestyviin yrityksiin!  Ihmeellisintä on, että vasta nyt virheiden ilmaannuttua ryhdytään tukisäääntöjä muuttamaan. Mitä tähän sanoo Business Finland`in toimitusjohtaja?

josajantti

Josa Jäntti on eläkkeellä oleva ekonomi, entinen Helsingin kaupunginvaltuutettu ja HJK:n kunniajäsen. Hän on Senioriliike ry:n jäsen ja vaikuttaja, ja tarkastelee yhteiskuntaa usein eläkeläisen näkökulmasta. Työuransa aikana hän on vastannut OKO:n valtakunnallisesta markkinoinnista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu