Toimiiko VR kaikille tasapuolisesti ja joukkoliikennettä suosivana?
Vai pitäisikö rataverkkoa oikaista suoremmaksi ja haarottaa kuin kalan ruoto?
Lahdesta Jyväskylään (torstaina 9.3), 160km matka, maksoi 58€ ja ajassa kesti sen arvioidun 4 tuntia.
Toiseen suuntaan taas, Lahti-Helsinki, 100km, maksaa 10€ ja kestää tunnin.
Eli pohjoisen suuntaan menijä maksaa viisinkertaisen hinnan ja kuluttaa kilometrimäärään nähden yli puolet enemmän aikaa.
Autolla olet puolet nopeammin Lahti-Jyväskylässä ja nykyautolla vielä alle 10€ kuluilla.
”VR:ltä osinkoihin 350 miljoonaa ja johtajille kunnon bonukset.”
Jotain voisi johto vielä bonuksien eteen enemmän tehdä, jotta matkustus olisi kaikille edes jokseenkin samanarvoista ja raideliikenne useammin vaihtoehto.
Osta Jouni jatkossa liput hyvissä ajoin VR:ltä, koska siten voi säästää sievoisesti matkakuluissa ja nythän on vielä alv 0 % huhtikuun ajan. Ainakin puoleen hintaan normihinnasta voi parhaimmillaan saada alennusta hyvissä noin kuukausi ennen matkaa ostetuissa lipuissa. En silti ole VR:n lippukäytäntöjen suuri ystävä, koska lippujen peruutusturvan hinta on peräti 9 euroa per matka!
Ilmoita asiaton viesti
Toisinaan voi niin säästää, mutta aina aikataulu ei ole niin tiedossa. Mutta sitten taas, Lahti-Helsinkiin on aina kympin paikkeilla (lähijuna) tai 14.50€ (muut) ja matkaa vain 60km vähemmän.
Mutta Lahdesta Jyväskylään on suora autoreitti (E4), mutta kun lähtee junalla, pitää matkustaa ensin: Kouvola…Pieksämäkeen joka on jo Jyväskylän yläpuolelle ja sieltä Jyväskylään.
– Tai jos aamuaikataulu suo, niin lähteä ensin täysin väärään suuntaan Lahdesta Riihimäelle ja sieltä nousta Jyväskylään. Mutta suoraan ja ”edullisesti”, kuten autolla pääsisi, ei Junalla pääse mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti