Ammoniakkia koneeseen

Ammoniakin lähde ( kuva ylämaan karja, wikip. )

Energiakriisin häämöttäessä, on ’ luonnollinen ’ energiaratkaisu lähellä

Ammoniakin käyttöä energialähteenä tutkitaan :

Ammoniakin yhdestä typpiatomista ja kolmesta vetyatomista koostuva hiiliatomiton rakenne tekee ammoniakista ympäristöystävällisen energialähteen. Ammoniakkimoottorin päästöt ovat n 70 – 90 % pienemmät, kuin nykyisten polttomoottorien. Ammoniakin energiatiheys on myös korkea.

Wärtsilän Vaasan tehtaalla testataan uutta laivamoottoria, jonka polttoaineeksi ammoniakki tai vihreä metanoli käyvät nykyisten meridieselin ja nestemäisen maakaasun eli LNG:n lisäksi.

MAN SE lla tutkitaan myös ammoniakin käytön mahdollisuuksia

( päätuotanto autoteollisuus, erityisesti raskaat kuorma-autot. MAN in  muihin toimintoihin kuuluu muun muassa dieselmoottoreiden valmistus eri sovelluksiin, mm ssa laivoihin ) wikip.

Toyotalla kehitetään uutta moottoria, jonka uskotaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä jopa 90%. Moottoria kehitetään yhteistyössä Kiinan valtion omistaman GAC Groupin kanssa.

”Olemme ratkaiseet ammoniakin paloaikaan liityyvät ongelmat, ja olemme alottaneet polttoaineen käytön henkilöautoteollisuudessa”, Qi Hongzhong GAC:n tutkimus- ja kehityskeskuksesta kertoi Bloombergille.

Toyota uusi tj Koji Sato uskoo sähkömoottorin olevan vain väliaikainen ratkaisu. Sähköauto on vasta ns nouseva tuote ja sähköautoihin liittyvät monet ongelmat, mm ssa  akkujen valmistuksessa ja litiumin talteenotossa, sekä akun käyttöiässä osoittavat sähköauton tulevaisuuden olevan edelleen epävarma.

Ammoniakin riskit

Lähteet :

Toyotan tj kommentoi

Merillä alkaa mullistus – vihreästä ammoniakista on tulossa laivojen uusi polttoaine | Yle Uutiset

Ammonia I Future fuels

// korjattu linkin osoite.

joukorep
Sitoutumaton

Juttua ja omia mielipiteitä ajankohtaisista asioista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu