Ajoneuvovero-GPS-satelliittiseurantalaite – mitähän siitä tulisi?

Matti Vanhanen, Keskustan entinen puheenjohtaja ja pitkäaikainen pääministeri, ehdotti hiljattain että oikeudenmukaisen verotuksen takia suomalaisten autoihin tulisi vuotuisen ajoneuvoveron määräytymistä varten hankkia GPS-seurantalaite. Laite seuraa auton liikkeitä, ja vuotuinen ajoneuvovero määritellään ja maksettaisiin GPS-satelliitin ajoneuvossa olevan seurantalaitteen mukaan. Mitä enemmän ajat sitä enemmän maksat. Kuulostaa ihan järkevältä. Ideahan ei ole aivan uusi, samaa ajatusta on pohdittu muissakin maissa.

Periaatteessa suhtaudun uuteen tekniikkaan positiivisesti, mutta tässä kuitenkin tökkää. Pahoittelen, Matti, että olen nyt eri mieltä ajoneuvojen GPS-seurannasta. Ensinnäkin, inhoan ajatusta että taivaalla seurataan online jokaista metriä missä autoilija menee ja montako kilometriä ajetaan. Ja verot maksetaan sen mukaan.

Kaunis ajatus, mutta se ei toimi, koska GPS-seurantaa voi kuka tahansa huiputtaa monella eri tavalla. Mitä enempi huijaa sitä veroseurantalaitetta, sitä vähemmän maksaa veroa. Tilaisuus tekee varkaan.

Toiseksi, minulla on kokemusta auton GPS-seurantalaitteista. Tiedän mistä puhun. Muutama vuosi sitten eräässä firmassa työskennelläni minulla oli autossa pieni GPS-digiboxi mittaamassa satelliitista käsin kilometrikorvauksia. Joka päivä kun oli ajoa omalla autolla työnantajan piikkiin, joten jossain vaiheessa työnantaja kyllästyi sekalaisiin matkalaskuviritelmiin. Meille kaikille annettiin musta tupakka-askin kokoinen laatikko, jonka laatikko-osa piti liimata teipillä tuulilasiin tai muualle lähelle ikkunoita. Toinen pää eli virtajohto laitettiin tupakansytyttimeen.

Niinkö helppoa? Ehei. Ensinnäkin se piti resetoida tietokoneella atk-osaston toimesta, jotta se mittasi tietyn henkilön kilometrejä, siihen minä en pystynyt vaikuttamaan. Laite vaatii siis atk-tuen, ja 24/7-päivystävän tukipuhelinnumeron. No, kun saimme sen laitteen käteen ja itse asensimme autoon, niin se härveli ei pysynyt missään tuulilasilla vaan teippi pysyi vain nahkapenkissä, joten liimasin sen takasivu-ikkunan viereen ohjaajan istuinen selkänojan reunaan.

Sitten se piti muistaa työajoissa pistää päälle pistämällä töpselin tupakansytyttimeen. Siinä GPS-laitteessa on aina aloitus- ja mittausviive ennen kuin matkamittaus lähti käyntiin. Eli ehti ajaa pari kilometriä riippuen maasto-olosuhteista ennen kuin se laite sai GPS-signaalin ja rupesi mittamaan kilometrejä. Jos oli lyhyttä työajoa kaupungin sisällä niin se ajo kyllä usein meni omaan piikkiin. Gepsi ei kertakaikkiaan pysynyt perässä. Ne kilometrit jäivät matkalaskusta rahastamatta, joita kone ei mitannut. Eipä auttanut valittaminen, kilometrikorvauskilometrit oli ne joita GPS totesi. Koska työajoista väistämättä ei saanut oikeata korvaussummaa, niin pakko oli pitää se laite välillä yksityisajoissakin päällä, että edes jollain tapaa korvautuu oman dieselin kulutus firman piikkiin. Kukin meistä työtekijöistä varmaa teki omia ajojaan firman piikkiin sen mitä kehtasi. Otti kyllä aivoon välillä koko vehje.

