Kirjoja poltetaan

Kuva / Wikp.
Venäläisten hyökkäyksen aikana maailmalla tapahtuu muutakin. Aamun uutisissa oli juttua Ruotsin muutaman kaupungin rajuiksi muuttuneista mielenosoituksista.
Hieman taustaa ja referointia SVT n uutisista / linkit
Tanskalainen Rasmus Paludan ilmoittanut järjestävänsä mielenosoituksia sopivasti näin pääsiäispyhien aikana Ruotsissa. Paludanin johtama danska partiet Stram kurs. on tunnettu tilaisuuksistaan, joissa näytetään mm ssa Muhammedin kuvia ja poltetaan koraaneja. Tavoitteenaan ilmeisesti herättää keskustelua, provosoimalla.
Sana tilaisuuksista oli tietenkin huolellisesti levinnyt ja jokaiseen tapahtumaan oli saapunut runsaasti myös vastamielenosoittajia.
Tilaisuudet odotetusti sitten eskaloituivat nopeasti aiheuttaen miljoonien vahngot. Autoja on jälleen poltettu, julkista omaisuutta tuhottu, poliiseja viety sairaalaan, paloautoja kivitetty. Rinkebyssä mm ssa on kahdeksan ihmistä pidätetty mellakoinnista, pahoinpitelystä ja veitsilain rikkomisesta. Örebrossa poliisi joutui ampumaan varoituslaukauksia ja jälki on kuin sodassa.
Oroligt i Norrköping – spårvagn attackerad | SVT Nyheter
Oroligt i Rinkeby efter koranbränning – polis skadad | SVT Nyheter
Nya manifestationer efter upplopp | SVT Nyheter
Våldsamt upplopp inför manifestation i Örebro | SVT Nyheter
Inget åtal efter koranbränning: ”Går inte att styrka brott” | SVT Nyheter
Uskonnollisuus itsessään on dogmaattista, perustuen aina olettamuksiin ja uskomuksiin. Tuo koskee ymmärtääkseni kaikkia uskontoja.
Kun uskontoa käsittelevistä mielenosoituksista sitten tulee julkisia taistelukenttiä, niin mielestäni jotain on yhteiskunnassa pahasti pielessä ja hälytyskellojen on soitava. Eikö kukaan ota näistä tapahtumista opikseen ? Miksi uskonnon puolesta, tai uskontoa vastaan sitten ylipäänsä on mellakoitava. Eihän siinä ole oikeasti mitään järkeä.
Kummallakaan osapuolelta.
Vastamielenosoittajista valtaosa oli kuvien / videoiden mukaan paikallista nuorisoa. Veikkaan, etteivät nuo ainakaan ole kovin uskovaista porukkaa.
Haetaanko väkivallan avulla sitten jotain muuta ?
Pitäisikö tällaiset väkivaltaisuuksiin todennäköisesti päättyvät uskontoon liittyvät mielenosoitukset kokonaan kieltää laissa, tai onko niiden kieltäminen edes mahdollista ? Mihin pitää vetää raja ? Vastaavasti ehkä myös moni muukin aatteellinen mielenosoitus joutuisi silloin kieltolistalle.
Ruotsissa ei kirjojen julkinen polttaminen ole laitonta, miksi provosoitua, kysyy myös perustellusti oikeusministeri Morgan Johansson ( S )
Kummalliseksi on maailman meno muuttunut. Ei voi näin tavan turistina muuta, kuin vaan sivusta katsoa ja taivastella maailman menoa. Veronmaksajille nuo tilaisuudet tulevat kuitenkin hyvin kalliiksi.
Ettei vaan olisi palon torjuntaa vastapalolla?
Se näissä on ongelma, että kun toimintatoiseus koittaa, ihmiset ajattelevat, että kaiken on oltava jotain aivan muuta. Vaikkei vallankumousta ole tapahtunut, siirrytään elämään sitä, ilman kyselyjä.
Ilmankos sitä tehdään mitä vain, ja mihin vain ollaan valmiita, kun ei voida luottaa tervejärkisyyteen.
Todellisuus on paljon pelattu pois kummittelemasta, sopimuksilla ja järjestelyillä. On turva, tosin vain, jos tämä muuritus toimii. Muusta emme tiedä, emmekä ryhdy leikkimään tulella.
Sitä saa, mitä tilaa. Hankaluutta, mitä rakennetaan, ei pitänyt olla olemassa. Tehdään tästä valitus, korkeimmalle.
Ilmoita asiaton viesti
Ettei vaan olisi palon torjuntaa vastapalolla?
Voihan se toki olla noinkin. On sitten toinen kysymys, mihin hallitsematon vastapalo voi johtaa ?
Ilmoita asiaton viesti
Tuota dilemmaa käsittelin äsken.
Kysymys viittaa reaktiiviseen positioon, muun suhteessa. Olemme kuin Venäjä, suurten (mahdottomien) riepoteltavana.
Entä mitä voidaan tehdä tilanteessa, jossa näiden haasteiden ilmaantuvuusmäärät vain kiihtyvät.
Ainakin voi toteutua luonnollisempia mahdollisuus siihen, ettei voida hautautua aivan niin suurella tyytyväisyydellä, siihen suunnitelmalliseen ja turvallisuuteen tähtäävään bunkkerityypin hautamuodostelmaan, joka tosin esteeksemme muodostuu, mutta etenkin suojaksemme välttämättöntä rakentaa, hyvää toki tarkoittaen, tai siis sitä seuraten, kuten kuuluukin.
Olemme tehneet panoksemme, ja pidämme kiinni mieluusti aikaansaannoksistamme kiinni, niistä kunniaosuutemme kiitoksella vaatimattomasti kuitaten.
Näinkö se muistokirjoitusehdotus menisi, substanssin puolesta?
L…
Tämä tosiaan kaikkia byriksiä ajatellen, sillä myös muutos on luonteeltaan yleensä sitä, mitä muutkin tuppaa olemaan. Vastapalvelijan rooli on aika lailla samaa, vaikka palkkiodotteista ei voitaisi ihan samalla tapaa odottaa, tai muistokirjoituksista.
Mitä muuta näissä voi sitten ilmetä, … en tiedä, tokko tätä kannattaa lähteä nyt pohtimaan, tai filosofoimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Jotain on toiminnassa muututtava, jos halutaan toisenlainen lopputulos.
Ilmoita asiaton viesti
Revittelin äsken, kuten huomasit.
Ei tuollainen mitenkään pahaa tee, jos hakee sitä, mitä elämä juuri nyt on, ja miten tilanteisiin tulisi suhtautua.
Mikä on se isompi juoni, joka jäänyt hoksaamatta, ja jota kautta nämä muuten määriltään helposti räjähtävät haasteet eivät oikein selity, ainakaan kootusti, ja mitä ilman järkevää toiminnan paikkaa ei ole tarjota.
Näissä jos missä toteutuu se, että hyvä suunn… siis sijointituntemus monipuolisella maastokartalla, on puol… kaikki, muun tapahtuessa enemmän kuin alamäkipotkulla.
Odotus ja ajattelu noin käännettynä, on taatusti vievä, kun muualla vastassa toisaalta mahdottomuus.
Voi mainita, vaikka varmuuden vuoksi, jos joku löytää jotain mahdollisuuksien puolelta, ja etenkin jättää kiikuttamatta toisaalta sitä, mitä kaikki muuten vähän pakostakin tekee.
