UNRWA ja terrorismi
Israelin tiedustelupalvelu kertoi taannoin UNRWA n työntekijöiden osallistuneen Lokakuun Hamasin terrori – iskuun, jossa kuoli yhteensä 1 139 ihmistä. Israelin esittämät väitteet saivat monet hallitukset keskeyttämään tukensa järjestölle. Ao. väitteestä nousi myös eläimellinen ulina ja mediassa todisteltiin väitteiden olevan täysin perättömiä. Moni maa jatkoikin jo keskeytettyjen tukien maksamista.
”Tutkimuksen mukaan, UNRWA ssa ei ole todisteita terrorismista. YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestöä (UNRWA) tutkinut puolueeton ryhmä sanoi maanantaina löytäneensä joitakin puolueettomuuteen liittyviä ongelmia, mutta ei todisteita terrorismista. / YLE uutinen 22.4.
Kuinka ollakaan, kovin hitaasti valmistuneen YK n oman tutkimuksen mukaan Lokakuun terrori-iskuun on ilmeisesti osallistunut ainakin yhdeksän UNRWAn työntekijää ja heidät irtisanotaan. / MTV uutinen 5.8.
Perustellusti herää tavan turistille kysymys, kuinka tehokkaasti YK n alaisten ’ ei poliittisten ’ organisaatioiden toimintaa valvotaan ja johdetaan, jos työntekijöiden joukossa on terrorismiin osallistuvia ?
kommentointi suljettu.
Todennäköisesti blogikirjoitus katoaa hyvin nopeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä ei sentään, kun YLE:kin asiasta kirjoittaa.
https://yle.fi/a/74-20103281
Ilmoita asiaton viesti
Hahmotan UNRWA:n ja väkivaltaisuuksien suhteen niin, että se, että yksittäiset työntekijät ovat osallistuneet terrori-iskuun, ei ole kovin suuri ongelma, sillä yksittäiset ihmiset voivat tehdä tuollaisia ei-toivottuja päätöksiä missä vain. Raskauttavampaa on se, jos UNRWA on tukenut väkivaltaa pidempiaikaisesti, tietäen että tuollaista tapahtuu sen sisällä.
Nuo mainitut väkivaltaan yllyttävät kirjat lapsille ovat hyvä esimerkki tuollaisesta pidempiaikaisesta toiminnasta, joka olisi pitänyt lopettaa jo kauan sitten. On myös väitetty, että UNRWA:n tiloissa on ollut Hamasin (tai muiden väkivaltaisten järjestöjen) toimintaa. Pitää olettaa, että UNRWA on ollut tietoinen kaikesta tuollaisesta. Minäkin olen kuullut väitteitä UNRWA:n koulujen levittämästä väkivaltaan yllyttävästä koulutuksesta jo kauan sitten.
Pitää vielä tarkastella myös Suomen roolia. Suomi on rahoittannut UNRWA:n toimintaa pitkään, vaikka senkin on pitänyt tietää mahdollisista väärinkäytöksistä. Käsittääkseni Suomen rahoitus UNRWA:lle jatkuu edelleen – kai pitkälti sopimusteknisistä syistä, mutta ehkä myös muista syistä. Tuotakin pitäisi pohtia, ja Suomen tulisi tietenkin voimallisesti vaikuttaa siihen, mitä sen rahoilla tehdään.
Gazaan länsimaista annettu annettu apu on mennyt osin myös sotilaalliseen varustautumiseen (raketit, tunnelit). En ole kuitenkan kuullut, että tuolla olisi yhteyksiä UNRWA:n toimintaan. Suomen tulee tietenkin ottaa tiukka kanta myös tuollaisiin väärinkäytöksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vaan. Uskon myös ongelman olevan todellisuudessa paljon laajempi, kuin mitä aiheesta puhutaan.
Jk. Olin aikeissa laittaa liitteeksi stapping koulutusvideoita, joissa äidit ihaillen seuraavat pentujensa aseen käytön koulutusta.
En laittanut.
Ilmoita asiaton viesti
UN Watch antaa huomattavasti pahemman kuvan UNWRAsta:
https://unwatch.org/contempt-for-colonna-unrwa-leaders-continue-to-promote-terrorism-presented-to-parliament-of-the-netherlands-the-hague-20-june-2024/?fbclid=IwY2xjawEeuPZleHRuA2FlbQIxMQABHRhLBFMdypxdbT-qrAKkM4s_uBKbxbxFHOEwU66xZRVXI1JIuLk1eJlxyQ_aem_rapSzL9bewrVnn5GEB8JpA
Ilmoita asiaton viesti
Hamas on myös poliittinen puolue. Onnittelut Israelille siitä että on onnistunut siinä että Hamas on kirjattu kokonaisuudessaan terroristisena liikkeenä.
Tilanne on sama kuin Irlannin vapautusliike Sinn Fein olisi kirjattu IRA:n peitejärjestönä mitä se olikin. Sinn Feinin johtaja Gerry Adams oli pahimman luokan terroristi ja on osallistunut terroritekojen suunnitteluun.
Israelissa toimitaan suoraviivaisemmin vaikka kyllä Englanninkin toiminta oli aika suoraviivaista.
Neuvottelijan murhaaminen herättää kysymyksen, oliko tarkoitus koskaan neuvotellakaan. Kun murhaaminen tapahtuu vieraan valtion alueella, se merkitsee että Netanhaju käyttää täsmälleen samaa työkalupakkia kuin Putin.
Ilmoita asiaton viesti
Hamas voitti 2006 vaalit. Sen jälkeen vaaleja ei sitten olekaan pidetty.
Neuvottelijan murhaaminen herättää kysymyksen, minkälainen neuvottelija tämä miljardööri Ismail Haniyeh oli, että hänet tapettiin ?
Ilmoita asiaton viesti
YLEn mukaan ”maltillinen pragmatisti”. Jostain syystä YLE ei maininnut Haniyehin miljardi omaisuudesta (palestiina tuesta kavallettu?) mitään…
Ilmoita asiaton viesti
Yle ei ole ainoa.
Näin Yle kirjoitti Haniyehista verkkosivuillaan:
”Ismail Haniyeh tunnettiin kovista puheista, joissa hän tuomitsi Israelin toiminnan, mutta häntä pidettiin maltillisempana kuin joitakin muita Iranin tukemia Hamas-johtajia.”
Ja näin Iltalehti:
”Vuonna 2004 Haniyeh nousi Hamasin johtajaksi Gazassa. Hän vältti julkisia kehotuksia Israelin tuhoamiseen ja sai maineen maltillisena islamistina, pragmaatikkona ja taitavana neuvottelijana.”
Ilmoita asiaton viesti
Jostain syystä Palestiinalaisten kansainväliseltä yhteisöltä saamaa tukea ei ole koskaan ohjattu Hamasille, vaan PA:lle joka on käytännössä sama kuin Abbas/Fatah.
Tämä systeemi tuli voimaan vuonna 2006 Hamasin voitettua PLC:n vaalit jolloin nk. Lähi-idän kvartetti (YK, USA, EU & Venäjä) teki päätöksen jäädyttää avustukset. Tämän tarkoitus oli tehdä Hamasin muodostaman hallinnon, johon Abbas/Fatah ei suostunut mukaan, toimintaedellytykset täysin mahdottomiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Organisaation jako terrorisiipeen ja tavalliseen on pelkkää hämäystä , joka onkin purrut naiviin länteen, esim Hizbollahin kohdalla Euroopassa.
Kuinkas tuo al Gaeda? Esko, meneekös se ihan mukavasti, tai Isis?
Nämä ovat kaikki saman isän lapsia, PIJ ja Hamas myös, ja isä on Egyptiläinen Sayd Qutb, muslimiveljeskunnan perustaja.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli jo aiemmin mainittua että esim. Hamas ja ISIS ovat toistensa vihollisia.
Non-state opponents of Hamas:
State of Palestine Fatah (reconciliation ongoing)
Islamic State
Sama juttu Hizbollahin ja ISIS:n välillä.
Non-State opponents of Hezbollah:
South Lebanon Army
Lebanon Lebanese opposition
Al-Qaeda
Islamic State
Syrian opposition Free Syrian Army
Al-Nusra Front
Hayyat Tahrir al-Sham
People’s Mujahedin of Iran
Olikos se Zionisti porukka joka lähti tukemaan sitä Muslim Brotherhood touhua (joka poiki Hamasin) heikentääkseen PLO:n asemaa?
Smart move, the inglourious basterds keep their morale high and retain moral tension by making enemies 😉
Kopsaska se vaan jäksaa suoltaa Zionistista hevonpaskaa. Samaa strategiaa käytti myös Goebbels, mottona: kunhan tarpeeksi jaksaa toistaa niin pissapäihin uppoaa mikä tahansa skeida, haluavat jopa lisää 🥱
Ilmoita asiaton viesti
Tekemisissä oleminen tai julkinen erottautuminen eivät vaikuta näiden järjestöjen ideologiseen karttaan. Qutb on shunnalainen ylätason teoreetikko. Shunnalainen Hamas voi olla suhteissa shiialaisen Iranin kanssa, mutta shunnalainen Hamas on valmis tappamaan toisenlaista klaaniperimää edustavia shunnalaisia Fatahin jäseniä. Vähän kimurantit kuviot.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, mikäli julkinen erottautuminen ilmenee toistensa listimisenä niin ei siinä ideologiset näkemyksetkään pahemmin kohtaa eli vihollisia ovat 😂
Ilmoita asiaton viesti
UNRWA kuten ei mikään muukaan järjestö ole immuuni soluttautumiselle. Kim Philby onnistui nousemaan brittien MI6:n vastavakoiluosaston johtoon, mutta oletan ettei koko pulju vakoillut bolsuille. Mossad on sisällä jokaisessa vähänkään merkittävässä YK:n elimessä ja on aktiivisesti pyrkinyt ainakin viimeiset 10 vuotta sabotoimaan mm. ICC:n toimintaa…että sitä rataa…
Ilmoita asiaton viesti
Että oikein soluttautunut. Eiköhän UNWRA ole Hamasin alainen järjestö.
Without lies, Islam dies
Ilmoita asiaton viesti
https://unwatch.org/evidence-of-unrwa-aid-to-hamas-on-and-after-october-7th/
Aika syvää tuo UNRWAn ja HAMASin yhteistyö tosiaan näyttää olleen. Toki, linkin kirjoitus on UN Watchin laatima, mutta se ei kuitenkaan vähennä tuon kirjoituksen painoarvoa. korkeintaan joku voi sanoa : Plässyn plässyn 🙂
-. UN Watch is a non-profit organization dedicated to holding the United Nations accountable to its founding principles. UN Watch is funded entirely by charitable donations
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon ei riitä vastineeksi pelkkä plässyn plässyn. On täysin absurdia väittää, että UNRWA järjestönä tukisi terrorismia. Se, että Hamas olisi onnistunut paikallistasolla soluttamaan jäseniään UNRWA:n sisälle työntekijöiksi on taas enemmän kuin todennäköistä. Mossad on sisällä joka ainoassa vähänkään merkittävässä YK:n elimessä, on ollut jo kauan. Samainen vakoilu ja counterterroristipulju on keskittynyt määrätietoisesti sabotoimaan mm. ICC:n toimintaa ainakin viimeiset kymmenen vuotta.