No, verotusta mittaavassa GPS-tupakkalaatikossa on ongelma tietenkin päinvastainen. Kunhan se ei vaan mittaisi mitään! Tietenkin on helppo vaikka unohtaa laittaa virta päälle, tai ottaa sulake pois jottei se laite mittaa mitään, tai hiven murjoa sitä boxia niin ettei se ei mittaa mitään, tai kääriä aluminifoliota sen ympärille että se ei mittaa mitään, tai häkkeröidä se boxi jos osaa.

Jos GPS-digipoxi laitetaan vaikka vuoden 1978 Peugeot 305:een, niin ei sitä boxia mitenkään voida integroida analogiseen autoon – se teipillä ikunassa kiinni oleva verodigiboksi on helppo vaikka puolihuolimattomasti murjasta jotenkin ettei se mittaakaan mitään järkevää.

Sitten on hienostuneempaa harhautustekniikkaakin jo myynnissä. Jos oletetaan että valtio ostaa kolme miljoonaa GPS-digi-veroboksia autoilijoille ja pakottaa veronmaksajat ne ruuvaamaan autoihinsa, niin kuulkaapa, kolme miljoonaa veronmaksajaa tilaa Kiinasta anti-GPS-seurantalaitteen, joka häiritsee GPS-signaalia, niin että verottaja jää nuolemaan näppejään.

GPS-signaali on radioaaltoja. GPS-satelliitit lähettävät kantoaaltoa kahdella taajuudella, L1 (1575,42 MHz, aallonpituus 19 cm) ja L2 (1227,6 MHz, 24 cm). Kantoaaltoihin on moduloitu navigoinnissa käytettävät koodit, C/A-koodi ja P-koodi. Eurooppalainen Galileo-järjestelmä on samantyyppinen, mutta käyttää eri taajuutta ja erilaista modulaatiota. Kiinalainen Weibo ja Venäjän Glonass ovat vastaavia omia järjestelmiään. Kaikki em. satelliittipaikannusjärjestelmät voidaan integroida samaan digiboksiin, mutta yhtäkaikki, ne ovat kaikki häirittävissä.

Kotimaisissa verkkokaupoissa myydään parhaillaan tupakansytyttimeen asennettavaa GPS-häirintälaitetta. Vehje pistää GPS:n täysin sekaisin (katso esimerkiksi linkki https://www.hilavitkutin.com/2008/04/25/gps-tracker-defence-on-gps-hairintalaite). En ole perehtynyt pistääkö se myös Weibon, Galileon ja Glonassin tukkoon, mutta voi olla ja ainakin voi olettaa että joku muu vastaava laite pystyy siihen. Pikavilkaisu Kiinan verkkokauppoihin: hakusanoilla GPS jammer tai GPS blocker löytyy runsaasti kivoja halpoja pikkuleluja, jotka pistävät omat gepsit niin jumiin, että ehkä ne myös pistävät koko korttelin kaikki ajoneuvovero-GPS-seurantalaitteet sekaisin.

Tarvitseeko vielä enemmän perustella? Miten sitten menee digi-GPS-ajoneuvoveron oikaisupyynnöt, verovalitukset, veropäätösten hallinto-oikeuskäsittelyt, ja korkeimman hallinto-oikeuden veroratkaisut kun oikein ruvetaan taikinoimaan kolmen miljoonan auton digivero-GPS-boksien kanssa? Etsikää mieluummin siellä verohallinnon GPS-ajoneuvovero-valmistelutyöryhmässä jo valmiiksi niin syvä brunni, jonne saatte kaikki vero-GPS-seurantalaitteet ennakkoon heitettyä. Ei niillä bokseilla tee mitään! Kyllä kansa tietää!

Jouni Niskanen

Korkeakouluissa opetus- ja tutkimus- sekä esimiestehtävävissä pitkään, pankissa kiinteistövälitystehtävissä aikansa, nyt oma yritys ja muuta kiinteistöharrastetta. Sote kiinnostaa, samoin koulutus, kuntien kehittäminen, kaikki elinkeinoihin liittyvä, sekä ulkopolitiikka ja EU.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu