Ammoniakkia koneeseen
Energiakriisin häämöttäessä, on ’ luonnollinen ’ energiaratkaisu lähellä
Ammoniakin käyttöä energialähteenä tutkitaan :
Ammoniakin yhdestä typpiatomista ja kolmesta vetyatomista koostuva hiiliatomiton rakenne tekee ammoniakista ympäristöystävällisen energialähteen. Ammoniakkimoottorin päästöt ovat n 70 – 90 % pienemmät, kuin nykyisten polttomoottorien. Ammoniakin energiatiheys on myös korkea.
Wärtsilän Vaasan tehtaalla testataan uutta laivamoottoria, jonka polttoaineeksi ammoniakki tai vihreä metanoli käyvät nykyisten meridieselin ja nestemäisen maakaasun eli LNG:n lisäksi.
MAN SE lla tutkitaan myös ammoniakin käytön mahdollisuuksia
( päätuotanto autoteollisuus, erityisesti raskaat kuorma-autot. MAN in muihin toimintoihin kuuluu muun muassa dieselmoottoreiden valmistus eri sovelluksiin, mm ssa laivoihin ) wikip.
Toyotalla kehitetään uutta moottoria, jonka uskotaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä jopa 90%. Moottoria kehitetään yhteistyössä Kiinan valtion omistaman GAC Groupin kanssa.
”Olemme ratkaiseet ammoniakin paloaikaan liityyvät ongelmat, ja olemme alottaneet polttoaineen käytön henkilöautoteollisuudessa”, Qi Hongzhong GAC:n tutkimus- ja kehityskeskuksesta kertoi Bloombergille.
Toyota uusi tj Koji Sato uskoo sähkömoottorin olevan vain väliaikainen ratkaisu. Sähköauto on vasta ns nouseva tuote ja sähköautoihin liittyvät monet ongelmat, mm ssa akkujen valmistuksessa ja litiumin talteenotossa, sekä akun käyttöiässä osoittavat sähköauton tulevaisuuden olevan edelleen epävarma.
Lähteet :
Merillä alkaa mullistus – vihreästä ammoniakista on tulossa laivojen uusi polttoaine | Yle Uutiset
// korjattu linkin osoite.
Tässä ylisähköhypessä on tahallisesti yritetty unohtaa kokonaisvaltainen järjenkäyttö, joskaan ei kyllä ole siitä muutenkaan ollut merkkejä, sillä oheinen streemi muuttaa logistiset moodit maalla, merellä ja ilmassa. Kaltaista ratkaisua ei ole vielä ilmaantunut, joten ajattelun puutettahan se vain todennäköisesti on. Ammoniakki on yksi vaihtoehto kulkemiseen, kuten LNG ja kaikki palavat komponentit, mutta ISOjärki löytyy logistiikasta !!!
https://www.youtube.com/watch?v=GCHzb2U5k2E&feature=youtu.be
Ilmoita asiaton viesti
Ensimielikuva näistä uudistustusten effektiivisistä vaikutuksista on se, että seuraajat tulevat heitetyksi yli laidan, ja ylöskapuamista voidaan odotella, ja siinä kun uhkaa onnistua… saman toistaminen hoitaa jatkot, kuten tähänkin saakka.
Uudistukset teknologiassa, jne, voivat olla tärkeitä.
Siirtymiin liittyy kuitenkin mös epäsuoria merkityksiä ja vaikutuksia, ja voivat käytännössä olla enemmän kuin mitä saavutukset onnistuttessakin.
Epäsuoriin seuraukset paitsi usein merkityksellisiä, paljon toteutuvampia kuin ne, mistä odotetaan jotain, ts mikä on käytänössä vielä testattavan arvoista.
Vinkkeli on jäänyt tosi vähälle huomiolle, ja aivan kuin julkisemmasta käsittelystä täysin uupunut.
…
Kyseessä systeemisemmän oloinen yleiskulma, tämän tyypin tilanteisiin, ja jää tosiaan helposti pois.
Vaarana toki toteutuminen, omituisella tavalla:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/heikkirinnemaa/evasteiden-tarve/
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ilmeisesti syy siihen että Toyota ei satsaa sähkökikottimiin.
Jos ammoniakilla vähennetään 90% ”käry”auton ”päästöistä” niin siihen verrattuna täyssähkökikotin on hirveä saastepommi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vaan ja autoteollisuudella on moottorin kehittämisen / valmistuksen tekniikka aika hyvin omassa hanskassa.
Ilmoita asiaton viesti
Voipa ollakin, että kiinnostaa sekä että. Toyotan tutkimustoiminta on kuitenkin varmasti menestyksen tae.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy muistuttaa koska kaikki ei ole vielä hokannut sitä että co2 on nykyään miljardien arvoinen bisnes. Myös valtiot verottaa oletetuista päästöistä.
Ja apropoo, mitä vähemmän sitä harmitonta kaasua päästelet niin sitä vähemmän sulta ”ryöstetään” rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Follow the money.
Ilmoita asiaton viesti
Unohdat että CO2 on todellisuutta ja raha on mielikuvitusta.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=tA0onXi4e34
”HUGE News! Honda CEO Shocks All EV Car Makers!”
??
Ilmoita asiaton viesti
Ei ammoniakissa polttoaineena mitään uutta ole. Tuulivoimaloita ja vety elektrolyysereitä vaan niin saa sitä ammoniakkia.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoija Karnaattu unohti linkittää vanhaan teollisuusmittakaavan ammoniakin polttamiseen perustuvaan teknologiaan, sitä esittelevään lähteeseen. Ei tule minulla mieleen? Sehän ei riitä, että tiedettiin, että ammoniakkikin on palavaa ainetta.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä vaikka: https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
Ilmoita asiaton viesti
Pitäis perehtyä paremmin ennen kuin kommentoin, mutta ammoniakkikaivoksia ei tietääkseni maapallolla ole. Sitä ei siis ole samalla tavalla saatavilla kuin metaania maakaasussa. Kun puhutaan ”vihreästä” ammoniakista tai ”uusiutuvasta” metanolista, tarkoitetaan synteettisiä polttoaineita. Niissä taas käytetään valmistusenergiaa vähän reilummin kuin mitä sitä energiaa on syntyvässä polttoaineessa. Jos valmistusenergiana käytetään sähköä, polttoaineen tulee sitten voittaa akkusähkövaihtoehto energiatehokkuudessakin. Tässä on ollut ehkä ylivoimainen haaste vetyautojen kohdalla, joskin siellä on myös hintaongelmaa.
Kun merellä tuulee aina, niin menisikö rahtilaiva tuulella ja vara-akuilla satamasta toiseen? Ideaalitilanteessa akut ladattaisiin lastauksen aikana ja sitten edettäisiin pääosin tuulienergialla. Roiskevesisuojatut aurinkopaneelit saattaisivat antaa pienen lisän?
Ilmoita asiaton viesti