UN Watch on läpi-Zionistinen propagandan levitykseen varta vasten perustettu organisaatio. Se on niiden homma saada asiat näyttämään siltä miltä Zionistit haluvat asioiden näyttävän, siitä sen toimijoille maksetaan. Vai kuvitteleeko joku kenties, että esim. eläköitynyt brittieversti Richard Kemp suoltaa pro-Zionistista hevonpaskaa urakalla pelkästään vapaaehtoisen hyvätekeväisyyden pohjata? 😅
Israel has yet to provide supporting evidence of its claims that employees of the UN relief agency UNRWA are members of terrorist organisations, an independent review led by the former French foreign minister Catherine Colonna has said.
So until now such claims are just Israeli propaganda and nothing more.
Source: The New York Times
Ilmoita asiaton viesti
Erinomaista, että ( edes tämä ) UNWATCH tekee tutkivaa työtä mm ssa erilaisista julkisista kytkennöistä, mädästä korruptiosta, sekä väärinkäytöksistä.
Olen toki kanssasi samaa mieltä tuosta puolueellisuudesta, mutta tutkivaa toimintaa tarvitaan enemmän ja ne paskakasat vaan on avattava.
Tässä tapauksessa UNWATCH on ollut aivan oikeilla jäljillä.
Ei savua, ilman tulta.
https://unwatch.org/the-case-against-unrwa/
Objektiivisuuden puuttuessa mmm ssa media polarisoi uutiset sopivasti haluamallaan tavalla. Trump on paha, Harris on hyvä. GB n mellakat ovat valkoisten natsien aiheuttamia jne. Eihän se totuus kuitenkaan ole koskaan mustavalkoinen.
Ilmoita asiaton viesti
That’s only UN Watch propaganda, nothing more 🥱 kuka tahansa teini voisi rakentaa vastaavanlaisen eri yhteyksistä napattujen viedoklippien koosteen ja väittää mitä tahansa skeidaa…
Näytetään YK:n ja UNRWA:n virkailijoita puhumassa alle 1/2 sekunnin pätkiä: Lifeline life saving provides life saving humanitarian aid but is unrwa …life saving … life saving … life saving … ja perään kommentoija alkaa suoltamaa täyttä skeidaa ja tämä muka todistaa, että Justin Trudeau, Jordanian kuningatar Rania, Owen Jones, Catherine Colonna ja monet muut toistavat papukaijana UNRWA:n väärää ”hengenpelastusmantraa” ja UNRWA:n todellinen tarkoitus olisi jatkaa vihaa, sotaa ja terrorismia… välissä isketään todisteita vihakoulutuksesta…
Zionistien ryhmäohjaus alkaa jo päiväkodeissa. Israelin lapsille ei koskaan kerrota palestiinalaisista, he ovat vain arabeja.
Ilmoita asiaton viesti
Oli kuinka tahansa 🤮. Julkisin varoin toimivien järjestöjen toimet saavat, ja niiden pitää olla suurennuslasin alla.
UNWRA n toimiin kohdentuva kritiikki on perusteltua.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää löytyä myös näyttöä, pelkät propagandavideot eivät riitä mihinkään.
Kaiken opin myös vihakoulutuksen osalta palestiinalaiset ovat oppineet Zionisteilta:
Zionismia kersoille
Zionistien versio pyhäkoulusta
Kesäaktiviteettia pennuille.
Rabbi antaa lisäohjeistusta.
Hiukan enemmän evidenssiä kuin pelkkää manipuloimaan tehtyä kuvasarjatulta
Ilmoita asiaton viesti
Näyttöä UNRWA n kytkennöistä terroristien toimiin on löytynyt. Saavatko nämä rikolliset aikanaan tuomion, jää nähtäväksi.
Noiden videoiden taustaa tai oikeellisuutta en tiedä, mutta YK n alainen UNRWA on ollut mukana rahoittamassa ja tukemassa palestiinalaisten koulutusta.
Jk. Hamasin johdossa olevat vastaavat varmaan itse blogin otsikon kuvassa näkyvistä kommenteistaan. Rauhaa, rakkautta ja sirkushuveja lähi-itään, by Sharia.
https://operationalsupport.un.org/en/gaza-unrwa-programme-aims-to-get-children-back-to-learning
Vihaan opettamiselle ei mielestäni ole kuitenkaan mitään perusteita.
Ilmoita asiaton viesti
UNRWA:n kytkennöistä järjestönä terrorismiin ei ole pienintäkään näyttöä. Se, että UNRWAn työntekijöiksi on enemmän kuin todennäköisesti soluttautunut Hamasin jäseniä/kannattajia ei kytke koko UNRWA-organisaatiota terrorismiin.
Vai uskotko, että esim. Philippe Lazzarini olisi Hamasin mies ja antanut UNRWAn paikallisille työntentekijöille Gazassa käskyn osallistua 7.10.2023 hyökkäykseen?
Kun nk. Cambridgen viisikko alkoi narahdella niin olisiko brittien pitänyt heivata koko MI6 roskikseen?
Ilmoita asiaton viesti
En tunne tuota Cambridgen tapausta, enkä ota myöskään siihen
kantaa. Kirjoita tuosta vaikka oma blogi.
Ei varmaan olekaan näyttöä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö UNRWAN johto ole ollut varsin hyvin perillä alaistensa toimista. Ellei, niin UNRWAN rekrytöinti ja toiminnan ohjaus on ihan kuutamolla.
Siksi on hyvä, että UNWRA ssa työskennelleet terroristiin kytkeytyvät nostetaan pökäleinä pinnalle haisemaan. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei Cambridgen viisikon tapaus ole mitenkään tuttu niin eipä siinä mitään, tosin siinä tapauksessa ei kannattasi kovin paljon teikäläisen ikäisen esitellä mitään muutakaan faktana.
Ilmoita asiaton viesti
Maailmassa on paljon asioita, joista en valitettavasti ole perillä, tai joihin en ole tutustunut.
Mutku.. ne eivät ole kuitenkaan olennaisia tässä blogissa. Tällä palstalla fokus on otsikon mukainen.
Ilmoita asiaton viesti
Mutku 🥴 UNRWA-orgsnisaation liittäminen terrorismiin varsinkin, kun kyseessä on terroristisen valtio läpiteokratisoidun hallintokoneiston tuottama propaganda ei vaan mene läpi.
Toisekseen, aivan itse kyseisen valtion perustamisen mahdollistanut terroristijärjestö synnytti avuntarpeen jota tarvetta varten UNRWA on aikanaan perustettu.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten jo totesin, UNRWAN ylin johto on ollut aivan pihalla, tai piittaamattomia palkkaamiensa alaistensa toimista.
Veikkaan viimeistä vaihtoehtoa. Vieläkin naurattaa se ulina, kun paska osui huolella flektiin. Löhes vuoden kesti ” tutkia ” oikeellisuutta.
Aika pellelauma, mutta kuka yllättyi ?
Ilmoita asiaton viesti
Isän työpaikkaan tutustumista ei voi kylläkään verrata tähän: https://palwatch.org/page/9323
Ilmoita asiaton viesti
”Isän työpaikkaan tutustumista” How many people do you think you’ll kill? um…85.
Isi ruokapöydässä: kuulepas poika se on semmonen juttu, vähintään 85 on tapettava, että saa leivän pääle muutakin kuin ylähuulen 😵💫
Palestine Media Watch’n perustaja Itamar Marcus on ansainnut elantonsa lähinnä propagandan levittämisellä kääntämällä (oman mielensä mukaan) ja levittämällä Israelin vastaisia viestejä, jotka hänen henkilökuntansa on poiminut palestiinalaisjulkaisuista. Marcus, siirtokuntalainen, työskenteli David Bar Illanille, Benjamin Netanyahun PR-päällikölle, ja palveli Israelin Palestiinan kiihottamisen vastaisessa yhteisessä komiteassa. Marcuksen .org syöttää tiedotusvälineille säännöllisesti otteita ”palestiinalaisista” oppikirjoista, jotka vaativat Israelin tuhoamista. Hän ei vaivaudu huomauttamaan, että lainatut tekstit olivat itse asiassa peräisin Egyptistä ja Jordaniasta joskus vuodelta helvetin kauan sitten.
Tsiisus mitä paskaa 🥱 Linkkaamasi videoklippi haisee jo kännykän näytön läpi.
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 2012 Haaretz raportoi, että sen seurauksena, että Israelin tiedusteluelimet vähensivät omaa reaaliaikaista seurantaansa arabienkielisissä tiedotusvälineissä, Palestian Media Watch ja Washington DC:ssä sijaitseva Middle East Media Research Institute (MEMRI) tarjoavat Israelin hallitukselle uutisia Israelin vastaisesta yllytyksestä palestiinalaismediassa.
Oikeistopolitiikkaan liittyvät yksityiset organisaatiot ovat ottaneet tiedustelutietojen keräämisen hallintaansa resurssien puutteen vuoksi prioriteettien muuttuessa.
Israelilaiset veronmaksajat maksavat yksityisille Zionistisille right-wing organisaatioille siitä hyvästä ne syöttävät heille täyttä hevonpaskaa 😂
Ilmoita asiaton viesti
Un Watch, sen enempää kuin Pal-Watch, tai memri eivät luo sisältöjä, vaan kuvaavat julkisuuteen tulleita, kaikille vapaasti katsottavissa olevia ohjelmasisältöjä. Siksi ne eivät koita lobata, ainoastaan ohjelmiston valinnalla voi olla joko hyvää tai huonoa vaikutusta. Siitähän ei voi näitä firmoja mitenkään syyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki nämä kolme ovat nimenomaan ajatushautomo/lobby organisaatioita ja saaneet eniten kritiikkiä juurikin viirheellisten käännösten ja omaa agendaa vastaamaan muokatun sisällön tuottamisesta.
Syyskuussa 2013 Israelin Tel Aviv piirin käräjäoikeuden tuomari Dalia Gano kritisoi jyrkästi Palestiinan Media Watchin johtajan Itamar Marcuksen asiantuntijalausuntoa yllytyksestä palestiinalaismediassa palestiinalaishallinnon ja sen johtajien vastaisessa siviiliasiassa. Tuomari Gano kirjoitti, että Marcuksen todistus oli epätäydellinen, puolueellinen eikä ansainnut titteliä ”asiantuntijatodistajan todistus”.
Marcus yhdistetään äärioikeistolaisiin extreme anti-Islamisteihin, kuten Geert Wildersiin ja David Horowitziin. Jopa anti-Islamistisen propagandan levittämiseen keskittyvä ajatushautomo Gatestone Instituutti on kiinnittänyt asiaan huomiota 🥱
Ilmoita asiaton viesti
JVL:n satuaarteiston arkistoon ei mitään muuta ole edes koottu kuin Zionisti vinkkelistä jälkieditoitua hevonpaskaa 🥱
Ilmoita asiaton viesti
Blogin otsikointi UNRWA ja terrorismi, sen jälkeen liitteeksi 𝕏:ssä julkaistu jälkieditoitu yhdistelty kuvakokoelma jossa yksittäisiin kuuviin on jälkikäteen editoitu kussakin kuvassa näkyvän henkilön julkilausumia vuosilukujen kera, joita ei kuitenkaan löydy mistään main-stream uutismedian verkkojulkaisusta yksittäisinä kuvien päälle liitettyjen tekstien kera. Tämän jälkeen lähes syyttäjän (joka on päättänyt saada tuomion vaikka väkisin) loppukaneettia vastaava hyökkäys jolla halutaan saada luotua kuva, että kyseiset henkilöt ja UNRWA olisivat kytköksissä toisiinsa ja näin ollen UNRWA YK:n alaisena järjestönä tukisi terrorismia. Mainittakoon myös ettei ko. Israel Defence Forces 𝕏 postauksessa mainita mitään kytköksistä UNRWA:n ja kuvissa näkyvien henkilöiden välillä.
Kokonaisuudessaan blogin avaus otsikosta lähtien kuvaliitteineen ja teksteineen on pelkää propagandistista manipuloimaan tarkoitettua hevonpaskaa.
Lähinnä herää kysymys, että minkähän media watchdog ”instituutin” palkkalistoilla 🥱
Ilmoita asiaton viesti
Mutkumutku 😀
UNRWAn johdon tietämättömyys omien työntekijöiden touhustelusta on tosiaan hämmästyttävää. Ehkä johto on täysin kädetöntä, tai ehkä johtoa ei kiinnsira tai sitten johdolla on ihan omia intressejä. ( en olisi yllättynyt )
No, aika näyttää mikä on totta ja mikä ei.
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_allegations_against_UNRWA
Sharialakiin nojaavan Hamasin toiminta on aika rajua. Kommentointi on vain puhetta, mutta teot konkretiaa.
” Human Rights Watchin tutkijan mukaan Hamasin hallitsema Gazan hallitus tehosti ponnistelujaan Gazan ”islamisoimiseksi” vuonna 2010, joihin sisältyi kansalaisyhteiskunnan ”tukeaminen” ja ”henkilökohtaisen vapauden vakavia loukkauksia”.[6] Israelilainen toimittaja Khaled Abu Toameh kirjoitti vuonna 2009, että ”Hamas on vähitellen muuttamassa Gazan aluetta Taleban-tyyppiseksi islamilaiseksi kokonaisuudeksi”.[7] Gazan Al-Azharin yliopiston politiikkatieteen professorin Mkhaimar Abusadan mukaan ”Hamas hallitsee itseään, ja se voi leimata ideansa kaikki (…) Islamisoituva yhteiskunta on aina ollut osa Hamasin strategiaa.”[8]
Käännös engl Wikipedia.
Ilmoita asiaton viesti
Let’s take a look what Israel’s far-right Zionist ministers have made comments.
Agriculture Minister Avi Dichter (Likud) told Israeli Channel 12 in November 2023 that the war would be ”Gaza’s Nakba,” using the Arabic word for ”catastrophe” that many use to describe the 1948 displacement of roughly 700,000 Palestinians.
Heritage Minister Amihai Eliyahu (Otzma Yehudit) said in an interview in November 2023 that dropping a nuclear bomb on the Gaza Strip was ”one of the possibilities”. Finance Minister Bezalel Smotrich (National Religious Party–Religious Zionism) said in a November 2023 letter that Palestinians should be excluded from ”security zones” in the occupied West Bank even to ”harvest olives”. He has also called for the creation of ”sterile security zones” around settlements in the West Bank to ”prevent Arabs from entering”. Minister for the Advancement of Women May Golan (Likud) said in a speech in February 2024 ”I am personally proud of the ruins of Gaza, and that every baby, even 80 years from now, will tell their grandchildren what the Jews did.”
Talk is talk, of course, but the number of victims and the destruction of infrastructure in Gaza is concrete.
On toki hyvä asia, että YK:ssa näihin soluttautumisiin aletaan kiinnittää vakavaa huomiota, jotta terrorismia tukevien tahojen YK:n alaisten järjestöjen työn sabotointi saadaan vähintään minimoitua. Tämän perkaamisen voisi alkaa savustamalla Zionistisen terroristivaltion vakoiluun ja counteterrorismiin keskittyvän Mossadin soluttautujat ulos jokaisesta YK:n alaisesta järjestöstä sekä häätää UN Watch huitsin nevadaan Genevestä 🥱
Ilmoita asiaton viesti
No, en osaa sanoa mistä se siivoaminen tulisi aloittaa. Terroristien tukemisen ei kuitenkaan yhdenkään järjestön johdolla ole varaa, ja moinen jäjestö tulsi laitaa atomeiksi.
Puheet ovat useimmiten pelkkää propagandaa, kuten monella tasolla huomataan. Teot ja konkretia ovat eri asia. Islamisteilla kun se oma lainsäädäntö antaa luvan harjoittaa petollista, sekä rikollista toimintaa, koska muuntamaton Allahin sana on ihan kirjaan laitettu.
Mm ssa terroristijärjestö Hamas toimii koraanin ohjeistuksen mukaan, miksei myös UNRWA n, tai jonkun muun järjestön sisällä.
Näin Koraanissa mm ssa mainitaan.
”Surmatkaa heidät, missä heitä kohtaattekin, ja ajakaa heidät pois sieltä, mistä he ajoivat teidät pois, sillä epäjumalanpalvelus on pahempi synti kuin tappaminen. Älkää kuitenkaan taistelko heitä vastaan suojatun temppelin luona, elleivät he ensin käy siellä teidän kimppuunne: silloin voitte surmata heidät siellä.”
Lehmän suura
”Herrasi antoi enkeleille ilmoituksen: Minä olen teidän kanssanne. Vahvistakaa niitä, jotka uskovat. Minä asetan pelon uskottomien sydämeen. Hakatkaa poikki heidän kaulansa ja raajansa!”
Sotasaaliiden suura
Ilmoita asiaton viesti
Zionistien systeemissä maiden anastaminen vaikka väkivalloin nähdään maan pyhittämisenä.
Koskaan kuullut käsitteestä HALAKHOT OF WARTIME?
Biblical Narratives and the Status of Enemy Civilians in Wartime
Close to two thousand years without a state or army has produced a situation in which Jewish laws pertaining to wartime have not been fully developed and worked out against the backdrop.of real life situations. Professor Michael Walzer puts the point well: ”This is one of the meanings of exile: Jews are the victims, not the agents of war. And without a state or an army, they are also not the theorists of war.” One of Walzer’s prime examples is the question of harming enemy non-combatants. As Walzer correctly notes: ”the resources of the tradition have not yet been fully mobilized and brought to bear in this (highly politicized) debate.” In an interesting response to Walzer’s article, Aviezer Ravitzky argues for the ”possibilities imminent in the classical religious sources—even if what these sources have to say on the subject is partial and fragmented—for developing a contemporary Jewish ethic of war.” I shall try to continue Ravitzky’s project with regard to the issue of harming enemy civilians. Due to the fact that almost all halakhic codes of the millennium preceding modern day Israel ignore laws of warfare, Rambam’s Mishnch Torah being a notable exception, our search for sources necessarily goes beyond the classic halakhic literature. We shall see that the major commentaries on Genesis narratives involving our patriarchs engaged in battle, and some other sources as well, contain
much valuable information regarding our central question.
While Walzer is correct that halakhic authorities have yet to utilize the full resources of our tradition on these matters, the last half a century has seen some important work toward realizing those goals. Perhaps the most comprehensive treatment of the status of enemy civilians is a long essay penned by R. Shaul Yisraeli after the events in Kibiyeh. After Palestinian terrorists had killed a woman and her two small children in Yehud (and following other terrorist infiltrations from Jordan), the IDF raided Kibiyeh, the village from which the terrorists came, on October 10, 1953. The army killed sixty people including women and children.
In response to this episode, R. Yisraeli wrote his analysis that ultimately justifies the operation. While I shall criticize several aspects of his discussion, he presents the sources in an erudite and clear fashion and helps set the stage for any subsequent discussion. Other rabbinic writers, such as Rabbis J. David Bleich and Neria Gutel, have also made contributions. In addition, Ya’acov Blidstein has presented an insightful analysis of rabbinic writings on this topic. I emphasize at the outset that I am not attempting to offer a definitive approach to answering the question of
how much weight to place on minimizing civilian casualties on the opposing side. The complexity of the question does not lend itself to neat formulas. Instead, I will try to argue against a position that would like to effectively render the question irrelevant, seeing the concern for enemy civilians as the unwanted intrusion of secular Western morality into Jewish teaching.
Contrary to this claim, we will see sources from the Jewish religious tradition concerned with enemy innocents in wartime. It bears mention that negating a position quick to justify harming civilians do not entail a position that would disallow any military operation if some chance existed of a civilian casualty. Such a view would make it impossible to fight almost any war, especially a modern war against terrorists or guerilla fighters who spend most of their day in close proximity to civilians. Indeed, one major position in general philosophy of war, ”the doctrine of double effect,” sanctions a military act that might hurt innocent victims as long as those innocents are not the intended effect of the act. As Professor Walzer formulates this doctrine, it sanctions military operations that indirectly harm civilians when the direct act is
morally acceptable, the actor aims at the good effect and not the evil effect, the good effect is sufficiently good to outweigh the evil effect, and the actor attempts to minimize the evil effect.
Furthermore, the commonplace critique of military operations adopting the popular liberal position that collective punishment can never be justified rings false. As John Kekes points out, that position contradicts the liberal expression of guilt for the racism and discrimination in America s past. Nations, cultures, and religions function as a collective body, and justice, to say nothing of practicality, sometimes requires that these be addressed on that collective level. If it were otherwise, economic sanctions against rogue states would be unethical because some decent people will invariably be hurt by such sanctions.
Of course, a chasm separates between causing economic hardship and killing those who do not deserve it. Sanctions against Saddam’s Iraq or Gaddafi’s Libya can be countenanced much more easily than justify bombing civilian locations in these countries. Nevertheless, we should not too easily adopt the false position that outlaws all forms of collective judgment. On the other hand, the opposing extreme position would be blowing up a school building full of two thousand children one enemy soldier was stationed there. In a panel discussion beginning of the 1982 war in Lebanon, R. Dov Lior basically adopted such a position. He stated that ”in wartime, there exists halakhic basis for any action done in order to prevent one of our soldiers from being injured, God forbid.”
In the same discussion, R. Aharon Lichtenstein took a very different approach. Among the costs of war, he included the loss of life on our side, the loss of life on the other side, and the moral corrosion of our soldiers. He mentions that the amount of opposing casualties represents a factor to take into consideration before heading out to battle. The bulk of the remainder of this article will show that R. Lichtenstein’s position finds firm roots in our traditional sources.
The religious Zionist world includes some voices that argue vociferously for not worrying much about Palestinian civilian casualties. Perhaps the most pronounced among them is R. Yisrael Rozen, head of the Zomet Institute and a frequent contributor to various Torah periodicals. In his weekly column printed in the popular parasha sheet, Shabbat be-Shabbato, R. Rozen often calls for harsher measures against Palestinian cities. In a column written after an IDF bombing killed a major terrorist, along with some children, he wrote that ”a criminal bomber who surrounds himself with women and children will know, as will those around him, that ’woe to the wicked and woe to their neighbors.'” In another column, he suggests exiling the families of suicide bombers and confiscating all of their property. In a follow up column, R. Rozen mentions that the only critical letter he received chided him on pragmatic grounds for erroneously assuming that Muslims care about what happens to their relatives. When R. Yuval Cherlow wrote an article trying to convey the tension between minimizing one’s own casualties on the one hand and wanting not to harm innocents from the opposition on the other hand, R. Rozen wrote an angry response in which he accused R. Cherlow was being too influenced by the world media’s ”humanitarian” criticism of Israel. Note that R. Cherlow had not written about Israel in a critical vein. Apparently, even conveying opposing moral tensions on this issue is enough to raise R. Rozen’s ire.
Those tensions do exist in our tradition and it is R. Rozen, not R. Cherlow, who distorts the tradition by ignoring them. The moral tensions should have two implications. There will be situations where Israel is morally obligated to avoid a military maneuver due to the excessive harm to innocents on the other side. Secondly, even with regard to situations in which self- defense mandates overcoming concern for enemy civilians, the moral tensions remain, manifest at least in an uneasy feeling about the implications of the maneuver. Occasionally, moral character is reflected in feeling bad about something forced upon us by necessity. R. Rozen’s attitude finds far too much support in religious Zionist circles. Both Rabbis Dov Lior and YaakovnAriel rely upon Mahara’s interpretation of the Shekhem episode in Genesis to allow for harming anyone belonging to an enemy nation in wartime.
Yet Maharal represents a decidedly minority viewpoint with regard to that story and is thus a shaky leg upon which to build a far reaching position. To be fair, these contemporary rabbinic writings must be seen in context. When critics both within and outside of Israel seem intent on criticizing the Jewish state irrespective of what actually occurs, it is easy to go to the opposing extreme in response. If some editorialists for Ha’aretz and The Guardian criticize Israel for engaging in minimal self-defense, the temptation exists to shut off all moral questioning. However, this temptation must be resisted. No contradiction exists between continuing to point out the hypocrisy and the ethical unfairness of Israel’s critics while maintaining internal vigilance regarding its own moral compass. The alternative of justifying any force the Israeli government.might conceive of, without raising any questions about balancing strategic gains with the harm to innocent civilians, leads directly toward moral decay.
Before turning to the sources, a justification for this article’s almost exclusive reliance on non-halakhic texts is in order. As mentioned above, topics that lack classic halakhic references invariably inspire poskim to look at other aspects of rabbinic literature for guidance. Indeed, a perusal of rabbinic response reveals instances in which halakhic authorities cite commentaries on Humash for help in analyzing a topic. Thus, our approach has solid precedent. Moreover, even if we grant that these sources do not carry halakhic weight, they surely still teach Jewish ideals. The classic division between halakhic sources and aggadic-midrashic texts never intended to render the latter irrelevant. On one level or another, the great biblical commentators help guide readers towards authentic Jewish values.
The alternative to utilizing these sources often entails halakhic categories from other contexts and creatively extending the case at hand. R. Shaul Yisraeli’s analysis of our issue basically functions in this fashion. While no one can deny that this creative application represents an
important part of the halakhic process, it seems unreasonable to only rely upon debatable halakhic while ignoring sources that explicitly relate to the case just because those sources appear in a commentary on Humash rather than as a gloss to Shulhan Arukh. Lacking clear
halakhic directives it behooves us to extract some guidance from the broader range of sources.
THE GENESIS NARRATIVES
In a frequently quoted passage, R. Naftali Tsevi Yehuda Berlin wrote that the benevolent conduct of the patriarchs towards their neighbors, even those whose conduct our forefathers abhorred, serves a model for our emulation. We shall follow his suggestion and patriarchal narratives, as mediated through the words of classic commentaries, for insight into the problem of harming innocents at wartime. Abraham and his descendents engaged in several military skirmishes in the first book of the Torah, and the comments offered much illumination. We shall not delve into Abraham’s behalf of Sodom, even though it also conveys the value of the righteous innocents not being caught in the punishment of their broader society, because that prayer, and God’s response to it, reflects the functioning of Divine providence rather than the moral dilemmas of humans at war.
HALAKHOT OF WARTIME
Some laws of wartime also indicate a concern for innocents on the opposing side. In his listing of the mitsvot he believes Rambam mistakenly omitted from Sefer ha-Mitsvot, Rambam cites a Sifri as a source for the obligation of a Jewish army laying siege to an enemy town to leave one direction open so that those on the other side who do not wish to fight can escape. He explains this commandment on both pragmatic and moral grounds. In terms of the former, the flight of potential enemy soldiers will help weaken the enemy. In terms of the latter, the halakha expresses compassion for the humans across the battlefield and a desire to allow them a chance for survival. In Rambam’s words, ”With this we will learn to act with mercy, even toward our enemies in a time of war.” This source clearly suggests the need for compassion for the other side even during a formal war.
Some writers attempt to downplay the significance of this Rambam by arguing that Rambam held a different view. Why does Rambam not list leaving a direction open as one of the mitsvot even though he does mention this obligation in his Mishneh Torah? R. Meir Simha ha-Kohen of Dvinsk explains that Rambam only agrees with the strategic rationale. If the enemy feels that it has no escape route, it will redouble its fighting efforts. If it has an escape route, soldiers will run and the rest will lose the fighting spirit. As this merely reflects a wartime strategy rather than a religious ideal, it does not merit being counted as a separate mitsva.
Many commentators on Rambam explain this mitsva from the list of six hundred and thirteen in a different fashion. R. Isaac de Leon explains that Rambam did not count it because it is a detail among the laws of milhemet reshut and does not require independent enumeration. He does not base his explanation on the assumption that the mitsva is about military strategy but instead sees it as a detail of the broader mitsva of waging war, irrespective of its rationale. Furthermore,.R. David ibn Zimra, Radvaz, finds the compassion theme in Rambam as well. Radvaz’s comment on leaving a side of the besieged city open in the Mishneh Torah says: ”And all this is the way of Torah, all of whose paths are peace.” In sum, Rambam explicitly endorses the compassion theme and Rambam may as well.
Rambam mentioned both the ethical reason and the strategic reason. Rambam does not say that the mitsva only applies when both of these factors are present. A maximalist reading of Rambam would find either reason of sufficient weight to activate this halakha. A minimalist
reading might argue that only the juxtaposition of the two factors generates this law. In other words, we show compassion when it does not interfere with the war effort. Even if one accepts the minimalist reading, one must question whether or not civilian deaths are truly justified by military needs.
It bears mention that most authorities limit this requirement to a milhemet reshut. However, this should not generate the easy assumption that the requirement has no bearing on our contemporary military clashes. R. Yosef Babad argues that Rambam seems to apply this requirement to milhemet mitsva as well. More importantly, the reason authorities limit this mitsva to an optional war is that in the mandated wars against Amalek or the seven nations, the Torah commands total eradication of the other side. It therefore appears illogical to give the
enemy a chance for escape. However, the only type of obligatory war Israel could currently tight, saving the people of Israel from an enemy, does not include the directive to wipe out the other side. If so, the need to leave an escape route arguably still applies. Another Torah passage relevance (Deut. 20: 11-18) distinguishes between wars with the seven nations and wars with other peoples.
With regard to the former, once the peace efforts have proved fruitless, the Jewish army eradicates the enemy population. With regard to the latter, the war efforts must be directed solely to the enemy males but not to women and children. Abarbanel explains that the men made the decision to reject the peace offering and they must bear the consequences.
The women and children were not part of the decision making process and must be spared. If so, the basic biblical laws of wartime indicate a desire to avoid harming those not responsible for the hostilities. Of course, one can still ask the difficult question of why the women and children of the seven nations do not merit the same treatment. Finding a satisfactory answer to that question is not easy. Yet halakha teaches that the laws dealing with the seven nations do not apply to any people today.
Thus, the model of sparing those not responsible would remain the operative model regarding any people Israel wages war with today. R. Yaakov Tsevi Mecklenberg struggles with the commandment to wipe out the women and children of the seven nations. He writes that, it appears to be a great cruelty to spill innocent blood. If the fathers sinned, and did not choose peace, how did the children, who lack understanding, sin? So too the women under their husband’s hand and by nature, not those who wage war. It was not their strength and council that held back peace from their husbands. Why should they be killed?
He also envisions a situation in which civilians wanted to make peace but were prevented from doing so by the army. ”Would it even occur to you that in this situation, the Torah says, do not allow any souls to live, to kill several thousand peace seekers because of the wickedness of the war officers and their soldiers?
R. Meckleneberg argues that the mitsva to kill all only applies when there was universal consent on the other side to reject the peace offer. While he clearly frames his approach in an apologetic context, his formulations indicate tremendous unease with the idea of deliberately punishing the innocent.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa muuten siltä, että myös Euroopassa ollaan jo monelta osin saatu mitta täyteen näitä islamisteja. Kumma juttu, kun he ovat aina rauhan asialla.
Taisin jo aiemmin mainita noista Ruotsista ulos potkituista kansankiihottaja Imaameista ? Tanskahan toimi vastaavasti jo aiemmin.
No, myös Saksassa ollaan jo hieman väsyneitä näiden islamistien touhusteluun. Suomessa vielä tuumaillaan.
Mainitsemiasi siionisteja ei jostain syystä mediassa samassa mittaluokassa esiinny. Median vika ? :-))
https://www.aljazeera.com/news/2024/7/24/germany-bans-muslim-group-citing-extremism-ties-to-iran-and-hezbollah
Ilmoita asiaton viesti
Luikit karkuun kun esitin mitä nämä IDF:n rabbinaatin liuhuparrat hautoo kipojensa alla päivät päästään. Näillä on yläpäästään läpiteokratisoidun IDF:n toimintamalleihin todella paljon vaikutusta. Eivät eroa pätkääkään ääri-imaameista.
Mitä sitten tulee muslimiporukan valumiseen EU-alueelle, niin soittele Bush pöljemmälle ja sen takapiruille Rumsfeld & Cheney. Niiden huijauksen tuloksena ja johdannaisten takia se porukka lähti valumaan kohti Eurooppaa. Mitä tulee ääri-imaameihin ne voi meikäläisen puolesta ampua vaikka avaruuteen ja pistää äärirabbiinit samaan kyytiin…
”Mainitsemiasi siionisteja ei jostain syystä mediassa samassa mittaluokassa esiinny”
Riippuu mitä medioita seuraa…Täkäläiset on YYA-perinteisesti ollut varsinkin näissä asioissa olevinaan neutraaleja. Nyt kun ollaan jenkillän kanssa DCA-naimisissa ja Putte & Co. aiheuttaa huolta niin ei satavarmaan arvostella USA:n lellikkiä mistään vaan ollaan tietyistä asioista hiljaa kuten ennen lännettymistäkin…
Saadaan roikkua mukavasti läntisten voittajavaltojen perskarvoissa odotellen sattuisiko suuhun tipahtamaan vaikka jotain amerikanherkkuva 🥴
Ilmoita asiaton viesti
Arvaa luinko tuon kilometrin pituisen copypaste vuodatuksen 😄. Enkä tosiaan jaksa kaivaa nenää ja / tai soitella jonnekin. Tai ylipäänsä ällistellä ja spekuloida menneitä.
Se kun on täysin hyödytöntä ja kiinnostaa kuin kilo p.
Mutta joo, kun olet noin kovin tohkeissaai, niin kirjoita ihmeessä niistä siioneista ihan oma blogi.
UNRWA n pikku vekkuleiden touhustelu ja terrrismi on nyt tapetilla. Kumma juttu 😂
Ilmoita asiaton viesti
”Islamisteilla kun se oma lainsäädäntö antaa luvan harjoittaa petollista, sekä rikollista toimintaa, koska muuntamaton Allahin sana on ihan kirjaan laitettu.”
Teikäläinen lähti itse argumentoimaan uskonnolla, johon meikäläinen vastasi sillä mitä juutalainen lakikokoelma halakhot määrää/sallii eikä Jahven antaman Tooraan kirjoitetun lain sanoma poikkea pätkääkään Allahin opeista. Itse asiassa lähestulkoon kaikki rikokset ja petokset joita juutalaiset tekevät ei-juutalaisia kohtaan ovat kätevästi pyhittämistä. Konservatiivisen uskonnollisen right-wing Zionismin kohdalla tulkinnat oikeuttavat aivan mihin tahansa, menevät osin jopa ohi ääri-imaamien islam-tulkinnoista mitä etiikkaan tulee.
Se että, Zionistiset/pro-Zionistiset ajatushautomot/lobbarit kuten UN Watch, MEMRI, CAMERA, PMW, Gatestone Institute ja mitä niitä onkaan ja vielä teikäläinen päälle suoltavat propagandistista hevonpaskaa väittämällä UNRWA:n järjestönä tukevan terrorismiä ei todellakaan millään muotoa todista, että asian laita olisi näin, ei sitten pätkääkään. Asia on tapetilla ja pysyy johtuen yksinomaan siitä että nämä propagandistit elävät levittämällä sarjatulellella hevonpaskaa volyymilla joka olisi saanut Goebbelsin vihreäksi kateudesta 🤣
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Ainoastaan sinä väännät juttua juutalaisista tässä blogissa. Mutku-sivuraide periaatteella. Kun ne siionistit. 🤮…
Mitä taas UNRWA an tulee, niin ihan syystä ovat päässeet otsikoihin. Toivottavasti myös koko paskakasa nyt pöyhitään :
Näyttöä UNRWA n henkilöstön kytkennöistä terroristien toimiin on. Saavatko rikolliset aikanaan tuomion, jää nähtäväksi.
Mikä on UNRWA n osuus edelliseen? En tiedä, etkä sinäkään, mutta ellei tätä juttua tutkittaisi, niin se tieto jää satavarmasti piiloon.
Ilmoita asiaton viesti
Meikäläinen esittää asian juuri niin kuin se on eli Zionistien politiikka on saada kaikki kansainvälinen tuki palestiinalaisille loppumaan, estää ihmisoikeusjärjestöjen toiminta alueella ja liittää ”Juudea” ja ”Samaria” vähintään kuitenkin Area C Israelin valtioalueeseen. Perustajaiskä Ben-Gurionin visiona oli saada [kuvitteelliset] raamatulliset rajat palautettua Eretz Israelin rajoiksi ja hän totesi, että Israelin poliitikan tulee perustua nyt ja tulevaisuudessa tämän päämäärään saavuttamiseen ja pyrkiä toimimaan sen eteen aina tilaisuuden salliessa (äijä sai raivarin kun britit erottivat Transjordanian alueesta jonne juutalaisten kansallinen koti tultaisiin perustamaan). Yksikään Zionistipoliitikko ei ole vielä tähän päivään mennessä kyseenalaistanut tätä Ben-Gurionin visiota. Hamasin hyökkäys tarjosi Zionisteille tilaisuuden, jota he ovat odottaneet aina vuodesta 1967 lähtien jolloin kansainvälinen yhteisö tuli väliin ja määritti Israelin Jordanialta valtaaman ja miehitämän Länsirannan jota Zionistit eivät saaneet haltuunsa vuonna 1948 sekä Gazan kaistan palestiinalaisalueiksi. Eivät Zionistit väiltä paskaakaan palestiinalaisten siviilien syyttömyydestä tai kohtalosta, kuten eivät välittäneet vuonna 1948.
Zionistit ovat tässä kontekstissa kaikkea muuta kuin sivuraide, nyt on kyse siitä saavatko holokaustilla ratsastavat uhriutumisen maailmamestarit taas kerran maailman sulkemaan silmänsä Zionistien sotarikos touhuilta. Teikäläisen agenda on saada väännettyä väkisin UNRWA- organisaatiosta sotrikollinen 🤣
Nykytrendi joka on siis se, että laitaoikeistoon kallellaan olevat tyypit jotka aiemassa historiassa eivät kantaneet mitään erityistä huolta juutalaisten hyvinvoinnista tuntuvat nykyään olevan kovin huolissaan Zionisteista ja tukevat näiden agendaa. Tämä voi yhtäkkiseltään tuntua hieman nurinkuriselta, mutta tarkasteltaessa historiaa hieman tarkemmin Zionisteilla oli monenmoista yhteistyötä natsi-Saksan kanssa heti natsien onistuttua ottamaan vallan Saksassa.
Salaiset Zionistien ja natsi-Saksan väliset yhteydet vuosina 1933-1941
Antisemitismistä tuli virallinen Saksan hallituksen politiikka, kun Hitler nimitettiin Saksan valtakunnan kansleriksi 30. tammikuuta 1933. Keväällä 1933 alkoi myös yksityisen yhteistyön aika Zionistien ja Saksan fasistisen hallinnon välillä taka-ajatuksena lisätä saksalaisten juutalaisten maastamuuttajien ja pääoman virtaa Palestiinaan. Zionistiviranomaiset onnistuivat pitämään tämän yhteistyön pitkän aikaa salassa, ja vasta 1960-luvun alusta lähtien siitä on esitetty siellä täällä kritiikkiä. Zionistien suhtautuminen on yleensä muodostunut julistuksista, joiden mukaan heidän aikakautensa yhteydenotot Natsi-Saksaan otettiin yksinomaan juutalaisten hengen pelastamiseksi. Mutta yhteydenotot olivat sitäkin merkittävämpiä, koska ne tapahtuivat aikana, jolloin monet juutalaiset ja juutalaiset järjestöt vaativat natsi-Saksan boikotointia.
Israelin kommunistisen puolueen kuudennentoista konventin yhteydessä konferenssin alussa esitettiin asiakirja, jossa todettiin, että ”Hitlerin vallanoton jälkeen Saksassa, kun kaikki maailman antifasistiset voimat ja suurin osa juutalaisjärjestöistä julisti boikotin natsi-Saksaa vastaan, Zionistijohtajien ja Hitlerin llituksen välillä oli yhteyksiä ja yhteistyötä.” Asiakirja lainasi Eliezer Livnehiä (joka oli toiminut Haganahin lehdistötiedottajan toisen maailmansodan aikana), joka julisti israelilaisen Maariv-lehden vuonna 1966 järjestämässä symposiumissa, ”että sionistijohdolle juutalaisten pelastaminen ei ollut tavoite sinänsä, vaan keino” (eli juutalaisen valtion perustamiseen Palestiinaan). Zionistiliikkeen suhtautumisen kyseenalaistaminen saksalaiseen fasismiin, joka 12-vuotisen hallituskautensa aikana murhasi miljoonia juutalaisia, on Zionistijohtajien silmissä tabu.
Tilastojen mukaan Saksassa asui vuonna 1933 503 000 juutalaista, mikä oli 0,76 prosenttia koko väestöstä. 31 prosenttia kaikista Saksan juutalaisista asui pääkaupungissa Berliinissä, jossa heitä oli 4,3 prosenttia kaupungin väestöstä. Saksan tilastot osoittavat myös, että juutalaisten määrä Saksassa laski vuosina 1871-1933 1,05 prosentista 0,76 prosenttiin.
Nämä Saksan juutalaiset olivat valtaosin ei- tai anti-Zionisteja. Ennen vuotta 1937 Saksan Zionistiliitolla (Zionistische Vereinigung für Deutschland (ZVFD)) oli suuria vaikeuksia tulla kuulluksi. Vuonna 1925 laskettujen Saksan juutalaisten joukossa oli oli esimerkiksi vain 8739 henkilöä (alle 2 prosenttia) äänioikeutettuja Zionistikonventeissa eli Zionististen järjestöjen jäseninä). Helmikuussa 1925 pidetyissä Preussin juutalaisen yhteisön aluevaaleissa vain 26 jäsentä 124 valitusta kuului Zionistiryhmiin. Keren Hayesodin raportissa, joka toimitettiin ZVFD:n 24. istuntoon heinäkuussa 1932, sanottiin: ”Arvioitaessa Keren Hayesodin työtä Saksassa ei saa koskaan unohtaa, että meidän on otettava Saksassa huomioon paitsi laajojen juutalaispiirien välinpitämättömyys, mutta myös heidän vihamielisyytensä.
Siten Hitlerin vallanoton aikaan Zionistit olivat pohjimmiltaan pieni ja merkityksetön vähemmistö, jolla oli vähän vaikutusvaltaa, ja juutalaisten keskuudessa hallitseva rooli oli ei-Zionistisilla järjestöillä. Heidän johdossaan oli vuonna 1893 perustettu Centralverein Deutscher Staatsgbürger jüdischen Glaubens (CV eli Saksan juutalaisuskon kansalaisten keskusliitto), joka nimensä mukaisesti piti Saksan juutalaisia saksalaisina ja piti päätehtävänään taistelua antisemitismiä vastaan.
Tätä perustavanlaatuista kantaa vastaavasti CV ilmoitti myös vastustavansa jyrkästi Zionismia. Siten CV:n pääneuvoston 10. huhtikuuta 1921 tekemä päätös päättyi sanoilla: ”Jos Palestiinan siirtokuntatyö ei olisi muuta kuin avunanto tehtävä, niin CV:n näkökulmasta katsottuna mikään ei olisi esteenä tämän työn edistämiselle. Palestiinan siirtokunta on kuitenkin ensisijaisesti kansallisen juutalaisen politiikan kohde, ja siksi sen edistäminen ja tukeminen on hylättävä. Vuotta ennen Hitlerin valtaanottoa, CV seisoi edistyksellisten puolueiden ja järjestöjen eturintamassa niiden taistelussa antisemitismiä vastaan. Tästä asenteesta juutalainen kirjailija Werner E. Mosse huomautti: ”Vaikka CV:n johtajat näkivät sen omana erityisvelvollisuutena edustaa Saksan juutalaisten etuja aktiivisessa poliittisessa taistelussa, Zionismi edusti systemaattista juutalaisten osallistumatta jättämistä Saksan julkiseen elämään. Se hylkäsi periaatteessa kaiken osallistumisen CV:n johtamassa taistelussa.”