Oleellista teemassa taitaa olla, että kirjallisuus tarjoaa on kaukaistettua liittymää vaikuttaviin, ja on siten hankalampi, koska kaikkia ihmisen voimavaroja ei voida mobilisoida yhtä sujakasti, eikä saavuttaa toimija-haaste -tyytyväisyyttä, vaan enemmän sitä hajoitusta, johon voisin viitata myös tässä linkissä kuvatulla kommentilla:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhamyllarinen/ahtaus-trollaus-etaisyydenotto-ja-viimein-toiseus-asiattomuus-vihapuhe-ts-sotatila/#comment-3650200
Historia menneen osalta on vaikuttamassa mieliimme, ja ainesta saa toisaalta raahattua nykyisyyden kiehuttamiseen. Sama koskee rautaisempaa asiaa tieteen ja etenkin todellisuuden suuntaisena, mitä ei oikein karkuun päästä, ellei sitten viestintuojia polteta, tai suoraan viestejä (kirjat…).
Nykyisyydessä painottuu rationaalinen ja teräväotteinen härkkiminen kaukaa. Elämä on voimaltaan kokonaisvaltaisempaa, ja tätä sotkua hallinnan välinepainotukseen tarjoaa jokainen meistä, ihan spontaanistikin.
Välineoperaatioihin kun joudutaan luottamaan yhä enemmän, sen hankalemmaksi ja omituisemmaksi tilanne käy. Välineisiin voidaan kyllä hyvällä syyllä pyrkiä tuomaan se vahvuus, joka ihmiselle on luonteisesti kasvanut (tekoäly…).
Skenaario nykyisyydestä menee varmaan näin:
Koneet valtaavat elävien toimitilan, ja elävät yrittävät olla epätoivoisesti koneita, toteuttaen sitä karkeutta, joka koneympäristöpainotuksessa on varteenotettavaa.
Koneellahan ei tuota taakkaa ole, että olisi liian inhimillisin vahvuuksin toimiva. Pelkkää plussaa kaikki se, mitä koneisiin voidaan meistä siirtää. Meidän heikkous puolestaan tarjoaa tilaa koneille, ja siinä on iskun paikka.
Nämä ovat suhtautumisellisuuksien varassa tapahtuvia toimia. Alamäki toimii tekemälläkin, mikä todistaa minusta sen, mitä vaihtoehtoisesti voisi myös toteuttaa, kun on tavallaan valmiina jo.
Kun luonnollisemman elämän seurailun mahdollisuus voidaan viedä, mentävä tehdyllä ja rakennettavalla, ja se reitti taas ei sulkee jotain turhempia pois kuvioista.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan niitä kieltää, mutta mikä on kiellon vaikutus?
Autojen polttaminenkin on lailla kielletty. Ei ole laillista polttaa kaupungissa edes omaa autoaan, mutta niitä näyttää palavan ja kalliiksi tulee myös autojen omistajille. Tuskin korvaa vakuutuskaan, mutta maksettaviksi ne korvauksetkin tulisivat vakuutusmaksuissa.
Ilmoita asiaton viesti
”Tavoitteenaan ilmeisesti herättää keskustelua, provosoimalla.”
Paludanin provokaatioiden tavoite ei ole keskustelun herättäminen vaan väkivaltaisten mellakoiden aiheuttaminen, jossa tavoitteessaan hän on onnistunut valitettavan hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, jos noin, niin silloin myös tavoite tiedetään. Miksi siis provosoitua ja aiheuttaa järjetöntä tuhoa ?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys. Yhteiskuntatieteilijät ja psykologit löytävät varmasti sellaiselle käytökselle monia syitä, mutta oma mielipiteeni on että joukossa tyhmyys tiivistyy ja riehujat ovat helposti johdateltavissa olevia typeryksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen opettajani keskikoulussa tuota vanhaa sanontaa käytti ja luokkakaverini, Luoman Jouko aina sanoi, että kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Epäilemättä.
Vaikuttaa myös siltä, että aiheeseen olennaisesti liittyvä uskonnollinen kansankiihottaminen on myös jonkinlainen katalyytti. Väkivaltaisuudet ovat viime vuosina merkittävästi lisääntyneet.
