Northvoltissa tilanne päällä

Piece of coal in front of a coal firing power plant. Free pic / Wikip.

BMW, Scania, Volkswagen ja Volvo tekivät Northvoltin perustamisen yhteydessä suuria tilauksia. NV n tehtaasta toivottiin samalla koko Euroopan johtavaa akkuvalmistajaa. Ensimmäiset akut toimitettiin 2022 ja Northvolt Onen tuotantokapasiteettia nostettiin 2022 40 GWh:sta 60 GWh:iin vuodessa.

Mutta ; Autot eivät menekään nyt odotetusti kaupaksi ja tilauksia on peruttu. Mm ssa Saksa on lopettanut sähköautojen hankinnan subventoinnin. Samalla kiinalaisten autojen maahantuonti on vastaavasti kasvanut. Auttaako EU n asettamat tullimaksut, jää nähtäväksi. 

Northvoltin onkin nyt pakko ryhtyä rajuihin toimenpiteisiin selviytyäkseen talouskriisistä. Kustannusten leikkaamiseksi akkuyhtiö suunnittelee muun muassa mittavia henkilöstövähennyksiä Skellefteån suurtehtaalla, samalla myös Borlängen alustavasti sovittu suurtehdashanke on peruttu.

Kuinka käy Skellefteåån työn perässä muuttaneiden satojen ruotsalaisten ja ulkomaisten työntekijöiden ?

Skellefteån tehtaalla on lisäksi muitakin huolen aiheita : Tehtaan henkilökunnasta neljä henkilöä on menehtynyt. Poliisi tutkii onko menehtymisillä yhteistä tekijää ja onko mm ssa tehtaan työsuojelulainsäädäntöä noudatettu ja vaarallisia kemikaaleja asianmukaisesti käsitelty.

”Meidän on ryhdyttävä koviin toimiin varmistaaksemme pohja Northvoltin toiminnalle”, sanoo toimitusjohtaja Peter Carlsson lehdistötiedotteessa.

Tänä vuonna voudille on mennyt perintään jo 121 miljoonan kruunun laskut, lähes viisi kertaa enemmän kuin viime vuonna.

  • Naapuri on Forsmarkin voimalalla töissä ja kertoi Skellefteån NV n vaikeuksien olleen energia-alalla hyvin tiedossa. Työpaikkoja kovalla palkalla kuulemma tarjottiin Skellefteåstä. Useat ovat nyt palanneet.
  • Hän myös veikkasi, että NV n ongelmat eivät ole suinkaan yksittäistapaus, vaan koko vihreän siirtymän valtavat investoinnit eivät ole kestävällä pohjalla.
  • EU n asettamat omat päästörajoitukset, sekä keskinäiset päästökaupat antavat muille maille selvän kilpailuedun kv markkinoilla. Valmistava teollisuus hyödyntää varmasti kilpailutilanteen.

Northvolt,  H2 green, Hybrit.

  • Ruotsin energiavirasto on tukenut Northtvoltia tukemalla alustavaa tutkimusta sekä 146 miljoonalla kruunulla pilottitehtaan rakentamiseksi Västeråsiin. Valtio on antanut NV lle suoraa tukea 600 miljoonaa kruunua.
  • Euroopan komissio tukee H2 Green Steeliä 265 miljoonalla eurolla.
  • LKAB, SSAB ja Vattenfall omistavat yhteisen kehitysyhtiön Hybrit Developmentin. EU myönsi myös 143 miljoonaa euroa tukea EU:n innovaatiorahastosta Hybritille.

Poliitikkojen tekemät lyhytnäköiset ja kalliiksi osoittautuneet, osittain verovaroin subventoidut energiaratkaisut, sekä vaadittuihin ja kovasti mainostetteuihin ilmastotavoitteisiin nopeasti pääseminen saattavat tulla vielä yllättävän kalliiksi niin kunnille, kuin kuluttajillekin.

Kantavatko poliitikot myös vastuun tekemistään päätöksistä, jos / kun yritysten liiketoiminta sakkaa ja ihmiset joutuvat taloudelliseen ahdinkoon ?

 

Aiheesta ;

Northvolt | SVT Nyheter

Elbilsförsäljningen rasar – branschen kräver åtgärder | SVT Nyheter

NU SPRICKER den GRÖNA BUBBLAN – YouTube

Stödet avgörande för Northvolts snabba etablering

Northvolts chockbesked: Skrotar fabriksplanerna i Borlänge | Affärsvärlden

Forskare: Inte förvånad om Northvolt går i konkurs – DN.se

60 sekunder: Northvolt och dödsfallen | SVT Nyheter

Northvolt skyldig kommunen miljonbelopp – för brandutrustning | SVT Nyheter

joukorep
Sitoutumaton

Juttua ja omia mielipiteitä ajankohtaisista asioista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu