Northvoltissa tilanne päällä
BMW, Scania, Volkswagen ja Volvo tekivät Northvoltin perustamisen yhteydessä suuria tilauksia. NV n tehtaasta toivottiin samalla koko Euroopan johtavaa akkuvalmistajaa. Ensimmäiset akut toimitettiin 2022 ja Northvolt Onen tuotantokapasiteettia nostettiin 2022 40 GWh:sta 60 GWh:iin vuodessa.
Mutta ; Autot eivät menekään nyt odotetusti kaupaksi ja tilauksia on peruttu. Mm ssa Saksa on lopettanut sähköautojen hankinnan subventoinnin. Samalla kiinalaisten autojen maahantuonti on vastaavasti kasvanut. Auttaako EU n asettamat tullimaksut, jää nähtäväksi.
Northvoltin onkin nyt pakko ryhtyä rajuihin toimenpiteisiin selviytyäkseen talouskriisistä. Kustannusten leikkaamiseksi akkuyhtiö suunnittelee muun muassa mittavia henkilöstövähennyksiä Skellefteån suurtehtaalla, samalla myös Borlängen alustavasti sovittu suurtehdashanke on peruttu.
Kuinka käy Skellefteåån työn perässä muuttaneiden satojen ruotsalaisten ja ulkomaisten työntekijöiden ?
Skellefteån tehtaalla on lisäksi muitakin huolen aiheita : Tehtaan henkilökunnasta neljä henkilöä on menehtynyt. Poliisi tutkii onko menehtymisillä yhteistä tekijää ja onko mm ssa tehtaan työsuojelulainsäädäntöä noudatettu ja vaarallisia kemikaaleja asianmukaisesti käsitelty.
”Meidän on ryhdyttävä koviin toimiin varmistaaksemme pohja Northvoltin toiminnalle”, sanoo toimitusjohtaja Peter Carlsson lehdistötiedotteessa.
Tänä vuonna voudille on mennyt perintään jo 121 miljoonan kruunun laskut, lähes viisi kertaa enemmän kuin viime vuonna.
- Naapuri on Forsmarkin voimalalla töissä ja kertoi Skellefteån NV n vaikeuksien olleen energia-alalla hyvin tiedossa. Työpaikkoja kovalla palkalla kuulemma tarjottiin Skellefteåstä. Useat ovat nyt palanneet.
- Hän myös veikkasi, että NV n ongelmat eivät ole suinkaan yksittäistapaus, vaan koko vihreän siirtymän valtavat investoinnit eivät ole kestävällä pohjalla.
- EU n asettamat omat päästörajoitukset, sekä keskinäiset päästökaupat antavat muille maille selvän kilpailuedun kv markkinoilla. Valmistava teollisuus hyödyntää varmasti kilpailutilanteen.
Northvolt, H2 green, Hybrit.
- Ruotsin energiavirasto on tukenut Northtvoltia tukemalla alustavaa tutkimusta sekä 146 miljoonalla kruunulla pilottitehtaan rakentamiseksi Västeråsiin. Valtio on antanut NV lle suoraa tukea 600 miljoonaa kruunua.
- Euroopan komissio tukee H2 Green Steeliä 265 miljoonalla eurolla.
- LKAB, SSAB ja Vattenfall omistavat yhteisen kehitysyhtiön Hybrit Developmentin. EU myönsi myös 143 miljoonaa euroa tukea EU:n innovaatiorahastosta Hybritille.
Poliitikkojen tekemät lyhytnäköiset ja kalliiksi osoittautuneet, osittain verovaroin subventoidut energiaratkaisut, sekä vaadittuihin ja kovasti mainostetteuihin ilmastotavoitteisiin nopeasti pääseminen saattavat tulla vielä yllättävän kalliiksi niin kunnille, kuin kuluttajillekin.
Kantavatko poliitikot myös vastuun tekemistään päätöksistä, jos / kun yritysten liiketoiminta sakkaa ja ihmiset joutuvat taloudelliseen ahdinkoon ?
Aiheesta ;
Elbilsförsäljningen rasar – branschen kräver åtgärder | SVT Nyheter
NU SPRICKER den GRÖNA BUBBLAN – YouTube
Stödet avgörande för Northvolts snabba etablering
Northvolts chockbesked: Skrotar fabriksplanerna i Borlänge | Affärsvärlden
Forskare: Inte förvånad om Northvolt går i konkurs – DN.se
60 sekunder: Northvolt och dödsfallen | SVT Nyheter
Northvolt skyldig kommunen miljonbelopp – för brandutrustning | SVT Nyheter
Hienoa Jouko, että olet jaksanut seurata, ehkä länsimaailman suurinta puhallusta, sillä jos joku todistaa olevan kyse aidosta yritystoiminnasta, perun, mitä peruttavissa on.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa sama juttu, mutta pienimuotoisemmin. Varkauteen perustettiin aikoinaan akkutehdas ja se on mennyt jo pari kertaa nurin. Nyt on kolmas yritys meneillään.
https://yle.fi/a/74-20032801
Tilinpäätöstiedot kertovat, että liikevaihtoa syntynyt 0,352 M€ ja tappiota 1 M€.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäpä muuta nuo Peter Carlssonin kovat toimet voisivat olla kuin että veronmaksajien kukkarolle mennään entistä enemmän ja lisäksi irtisanomisia ja / tai palkkojen alennuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Varhaisen vaiheen kasvuyhtiöille varsin tyypillisiä ongelmia. Olihan liikevaihto viime vuonna vasta 128 miljoonaa ja liikevoitto -662 miljoonaa.
Kuitenkin yhtiö kertoi vuosikertomuksessaan tilauskannan olevan 50 mrd. ja turvanneensa 15 miljardin rahoituksen. Luvut ovat USD.
https://www.datocms-assets.com/38709/1719998824-northvolt_sustainability_and_annual_report_2023.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Tilauskannan ja maksuvalmiuden heikkeneminen ei oikein vakuuta. Saas nähdä, kuinka käy.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopalla menee todella huonosti vähän kaikilla ”rintamilla”. Talous sakkaa, huonot päätökset lisäävät Euroopan ahdinkoa vähän kaikilla tasoilla. Kuntien ja valtion pitäisi ottaa esimerkkiä Kurikan pienestä kunnasta. Päättäjät tässä kunnassa ovat tehneet oikeita päätöksiä ja kuntatalous on siksi hyvällä mallilla.
Vihreä siirtymä on tällä hetkellä sekä vihreää että todella mustaa ja myrkyllistä. Siinä on siis kaksi puolta. Todellinen vihreä siirtymä voi alkaa siitä, että Eurooppa tuottaa itse suuren osan tarvitsemistaan tuotteista. Hiilen talteenottoa tuotannossa lisätään roimasti uuden tekniikan avulla. Ainakin osa talteen otetusta hiilestä käytetään maaperän parantamiseen. Kiinnitetään enemmän huomiota luonnon monimuotoisuuteen sekä kaupungeissa että maaseudulla. Maa- ja metsätalouden tukiaiset sidotaan siihen miten nämä tahot suojelevat maaperää ja vesistöjä.
Ja ennen kaikkea turha kulutus pitää saada kuriin. Tämä onnistuu vain lainsäädännön avulla – tuotantolaitoksilta vaaditaan hyvä laatua ja ennen kaikkea tuotteiden pitkää kestävyyttä. Tuotteet kallistuvat kyllä, mutta samalla ihmisten ei tarvitse ostaa uutta nopealla tempolla kuten nykyään.
Yksittäinen suuri uhka Euroopalle tällä hetkellä löytyy Suomen läheltä (Venäjä ja sen johto). Euroopan päättäjät eivät osaa vastata tähän uhkaan, vaan he perääntyvät pahantahtoisen toimijan edessä – Kremlin ukot tulevat entistä röyhkeämmiksi. Pelkään pahoin että Euroopan päättäjien johdosta Eurooppa sekä hajoaa että saamme alueellemme suursodan.
Ilmoita asiaton viesti
Aika suuria tukia on luvattu:
https://www.innovationnewsnetwork.com/thyssenkrupp-funding-approved-german-green-steel-plant/35481/
Ilmoita asiaton viesti
Suuret ovat puheet.
Suorapelkistyksen toimittajan on Midrex, jonka mukaan toimittava laitos on Midrex flex, eli voidaan käyttää sekä LNG (CO2 pudotus 50%) tai vetyä (CO2 pudotus maksimissaan 90%).
2,5 milj. t/y eli Inkoon kokoinen. Startti 2026.
Tuulimyllyjen asennus alkaa tosin 2026 ja valmiit 2029.
https://www.midrex.com/about-midrex-2/midrex-plants-map/
Saa näköjään yli puolet suoraa tukea?
Tästäkin huolimatta teräs tulee olemaan 30% kalliimpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Näin tulkitsin. Tuki 2 mrd, omarahoitus 1,5. Joskin tällä viikolla Thyssen varoitti, että kustannukset todennäköisesti nousevat.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä hiertymä toimii tasan niin kauan kuin verokassoissa riittää rahaa. Nyt taitaa monessa maassa kirstun pohja paistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärtääkseni NV perusongelma on ollut, että akkuja ei ole yksinkertaisesti saatu valmiiksi ja toimitetuksi. Antanut autotehtaille mahdollisuuden livetä sopimuksista.
https://norran.se/english/skelleftea/artikel/northvolt-production-hiccups-flag-reliance-on-chinese-supplies/l7ypn2xl
Ymmärtääkseni (#2) Ruotsin valtion on taannut lainoja sekä NV’lle, että H2 GS’lle.
Nyt puhutaankin miljardeista ja valuutta on €.
HYBRIT hanke, jonka takana ovat LKAB, SSAB ja Vattenfall, onkin sitten ihan erimaata.
Mukana on yrityksiä, joiden toiminta on jo ”satoja vuosia vanhaa”.
Löytyy osaamista, raaka-aineitaineita ja resursseja.
Osaaminen näkyy hyvin varovaisessa etenemisessä.
https://www.hybritdevelopment.se/en/
Ilmoita asiaton viesti