Northvolt ja kiinalainen yhteistyö
Neljasosa Ruotsin Northvoltin työntekijöistä ( 1.600 ) saa mahdollisesti kenkää Northvoltin akkutehtaalta. 1.000 lähtijää Skellefteåsta.
Nyt puhutaan NV n mahdollisesta konkurssista, tehtaan piti kuitenkin olla ’satavarma Sampo ’ ja työllistäjä nopeasti kasvavilla sähköautomarkkinoilla ja kunnat kilpailivat keskenään, kuka saa NV n.
Skellefteå voitti.
Syitä ja seurauksia, näin tavan tallaajan silmin :
- Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA) : Elokuussa 2024 myytiin EU n alueella 92 627 sähköautoa. 2023 Elokuun myynti oli 165 204 = myynnin kehitys – 45 %
- NV n Suurimpana kumppanina toimii Kiinan valtion omistama Wuxi Lead Intelligent Equipment. 2018 WLI voitti NV järjestämän tarjouskilpailun tuotantolaitteista. Northvoltin toimittajavalinnan puolesta puhui myös Kiinan kasvava osuus markkinoista, sekä se, että WLI on yksi suurimmista koneiden toimittajista.
Yhteistyö Kiinan valtion omistaman kiinalaisen yrityksen kanssa on kuitenkin osoittautunut erinomaisen hankalaksi. Materiaalinohjaus ei toimi ja tuotanto sakkaa.
– Kiinalaisten toimittamat koneet toimiakseen tarvitsevat kiinalaista henkilökuntaa”Työntekijät käyttivät Google Kääntäjää ymmärtääkseen, miten koneet toimivat”, kertoo aiemmin Skellefteån tehtaalla työskennellyt insinööri. Koneiden tekstitys on kiinaksi, eivätkä kiinalaiset työntekijät puhu englantia.
Itse tuotannolle suurempi ongelma on kuitenkin kiinalaisten huonolaatuinen laitteisto.
– Raaka-aineiden toimitus Kiinasta on myös ollut haastavaa ja osa tuotannosta seisoo raaka-ainepulasta johtuen.
Yhteistyökumppanit ovat toistuvasti pyytäneet Northvoltilta kommentteja yhtiön yhteistyöstä Wuxi Leadin kanssa, mutta yhtiö ei ole vastannut.
”Aasiassa on joukko johtavia maita, joilla on tämän päivän huippuosaamista akkutuotannossa. Ne hallitsevat toimitusketjun akkujen suhteen. Siellä Kiina on erittäin tärkeä toimija”, NV n viestintäpäällikkö Matti Kataja on perustellut yhteistyötä aikaisemmissa haastatteluissa.
Wuxi Leadin johto toteaa, että Northvolt-sopimuksen myötä heistä tulee ”ensimmäinen yritys Jiangsun maakunnasta, joka toimittaa edistyneitä litiumakkulaitteita Euroopan kehittyneisiin maihin”.
Hyvä juttu, kiinalaisille.
Taustaa : Northvoltin suurin omistaja on Volkswagen 21 prosentilla osakkeista (Affärsvärldenin tietojen mukaan 12.9. tänä vuonna) ja investointipankki Goldman Sachs noin 19 prosentilla. Toimitusjohtaja Peter Carlsson omistaa vajaat 7 prosenttia. Toinen merkittävä omistaja on Harald Mix Vargas Holdingin kautta. / 23.9
Aiemmin tänä vuonna NV yritti kerätä 15 miljardia Ruotsin kruunua vanhoilta ja uusilta sijoittajilta, mutta epäonnistui. Neuvottelut yrityksen omistajien ja lainanantajien kanssa jatkuvat.
NV n rahoittajien joukossa ovat mm ssa Volkswagen, Goldman Sachs, BMW . Sekä AMF, Folksam ja IMAS-säätiö ja Euroopan investointipankki (EIB).
NV n kaatuminen voi aiheuttaa ruotsalaisille eläkesäästäjille kovan takaiskun. AP-rahastot ovat sijoittaneet akkuvalmistajaan 5,8 miljardia ja AMF noin 1,9 miljardia.
Ruotsin Hallituksella tiukka linja : Ei hätälainoja, eikä suoraa valtion omistusta. – Energia – ja yritysministeri Ebba Busch (KD)
Linkkejä :
Larmet: Så djup är nya fordonskrisen – ”Kan bli nästa Nokia” | Tidningen Näringslivet
Tobias Andersson: Northvolt kan behöva gå i konkurs
Varningsropen inifrån Northvolt-fabriken: ”Usla kinesiska maskiner” | Affärsvärlden
Svenska pensionsförvaltare har investerat miljarder i Northvolt – Arbetet
– Kiinalaiset ovat haluttomia jakamaan osaamistaan muihin maihin. Yllätys ?
Kiinan kauppaministeriön tiedetään kehottaneen sähköautojen valmistajia olemaan investoimatta Intian kaltaisiin maihin, jotta kehittynyt sähköautoteknologia pysyisi Kiinassa.