Maasta karkoitusta jo pitkään odottanut uskonnollinen johtaja Gävlen imaami Abo Raad, radikaalil salafisti lukee lakia ruotsalaisille ja haluaa omalta osaltaan lisätä polarisoitumista integroitumisen asemasta. / linkki
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-eldar-utvisningsdomde-gavleimamen-pa-falska-sverigebilden
Järjellä ei voi selittää imaamin erikoisia ulostuloja.
Ilmoita asiaton viesti
Onko koraaniin uskovat nyt sitten tyhmiä typeryksiä sunkin mielestä?
Ilmoita asiaton viesti
Jaahas, sulle pitää näköjään kaikki vääntää rautalangasta.
Kaikki Koraaniin (tai Raamattuun ym.) uskovat eivät ole minun mielestäni typeryksiä.
Ne jotka provosoituvat esim. Koraanin polttamisesta niin paljon että alkavat riehua väkivaltaisesti ovat typeryksiä.
Ne jotka noita mellakoita provosoimalla lietsovat, esim. Paludan ja Revon mainitsema Gävlen imaami, ovat sitten oma lukunsa.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän näiden muslimien riehumisessa ole yhtään mitään uutta ja yllättävää mutta paikka jossa riehuvat, no eihän sekään yllätys ole.
Ilmoita asiaton viesti
Joku juttuhan siinä on, että tuosta porukasta löytyy suhteettoman paljon kansankiihottajia. Eihän se johda mihinkään muuhun, kuin karkoitukseen.
Ruotsissa taitaa olla tällä hetkellä kolme tuomion saanutta imaamia odottamassa maasta poistamista.
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-utvisas-inte-imamerna-det-ar-en-bedomningsfraga/
Joku viisas on sanonut, että kulttuuria ei voi tuoda, mutta kulttuuriin sopeudutaan.
Ilmoita asiaton viesti
Se ”tämän hetken” uskonnollinen kiistakapula taisi ratsastaa aasilla.
Olettaisin,ei kovin pitkiä päivämatkoja.
Sen jälkeen on aika muuttunut ja matkustaminen helpottunu.
Ilmoita asiaton viesti
Jospa Koraanit kiellettäisiin Ruotsissa, niin niiden polttaminenkin vaikeutuisi ja saattaisi olla kriminaalista.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjahan on aina ihmisen kirjoittama.
Siinä, miten kirjaa luetaan on se ’ juttu ’. Koraanin ehdottomiin oppeihin uskovat haluavat kirjan olevan koko yhteiskunnan peruspilari, mutta veikkaan, että kirjaimellisesti tuon kirjan mukaisesti haluaisi elää hyvin harvat.
Ilmoita asiaton viesti
Tuhotyö jatkuu nyt Karlskronassa. Pari autoa ilmiliekeissä. Poliisi ei paikalla. Katsojina naamioituneita nuoria ja yleisöä.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/upplopp-efter-koranbranningar-i-flera-stader-under-paskhelgen
Ilmoita asiaton viesti
Näillä monilla maahanmuuttajanuorilla joista on ongelmaa on islam osa heidän identiteettiä islam on uskonnon lisäksi voimakas ideologia.
Ilmoita asiaton viesti
Aamun uutisissa Örebron syyrialaisen kulttuuriyhdistyksen vetäjä Hussam Murad kommentoi ettei riehuminen edusta arabien ja muslimien toimintaa Örebrossa. Piti mellakointia vähemmistöön kohdistuvana provokaationa. Se ei kuitenkaan anna mitään oikeutta järjettömiin yhteiskuntaan kohdistuviin rikoksiin.
Pahaa jälkeä tullut viime yön aikana. Bussi poltettu ja yhtä mellakoijaa epäillään murhan yrityksestä.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/han-fruktade-for-kollegornas-liv-malet-var-att-skada-poliser
Edustaako tuo riehuminen sitten jotain ismiä. Jos noin on, niin aika huono mainos.
Ilmoita asiaton viesti