Zionistien asennetta kohti tunkeutuvaa fasistisen herruuden uhkaa Saksassa määritteli eräät yleiset ideologiset olettamukset: sekä fasistit että Zionistit uskoivat epätieteellisiin rotuteorioihin ja molemmat kohtasivat samalla pohjalla uskossaan sellaisiin mystisiin yleistyksiin kuin ”kansallinen luonne (Volkstum) ja ”rotu”, molemmat olivat šovinistisia ja taipuvaisia ”rodulliseen yksinoikeuteen.” Näin Zionistinen virkamies Gerhart Holdheim kirjoitti vuonna 1930 Süddeutsche Monatsheften juutalaiskysymykselle omistetussa laitoksessa (julkaisu, jossa muun muassa johtavat antisemiitit esittivät näkemyksensä): ”Zionistinen ohjelma sisältää käsityksen homogeenisesta, jakamattomasta juutalaisuudesta kansallisella pohjalla. Juutalaisuuden kriteeri ei siis ole uskonnon tunnustaminen, vaan kaiken kattava tunne kuulumisesta rodulliseen yhteisöön, jota sitovat veri- ja historiasiteet ja joka on päättänyt säilyttää kansallisen yksilöllisyytensä.” Se oli sama kieli, sama fraseologia, jota fasistit käyttivät. Ei siis ihme, että saksalaiset fasistit suhtautuivat myönteisesti sionistien käsityksiin, ja natsipuolueen pääideologi Alfred Rosenberg kirjoitti: ”Zionismia on tuettava voimakkaasti, jotta tietty määrä Saksan juutalaisia kuljetetaan vuosittain Palestiinaan tai ainakin pakotetaan lähtemään maasta.” Tällaisia lausuntoja silmällä pitäen Hans Lamm kirjoitti myöhemmin: ”..on kiistatonta, että juutalaispolitiikkansa alkuvaiheessa kansallissosialistit pitivät asianmukaisena omaksua Zionistinen asenne.”
CV:ssä todettiin erittäin tarkkaan, että se, että Zionistit tunnustivat ”tietyt saksalaisten nationalistien väitteet”, tarjosi antisemiiteille ammuksia, ja CV:n antamassa politiikkajulistuksessa puhuttiin jopa Zionismista, joka oli iskenyt ”puukon selkään” taistelussa fasismia vastaan. Mutta Zionistit näkivät, että vain antisemitistinen Hitler saattoi työntää anti-Zionistiset Saksan juutalaiset Zionismin syliin. Robert Weltsch, joka oli silloin saksalaisen Zionistisen lehden Jüdische Rundschau päätoimittaja, julisti 8. tammikuuta 1933 (kolme viikkoa Hitlerin valtaanoton jälkeen) paikallisen ZVFD:n neuvoston kokouksessa: ”Saksalaisen nationalismin antiliberaalista luonteesta [eli saksalaisen porvariston taantumukselliset taipumukset] kohtaavat Zionismin antiliberaalisen kannan, ja tässä meillä on mahdollisuus löytää pohjaa, ei ymmärrykseen vaan keskustelulle.
Hitlerille 30. tammikuuta 1933 annettua kutsua tulla hallituksen päämieheksi seurasi kansallissosialistinen puolue, joka otti kaikki valta-asemat, mikä tarkoitti, että vannoutuneet antisemiitit olivat nyt vallassa. Saksan juutalaiset pohtivat näitä tapahtumia syvällä epäilyksellä, sillä natsipuolueen ohjelmaan kuului vaatimus poistaa juutalaisilta kansalaisuus ja poistaa kaikki juutalaiset julkisista viroista sekä karkottaa kaikki Saksaan muuttaneet juutalaiset. 2. elokuuta 1914 jälkeen. Vain Zionistit näkivät jotain hyötyä tästä tapahtumien käänteestä. Brittiläinen historioitsija Christopher Sykes, joka ei todellakaan ole anti-Zionisti, antaa mielipiteensä, että Zionistijohtajat olivat päättäneet saada natsikatastrofin alussa poliittista hyötyä tragediosta. Ensimmäinen julkinen ilmaus tästä tuli Berliinin rabbilta, tohtori Joachim Prinziltä, joka oli sitoutunut Zionisti ja joka heti tammikuun 30. päivän 1933 jälkeen kuvaili Hitlerin valtaannousua juutalaisten paluuksi juutalaisuuteensa. Viitaten lisääntyvään fasistiseen terrorismiin Saksan juutalaisia vastaan, Prinz kirjoitti: ”Mikään piilopaikka ei piilota meitä enää.
Käyttämällä tätä argumenttia Zionismi omaksui saman poliittisen linjan kuin fasistit.
Kesäkuun 21. päivänä 1933 saatiin vihdoin virallinen Zionistinen julistus politiikasta koskien fasistista vallankaappausta: ”Saksan Zionistiliiton julistus viitaten juutalaisten asemaan Uudessa Saksassa.” Tämän laajan asiakirjan yhdessä osassa korostettiin, että ”Mielestämme yksi Saksan uuden kansallisen korotuksen valtion periaatteista tekisi sopivan ratkaisun mahdolliseksi. ZVFD antoi asiakirjassaan sitten historiallisen katseen takaisin juutalaisten asema Saksassa, käyttäen sellaisia fasistisia termejä kuin ”veren ja rodun siteet” ja aivan kuten Hitler, väittäen juutalaisille ”erityisen sielun” Sitten sionistit totesivat: ”Juutalaisillekin” alkuperä, uskonto , yhteisellä kohtalolla ja itsetunnolla on oltava ratkaiseva merkitys hänen elämänsä muovaamisessa. Tämä vaatii liberaalikaudella syntyneen egoistisen individualismin ylittämistä, ja tämä tulisi saavuttaa yhteisen yhtenäisyyden tunteen ja iloisen vastuunoton kautta.”
Tämän fasististen teesien tunnustamisen ja toistamisen jälkeen seurasi fasistisen valtion avoin tunnustaminen: ”Rotuperiaatteen laatineen uuden valtion [eli fasistisen Saksan] maaperällä haluamme järjestää koko yhteisömme rakenteen sillä tavalla, että meillekin on mahdollista tehdä hedelmällinen isänmaan hakemus meille osoitetulla alueella.” Lopuksi Zionistit tuomitsivat antifasististen voimien taistelun Hitlerin hallintoa vastaan, joka keväällä 1933 oli vaatinut taloudellista boikottia natsi-Saksaa vastaan. ”Boikottipropaganda, jota he harjoittavat Saksaa vastaan, on luonteeltaan epä-Zionistista, koska Zionismi ei halua taistella, vaan suostutella ja rakentaa.”.
Tämän ZVFD:n julistuksen täyden merkityksen ymmärtämiseksi on jälleen muistettava, mikä oli sitä edeltänyt. Juutalaisten vaino oli jo alkanut ja saavuttanut ensimmäisen huippunsa suuressa pogromissa 1. huhtikuuta 1933, joka kattoi koko Saksan. Maaliskuun 1933 ensimmäisinä päivinä Saksan juutalaisia kohdeltiin kaltoin Saksan kaupungeissa (esim. Brunswickin juutalaiset kaupat ryöstettiin 11. maaliskuuta 1933 ja 13. maaliskuuta juutalaisia lakimiehiä pahoinpideltiin Breslaun oikeussalin edessä). Fasistiset viranomaiset antoivat ”Lain ammatillisen luonteen palauttamisesta”, joka muun muassa johti 2000 juutalaisen tiedemiehen ja tutkijan poistamiseen Saksan yliopistoista. Kesällä 1933 kokoontunut kahdeksastoista Zionistikongressi suhtautui tähän kuitenkin viileän pidättyväst: kun Zionistisen kongressin istunnossa 24. elokuuta 1933 oli tarkoitus keskustella Saksan juutalaisten asemasta, kongressin puheenjohtajisto ryhtyi estämään keskustelun. Se myös yritti sinnikkäästi ja menestyksekkäästi estää saksalaisten tavaroiden boikotointia vaativan päätöslauselman käyttöönottoa ja painotti sen sijaan suuresti tarvetta järjestää Saksan juutalaisten maastamuutto. Protestit Saksan tapahtumia vastaan pidettiin minimissä.
Fasistit palkitsivat Zionisteja heidän ”pidättäytyvyydestään” ja antoivat ZVFD:n jatkaa työtään esteettä. (Tämä oli aikaan, jolloin kaikki demokraattiset ja antifasistiset puolueet ja järjestöt Saksassa joutuivat ankarimman vainon alle, ja niiden virkamiehet ja jäsenet olivat kaltereiden takana vankiloissa ja keskitysleireissä.)
Nämä esteet iskivät ennen kaikkea CV:n toimintaan, sillä ennen vuotta 1933 fasistit olivat nähneet CV:n ”juutalaisina päävastustajinaan”, kuten monet esimerkit natsilehdistöstä osoittavat CV:ssä oli aina syytetty Zionisteja vähäisestä kiinnostuksesta ”taistelussa fasismia vastaan” ja että Zionismi noudatti välinpitämättömyyden politiikkaa fasistisen vaaran edessä, koska se ei tuntenut olevansa osallisena.
1. maaliskuuta 1933 SA:n fasistiset terrorijoukot miehittivät CV:n keskustoimiston ja sulkivat sen. 5. maaliskuuta 1933 CV kiellettiin Thüringenissä ”vakavien maanpetoksellisten juonittelujen” vuoksi. Samaan aikaan natsivaltio kääntyi muita ei-Zionistisia juutalaisia järjestöjä vastaan, jotka, kuten esimerkiksi “Reich League of Jewish Veterans, jotka edustivat juutalaissaksalaista nationalistista kantaa. Myös Saksan kansallisjuutalaisten liitto kiellettiin.
Tällä fasistisella tuella Saksan Zionistiliiton johtajat pääsivät ensimmäistä kertaa johtavaan asemaan Saksan juutalaisten joukossa. Syksyllä 1933 perustettiin ”Saksan juutalaisten valtakunnan valtuusto” ja kaikki suuret juutalaiset järjestöt mukaan lukien CV ja ZVFD osallistuivat siihen. Valtakunnan valtuuston johtaja oli rabbi tohtori Leo Baeck, jonka persoonassa heijastui Valtakunnan valtuuston jakautunut asenne Zionismia kohtaan; Baeck oli samanaikaisesti CV:n pääneuvoston jäsen sekä Zionistisen siirtokuntarahaston ”Keren Hayesod” puheenjohtaja Saksassa. Äskettäin perustettu Reich Deputation tarjosi sionistijohtajille laajemman alustan heidän toiminnalleen.
Reich Deputaatiota ei perustettu fasististen viranomaisten käskystä, kuten joskus väitetään. Ball-Kaduri kirjoittaa: ”Joten tapahtui, että Reich Unionin perustaminen tapahtui ilman valtion puuttumista; perustamisprosessin päätyttyä se yksinkertaisesti raportoitiin valtakunnan sisäministeriölle – Gestapo ei osoittanut mitään kiinnostusta.’ Vasta 4. heinäkuuta 1939 annettiin määräys Juutalaisten valtaliiton pakollisesta perustamisesta Saksassa, mikä muutti järjestön nimen Deputationista Unioniksi. Tämä määräys velvoitti kaikki juutalaiset liittymään Reich Unioniin Tämän määräyksen 2 kappale täytti myös Zionistiset tavoitteet julistamalla: ”Reich Unionin tavoitteena on edistää kaikkien juutalaisten maastamuuttoa.
Natsipuolueen korkeimmat tasot sallivat monenlaisen poliittisen toiminnan. Tässä suhteessa esimerkiksi Baijerin poliittinen poliisi totesi 9. heinäkuuta 1935:
Zionistiset järjestöt ovat jo jonkin aikaa keränneet lahjoituksia jäseniltään ja kannattajiltaan tarkoituksenaan edistää maastamuuttoa, Palestiinan maiden ostamista ja tukea Palestiinan asuttamiseen. Nämä kokoelmat eivät vaadi hallituksen lupaa, koska niitä pidetään suljetuissa juutalaispiireissä. Lisäksi valtiollinen poliisi ei vastusta näitä järjestettyjä kokouksia, koska niissä käsitellään sellaisia varoja, joilla on tarkoitus edistää juutalaisongelman käytännön ratkaisua.
Vuoden 1933 jälkeen fasistit antoivat Zionistien jatkaa propagandaansa. Vaikka kaikki sanomalehdet Saksassa asetettiin suoraan propagandaministeriön valvontaan (kommunistien tai sosiaalidemokraattisen puolueen tai ammattiliittojen ja muiden edistyksellisten järjestöjen julkaisemat sanomalehdet kiellettiin), sionisti Jüdische Rundschau sai ilmestyä esteettä.
Winfried Martini, Deutsche Allgemeine Zeitungin silloinen kirjeenvaihtaja Jerusalemissa, jolla oli oman todistuksensa mukaan ”läheiset henkilökohtaiset siteet Zionismiin”, huomautti myöhemmin ”paradoksaalista tosiasiasta”, että ”kaikista lehdistä se oli juutalainen [ts. , Zionistinen] lehdistö, joka säilytti vuosia tietyn vapauden, joka oli kokonaan pidätetty ei-juutalaiselta lehdistöltä.” Hän lisäsi, että Jüdische Rundschaussa havaittiin hyvin usein kriittinen näkemys natseista ilman, että tämä olisi millään tavalla johtanut lehden kieltämiseen. Vasta vuoden 1933 lopulla se johti kieltoon myydä tätä lehteä ei-juutalaisille.
Juutalaiset tulisi fasistien toiveiden mukaan käännyttää Zionismiin, vaikka tämä tapahtuisi fasisteja vastaan suunnatuilla argumenteilla. Tällä tavalla tämän Zionistisen lehden levikki, joka oli siihen asti ollut pieni, kääntyi nopeasti ylöspäin.
Se, että Zionistinen sanomalehti saattoi onnitella itseään kuulumisesta fasististen johtajien hyviin kirjoihin, on ymmärrettävää, kun tarkastellaan lehden kantaa juutalaisten boikottiin 1.4.1933. Lehti ei tuominnut suoraan tätä Saksan juutalaisia vastaan järjestettyä pogromia, joka herätti suuttumusta kaikkialla maailmassa ja vihaa ja vastenmielisyyttä kaikissa kunnollisissa saksalaisissa; pikemminkin sitä arvioitiin Zionististen näkemysten vahvistukseksi: ”Monien juutalaisten kohtalokas virhe, että juutalaisten etuja voi edustaa toisen viivan alla, on poistettu”, kirjoitti Jüdische Rundschau viitaten pogromiin:
”Huhtikuun ensimmäinen päivä 1933 voi olla juutalaisten heräämisen ja juutalaisen renessanssin päivä.”
Zionistien toimintavapauteen kuului sanomalehden lisäksi myös kirjojen julkaiseminen. Vuoteen 1938 asti monet kustantajat (mukaan lukien Jüdische Verlag Berlin-Charlottenburgissa ja Schochen-Verlag, Berliini) pystyivät julkaisemaan Zionistista kirjallisuutta esteettömästi. Chaim Weizmannin, David Ben-Gurionin ja Arthur Ruppinin teokset julkaistiin täysin laillisesti fasistisessa Saksassa.
Pääoman siirto
Natsiherruuden ensimmäiset päivät Saksassa aloittivat myös fasistien ja Zionistien välisen taloudellisen yhteistyön. Toukokuussa 1933 Palestiinassa toimiva Zionistinen sitrushedelmien istutusyhtiö ’Hanotea’ haki lupaa natsivaltakunnan talousministeriöltä pääoman siirtoon Saksasta, mikä tasoitti tietä myöhemmin syntyneelle Haavara-sopimukselle.
’Hanotea’ osti tarvitsemansa saksalaiset tavarat maksamalla ne juutalaisten emigranteiksi aikovien saksalaisilta pankkitileiltä. Tämän jälkeen emigrantit lähtivät Saksasta ja saivat maksuja vastaavan arvon kiinteistöinä.
Koska ’Hanotea’ kokemukset vaikuttivat Zionistijohtajien mielestä onnistuneilta, käytiin kesällä 1933 Zionistipuolen ja Saksan talousministeriön välillä neuvottelut, jotka johtivat niin sanotun Haavara-sopimuksen allekirjoittamiseen.
Vuoden 1933 Haavara-neuvottelut olivat yksi Zionistien historian tapahtumista, jonka ylle on vedetty verho, koska ne olivat esimerkki taloudellisesta yhteistyöstä aikana, jolloin antifasistiset voimat yrittivät johtaa boikottia natsi-Saksaa vastaan.
Kommentoidessaan näitä pyrkimyksiä Nahum Goldmann, joka oli tuolloin johtavassa asemassa Zionistisessa liikkeessä, kirjoitti myöhemmin:
Monet juutalaiset ryhmät kuitenkin kieltäytyivät osallistumasta boikottiin, joko siksi, että monet juutalaiset yritykset sattuivat olemaan saksalaisten yritysten liikeagentteja, tai siksi, että jotkin juutalaiset järjestöt, erityisesti yhdysvaltalaiset, omaksuivat kannan, jonka mukaan boikotin järjestämien maata vastaan, jonka kanssa maalla oli normaalit kauppasuhteet oli epäisänmaallista.
Tämä argumentti saattaa olla yleisellä tasolla pätevä, mutta se peittää totuuden, sillä boikotin rikkojia olivat ensisijaisesti Zionistit itse.
Haavara-sopimukseen johtaneista olosuhteista on ristiriitaisia versioita. Eräs versio esittää näkemyksen, että aloite neuvotteluihin fasististen viranomaisten kanssa tuli Saksan Zionistiliitolta, joka oli kiinnostunut Palestiinassa sijaitsevan Anglo-Palestine Bankin pääjohtajan Hoofienin hankkeesta.
Hoofien kerrotaan matkustaneen Berliiniin vuonna 1933 ja aloittaneen neuvottelut Valtakunnan talousministeriön Oberregierungsrat Hartensteinin kanssa (tästä syystä Haavara-sopimusta kutsutaan usein myös Hoofienin sopimukseksi, nimitys, joka siirtää vastuun tapahtumasta yksinomaan Hoofienin henkilölle).
Siltä osin kuin Hoofien oli mukana (osallistuminen, joka oli luultavasti välttämätöntä, koska kyseessä oli konkreettiset sopimukset siirtokysymyksistä, jotka vaativat ammattipankkiirin asiantuntemusta), on oletettava, että näin tärkeä asia ei voinut syntyä yksityisestä aloiteesta ja että sitä ei voitu käynnistää ilman Zionistien instituutioiden lupaa.
Itse asiassa muista julkaisuista voidaan nähdä, että neuvotteluja johti Berliinissä Juutalaisviraston poliittisen osaston silloinen päällikkö Chaim Arlosoroff. Lopulta Maailman Zionistikongressi hyväksyi virallisesti vuoden 1935 sopimuksen!
Kurt Ball-Kadurin mukaan Haavara-sopimus solmittiin Valtakunnan talousministeriön herra Hoofienille osoittamana kirjeenä. Neuvottelut natsien ja Zionistien välillä menivät sujuvasti, natsihallinnon ollessa tuolloin Zionisteille myönteinen.
Berliinissä tehdyn sopimuksen seurauksena syntyi kaksi yritystä: Haavara-yhtiö Tel Aviviin ja sisaryhtiö Paltreu Berliiniin. Toimenpide toteutettiin seuraavalla tavalla: juutalainen emigrantti maksoi rahasumman (minimisumma oli noin tuhat puntaa) Haavaran saksalaiselle tilille (Wassermann Bankissa Berliinissä tai Warburg Bankissa Hampurissa).
Näillä rahoilla juutalaiset maahantuojat saattoivat ostaa saksalaisia tavaroita vietäväksi Palestiinaan, samalla kun he maksoivat vastaavan arvon Palestiinan puntina Palestiinan Anglo-Palestine Bankin Haavara-tilille. Kun emigrantti saapui Palestiinaan, hän sai tältä tililtä Saksassa maksamaansa summaa vastaavan arvon mukaisen rahasumman (tässä vaiheessa Ball-Kaduri huomauttaa: ”melko korkeiden kulujen maksamisen jälkeen.”)
Haavara-sopimuksen aiheuttaman muuttoliikkeen yhteydessä Palestiinaan Zionistit perustivat oman Palestine Shipping Companyn, joka osti saksalaisen matkustaja-aluksen ”Hohenstein” ja nimesi sen uudelleen ”Tel Aviviksi”.
Tämä alus lähti ensimmäiselle matkalleen Saksan Bremerhavenin satamasta Haifaan vuoden 1935 alussa. Tällä matkalla laivan perässä oli uuden nimen ”Tel Aviv” heprealaiset kirjaimet, kun taas mastosta heilutti hakaristi. ”Yhdistelmä metafyysistä absurdiutta” kirjoitti yksi matkustajista myöhemmin. Laivan kapteeni Leidig oli natsipuolueen rekisteröity jäsen!
Haavara-sopimus tuomitsi natsivaltion taloudellisen boikotin yrityksen epäonnistumaan ja takasi fasistiselle taloudelle laajat ja katkeamattomat vientimarkkinat tilanteessa, jossa maailmankauppa kärsi vielä vuoden 1929 kansainvälisen talouskriisin jälkistä.
Natsien valtakunnan sisäministeriön valtiosihteeri korosti tätä muistiossa. Tässä 17. joulukuuta 1937 päivätyssä muistiossa todettiin: [Haavara-sopimuksen] tärkeimmät edut ovat seuraavat: Haavara-ryhmän vaikutus Palestiinassa on johtanut epätavalliseen mutta toivottuun sattumaan, jossa kaikista paikoista Palestiina on maa, jossa juutalaiset eivät boikotoi saksalaisia tuotteita.