”Kun länsimaiset ja japanilaiset yritykset halusivat päästä Kiinan nouseville markkinoille, se tapahtui ehdoilla, jotka mahdollistivat teknologian siirron ja immateriaalioikeuksien varastamisen. Esimerkiksi ulkomaisten autoyhtiöiden piti tehdä yhteisyrityksiä kiinalaisen kilpailijan kanssa saadakseen tuotantoa Kiinassa ollenkaan”, Jojje Olsson / Affärsvärlden.
Myös aikaisempi kokemus todistaa teollisen vakoilun. Olsson ei kommentoi WL ää erityisesti, mutta sanoo, että Kiina ei halua luovuttaa teknologian hallintaa länsimaisille yrityksille.
”Kiina on erittäin haluton jakamaan vihreää energiateknologiaa lännen kanssa, vaikka he haluavat markkinamme, minkä Northvoltin tiedot osoittavat, ”, Jojje Olsson jatkaa.
jk. Päästökauppaa harjoittavat ovat nyt markkinoilla alakynnessä, mutta ei hätää : Maakunta maksaa pohjattomasta kassasta lopulta viulut
LISÄYS 28/9 , 7:30 – SVT Ebba Busch (KD) selventää, että strategisen teollisuuden, kuten akkutuotannon, tulisi pysyä EU:ssa. Ei Kiinalaisten omistuksessa.
Vihreässä energiassa ( teollisuudessa ), EI ole mitään muita elementtejä jaettavissa, kuin konkursseja !
Ilmoita asiaton viesti
Kiina on jo 2000-luvun alusta alkaen panostanut akkujen kehitykseen, varsinkin llitium-rautafosfaattiakkuihin (LFP), joiden alkuperäiset patentit olivat kai USA:sta, mutta kiinalaiset ostivat tuoteoikeudet itselleen. Northvoltkin tekee ns. NMC-akkuja, joissa tarvitaan kalliita raaka-aineita, Nikkeliä, Mangaania ja Kobolttia. Lisäksi NMC-akut ovat puutteellisesti valvottuina räjähdysherkkiä. Toki niillä saadaan suurempi purku- ja latausteho, mutta tavallisen autoilijan kannalta LFP:n hyvä kestoikä ja paloturvallisuus sekä reilusti NMC:tä edullisempi hinta ovat merkittäviä asioita. Lisäksi LFP-akkujen valmistuslinja maksaa vain puolet siitä, mitä NMC-akkujen linja maksaa. Northvoltissakin on siis panostettu jo lähtökohtaisesti vanhentuneeseen tekniikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on edelläkävijän ongelma yleisemminkin. Jos on liian aikaisin liikkeellä, on suuri riski että tulee veikanneeksi väärää hevosta. Mistä saadaan aasinsilta eiliseen YLEn uutiseen, jossa kerrottiin Jyväskylän hankkivan vetybusseja. Toimittaja kysyi kunnanjohtajalta että miksi ihmeessä, kun teillä on jo sähköbussejakin. Järkevää vastausta ei saatu.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se on, puhun yli 50v kokemuksella ja niitä on tarvittu oligopolien pelastamiseen, pinnalle ja useita kertoja. Kerran jouduin tilanteeseen, jossa tilaajan paukut oli loppu, ostivat meiltä kertalisenssin, kera uhkauksin, kun valonpäivä koitti, oli mukava katsella ilmpiirin kehitystä, miljoonien kertyessä, meidät tietty unohdettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Northvolt ei ole mikään edelläkävijä rakennettaessa akkutehtaita.
Gigatehtaita on ympäri maailmaa.
Lähtivät ”soitellen sotaan” ja olettivat, että yksi Teslalla työskennellyt on riittävä asiantuntemus.
NV on projektina ryssitty alusta loppuun.
——-
”teillä on jo sähköbussejakin”
Muistaakseni viime talvena sähköbussien kuskitkin meinasivat paleltua. Matkustajista puhumattakaan.
Vetybussit tulevat yksinkertaisesti kevyemmäksi ja niitä voidaan tankata myös silloin, kun sähkönhinta on kolminumeroinen+ (€/MWh).
Ilmoita asiaton viesti
Gävlessä sähköbussien ” yllättävät ja odottamattomat ” ongelmat lamauttivat maakunnan joukkoliikenteen viime talvena.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/laddfel-leder-till-busskaos-installda-avgangar-dagligen
Ilmoita asiaton viesti
Vetybussi on sähköbussi jolla on huono hyötysuhde.
JKL tuskin käyttää pörssisähkösopimuksia.
Bussin saa lämpimäksi vaikkapa biopolttoainetta käyttävällä lämmittimellä.
Ilmoita asiaton viesti
Molemmat ratkaisut ovat huonoja verrattuna Dieselteknologiaan.
Fossiilisilla, biodieselillä ja yllätys, yllätys biokaasulla, joka on nouseva tähti.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2ce14faa-f4ef-4008-a120-368fa47c3dd9
Täällä Pohjanmaalla biokaasu alkaa kohta olla maatalouden päätuote?
Ilmoita asiaton viesti
Jossain Keski-Suomessa biokaasukin olisi fiksumpi kuin vety. Mutta sähköbussi vie silti voiton, koska energiatehokkuus. Biokaasulle kyllä löytyy runsaasti muutakin käyttöä.
Ilmoita asiaton viesti
Montako sähköbussia sinulla on?
Ilmoita asiaton viesti
Montakos kaasubussia sinulla?
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on Dieselauto 200 kW.
Maksimi tankkausväli n. 1200 km.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vaan, Tankkailin vuoden biokaasuautoa, ja oli muuten halpaa.
Biokaasun valmistaminen on tuottoisaa ja lisäksi jätteet tulevat aidosti hyötykäyttöön. Ruokahävikin avulla biokaasulaitos voi tuottaa polttoainetta vastaavan biokaasun noin 2 700 henkilöautolle, jotka ajavat 15.000 km vuodessa, sekä 16 000 tonnia biolannoitetta nestemäisessä ja kiinteässä muodossa.
Tämä tarkoittaa fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähenemistä
4 400 000 kg vuodessa. / Gästrike Återvinning.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se on edelleenkin maatalouden sivutuote.
Ei ainoakaan maatila Pohjanmaalla elä pelkästä paskan tuottamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka on paininut ongelmaketjujen kanssa pisimpään, on myös avain ratkaisuihin, mutta minä sain potkut, vain 20v kokemus silloin, tilalle kolme tstoa, yksi Briteistä, yksi Hollannista ja yksi Suomesta, askartelivat vajaa kolme vuotta, sitten isopomo pestasi minut takaisin, pantiin miljoonat tappiin ja pomolle Lordin arvo, näin 😂
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalla on hallussaan akkuteknologian kalliit, harvinaiset maametallit.
Tarvitaan myös LFP teknologiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän olisi pitänyt jo herättää kysymyksen, kumpaa riittää bulk tasolla kauemmin, näitä maametalleja / vanhoja fossiileja, veikkaa suhdetta 1 : 10, vanhojen eduksi 🌞
Ilmoita asiaton viesti
NV lla merkittävänä ongelmana oli juuri raaka-aineiden hankinta. Osto t tehtaan johto ( TJ oli muuten toiminut ostossa aikoinaan ) ei vaan ollut tehtäviensä tasalla )
Ilmoita asiaton viesti
Kannattanee onnitella suomalaisia, että emme saaneet tehdasta tänne Suomeen.
Ilmoita asiaton viesti
Vaasassahan näitä kosijoita on ollut pilvin pimein.
Toistaiseksi Viitasammakot ovat säilyneet.
Todellisuudessa Suomessa on jo akkutehtailija. On keskittynyt tekemiseen eikä viherkuplien luomiseen. Liikevaihto 1200 M€/v ja kasvussa.
https://ioncor-batteries.com/
Ilmoita asiaton viesti
https://www.finder.fi/Akut+ja+paristot/Ioncor+Oy/Uusikaupunki/yhteystiedot/3204605
Liikevaihto vuonna 2023 248M€.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.terminator.fi/uutiset.html?a100=239096
Ilmoita asiaton viesti
Menossa Börssiin?
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on Valmet Automotiven akkuteollisuus, jolla on kaksi tehdasta Suomessa ja yksi startannut juuri Saksassa.
Poimin 1200 M€/v heidän kotisivuiltaan.
Ioncor ilmoittaa amerikkalaisittain ”Gross sales +1 Billion € in 2023”.
Ilmoita asiaton viesti
” Ioncor jatkaa Valmet Automotiven akkuliiketoimintaa, jonka bruttomyynti ylitti viime vuonna 1,2 miljardia euroa liikevaihdon ollessa yli 200 miljoonaa euroa.”
Ei ole minulle tuttu käsite tuo ”bruttomyynti” .
”Bruttomyynnin laskeminen
Laske yrityksen myyntituotot
Lisää palautukset ja alennukset myyntitulojen päälle
Saat bruttomyynnin kokonaismäärän.”
Ymmärränkö oikein, että Valmet olisi saanut akuistaan 1200M€, jos ei olisi antanut ”ruhtinaallisia” alennuksia ( lv. 230M€) ?
Ilmoita asiaton viesti
Olen itsekin ihmetellyt näitä lukuja ja verrannut niitä itse Valmet Automotive Oy lukuihin.
Taitaa Incorin luvuissa olla vihersiirtymää?
Ilmoita asiaton viesti
Eipä se näytä Norjassakaan paljon paremmin sujuvan. https://www.nrk.no/
nordland/batteriselskapet-freyr-sier-opp-ansatte-i-mo-i-rana-1.17022706
Eipä ihme että Valmet laittoi patteritehtaan omaksi yhtiökseen.
Ilmoita asiaton viesti