Samalla Haavara-menettely mahdollisti juutalaisten siirtolaisliikkeen laajentamisen Saksasta Palestiinaan, mikä johti Zionistien aseman vahvistumiseen Palestiinassa. Saksasta tulleet siirtolaiset toivat mukanaan muun muassa korkeampaa taloudellista osaamista.
Tämä johti myös ”selektiivisyyteen”. Koska sopimuksessa vaadittiin siirtolaiselta vähintään tuhannen punnan maksua, vain juutalaisen porvariston jäsenet saattoivat hyötyä sen eduista, kun taas juutalaista alkuperää olevat työntekijät jätettiin kohtalonsa varaan.
Näin ollen fasistisen rotupolitiikan tarkastelussa Haavara-sopimuksen arviota voidaan pitää täysin perusteltuna: ”Solidaarisuusperiaate, joka edellytti Saksan juutalaisten seisomista vainoajiaan vastaan, repeytyi kapitalististen intressien takia, Pecunia non olei.
Samaan aikaan juutalaisten urakoitsijoiden toimet, joiden ainoana tavoitteena oli tuoda pääomaa fasistisesta Saksasta Palestiinaan, saivat suuren pyhityksen. Väitettiin, että lähimenneisyyteen tuotu pääoma asetettiin juutalaisten palvelukseen. Todellisuudessa se palveli kuitenkin Palestiinassa samaa tarkoitusta kuin ennen Saksassa: omistajiensa voittointressejä.
Sama kirja vahvistaa, että ”Zionistinen internationaali halusi, että Saksasta saapuvat juutalaiset siirtolaiset Palestiinan maaperälle, ei turvattomina, vaan pääoman omistajina, jotka auttaisivat kapitalistisen valtion rakentamisessa. Tästä halusta kumpusi Zionistien kiinnostus yhteistyöhön antisemiittien kanssa.”
Toden totta, ennen Israelin perustamista Haavaran siirto oli valtava sysäys Palestiinan Zionistiselle taloudelle. Zionistiset lähteet puhuvat 139,6 miljoonan Reich markan – tuohon aikaan valtavan summan – siirtämisestä Saksasta Palestiinaan.
Toisissa lähteessä siirretty summa on kahdeksan miljoonaa puntaa. Siten kapitalistinen Zionistinen talous kasvoi. Eikä ollut sattumaa, että Israelin tärkeimmät hankkeet olivat Saksasta tulleiden siirtolaisten perustamia ja/tai ohjaamia.
Palestiinan suurimman valimo ja sementtiteollisuuden perusti Berliinin sähkö- ja vesiyhtiön entinen johtaja, tohtori Karl Landau. Tohtori Arnold Barth Berliinistä, tri Siegfried Sahlheine Hampurista ja Herbert border Breslausta olivat Bank Leumin ensimmäiset järjestäjät. Fritz Naphtals Berliinistä ja George Josephthal Nürnbergistä tekivät jättiläisyrityksen merkityksettömästä ”Arbeiterbankista”.
Jotkut tärkeimmistä israelilaisista yrityksistä perusti Yekutiel ja Sam Federmann Chemnitzistä (nykyisin nimeltään Karl-Marx-Stadt); Yekutielin artikkeli Who’s Who in Israelissa (1962) kuvailee häntä ”Israel Miami Groupin” (Dan Hotel) perustajaksi; Isasbestin israelilainen kumppani; Israel Oil Prospectors Corp., Ltd:n perustaja ja kumppani. Hän aloitti ensimmäisen öljynporausprojektin ”Mazal I” ja toimi useiden muiden suurten yritysten toimitusjohtajana.”
Kaikki natsivaltakunnan instituutiot hyväksyivät Zionistien ja saksalaisen fasismin väliset taloudelliset sopimukset. Saksan ulkoministeriö oli omaksunut Zionistisen asenteen jo useaan otteeseen ennen vuotta 1933. (Chaim Weizmannin ja valtiosihteerin von Schubertin ja von Bulowin välillä oli useita tapaamisia).
Vasta Palestiinan arabien kapinan puhkeamisen jälkeen vuonna 1936 syntyi ensimmäinen erimielisyys eri fasististen instituutioiden kesken Haavara-siirtojen jatkamisen hyödyllisyydestä.
Saksan ulkoministeriö ymmärsi nyt, että tosiasiallinen tuki Zionistiselle politiikalle vieraannuttaisi arabeja Hitlerin Saksasta – tämä mahdollisuus ei ollut natsivaltakunnan edun mukaista. Döhle, Saksan pääkonsuli Jerusalemissa, oli tämän näkemyksen edustaja, hän julisti 22. maaliskuuta 1937 päivätyssä laajassa muistiossa että ”juutalaisten maahanmuuton edistämisellä… saksalaisten jälleen valloittama asema… kävisi vaikeaksi. Ottaessaan tämän kannan Döhleä ei luonnollisestikaan liikuttanut arabien asema vaan hän oli huolissaan saksalaisen fasismin poliittisista eduista. Hän lisäsi, että Saksan ei tarvitse murehtia palestiinalaisten arabien sympatioista Saksaa kohtaan, koska aktiivista arabipolitiikkaa enemmän on tarve välttää juutalaisten kansallisen kansallisen kodin rakentamiselle lainattua näkyvää edistämistä. Döhle pelkäsi, ”että arabien mieliala voisi kääntyä ja että meitä saatetaan syyttää aktiivisesta osallistumisesta taisteluun heitä vastaan”.
Döhlen pelot jakoivat myös muut fasistiset viranomaiset. Siten natsipuolueen Auslands-organisaation ulkomaankauppatoimisto (puolueen ulkoasioista vastaava toimisto) totesi täysin rehellisesti: ”Poliittisesti se [Haavara-siirto] tarkoittaa arvokasta tukea juutalaisten kansalliskodin perustamiselle saksalaisen pääoman avulla.
Valtakunnan sisäministeriön valtiosihteeri Wilhelm Stuckartin muistiossa 17. joulukuuta 1937 todettiin, että Palestiinan arabikapinojen alkamisesta lähtien ”[Haavara]-menettelyn edut ovat pienentyneet, kun taas haitat ovat kasvamassa.”
Stuckart oli sitä mieltä, että juutalaisen valtion perustaminen oli väistämätöntä, joten ”kaikesta, mikä edistäisi sellaisen valtion kasvua, tulisi pidättäytyä”. Sitten Stuckart julisti äänekkäästi: ” Ei ole epäilystäkään siitä, että Haavara-menettely on antanut suurimman panoksen Palestiinan [eli Zionististen siirtokuntien] valtavan nopeaan rakentamiseen. Toimenpide ei ainoastaan tuottanut suurimpia rahasummia (Saksasta!), vaan se tarjosi myös älykkäimmät miehet maahanmuuttajista ja lopuksi tarvittavat koneet ja teollisuuslaitteet – kaikki Saksasta!
Näiden virkamiesten pelot (jotka, kuten tulemme näkemään, olivat ristiriidassa SS:n ja Gestapon näkemysten kanssa) tuotiin lopulta Hitlerin eteen. Hitler päätti, kuten ulkoministeriön poliittisen kaupan osaston muistiosta, päivätty 27. tammikuuta 1938, nähdään, että Haavara-menettelyä tulisi jatkaa.
Tämä Hitlerin myönteinen asenne Palestiinan Zionistisen kolonisaation vahvistamiseen pysyi ennallaan huolimatta ulkoministeriön ja natsipuolueen Ausland-organisaation valituksista palestiinan muslimiväestön kasvavasta vihamielisyydestä Saksaa kohtaan.
Auslandsorganisationin toimisto ulkoministeriössä vaati uudelleen 12. marraskuuta 1938 päivätyssä muistiossa, että ”Haavara-sopimuksen mitätöimisestä pitäisi tehdä aloite”. Jon ja David Kimche vahvistavat sen tosiasian, että Hitler ”määräsi päättäväisisesti edistää joukkomuuttoa Palestiinaan” ja että Hitler teki perustavanlaatuisen päätöksen, jonka mukaan ”juutalaisten siirtolaisuutta tulisi edelleen edistää kaikin mahdollisin keinoin”.
Ei siis voi olla epäilystäkään Führerin näkemyksestä siitä, että tällainen siirtolaisuus tulisi ennen kaikkea kanavoida Palestiinaan.”
Lopuksi jopa Winfried Martini vahvistaa johtavien fasististen piirien pro-Zionistisen kannan arabien kapinan aikana vuosina 1936-39. Hän kirjoittaa, että Deutsche Allgemeine Zeitungin kirjeenvaihtajana Palestiinassa hänen raporttinsa kapinasta ”olivat melko selvästi suotuisia juutalaiselle puolelle”, ja ettei tämä herättänyt vastalauseita natsiviranomaisten taholta.
Hitler pysyi siis Haavara-siirtojen takaajana, jotka pysäytettiin vasta toisen maailmansodan syttyessä.
Kun tarkastelemme vielä hieman syvemmältä niin huomaamme että, uhriutumisen maailmanmestarit, Zionistit, jotka siis eivät olleet niiden juutalaisten joukossa, jotka joutuivat holokaustin (muinaiskreikankielen holokaustos, polltouhri) uhreiksi, mutta jonka uhrien muiston avulla ratsastanut ja yhä ratsastava Zionistien maailmanlaajuinen propagandakoneisto onnistui keräämään koko maailman sympatiat puolelleen ja sai samalla maailman sulkemaan silmänsä Palestiinan muslimiväestöön kohdisteuneelta ryöstömurhalta.
Johtopäätöksenä: Zionisteja ei liiemmin kiinnostanut ei-Zionisti juutalaisten hyvinvointi ja kohtalo kuin vasta siinä vaiheessa kun he tarvitsivat uhrien muistoa oman agendansa julistamiseen ja myöhemmin saadakseen aikaan laajemman väestöpohjan varmistamaan luomansa Zionistivaltion säilymisen. Nappasivat vielä suurimman osan korvauksista joita Länsi-Saksa oli aikoinaan valmis maksamaan keskitysleireiltä selviytyneille natsivallan uhreille.
Inglourious Basterds in every sense
Ilmoita asiaton viesti
” Teikäläisen agenda on saada väännettyä väkisin UNRWA- organisaatiosta sotrikollinen 🤣”
Ei, olet väärässä. Blogillani ei ole mitään agendaa, mutta UNWRA n väen toimien tarkastelua tulee kyllä jatkaa.
Organisaation johto voi toimia rikollisesti ja organisaatiossa voi myös olla rikollisia. Organisaatio itsessään on ihan eri juttu.
Jk. Historian muistelmat ja blogin aiheen ohi menevät jutut ( olivat tosia, tai ei ) tässä blogissa riittävät tältä erää. Kuten jo aiemmin kirjoitin
Tee juutalaisten toimista ja historiasta vaikka ikioma blogi ja esitä siellä näkemyksiäsi. En jaksa päivystää ohi blogin otsikon mneneviä ’ juupas jaapas ja mutkunmutkun juttuja.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, olen jo pariin otteeseen maininnut blogin otsikon ohi menevästä kommentoinnista.
Ilmoita asiaton viesti